Με την παρούσα επιστολή θα επιχειρήσω να αποδείξω στους ιθύνοντες του Υπουργείου Παιδείας ότι η καινούργια λύση που πρότειναν προσφάτως για το θέμα της παιδαγωγικής κατάρτισης των δασκάλων Ειδικής Αγωγής του Μακεδονίας (για ενδεχόμενο διαγωνισμό του ΑΣΕΠ, στις διαδικασίες αναπληρωτών δεν υπάρχει θέμα) είναι μη χρονικά προσδιορισμένη, με κίνδυνο αλόγιστης χρονικής επέκτασης που δημιουργεί αοριστία και αναβάλλει επί μακρόν τη λήψη μιας απόφασης που θα έπρεπε να είναι πολιτική. Καθίσταται έτσι η ευόδωση της πρότασης δυσχερής , υπό την διαμόρφωση και πιθανών αστάθμητων παραγόντων.
Στην τρίτη επιστολή μου προς το Υπουργείο Παιδείας είχα επισημάνει στους παράγοντες του Υπουργείου ότι η προηγούμενη λύση που είχαν προτείνει ήταν νομικά ατεκμηρίωτη και προβληματική, σύμφωνα πάντα με το σκεπτικό τους. Μαθαίνω ότι αποδέχτηκαν την νομική επιχειρηματολογία του κειμένου μου και διαπίστωσαν ότι σύμφωνα με το σκεπτικό τους μια διαπιστωτική πράξη του Υπουργού , κατόπιν γνωμοδότησης του ΙΕΠ, θα καλύπτει μόνο τους εγγραφέντες στο Τμήμα μετά το 2013 και όχι τους παλαιότερους. Πόσο καιρό αλήθεια υποστήριζαν το αντίθετο και υπονόμευαν με τη στάση τους τη λύση του θέματος;
Η καινούργια λύση που πρότειναν αποτελεί ένα συνδυασμό διαπιστωτικής πράξης του Υπουργού, κατόπιν γνωμοδότησης του ΙΕΠ, καθώς και νομοθετικής πρωτοβουλίας που θα εκδηλωθεί από το Υπουργείο. Καλό ακούγεται , θα πει κάποιος. Μήπως όμως υπάρχουν πιο εύκολοι και γρήγοροι δρόμοι για να διευθετηθεί το ζήτημα οριστικά. Μήπως με αυτό που προτείνουν είναι σαν να επιχειρεί κάποιος να πάει από την Αθήνα στην Θεσσαλονίκη . μέσω Βουλγαρίας;
Το Υπουργείο απαιτεί την εμπλοκή του ΙΕΠ σε κάθε απόπειρα θεσμικής επίλυσης του ζητήματος και για αυτό απορρίπτει τυχόν μονόπλευρη νομοθετική ρύθμιση, χωρίς την παρουσία του ΙΕΠ. Και εδώ προκύπτει το κρίσιμο ερώτημα. Ο νομοθέτης εμπλέκει υποχρεωτικά το ΙΕΠ στις διαδικασίες απόκτησης παιδαγωγικής κατάρτισης; Και η απάντηση είναι ότι το ΙΕΚ εμπλέκεται υποχρεωτικά στη λήψη αποφάσεων για την παιδαγωγική κατάρτιση για εγγραφέντες στα Τμήματα μετά το 2013 (καθώς και για τον έλεγχο των μεταπτυχιακών προγραμμάτων)
Για τους εγγραφέντες στα Τμήματα πριν από το 2013 που υπόκεινται στις διατάξεις περί καθηγητικών σχολών (οι παλαιότεροι που λέμε) πουθενά δεν γίνεται λόγος για υποχρεωτική συμμετοχή του ΙΕΠ στη διαδικασία.
Γιατί το Υπουργείο δεν εντάσσει λοιπόν τον κλάδο πε71 στις καθηγητικές σχολές, ώστε να τελειώνει το ζήτημα για τους παλαιότερους ; Και φυσικά σε μια τέτοια περίπτωση οι εγγραφέντες μετά το 2013 , αναγκαστικά θα κατοχυρωθούν με τη διαδικασία της διαπιστωτικής απόφασης.
Ο νόμος του 2003 που απαριθμεί ονομαστικά τις καθηγητικές σχολές περιλαμβάνει ανάμεσα τους ,τους δασκάλους και τους νηπιαγωγούς (δεν γράφει ΠΕ70 ΚΑΙ ΠΕ60 μιλάει γενικά για δασκάλους και νηπιαγωγούς). Είναι ξεκάθαρο ότι με διασταλτική ερμηνεία εντάσσονται στις καθηγητικές σχολές και οι ΠΕ71 που είναι και αυτοί δάσκαλοι, απλώς δάσκαλοι στην ειδική αγωγή και όχι την γενική. Ο νόμος όμως μιλάει αόριστα για δασκάλους και νηπιαγωγούς γιατί πολύ απλά τότε δεν είχε δημιουργηθεί ακόμα ο κλάδος ΠΕ71 Δασκάλων Ειδικής Αγωγής. Επομένως η ένταξη των ΠΕ71 στις καθηγητικές σχολές είναι αυτονόητη με διασταλτική ερμηνεία. Το Υπουργείο είχε ακολουθήσει την γραμμή αυτή σε κάποιες παλαιότερους εγκυκλίους και μετά άλλαξε γνώμη.
Από το 2003 και μετά συμπεριλήφθηκαν στις καθηγητικές σχολές, με μεταγενέστερες νομοθετικές προσθήκες, σχολές με αμφίβολο παιδαγωγικό καθεστώς και ελάχιστα παιδαγωγικά μαθήματα στο πρόγραμμα σπουδών. Για τους δασκάλους του Μακεδονίας μπορώ, ως ένα σημείο (αν και δεν συμφωνώ), να αντιληφτώ τις αιτιάσεις σας για την νομική ισχύ της διασταλτικής ερμηνείας. Αλήθεια όμως τι σας εμποδίζει να συμπεριλάβατε στις καθηγητικές σχολές και όλο τον κλάδο πε71; Οι κλάδοι ΠΕ33, ΠΕ34, ΠΕ40 που συμπεριλήφθηκαν αργότερα στις καθηγητικές σχολές είχαν περισσότερα παιδαγωγικά μαθήματα από τους ΠΕ71;
Φυσικά η πιο δίκαιη λύση ,για λόγους που έχω περιγράψει, θα ήταν η σύνταξη τροπολογίας που θα παρέχει αυτόματη παιδαγωγική κατάρτιση σε όλους τους δασκάλους του Μακεδονίας, είτε παλιούς, είτε νέους. Λύσεις υπάρχουν και είναι πολλές. Ας ελπίσουμε ότι θα επικρατήσει η συνετή λογική.
ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΔΑΣΚΑΛΑ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ