Εικόνα απόλυτης διάλυσης παρουσιάζουν φέτος τα δημόσια ΙΕΚ όλης της χώρας. Η κατάσταση που επικρατεί είναι πρωτόγνωρη και προκαλεί την οργή χιλιάδων εκπαιδευτών, σπουδαστών και των οικογενειών τους. Η απουσία προγραμματισμού και ο ερασιτεχνισμός του Υπουργείου Παιδείας είναι μνημειώδη και στο πεδίο αυτό. Μετά τη διάλυση των δημόσιων σχολείων επί υπουργίας Μπαλτά, διαλύονται τώρα τα δημόσια ΙΕΚ.
Ήδη από το καλοκαίρι αναδείξαμε το ζήτημα της απαράδεκτης καθυστέρησης καταβολής των δεδουλευμένων των εκπαιδευτών των δημοσίων ΙΕΚ με την από τις 13 Αυγούστου του 2015 σχετική ερώτησή μας. Πρόκειται για θέμα που εκκρεμεί ακόμη και γι’ αυτό το θέσαμε εκ νέου στη νέα ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας με την από τις 3 Νοεμβρίου του 2015 σχετική ερώτησή μας. Σε αυτό το μείζον πρόβλημα προστίθεται τώρα τούτο των κλειστών δημόσιων ΙΕΚ. Είναι η πρώτη φορά στα χρονικά που η έναρξη των μαθημάτων έχει καθυστερήσει τόσο πολύ λόγω της ολιγωρίας του Υπουργείου Παιδείας. Βασική αιτία αποτελεί το γεγονός ότι δεν έχει προσληφθεί ακόμη ούτε ένας από το αναγκαίο ωρομίσθιο εκπαιδευτικό προσωπικό, καθώς η σχετική διαδικασία κινήθηκε αδικαιολόγητα φέτος με ρυθμούς χελώνας.
Η πολύ μεγάλη καθυστέρηση ως προς την έναρξη των μαθημάτων των δημόσιων ΙΕΚ θα δημιουργήσει αλυσιδωτά προβλήματα. Ειδικότερα, σύμφωνα με το άρθρο 9 της Υπουργικής Απόφασης 5954/ΦΕΚ Β΄ 1807/2-7-2014 για τον Κανονισμό Λειτουργίας των Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης, τα μαθήματα στα ΙΕΚ αρχίζουν την 1η Οκτωβρίου και τελειώνουν την 30η Ιουνίου, με αποτέλεσμα μέχρι σήμερα να έχουν ήδη χαθεί επτά διδακτικές εβδομάδες. Κατά το ίδιο άρθρο, η διάρκεια των εξαμήνων είναι από 12 έως 15 εβδομάδες και το χειμερινό εξάμηνο πρέπει να ολοκληρώνεται στις 15 Φεβρουαρίου. Φαίνεται, λοιπόν, ότι το χειμερινό εξάμηνο είναι αδύνατο πλέον να ολοκληρωθεί έγκαιρα υπό ομαλές συνθήκες. Συνεπώς, ενδέχεται να οδηγηθούμε σωρευτικά ή διαζευκτικά:
α) σε παράταση του χειμερινού εξαμήνου, που θα προκαλέσει την παράταση και του εαρινού εξαμήνου, με αποτέλεσμα οι σπουδαστές των δημόσιων ΙΕΚ να υποχρεωθούν να παρακολουθούν μαθήματα και το καλοκαίρι,
β) σε σύντμηση τόσο του χειμερινού όσο και του εαρινού εξαμήνου, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ποιότητα του εκπαιδευτικού έργου,
γ) στην αύξηση των ωρών των μαθημάτων ανά ημέρα και στη διεξαγωγή αυτών και κατά τις αργίες, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ποιότητα του εκπαιδευτικού έργου.
Τα προβλήματα όμως δεν σταματούν εδώ, καθώς το Υπουργείο Παιδείας δεν έχει ακόμη μεριμνήσει για την έκδοση του χρονοδιαγράμματος εξαμήνου για τα δημόσια ΙΕΚ, δεν έχει διασφαλίσει τα αναγκαία κονδύλια για την κάλυψη των λειτουργικών αναγκών τους, ιδίως για την πληρωμή των προμηθευτών τους, πολλοί από τους οποίους έχουν πάψει να τα προμηθεύουν πλέον λόγω των σχετικών οφειλών ούτε έχει φροντίσει για την εκπόνηση των οδηγών σπουδών συγκεκριμένων ειδικοτήτων.
Η ενεργοποίηση του Υπουργείου Παιδείας είναι επιβεβλημένη έστω και τώρα.
Ο κύριος Υπουργός παρακαλείται να απαντήσει στα ακόλουθα ερωτήματα:
1) Ποιος ευθύνεται για την φετινή ανώμαλη κατάσταση στα δημόσια ΙΕΚ; Πρόκειται να αναζητηθούν ευθύνες από την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας;
2) Πότε πρόκειται να ολοκληρωθεί η διαδικασία πρόσληψης του αναγκαίου ωρομίσθιου εκπαιδευτικού προσωπικού στα δημόσια ΙΕΚ;
3) Πότε πρόκειται να αρχίσουν τα μαθήματα στα δημόσια ΙΕΚ;
4) Πως θα καλυφθούν φέτος οι λειτουργικές ανάγκες των δημόσιων ΙΕΚ;
5) Πότε θα ανακοινωθεί το χρονοδιάγραμμα εξαμήνου των δημόσιων ΙΕΚ;
6) Θα ολοκληρωθεί έγκαιρα το χειμερινό εξάμηνο των δημόσιων ΙΕΚ; Πως θα καλυφθούν οι διδακτικές εβδομάδες που έχουν ήδη χαθεί;
7) Πότε θα εκπονηθούν οι αναγκαίοι οδηγοί σπουδών για όλες τις ειδικότητες των δημόσιων ΙΕΚ;
8) Σε ποιες ενέργειες προτίθεται να προβεί το Υπουργείο Παιδείας ώστε να μην επαναληφθούν οι ίδιες θλιβερές παραλείψεις και του χρόνου σε σχέση με τη λειτουργία των δημόσιων ΙΕΚ;
Ο ερωτών Βουλευτής Θεόδωρος Π. Φορτσάκης Βουλευτής Επικρατείας ΝΔ