Γ. Παντής: Εξετάζουμε ένα διαφορετικό σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση χωρίς επιπρόσθετες εξετάσεις
“Συγκρότηση ενός μεγάλου προγράμματος για την αντιμετώπιση του φαινομένου της μετανάστευσης νέων επιστημόνων”
Για την «επόμενη ημέρα» στην εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, αλλά και το υπό σχεδιασμό μεγάλο πρόγραμμα για την αντιμετώπιση της φυγής νέων επιστημόνων μίλησε ο ΓΓ του υπουργείου Παιδείας, Γιάννης Παντής “Στο Κόκκινο”.
Συμφωνα με το ρεπορτάζ του Κόκκινο το σημερινό σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση έχει μία αξιοπιστία που δεν αμφισβητείται, αλλά πρέπει να δούμε και το εκπαιδευτικό πλαίσιο, καθώς το λύκειο έχει υποβαθμιστεί και έχουν σημασία μόνο οι εξετάσεις.
Σκεφτόμαστε ένα διαφορετικό σύστημα, με ενίσχυση του Λυκείου και διαδικασίες επιλογής μέσα από το σχολείο ώστε να μην έχουμε επιπρόσθετες εξετάσεις, είπε ο κ.Παντής.
Συνολικά το σύστημα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, από την διαδικασία εισαγωγής ως την ολοκλήρωση των σπουδών, θα πρέπει να μην αφήνει τα παιδιά «παγιδευμένα» σε μία επιλογή που έγινε στο στενό πλαίσιο της επαγγελματικής αποκατάστασης, όταν ήταν 16-17 χρονών, αλλά να δίνει δυνατότητες εάν κάποιος θέλει να αλλάξει κατεύθυνση να έχει τη δυνατότητα, χωρίς να «τιμωρείται» χάνοντας όσα έχει μέχρι τότε κατακτήσει, όπως υπογράμμισε.
Στη φάση της επεξεργασίας σχέδιο ενάντια στην φυγή των νέων επιστημόνων
Στο παρελθόν, οι Έλληνες που έφευγαν στο εξωτερικό είχαν στόχο την επιπρόσθετη γνώση και την εμπειρία, όπως μεταπτυχιακά ή ερευνητικά προγράμματα. Τα τελευταία χρόνια ωστόσο οι νέοι φεύγουν εκτός συνόρων για να εργαστούν, σημείωσε ο κ.Παντής.
Το υπουργείο Παιδείας ήδη έχει κινητοποιηθεί με συγκεκριμένες δράσεις, στην προσπάθεια να δώσει θέσεις εργασίας σε νέους επιστήμονες, όπως:
-
προγράμματα για συμπληρωματική διδασκαλία στα ΑΕΙ-ΤΕΙ, με τρία άτομα ανά τμήμα και συνολικά 2.000 θέσεις περίπου για μεταδιδάκτορες
-
προγράμματα για διδασκαλία στο ανοιχτό πανεπιστήμιο, ώστε να διδάσκουν νέοι επιστήμονες αντί να έχουν δεύτερη διδακτική θέση οι νυν πανεπιστημιακοί
-
προγράμματα εκπαίδευσης των ελληνικών ως δεύτερης γλώσσας, για διδασκαλία στα προσφυγόπουλα, με περίπου 400 θέσεις
Ο κ.Παντής ωστόσο τόνισε ότι χρειάζονται σχεδιασμένες ενέργειες από πολλά υπουργεία εκτός του Παιδείας, όπως του Εργασίας και του ΟΑΕΔ, του Βιομηχανίας, του Αγροτικής Ανάπτυξης κτλ.
Το υπουργείο Παιδείας σε συζήτηση που έγινε υπό τον Γ.Δραγασάκη έχει εισηγηθεί τη συγκρότηση ενός μεγάλου προγράμματος για την αντιμετώπιση του φαινομένου της μετανάστευσης νέων επιστημόνων και αυτή την περίοδο είναι σε διαδικασία επεξεργασίας των προτάσεων για τις συνέργειες μεταξύ των υπουργείων, όπως ανέφερε.
Δημόσια δωρεάν παιδεία και εκπαίδευση για όλους
Αυτό είναι το σύνθημα και ο στόχος του υπουργείου Παιδείας, σημείωσε ο κ.Παντής τονίζοντας ότι όλα τα παραπάνω θα πρέπει να πραγματοποιούνται στο δημόσιο χώρο, καθώς έξω από αυτόν αποκτούν ταξικό πρόσημο και έχουν ταξικούς περιορισμούς.
Παλεύουμε για να δώσουμε στα νέα παιδιά φτωχών οικογενειών την ίδια δυνατότητα πρόσβασης στην Παιδεία, ώστε να μην υπάρχει ανάγκη παράλληλης εκπαίδευσης.
Το πρώτο ζήτημα είναι το κόστος αυτής της παράλληλης εκπαίδευσης, ώστε να μπει ένα παιδί τελικά σε σχολή. Η ενίσχυση της διαδικασίας εντός του Λυκείου αφαιρεί ακριβώς την ανάγκη για αυτό το επιπρόσθετο κόστος, το οποίο σήμερα υπολογίζεται ότι φτάνει τα 10.000 ευρώ.
Το δεύτερο κόστος είναι η επιβάρυνση για τις οικογένειες που βρίσκονται μακριά από τα ΑΕΙ και ΤΕΙ. Αυτά τα δύο χρόνια παρά τα οικονομικά προβλήματα η κυβέρνηση έχει πετύχει να αυξηθεί η μέριμνα, να διατηρηθεί η σίτιση και να ενισχυθεί η στέγαση.
Επιπρόσθετα, το σύστημα μετεγγραφών έχει ως κύριο στόχο να αντιμετωπίσει ειδικές περιπτώσεις με οικονομικά και κοινωνικά κριτήρια.