Αγαπητέ υπουργέ κ. Λοβέρδο,
Παίρνω το θάρρος να στείλω αυτό το email με σκοπό να εκφράσω τη δυσαρέσκεια μου σχετικά με το νέο εκπαιδευτικό σύστημα. Είμαι μαθήτρια της Α λυκείου και μάλιστα μια από τις καλύτερες στο τμήμα μου. Μιας και το σύστημα αυτό στοχεύει στην επιτυχία των λίγων θα μπορούσα κάλλιστα να αφοσιωθώ στο διάβασμα και στην δυσβάσταχτη ύλη (καθορισμένη από το υπουργείο σας) και να αγνοήσω τους συμμαθητές μου και τις γενιές που ακολουθούν οι οποίοι καταβάλλουν μεγάλες προσπάθειες για να εκπληρώσουν τα όνειρα τους. Όμως δεν έχω υπάρξει ποτέ έως τώρα ατομίστρια και το μόνο συμφέρον που υποστηρίζω είναι το δημόσιο. Το οικογενειακό μου περιβάλλον μου έχει εμφυσήσει την ιδέα ότι πρέπει να νιώθω περήφανη που είμαι Ελληνίδα αφού η πατρίδα μου έχει γράψει ιστορία για τα επιτεύγματά της και τον πολιτισμό της. Όμως ανταποκρίνεται η σύγχρονη Ελλάδα στα κατορθώματα των προγόνων μας; Αναγνωριζόμαστε παγκοσμίως ως ένας από τους πιο μορφωμένους λαούς με το υψηλότερο εκπαιδευτικό σύστημα. Ταυτόχρονα ωστόσο επικρατεί μία γνώμη για ελλιπής μόρφωση και χαμηλό μορφωτικό επίπεδο καταλογίζοντας την αναποτελεσματικότητα και τη μη παραγωγικότητα στους μαθητές. Πραγματικά νιώθω τυχερή και προνομιούχα που οι γονείς μου στερούνται ατομικές τους ανάγκες για να μου παρέχουν φροντιστηριακή υποστήριξη. Νιώθουν όμως το ίδιο τυχεροί όταν περισσότεροι από το 1/2 του τμήματός μου όχι απλώς δεν απολαμβάνουν τέτοιου είδους πολυτέλειες (δυστυχώς στις μέρες που διανύουμε μέχρι και τα φροντιστήρια είναι για τους λίγους) αλλά αδυνατούν να πληρώσουν το κόστος των βιβλίων των αγγλικών που δεν παρέχεται από το Υπουργείο Παιδείας; Και ας περάσουμε στις βασικές αδυναμίες του εκπαιδευτικού συστήματος. Οι καθηγητές αδυνατούν να διδάξουν την υπέρογκη ύλη οδηγώντας τους μαθητές σε συμπληρωματικές ώρες για να καλύψουν τα κενά των σχολικών διδακτέων ωρών. Η πίεση και το άγχος προκαταβάλλουν τα παιδιά που πολλά από αυτά χάνουν τις ελπίδες τους και παραιτούνται από τα όνειρα τους. Είναι πραγματικά παράλογο 15 χρονών μαθητές να υπόκεινται σε 35 σχολικές ώρες, περίπου 14 συμπληρωματικές ώρες υποστήριξης και φυσικά τις εξωσχολικές δραστηριότητες που αφορούν τη γλωσσομάθεια και ίσως κάποιο χόμπι. Δε διαφωνώ πως χωρίς κόπο δεν φτάνεις τον στόχο σου. Όμως είμαστε παιδιά έχουμε ανάγκη από διασκέδαση, ανεμελιά, φίλους, προσωπική ζωή. Ύστερα η καθιέρωση της Τράπεζας Θεμάτων τάραξε όλα τα σχολεία πανελλαδικώς. Πλέον δεν μας δίνεται η δυνατότητα να συζητήσουμε περεταίρω θέματα ούτε να αφιερώσουμε χρόνο για μια μελέτη σε βάθος γιατί ο χρόνος μας είναι πολύτιμος και δυστυχώς ίσα που φτάνει για να λύσουμε θέματα από την Τράπεζα Θεμάτων έτσι ώστε να νιώθουμε περισσότερη ασφάλεια για τα θέματα των τελικών εξετάσεων. Η μόρφωση μας είναι επιφανειακή και περιορίζεται στη σχολική ύλη. Έχει αποδειχτεί πως το ελληνικό σχολείο, της ελλιπούς παιδείας ,έχει την περισσότερη ύλη στην Ευρώπη. Εύλογα βγαίνει το συμπέρασμα πως τα παιδιά ,εφόσον ,αυτά που έχουν να διαβάσουν είναι δυσβάσταχτα,αναγκάζονται να »παπαγαλίσουν»και αφού περάσει ένα χρονικό διάστημα να έχουν ξεχάσει ,σχεδόν,τα περισσότερα απ’όσα »παπαγάλισαν».Παιδεία ,όμως,είναι αυτό που σου μένει ,αφού ξέχασες τι διάβασες. Προσωπικά εδώ κρύβεται όλο το πρόβλημα. Πρέπει να δοθεί βαρύτητα στην όξυνση της κριτικής σκέψης του μαθητή και να αποτελέσει ο χώρος του σχολείου πεδίο γνώσης, χαράς και έμπνευσης. Ας αντικρίσουμε πια την αλήθεια. Δεν είναι λάθος των σύγχρονων γενιών που το σχολείο φαντάζει τόπος βασανιστηρίου και αβάσταχτων ωρών. Στο χέρι σας είναι να πάψει να ακούγεται η έκφραση ελλιπούς παιδείας ξανά και ξανά. Συμμερίζομαι το γεγονός ότι δεν ψηφίσατε εσείς αυτό το σύστημα αλλά δεν καταλαβαίνω γιατί δεν κάνετε κάτι για να το αλλάξετε, για να ανακουφίσετε τόσο τους μαθητές όσο και τους γονείς αυτών. Προτιμάτε να μην λιντσάρετε το αναποτελεσματικό σύστημα ενός συναδέλφου σας καταστρέφοντας τα όνειρα τόσων γενεών που ακολουθούν; Ελπίζω να αφιερώσετε λίγο από τον πολύτιμο χρόνο σας και να διαβάσετε το email μου.
Ηλέκτρα
Μαθήτρια της Α” Λυκείου του 9ου Σχολείου Αμαρουσίου

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025