Στα θρανία κάθονται τα τελευταία χρόνια χιλιάδες γονείς, προκειμένου να ενημερωθούν για θέματα που αφορούν τα παιδιά τους και σχετίζονται μεταξύ άλλων με τον σχολικό εκφοβισμό, το ασφαλές Διαδίκτυο και την πρόληψη των εξαρτήσεων.
Το ενδιαφέρον είναι τεράστιο, καθώς την τελευταία επταετία έχουν επιμορφωθεί περισσότεροι από 94.000 γονείς, οι οποίοι επέλεξαν να παρακολουθήσουν μία από τις θεματικές ενότητες που «τρέχουν» από το Ιδρυμα Νεολαίας και Διά Βίου Μάθησης, που είναι ο φορέας υλοποίησης.
Μάλιστα για το επόμενο τρίμηνο, λόγω και του τραγικού γεγονότος με τον χαμό του Βαγγέλη Γιακουμάκη που συγκλόνισε ολόκληρη τη χώρα, προγραμματίζεται μία έκτακτη δράση για θέματα ενδοσχολικής βίας που θα γίνει σε όλα τα σχολεία, θα απευθύνεται τόσο σε εκπαιδευτικούς όσο και σε γονείς και θα περιλαμβάνει μία 4ωρη εκπαίδευση.
Συνολικά σε όλη τη χώρα λειτουργούν 58 σχολές γονέων στις οποίες μπορούν να συμμετέχουν οι ενδιαφερόμενοι δωρεάν και να παρακολουθούν τα προγράμματα από εξειδικευμένους επιστήμονες (ψυχολόγους, γιατρούς, κοινωνικούς λειτουργούς κ.λπ.). Τα εκπαιδευτικά προγράμματα διαρκούν από 25 έως 50 ώρες, γίνονται μία φορά την εβδομάδα σε απογευματινές ώρες, συνήθως στις αίθουσες σχολικών μονάδων και διαρκούν τρεις ώρες κάθε φορά.
Ενας από τους βασικούς στόχους και ένα από τα κίνητρα των γονέων που συμμετέχουν σε αυτά είναι να βελτιωθεί η επικοινωνία στην οικογένεια και να προαχθούν οι γνώσεις των γονέων σχετικά με τις ψυχικές, κοινωνικές και άλλες ανάγκες των παιδιών σε κάθε στάδιο ανάπτυξής τους. Οπως τόνισαν στο «Εθνος» δύο από τους γονείς που παρακολούθησαν πρόσφατα αντίστοιχα επιμορφωτικά σεμινάρια, η εμπειρία ήταν μοναδική, καθώς βοηθήθηκαν σε μια σειρά ζητημάτων. «Πλέον καταλαβαίνω καλύτερα τον γιο μου, ξέρω πώς πρέπει να του φερθώ σε συγκεκριμένες περιπτώσεις και πώς να διαχειριστώ κάποιες συμπεριφορές», αναφέρει ο Κωνσταντίνος Νικολάου.
«Δεν είχα ποτέ κακές σχέσεις με το παιδί μου, ωστόσο το να ενημερωθείς από τον εξειδικευμένο επιστήμονα για το πώς πρέπει να αναπτυχθεί η σχέση γονέα – παιδιού μόνο θετικά στοιχεία μπορεί να προσφέρει», επισημαίνει η Ευαγγελία Παπαδέλη. Και οι δύο γονείς τονίζουν πως θα παρακολουθούσαν και πάλι εάν τους δυνόταν ευκαιρία ένα αντίστοιχο σεμινάριο και προτρέπουν τους γονείς να κάτσουν στα θρανία, καθώς ορισμένα προβλήματα θα τα βρουν μπροστά τους και ίσως να μην ξέρουν πώς να τα αντιμετωπίσουν.
Ενότητες
Οι βασικές θεματικές ενότητες των έξι εκπαιδευτικών προγραμμάτων που υλοποιούνται είναι οι εξής:
• Οικογένεια και σχολείο
• Ασφαλές Διαδίκτυο
• Θέματα ευάλωτων κοινωνικά ομάδων – ρατσισμός
• Bullying – ενδοσχολική βία
• Εξαρτήσεις: κάπνισμα, αλκοόλ, ναρκωτικά κ.λπ. (σε συνεργασία με τα 74 Κέντρα Πρόληψης του ΟΚΑΝΑ)
• Αγωγή υγείας (στοματική υγιεινή, ατυχήματα, μικροοργανισμοί, υγιεινή χεριών – αναπνευστικού – μηνιγγίτιδα κ.λπ.)
• Σεξουαλική αγωγή – αυτογνωσία
• Περιβαλλοντική αγωγή – οικολογία
• Σεξουαλικώς Μεταδιδόμενα Νοσήματα
• HIV/AIDS – τρόποι προφύλαξης
• Εμβόλια – ορθολογική χρήση αντιβιοτικών
• Αθλητισμός και διατροφή
Αξίζει να επισημανθεί πως από το 2008 έως και τον Νοέμβριο του 2014 δημιουργήθηκαν 5.654 τμήματα με 94.000 εκπαιδευόμενους, η συντριπτική πλειονότητα των οποίων (89%) είναι γυναίκες. Οσον αφορά στις ηλικίες που συμμετέχουν, σχεδόν 8 στους 10 είναι γονείς μεταξύ 25-54 ετών οι οποίοι έχουν παιδιά που φοιτούν από το νηπιαγωγείο έως και το λύκειο.
Αναφορικά με τη διαδικασία, οι γονείς του κάθε σχολείου γνωστοποιούν -μέσω του Συλλόγου Γονέων- το ενδιαφέρον τους για κάποια θεματική ενότητα στο Ιδρυμα Νεολαίας και Διά Βίου Μάθησης (ΙΝΕΔΙΒΙΜ). Η ομάδα έργου αναλαμβάνει μετά δράση, παρέχοντας το εξειδικευμένο προσωπικό που διαθέτει. Τα τηλέφωνα επικοινωνίας με την ομάδα έργου του ΙΝΕΔΙΒΙΜ είναι 213-1314520 έως και 7.
Πού στοχεύει
Το έργο από το Ιδρυμα Νεολαίας και Διά Βίου Μάθησης
Η βελτίωση της επικοινωνίας μεταξύ των μελών της οικογένειας, η ενθάρρυνση για τη συμμετοχή των γονέων στις σχολικές δραστηριότητες και η συνεργασία τους με τους εκπαιδευτικούς είναι μερικοί από τους βασικούς στόχους των προγραμμάτων, όπως τονίζει ο διευθύνων σύμβουλος του Ιδρύματος Νεολαίας και Διά Βίου Μάθησης Παναγιώτης Μανούρης.
Ο κ. Μανούρης υποστηρίζει πως κατά τη διάρκεια των προγραμμάτων προάγονται οι γνώσεις των γονέων σχετικά με τις ψυχικές, κοινωνικές, πνευματικές και άλλες ανάγκες των παιδιών σε κάθε στάδιο ανάπτυξής τους, ενώ αναπτύσσονται δεξιότητες που μπορούν να συμβάλουν στην έγκαιρη διάγνωση και αντιμετώπιση δύσκολων συμπεριφορών των παιδιών τους.Το έργο που υλοποιείται από το Ιδρυμα Νεολαίας και Διά Βίου Μάθησης στοχεύει, μεταξύ άλλων, στο να:
• Ενημερωθούν οι γονείς σε θέματα αγωγής υγείας των ίδιων και των παιδιών τους.
• Ενημερωθούν οι γονείς για τους τρόπους σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης ανάλογα με την ηλικία των παιδιών τους.
• Γίνει ενημέρωση των γονέων για τους τρόπους παρακολούθησης – προφύλαξης των παιδιών από τους κινδύνους του Διαδικτύου και να προταθούν τρόποι λελογισμένης χρήσης του.
• Παρασχεθεί συμβουλευτική υποστήριξη και αγωγή υγείας στις οικογένειες των ευάλωτων κοινωνικά ομάδων προκειμένου να γνωρίζουν την ευαισθησία και τις ανάγκες του παιδιού τους σε κάθε αναπτυξιακή περίοδο στις οποίες θα πρέπει να ανταποκριθούν, ώστε το παιδί να μεγαλώνει φυσιολογικά.
• Ενημερωθούν και να υποστηριχθούν ψυχολογικά οι γονείς ατόμων με ειδικές ανάγκες.
Τι λένε δύο γονείς
Η εμπειρία, τα οφέλη και η προτροπή…
«Ποια είναι τα όρια που πρέπει να βάλουμε στα παιδιά μας, πρέπει να τα τιμωρούμε, πώς μπορούμε να τα προσεγγίσουμε για θέματα που σχετίζονται με τον σχολικό εκφοβισμό;» είναι μερικά από τα ερωτήματα που έχουν χιλιάδες γονείς, οι οποίοι και απευθύνθηκαν σε μία από τις σχολές γονέων που λειτουργούν σε όλη τη χώρα.
Δύο από τους γονείς που παρακολούθησαν επιμορφωτικά σεμινάρια για τη σύγχρονη οικογένεια και τη σύνδεση σχολείου – οικογένειας μίλησαν στο «ΕΘΝΟΣ» για τα οφέλη που αποκόμισαν μετά την επαφή που είχαν με τους εξειδικευμένους επιστήμονες, προτρέποντας παράλληλα και άλλους γονείς να ακολουθήσουν το παράδειγμά τους.
«Την περυσινή χρονιά το παιδί μου φοιτούσε στο νηπιαγωγείο. Θεώρησα ότι ήταν μια καλή ευκαιρία να έρθω σε επαφή με ειδικούς, όπως ψυχολόγους, καθώς πολλές φορές δεν ήξερα πώς έπρεπε να συμπεριφερθώ στο παιδί μου. Ηθελα να μάθω κάποια πράγματα σχετικά με τα όρια που πρέπει να βάζουμε ως γονείς, αλλά και τον τρόπο που χειριζόμαστε τη συμπεριφορά ενός παιδιού. Πολλές φορές δεν μας άκουγε και ως γονείς ήμασταν μπερδεμένοι για το πώς έπρεπε να χειριστούμε αντίστοιχες καταστάσεις», υπογραμμίζει ο Κωνσταντίνος Νικολάου.
Το πρόγραμμα που παρακολούθησε το 2014 αφορούσε τη σύγχρονη οικογένεια και τον ρόλο των γονέων στην ανάπτυξη του παιδιού. «Παρακολούθησα το πρόγραμμα μία φορά την εβδομάδα για 3,5 μήνες. Μία ψυχολόγος μάς μιλούσε κάθε φορά για διαφορετικές θεματικές ενότητες. Ενα από τα σημαντικότερα θέματα αφορούσε τον σχολικό εκφοβισμό, ζήτημα στο οποίο πρέπει να είμαστε όλοι ενήμεροι».
«Πρέπει να συζητάμε»
Ο κ. Νικολάου προτρέπει τους γονείς να παρακολουθήσουν αυτά τα σεμινάρια, γιατί -όπως λέει- πολλά πράγματα δεν τα ξέρουμε. «Πρέπει να συζητάμε με εξειδικευμένους επιστήμονες και να καταλαβαίνουμε τι είναι φυσιολογικό και τι όχι».
Η Ευαγγελία Παπαδέλη από την πλευρά της, με το παιδί της να βρίσκεται στην 5η τάξη του δημοτικού, αποφάσισε πέρυσι να παρακολουθήσει το πρόγραμμα που υλοποιήθηκε στον Δήμο Αγίου Στεφάνου με θέμα τη σύνδεση σχολείου – οικογένειας διάρκειας 25 ωρών. «Τα θέματα που συζητήσαμε ήταν πώς πρέπει οι γονείς να συμπεριφέρονται στα παιδιά τους, πώς να αναπτύσσεται η σχέση γονέα – παιδιού και σε ποιες περιπτώσεις πρέπει να ανησυχούμε. Ποτέ δεν είχα κακές σχέσεις με το παιδί μου, αλλά είχα το ενδιαφέρον να μάθω κάποια πράγματα από ειδικούς που θα μπορούσαν να με βοηθήσουν στο μέλλον», σημειώνει η κ. Παπαδέλη.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΝΙΒΟΛΙΑΝΙΤΗΣ
ΕΘΝΟΣ