Τέσσερα τα εξεταζόμενα μαθήματα των Πανελλαδικών – Αυξάνονται οι ώρες διδασκαλίας στη Γ’ Λυκείου – Ελεύθερη πρόσβαση σε σχολές χαμηλής ζήτησης – Στην τελική ευθεία μπαίνει το νέο σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Σε νέες αλλαγές που αναμένεται να διαφοροποιήσουν τον εκπαιδευτικό χάρτη, προχωρά το υπουργείο Παιδείας.
Σύμφωνα μάλιστα με την εφημερίδα «Καθημερινή», το υπουργείο αναμένεται να προτείνει ουσιαστικά την επαναφορά του μακροβιότερου εξεταστικού συστήματος, αυτό των δεσμών!
Συγκεκριμένα, αλλάζουν οι δύο τελευταίες τάξεις του λυκείου, ενώ καθιερώνονται τόσο το εθνικό απολυτήριο, όσο και η ελεύθερη πρόσβαση των αποφοίτων λυκείου σε μικρό αριθμό σχολών ΑΕΙ χαμηλής ζήτησης.
Παρ΄ όλα αυτά ωστόσο, βασική παράμετρος και στο νέο σύστημα θα είναι τα εξεταζόμενα μαθήματα, τα οποία θα παραμείνουν τέσσερα στη λογική των δεσμών.
Όπως επισημαίνει η εφημερίδα, με βάση το σχεδιασμό στο νέο εκπαιδευτικό σύστημα προβλέπονται τα εξής:
– Στη Γ’ Λυκείου θα αυξηθούν οι διδακτικές ώρες στα μαθήματα, στα οποία θα εξετάζονται οι μαθητές για την εισαγωγή τους στα ΑΕΙ. Προκρίνεται η εξάωρη διδασκαλία ανά εβδομάδα, ωστόσο για να υπάρξει ισορροπία με τα υπόλοιπα μαθήματα γενικής παιδείας και ειδικοτήτων, εξετάζεται και το σενάριο της οκτάωρης διδασκαλίας των πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων.
– Το αναλυτικό πρόγραμμα της Γ’ Λυκείου θα συμπληρώνεται από Θρησκευτικά, Γυμναστική, ένα μάθημα εργασιών για την ενίσχυση της μαθητικής συνεργασίας, ενώ αρκετοί εκπαιδευτικοί είναι εκείνοι που ζητούν επαναφορά της Ιστορίας.
– Οι υποψήφιοι για την τριτοβάθμια εκπαίδευση θα εξετάζονται υποχρεωτικά σε τέσσερα μαθήματα, ενώ θα έχουν τη δυνατότητα να εξεταστούν και σε ένα επιπλέον μάθημα, προκειμένου να διεκδικήσουν μία θέση στις σχολές και ενός δεύτερου επιστημονικού πεδίου. Τα εξεταζόμενα μαθήματα θα παραμείνουν όπως και στο ισχύον σύστημα, ανάλογα με την κατεύθυνση των υποψηφίων, ήτοι Αρχαία Ελληνικά, Φυσική, Χημεία, Μαθηματικά κλπ.
– Επιπλέον, το σύστημα των εξετάσεων δεν αναμένεται να αλλάξει, κάτι που διευκολύνει το υπουργείο να προτείνει αλλαγές που θα εφαρμοστούν από τους μαθητές που θα φοιτήσουν στη Β’ Λυκείου τον φετινό Σεπτέμβριο και όχι από εκείνους που θα φοιτήσουν στην Α’ Λυκείου, όπως συνέβαινε μέχρι πρότινος, οπότε μαθητές και γονείς να μπορέσουν να είναι ενήμεροι για τις αλλαγές.
– Παράλληλα, κρίσιμης σημασίας παράμετρος θεωρείται ο τρόπος με τον οποίο θα αποκτούν οι μαθητές της Γ’ Λυκείου το εθνικό απολυτήριο. Σε αυτό θα υπολογίζονται οι επιδόσεις στα τέσσερα εξεταζόμενα μαθήματα – ή πέντε αναλόγως με την επιλογή του μαθητή- και σε πολύ μικρότερο ποσοστό από τις επιδόσεις στα ενδοσχολικά μαθήματα.
Τέλος, όσον αφορά στην εισαγωγή των αποφοίτων λυκείου μόνο με το απολυτήριο σε ΑΕΙ χαμηλής ζήτησης, οι μαθητές θα πρέπει να έχουν περάσει το «φίλτρο» των εξετάσεων στα τέσσερα εξεταζόμενα μαθήματα.
Υπενθυμίζεται ότι αυτές τις ημέρες εξετάζονται από το υπουργείο Παιδείας οι τελευταίες λεπτομέρειες του νέου συστήματος που θα δημοσιοποιηθεί στο τέλος του Ιουλίου. Στη Βουλή προγραμματίζεται να έρθει στα μέσα Σεπτεμβρίου και μέχρι το τέλος του θα έχει νομοθετηθεί, όπως δήλωσε στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο, ο υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, Κώστας Γαβρόγλου.
Το νέο σύστημα θα τεθεί σε ισχύ τη σχολική χρονιά 2019-2020. Για τα παιδιά που μπουν φέτος στη Β’ Λυκείου δεν θα υπάρξει αλλαγή, θα προστεθεί μόνο ένα μάθημα με τίτλο «Πολίτης και Κοινωνία».
Σύμφωνα με τον υπουργό Παιδείας, η νέα Γ’ Λυκείου θα είναι προσανατολισμένη προς την ειδικότητα που θα έχει επιλέξει ο μαθητής, με λίγα μαθήματα σε πολλές ώρες διδασκαλίας. Οι εγκύκλιες σπουδές θα ολοκληρώνονται στη Β’ Λυκείου, ενώ η κατεύθυνση που θα ακολουθηθεί και στις δύο πρώτες τάξεις του Λυκείου είναι η μείωση του αριθμού των εξεταζόμενων μαθημάτων.
Ο κ. Γαβρόγλου, τέλος, αναφέρθηκε στη νέα εικόνα που θα έχει ο εκπαιδευτικός χάρτης από το 2019-20, αφού εκτός από το νέο Λύκειο και το νέο σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, θα «κάνουν πρεμιέρα» και τα νέα πανεπιστήμια, όπως θα διαμορφωθούν μέσα από τις συνέργειες με τα ΤΕΙ. «Θα είναι μια πραγματικότητα εκπαιδευτικών ιδρυμάτων τα οποία θα έχουν πολλά διετή προγράμματα επαγγελματικού προσανατολισμού. Θα έχουν πανεπιστημιακά ερευνητικά ιδρύματα, ινστιτούτα, νέα γνωστικά πεδία» αναφέρει ο υπουργός Παιδείας, τονίζοντας ότι οι αλλαγές αυτές αφορούν το μέλλον της ανώτατης εκπαίδευσης.