Όπως γνωστοποιήθηκε, και 36.000 διαδραστικά συστήματα αναμένεται να παραδοθούν

Πιο συγκεκριμένα, οι διαδραστικοί πίνακες που αναμένεται να παραδοθούν σε σχολεία της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Γενικής και Επαγγελματικής Παιδείας (δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια), αναμένεται να φέρουν τη χρήση της νέας τεχνολογίας σε ακόμα περισσότερες αίθουσες διδασκαλίας, ενισχύοντας έτσι τη μαθητοκεντρική προσέγγιση και την ανάδειξη της συνεργατικής μάθησης.

Όσο για τα σετ ρομποτικής, θα παραδοθούν σε νηπιαγωγεία, δημοτικά και γυμνάσια και θα είναι προσαρμοσμένα ανά ηλικιακή ομάδα και μαθησιακές ανάγκες. Θα αποτελούνται από δομικά στοιχεία και λογισμικό, που θα επιτρέπουν την κατασκευή και τον προγραμματισμό διαμορφώνοντας ένα ολοκληρωμένο project.

Υπενθυμίζεται, ότι η εκπαιδευτική ρομποτική εισήχθη στα σχολεία μέσω των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων και θεωρείται μία από τις καλύτερες μεθόδους συνδυαστικής και εμπειρικής μάθησης. Πέραν της ταυτόχρονης διδασκαλίας γνωστικών αντικειμένων, όπως η Φυσική και τα Μαθηματικά, η ρομποτική δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές και τις μαθήτριες να αναπτύξουν και τις αποκαλούμενες «ήπιες δεξιότητές» τους.

«Δίνεται η ευκαιρία να ανακαλύψουν τις ικανότητές τους, να οργανώσουν τις ιδέες τους, να χρησιμοποιήσουν καινοτόμες μεθόδους και πρακτικές, να μεταφέρουν τη θεωρία στην πράξη μέσα από το ταξίδι τους στον κόσμο της εκπαιδευτικής ρομποτικής, η οποία καλλιεργεί στους μαθητές δεξιότητες, όπως η κριτική σκέψη, η αυτοπεποίθηση, η ομαδικότητα, η δημιουργικότητα, η φαντασία», σχολίασε σχετικά, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η υφυπουργός Παιδείας, Ζέττα Μακρή.

Από την πλευρά του υπουργείου, υπογραμμίζεται ιδιαιτέρως η θετική συμβολή της εκπαιδευτικής ρομποτικής τόσο στον γνωστικό τομέα, όσο και στον συναισθηματικό και τον κοινωνικό, αφού οι μαθητές ενδυναμώνονται αναπτύσσοντας την αυτοπεποίθηση και αυτοεκτίμησή τους, κοινωνικοποιούνται και απομυθοποιούν την έννοια της δυσκολίας.

Επιπλέον, εντάσσοντας τη ρομποτική στη διδασκαλία, ο εκπαιδευτικός μπορεί να επικεντρωθεί στην ανάπτυξη και των ήπιων δεξιοτήτων των μαθητών, όπως είναι η ενίσχυση της ομαδικής εργασίας, η μύηση στην επίλυση προβλημάτων (ανάλυση, σχεδίαση, υλοποίηση, δοκιμή και πειραματισμός, αξιολόγηση), η απόκτηση της ικανότητας της οργάνωσης και της διαχείρισης ενός έργου (διαχείριση χρόνου, κατανομή έργου και πόρων) και η ανάπτυξη δεξιοτήτων επικοινωνίας και νοητικών δεξιοτήτων (αναλυτική και συνθετική σκέψη, δημιουργικότητα, κριτική σκέψη).

Όπως επεσήμανε η υφυπουργός στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, αποτελεί στόχο -που διατρέχει και τα καινούρια προγράμματα σπουδών- οι μαθητές να μαθαίνουν να εκφράζονται δημιουργικά, να σκέφτονται κριτικά, να καλλιεργούν δεξιότητες για την αξιοποίηση της νέας γνώσης, να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες και ευθύνες

«Η Παιδεία, μέσα από την Έρευνα και την Καινοτομία, είναι η διαδρομή που θα οδηγήσει τα παιδιά μας στην ανακάλυψη των βαθύτερων χαρακτηριστικών τους, κλίσεων, ταλέντων, στην προώθηση της ερευνητικής σκέψης, στην εξοικείωση των μαθητών με ερευνητικά ερωτήματα και μεθόδους, στην ενίσχυση της εξωστρέφειας των εκπαιδευτικών μονάδων, μέσω αντίστοιχων ερευνητικών δραστηριοτήτων», πρόσθεσε η κα. Μακρή.

Για το υπουργείο Παιδείας, ο εξοπλισμός των σχολείων της επικράτειας με διαδραστικά συστήματα και σετ ρομποτικής είναι κομβικής σημασίας για τον ψηφιακό μετασχηματισμό της εκπαίδευσης, καθώς έτσι βελτιώνονται οι υφιστάμενες εκπαιδευτικές υπηρεσίες και η προώθηση της εκπαιδευτικής καινοτομίας. Επιπλέον, δημιουργείται, όπως υποστηρίζεται, ένα ψηφιακό εκπαιδευτικό μοντέλο χωρίς αποκλεισμούς και ενισχύονται οι ψηφιακές δεξιότητες και ικανότητες της εκπαιδευτικής κοινότητας για τη μακροπρόθεσμη ψηφιακή αναδιάρθρωση του εκπαιδευτικού συστήματος.

Παράλληλα, αξίζει να σημειωθεί, ότι σχεδιάζεται η διεξαγωγή δράσεων κατάρτισης των εκπαιδευτικών, η δημιουργία σχετικού εκπαιδευτικού υλικού, καθώς επίσης και η λειτουργία γραφείου υποστήριξης (helpdesk), που θα εξυπηρετεί τις ανάγκες των χρηστών κατά τη χρήση τόσο του λειτουργικού συστήματος των διαδραστικών συστημάτων όσο και του εξοπλισμού της ρομποτικής και STEM

Σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Παιδείας, η προμήθεια εξοπλισμού ρομποτικής και STEM, έχει προϋπολογισμό 30 εκ. ευρώ και η προμήθεια και εγκατάσταση των διαδραστικών συστημάτων έχει προϋπολογισμό περισσοτέρων από 148 εκατ. ευρώ. Αμφότερα τα έργα υλοποιούνται στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας Ελλάδα 2.0 και χρηματοδοτούνται από την Ευρωπαϊκή Ένωση- NextGeneration EU.

Μαζί και μία «Μικρή Επανάσταση»

Συμπληρωματικά των κινήσεων του υπουργείου Παιδείας, κινείται η πρωτοβουλία του δήμου Τρικκαίων και του δημάρχου, Δημήτρη Παπαστεργίου, μία «Μικρή Επανάσταση στην εκπαίδευση: Αναδεικνύουμε τις ψηφιακές δεξιότητες των Ελλήνων του Αύριο…».

Ήδη, από τα μέσα Ιανουαρίου, έχει υπογραφεί σύμβαση μεταξύ του δήμου Τρικκαίων, της ΕΕΤΑΑ Α.Ε. και της COSMOTE για την προμήθεια 8.613 εκπαιδευτικών σετ ρομποτικής για 1.821 δημοτικά και γυμνάσια.

«Είναι πολύ σημαντικό το γεγονός ότι το υπουργείο Παιδείας στην επιδίωξή του για ένα αναβαθμισμένο σχολείο, ένα σχολείο με νέα φιλοσοφία και όραμα, το σχολείο των δεξιοτήτων, έχει συνοδοιπόρους του φορείς, που με τις δικές τους προτάσεις ενισχύουν και επιβεβαιώνουν την πολλαπλή στόχευσή του», σχολίασε σχετικά η κ. Μακρή, η οποία είχε παρευρεθεί εκ μέρους του υπουργείου στην υπογραφή της σύμβασης.

Το εξαιρετικό της πρωτοβουλίας, μεταξύ άλλων, έγκειται ότι ανάμεσα στα 1.821 σχολεία που θα προμηθευτούν κιτ ρομποτικής, είναι όλα τα ειδικά δημοτικά και γυμνάσια της επικράτειας. Σύμφωνα με τον δήμο Τρικκαίων, η επιλογή των συνολικά 1.821 σχολικών μονάδων έγινε με χωροταξικά και πληθυσμιακά κριτήρια, έτσι ώστε να εξασφαλιστεί ότι τουλάχιστον μία σχολική μονάδα και στους 332 δήμους της Ελλάδας θα εξοπλιστεί με τα προβλεπόμενα κιτ ρομποτικής.

Το κάθε δημοτικό σχολείο θα προμηθευτεί έξι (6) εκπαιδευτικά πακέτα ρομποτικής, ενώ το κάθε γυμνάσιο τρία (3) εκπαιδευτικά πακέτα. Μέχρι το τέλος της σχολικής χρονιάς αναμένεται η οριστικοποίηση των σχολείων που θα παραλάβουν τον εξοπλισμό.

Στο πρόγραμμα εντάσσεται, επίσης η διοργάνωση των 13 περιφερειακών και ενός εθνικού διαγωνισμού ρομποτικής. Στους διαγωνισμούς θα μπορούν να συμμετέχουν όλα τα σχολεία, ανεξαρτήτως του εξοπλισμού που διαθέτουν, από τις τρεις τελευταίες τάξεις του δημοτικού και τις τρεις τάξεις του γυμνασίου. Οι 13 περιφερειακοί ημιτελικοί σε κάθε μία από τις 13 Περιφέρειες της χώρας θα διεξαχθούν κατά το διάστημα Μαρτίου-Απριλίου 2024, και από αυτούς θα προκριθούν οι καλύτερες ομάδες για τον εθνικό διαγωνισμό, που θα διεξαχθεί το Μάιο 2024. Οι τρεις τελευταίες τάξεις του δημοτικού θα διαγωνιστούν στο θέμα: «200 χρόνια από το 1821. 1821-2021: Μεγάλες στιγμές ανάπτυξης στη χώρα μας», ενώ οι μαθητές του γυμνασίου θα καταπιαστούν με το θέμα: «Η Ελλάδα του 21ου αιώνα με τα μάτια των μαθητών».

Συνολικά, σύμφωνα με τον δήμο Τρικκαίων, εκτιμάται ότι η συμμετοχή στους διαγωνισμούς θα ενεργοποιήσει περισσότερους από 49.500 μαθητές σε όλη την Ελλάδα και περισσότερους από 4.000 εκπαιδευτικούς που θα έχουν τον ρόλο του προπονητή των ομάδων που θα δημιουργηθούν.

Το εν λόγω πρόγραμμα σχεδιάστηκε στο πλαίσιο των επετειακών εκδηλώσεων της «Επιτροπής 2021» και χρηματοδοτείται από το Πρόγραμμα Αντώνης Τρίτσης και, ειδικότερα, από τον Άξονα «Παιδεία, Πολιτισμός, Τουρισμός και Αθλητισμός».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025