Οι περισσότεροι από τους νέους που δικαιούνται ψήφου για πρώτη φορά στις ευρωεκλογές της 26ης Μαΐου, σκοπεύουν να προσέλθουν στις κάλπες. Κυρίαρχο κριτήριο για την επιλογή τους στην κάλπη, είναι τα κόμματα. Αυτό προκύπτει από την έρευνα που διεξήγαγε το Εργαστήριο Εφαρμοσμένης Πολιτικής Έρευνας του τμήματος Πολιτικών Επιστημών του ΑΠΘ και παρουσιάστηκε σε εκδήλωση στο Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης.
Δείγμα της έρευνας ήταν 4.000 φοιτητές του ΑΠΘ και του Πανεπιστημίου Μακεδονίας και 500 μαθητές λυκείου, ηλικίας από 17 έως 23 ετών.
Από τους μαθητές που συμμετείχαν στην έρευνα, το 72% δηλώνει ότι θα πάει στις κάλπες και θα ψηφίσει, το 10% ότι θα ψηφίσει λευκό και άκυρο, και το 13% ότι θα απέχει.
Οι μισοί από τους φοιτητές (50%) απαντούν ότι θα προσέλθουν στις κάλπες και θα ψηφίσουν, και από αυτούς το 33% δηλώνει ότι δεν έχει αποφασίσει ποιο συνδυασμό. Το 14% θα ψηφίσει λευκό ή άκυρο. Μεγαλύτερο είναι το ποσοστό των φοιτητών που θα απέχει και φτάνει το 36%.
Σε ό,τι αφορά τα κριτήρια επιλογής της ψήφου, πρώτα έρχονται και στις δύο ηλικιακές ομάδες τα κόμματα (30,7% για τους μαθητές, 29,1% για τους φοιτητές) και ακολουθεί η τοποθέτηση των κομμάτων στο ενδεχόμενο συνεργασίας (28% μαθητές, 23,6% φοιτητές)
Στην κλίμακα Αριστερά-Δεξιά οι περισσότεροι από τους ερωτηθέντες τοποθετούν τον εαυτό τους στο Κέντρο.
Η πλειοψηφία των νέων ψηφοφόρων δηλώνουν ότι ενδιαφέρονται από λίγο έως αρκετά για την πολιτική. Συγκεκριμένα, το 40% των μαθητών απαντούν ότι ενδιαφέρονται πολύ ή αρκετά, το 46,5% λίγο και καθόλου το 16,5%. Αντίστοιχα, το 41% των φοιτητών ανέφεραν ότι ενδιαφέρονται πολύ για την πολιτική, το 42,5% λίγο και το 16% καθόλου.
Διαφορετικό τρόπο κινητοποίησης επιλέγουν οι μαθητές και οι φοιτητές όταν αντιμετωπίζουν προβλήματα.
Οι μαθητές αφήνουν τους αρμόδιους να κάνουν τη δουλειά τους σε ποσοστό 24% και απευθύνονται προσωπικά στους αρμόδιους σε ποσοστό 21%. Το 20% κινητοποιείται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Η πλειοψηφία των φοιτητών (36%) δηλώνει ότι απευθύνεται προσωπικά στους αρμόδιους και το 28% ότι τους αφήνει να κάνουν την δουλειά τους. Το 21% κινητοποιείται συλλογικά και το 15% χρησιμοποιεί ως εργαλείο πολιτικής κινητοποίησης τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Οι συμμετέχοντες στην έρευνα απάντησαν σε μια σειρά από ερωτήσεις σχετικές με τις ευρωεκλογές. Το 73% των μαθητών και το 41% των φοιτητών, απάντησαν σωστά στην ερώτηση πόσους ευρωβουλευτές έχει η Ελλάδα (21).
Η μεγάλη πλειοψηφία των μαθητών (85,5%), έναντι του 30% των φοιτητών γνώριζαν ότι στα 17 αποκτάς δικαίωμα ψήφου.
Οι περισσότεροι (58% στους φοιτητές και 62%) στους μαθητές απάντησαν σωστά, ότι Έλληνας επίτροπος είναι ο Δημήτρης Αβραμόπουλος.
Συνολικά ανεπαρκή πολιτική γνώση επέδειξαν κατά 13% οι μαθητές και κατά 57% οι φοιτητές, επαρκή πολιτική γνώση σχεδόν οι μισοί από τους μαθητές και μόλις 16% των φοιτητών.
Οι νέοι που συμμετείχαν στην έρευνα, θεωρούν ότι οι πολίτες θα πρέπει να έχουν περισσότερη ανάμειξη στις αποφάσεις στην ΕΕ και πιστεύουν ότι το ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο θα έπρεπε να έχει περισσότερη δύναμη. Η πλειοψηφία των μαθητών δηλώνουν ότι εμπιστεύονται την ΕΕ , ενώ οι φοιτητές εμφανίζονται μοιρασμένοι, και το 41% δηλώνει ότι, ούτε την εμπιστεύεται, ούτε δεν την εμπιστεύεται.
Οι μαθητές δήλωσαν ότι ενημερώνονται για την πολιτική από την τηλεόραση και το ραδιόφωνο και, ακολούθως, από την οικογένεια και τους συγγενείς, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, το διαδίκτυο (ηλεκτρονικές εφημερίδες, ιστοσελίδες), τους φίλους και τον κοινωνικό περίγυρο. Στην τελευταία θέση έρχονται οι εφημερίδες και τα περιοδικά.
Η πλειοψηφία των φοιτητών επίσης, απάντησε ότι ενημερώνεται από την πολιτική από την τηλεόραση και το ραδιόφωνο. Ωστόσο, στη δεύτερη θέση για αυτή την ομάδα έρχεται το διαδίκτυο, σε περίπου ίδιο ποσοστό, και ακολουθούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, η οικογένεια και οι συγγενείς, οι φίλοι και οι εφημερίδες και τα περιοδικά.
Το 46% των μαθητών και το 42% των φοιτητών, χαρακτήρισαν τη Δημοκρατία αντιπροσωπευτική, ενώ την συνέδεσαν με την αρχαία Ελλάδα σε ποσοστό 38,5 και 41% αντίστοιχα. Οι μαθητές συσχέτισαν τη Δημοκρατία με τη διαμαρτυρία σε ποσοστό 37%, και την άμεση συμμετοχή σε ποσοστό 36%, ενώ οι φοιτητές σε ποσοστό 31% και 40% αντίστοιχα.
Σε ό,τι αφορά τις αξίες οι μαθητές προτάσσουν τη διασκέδαση (45%), την αναζήτηση (44%), τις διαπροσωπικές σχέσεις (42%), την οικογένεια (41%) και τη θρησκεία (32%).
Στους φοιτητές, πρώτη έρχεται η αξία της αναζήτησης (52%) και ακολουθούν η οικογένεια (44%), οι διαπροσωπικές σχέσεις (43%), η διασκέδαση (37%) και η θρησκεία (24%).