Επικοινωνιακό τέχνασμα του υπουργείου Παιδείας χαρακτηρίζει η Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδος (ΔΟΕ) τη δράση «Η τσάντα στο σχολείο». Στο πλαίσιο της δράσης, οι μαθητές Δημοτικού θα αφήνουν την τσάντα τους στο σχολείο τουλάχιστον ένα Σαββατοκύριακο τον μήνα. Η ΔΟΕ τονίζει, από την πλευρά της, ότι απαιτείται αλλαγή πολιτικής, ώστε ουσιαστικά οι μαθητές να έχουν χρόνο με την οικογένειά τους. Μάλιστα, αναφέρει ότι οι σύλλογοι διδασκόντων μπορούν να μην το εφαρμόσουν.
Ειδικότερα, η ΔΟΕ λέει ότι η ρητορική του υπουργείου Παιδείας για τον σεβασμό του ελεύθερου χρόνου των μαθητών και συνολικά των αναγκών της παιδικής ηλικίας έρχεται σε αντίθεση με την εκπαιδευτική πολιτική του υπουργείου. «Ο χρόνος που απαιτείται καθημερινά για την υλοποίηση των κατ’ οίκον εργασιών συναρτάται άμεσα με τα αναλυτικά προγράμματα, τους διδακτικούς στόχους κάθε τάξης και τα σχολικά εγχειρίδια. Η κυβέρνηση δεν έχει αλλάξει τίποτε από τα παραπάνω, συνεχίζοντας την εκπαιδευτική πολιτική των προηγούμενων κυβερνήσεων και σε αυτό το πεδίο. Χαρακτηριστικά αναφέρουμε την έγκριση και για την επόμενη χρονιά (Φ.31/205016/Δ1/24-11-2017) του σχολικού βιβλίου μαθηματικών της Β΄ Δημοτικού – ενός βιβλίου που, μαζί με το αντίστοιχο σχολικό βιβλίο μαθηματικών της Ε΄ Τάξης, έχει επισύρει την κριτική των εκπαιδευτικών, όπως αναδείχθηκε και από σχετική έρευνα της ΔΟΕ το 2007», παρατηρεί η ΔΟΕ. Και τονίζει ότι ο στόχος ουσιαστικής υποστήριξης του μειωμένου χρόνου «δημιουργικής επαφής και επικοινωνίας γονέων-παιδιών», σύμφωνα με την ανακοίνωση του υπουργείου, που είναι το βασικό επικοινωνιακό τέχνασμα της σχετικής εγκυκλίου, προσκρούει στις πολιτικές ελαστικών σχέσεων εργασίας και κατάργησης εργασιακών δικαιωμάτων που ακολούθησαν όλες οι κυβερνήσεις των τελευταίων ετών και συνεχίζει απρόσκοπτα η σημερινή κυβέρνηση, οι οποίες έχουν ως αποτέλεσμα τη διάλυση κάθε οικογενειακού προγραμματισμού.
Παράλληλα, η ΔΟΕ επικρίνει το υπουργείο Παιδείας ότι «φαίνεται για μία ακόμα φορά –όπως και στην περίπτωση των σχολικών γευμάτων– να αγνοεί τη σχολική πραγματικότητα. Υπάρχει σειρά πρακτικών ζητημάτων που προκύπτουν κατά την υλοποίηση της δράσης, όπως η απουσία κατάλληλων χώρων για τη φύλαξη της σχολικής τσάντας, η λειτουργία τμημάτων ολοήμερων στις ίδιες αίθουσες που καλούνται να αφήσουν τις τσάντες τους οι μαθητές, η ανάγκη που θα προκύψει για τους μαθητές του ολοήμερου σχολείου να μεταφέρουν το απαραίτητο υλικό τη Δευτέρα το πρωί κλπ.».
Τέλος, η ΔΟΕ λέει ότι η εφαρμοστική εγκύκλιος για τη δράση «Η τσάντα στο σχολείο» δεν έχει εκδοθεί σε εφαρμογή κάποιου νομοθετήματος, αλλά με βάση απόφαση του Δ.Σ. του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, το οποίο αποτελεί γνωμοδοτικό όργανο του υπουργείου Παιδείας. Επομένως, δεν συνάγεται υποχρεωτικότητα εφαρμογής της εγκυκλίου.