| | Συνέντευξη στον Real FM και στον δημοσιογράφο Νίκο Χατζηνικολάου παραχώρησε ο Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων Κώστας Γαβρόγλου.

Σε ερώτηση για το ενδεχόμενο των μαθημάτων στις 9 το πρωί, ο κ. Γαβρόγλου απάντησε ότι το Υπουργείο έχει συστήσει μια επιτροπή ειδικών –γιατρών, ψυχολόγων, κοινωνικών λειτουργών, κλπ. – που θα καταθέσει αυτή ή την επόμενη εβδομάδα το πόρισμά της, το οποίο και θα δημοσιοποιηθεί. «Θα ακολουθήσει συζήτηση με τους εκπαιδευτικούς και κατόπιν θα ληφθούν οι αποφάσεις. Το θέμα, λοιπόν, αυτή τη στιγμή είναι ανοιχτό», σημείωσε επισημαίνοντας ότι μπορεί να εφαρμοστεί αρχικά σε μια μόνο βαθμίδα, ώστε να αποτιμηθεί.

Για νέο εξεταστικό σύστημα ο Υπουργός ανέφερε ότι οι σχετικές ανακοινώσεις θα γίνουν την επομένη εβδομάδα και η θεσμοθέτηση του και του εξεταστικού συστήματος θα έχει ολοκληρωθεί έως τα τέλη του μήνα. «Δεν θα υπάρχουν μεγάλες διαφορές από ανακοίνωση της πρότασής μας που έγινε τον περασμένο Σεπτέμβριο. Το βασικό πνεύμα των αλλαγών είναι η ολοκλήρωση των εγκύκλιων σπουδών στη Β’ Λυκείου, ώστε η να είναι έτος προπαρασκευής για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Επίσης, θέλουμε τα παιδιά να μπορούν να εισάγονται σε κάποια πανεπιστημιακά τμήματα μόνο με το απολυτήριο του Λυκείου. Την ύλη ήδη την ανακοινώσαμε, θα ανακοινώσουμε και το σύστημα εισαγωγής. Θα υπάρχουν ευνοϊκότερες διατάξεις για παιδιά και για τους εκπαιδευτικούς στο σύστημα που θα ανακοινωθεί την επόμενη εβδομάδα» είπε ο κ. Γαβρόγλου.

Ως προς το αίτημα της αξιωματικής αντιπολίτευσης να «παγώσει» η μεταρρύθμιση ενόψει εκλογών, ο Υπουργός απάντησε: «Το νέο εξεταστικό σύστημα το συζητάμε εδώ και 1,5 χρόνο. Από την αρχή καλώ τη ΝΔ και τα άλλα κόμματα να συμφωνήσουμε ποιο είναι πρόβλημα και να μας πουν τις προτάσεις τους. Υπάρχουν προτάσεις ή για όλα τα θέματα η άποψή τους είναι ‘το παγώνω’ και ‘το σταματώ’».

Δείτε τις τελευταίες από την Ελλάδα για την Παιδεία και τα νέα της επικαιρότητας στο

Σε ερώτηση για τις αντιδράσεις γονέων της Σάμου που δεν επέτρεψαν στα παιδιά τους να πάνε στο σχολείο, επειδή στις τάξεις έχουν ενταχθεί και προσφυγόπουλα, ο κ. Γαβρόγλου απάντησε: «Πρόκειται για απαράδεκτες αντιλήψεις. Δεν υπάρχουν ούτε αστερίσκοι ούτε υποσημειώσεις για τη λέξη ‘απαράδεκτες’. Οι γονείς αυτοί κάνουν μεγάλο κακό στα ίδια τα παιδιά τους γιατί τους δίνουν το μάθημα –οι ίδιοι οι γονείς, αν είναι δυνατόν– ότι αν είσαι διαφορετικός δεν είσαι ίσος. Εμείς λέμε ότι είμαστε όλοι ίσοι και διαφορετικοί και αυτή η αρχή είναι θεμέλιο της Δημοκρατίας μας. Αυτό είναι δύσκολο για τα παιδιά, γιατί τα παιδιά είναι σκληρά, κοροϊδεύουν το ένα το άλλο. Κεντρικό σημείο της εκπαιδευτικής λογικής και της λογικής της Δημοκρατίας είναι να πείσουμε τα παιδιά και την κοινωνία ότι το διαφορετικό είναι ίσο. Εδώ έχουμε έναν σύλλογο γονέων ο οποίος είναι πέραν των κόκκινων γραμμών. Τους καλούμε να ξανασκεφτούν αυτά τα πράγματα και αν πιστεύουν οι ίδιοι σε τέτοιες δηλητηριώδεις αρχές, τουλάχιστον να κάνουν μια προσπάθεια να μην τις μεταφέρουν στα παιδιά τους».

Για τα βιβλία του μαθήματος της , ο κ. Γαβρόγλου ανέφερε ότι αποτελεί μέρος τη Συμφωνίας των Πρεσπών η συγκρότηση διεπιστημονικής επιτροπής με την ευθύνη του Υπουργείου Εξωτερικών στην οποία επιστήμονες της Ελλάδας και της Βόρειας Μακεδονίας συζητούν τα σχετικά ζητήματα και όταν ολοκληρώσουν το έργο τους θα ανακοινώσουν το πόρισμά τους.

Ως προς το πρόγραμμα των , που συνεχίζεται σε συνεργασία με την Αναπλ. Υπουργό Κοινωνικής Αλληλεγγύης κ. Θεανώ Φωτίου, ο κ. Γαβρόγλου το χαρακτήρισε ως «μια κοινωνική προσφορά που αξιοποιείται από τους μαθητές και αποτελεί μια από τις πολύ μεγάλες επιτυχίες της κυβέρνησης». Σημείωσε ότι τα τελευταία 2,5 χρόνια που εφαρμόζεται, τα σχολεία που εντάχθηκαν σε αυτό αυξήθηκαν και τα δύο Υπουργεία προσβλέπουν στη λελογισμένη επέκτασή του. Επιπλέον, αναφέρθηκε στην επέκταση του θεσμού των ολοήμερων δημοτικών σχολείων ακόμη και στα ολιγοθέσια: «Είμαστε περήφανοι για την ολοκλήρωση αυτού του προγράμματος» είπε χαρακτηριστικά.

Αναφερόμενος στα θέματα της ο κ. Γαβρόγλου σημείωσε: «Πρέπει στα ιδιωτικά σχολεία να εξασφαλίζεται η εργασιακή ειρήνη και οι εκπαιδευτικοί να ασκούν το λειτούργημά τους χωρίς φόβο. Ο εκπαιδευτικός θα πρέπει να μπορεί να εκφράζεται -με κόσμιο τρόπο- κριτικά. Αυτό το έχουμε κατοχυρώσει στη δημόσια εκπαίδευση. Δυστυχώς, όμως, δεν είναι κατοχυρωμένο στην ιδιωτική. Η ιδιωτική εκπαίδευση, ωστόσο, δεν είναι ενιαία. Υπάρχουν σχολεία που λειτουργούν άψογα και ως προς τα εργασιακά θέματα και ως προς το πρόγραμμα σπουδών και άλλα όχι».

Ερωτώμενος για το μάθημα των ο Υπουργός επισήμανε ότι στον δημόσιο διάλογο κανείς δεν μιλά για την διδασκαλία του ρωμαϊκού πολιτισμού που είναι άμεσα συνδεδεμένος με τα Λατινικά. «Αν θέλουμε να ανοίξουμε το θέμα, θα πρέπει να το ανοίξουμε με αυτόν τον τρόπο» ανέφερε, σημειώνοντας ότι στην ανακοίνωση του νέου Λυκείου, την επόμενη εβδομάδα, τα Λατινικά εντάσσονται στα κατ’ επιλογήν μαθήματα. Σχετικά με το μάθημα της Κοινωνιολογίας ανέφερε ότι αφορά ευρύ γνωστικό αντικείμενο σπουδών (όπως τα τμήματα Ψυχολογίας, Κοινωνιολογίας κλπ.) «Οι μαθητές ζητούν απαντήσεις σε ζωντανά προβλήματα της εποχής και της κοινωνίας. Με τι εργαλεία θα τα προσεγγίσουν;» ανάφερε χαρακτηριστικά.

Για τα βιβλία του μαθήματος των ο Υπουργός είπε: «Με την επιτροπή της Εκκλησίας συζητούμε επί 2 χρόνια και έχουμε καταλήξει σε ένα καλό επίπεδο συνεννοήσεων. Αυτή η συζήτηση συνεχίζεται. Η προκήρυξη βιβλίων θα πάρει πολύ χρόνο. Θα πρέπει, όμως, να είναι σαφές ότι την τελική ευθύνη για τα σχολικά βιβλία σε μια σύγχρονη χώρα, την έχει η Πολιτεία και το Υπουργείο».

Ο κ. Γαβρόγλου αναφέρθηκε και στην Συμφωνία με την Εκκλησία της Ελλάδος. Ειδικά στο θέμα της μισθοδοσίας των κληρικών, είπε: «Η Διαρκής Ιερά Σύνοδος έχει ορίσει μια Επιτροπή για τη συζήτηση όλων των θεμάτων, εκτός του μισθολογικού. Εμείς καταθέσαμε το σχέδιό μας για την εφαρμογή της Συμφωνίας με την Εκκλησία της Ελλάδος σχετικά και με τη μισθοδοσία, αλλά δυστυχώς η Επιτροπή της Εκκλησίας δεν είχε τη δικαιοδοσία ώστε να συνεχιστεί αυτή η συζήτηση. Η πρότασή μας διασφαλίζει ακόμη περισσότερο τους κληρικούς και τις οργανικές θέσεις τους. Περιμένουμε από την Ιεραρχία να ανακοινώσει τις αποφάσεις της. Το σχέδιο ή θα απορριφθεί από την Ιεραρχία ή η Ιεραρχία θα πει στην Επιτροπή -ή σε άλλη επιτροπή που θα συστήσει- ‘συνεχίστε τη συζήτηση’».

Αναφερόμενος, τέλος, στο σύνολο των θεμάτων της εκπαίδευσης, ο Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων Κώστας Γαβρόγλου επισήμανε: «για την επόμενη τετραετία η γραμμή είναι ότι έχουμε ολοκληρώσει τα θεσμικά ζητήματα και περνάμε στα θέματα ποιότητας της εκπαίδευσης, όπως είναι -για παράδειγμα- η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025