Εξι άρθρα που αφορούν το υπουργείο Παιδείας εντάχθηκαν στην Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου για «κατεπείγοντα θέματα» διαφόρων υπουργείων, που πέρασε η κυβέρνηση στο τέλος του χρόνου και δημοσιεύτηκε στην «Εφημερίδα της Κυβερνήσεως» στις 30 Δεκέμβρη.
Στην κατεύθυνση της αποφασιστικής προώθησης του θεσμού της μαθητείας από νωρίς, η κυβέρνηση ενέταξε στα παραπάνω άρθρα διατάξεις που αφορούν την επαγγελματική εκπαίδευση και συγκεκριμένα: Συμπληρωματικά στο νόμο του 2013, ο οποίος προβλέπει τη μαθητεία στους μαθητές των ΕΠΑΛ, δηλαδή την τζάμπα εργασία στις επιχειρήσεις και πρώιμη εκμετάλλευση, προβλέπεται «Πρόγραμμα εκπαίδευσης στο χώρο εργασίας – Μαθητεία σε εργασιακό χώρο», διάρκειας είκοσι οκτώ (28) ωρών εβδομαδιαίως, επιμερισμένο κατ’ ελάχιστον σε τέσσερις (4) μέρες. Την ευθύνη υλοποίησης της πιλοτικής «Τάξης μαθητείας», της τοποθέτησης σε χώρους εργασίας των φοιτούντων, καθώς και όλα τα σχετικά με αυτήν, έχει το ΕΠΑΛ σε συνεργασία με τον ΟΑΕΔ.
Το πρόγραμμα εντάσσεται στην «Πιλοτική τάξη μαθητείας», διάρκειας εννέα μηνών (από 6 που προβλεπόταν αρχικά), που θα λειτουργήσει την τρέχουσα και την επόμενη σχολική χρονιά.
Στην «Τάξη μαθητείας» εφαρμόζεται, επίσης, πρόγραμμα του εργαστηριακού μαθήματος «Ενισχυτική Εργαστηριακή Εκπαίδευση της Μαθητείας» διάρκειας 200 ωρών, το οποίο διδάσκεται στη σχολική μονάδα του ΕΠΑΛ και τις σχολικές μονάδες του ΟΑΕΔ, από εκπαιδευτικό προσωπικό του υπουργείου Παιδείας και του ΟΑΕΔ.
Είναι φανερό ότι πρόκειται για διατάξεις που εφαρμόζουν και ενισχύουν το πνεύμα και το γράμμα του νόμου της προηγούμενης συγκυβέρνησης ΝΔ – ΠΑΣΟΚ για τα ΕΠΑΛ, όπως και τις κατευθύνσεις ΕΕ και ΟΟΣΑ, που στο όνομα της «μαθητείας» και της «καταπολέμησης της ανεργίας» έχουν ως στόχο να εξασφαλίσουν τσάμπα εργατικό δυναμικό στους επιχειρηματίες.
Στην ΠΝΠ, ακόμα, υπάρχουν μια σειρά ρυθμίσεις που αφορούν το Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο (ΕΑΠ), που είναι ενδεικτικές για το πνεύμα που διέπει την κυβέρνηση συνολικά για τα ΑΕΙ και συνδυάζονται με τα όσα έχουμε δει στο υπό διαβούλευση νομοσχέδιο της κυβέρνησης για την Ανώτατη Εκπαίδευση και την Ερευνα. Συγκεκριμένα, δίνεται η δυνατότητα στο ΕΑΠ, με απόφαση της Διοικούσας Επιτροπής του (ή της Συγκλήτου του όταν αυτή συγκροτηθεί) να ιδρύει παραρτήματα και κέντρα σπουδών του ιδρύματος είτε στο εσωτερικό είτε στο εξωτερικό.
Στο ίδιο πνεύμα, δίνεται η δυνατότητα στο ΕΑΠ «να οργανώνει και προγράμματα διά βίου μάθησης και προγράμματα με μεθόδους εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, αυτοτελώς ή σε συνεργασία με άλλα ΑΕΙ της ημεδαπής ή της αλλοδαπής». Φυσικά, ούτε συζήτηση δε γίνεται για κατάργηση των διδάκτρων του ΕΑΠ. Ισα – ίσα και στα προγράμματα κατάρτισης που του δίνεται η δυνατότητα να οργανώνει, τα δίδακτρα θα είναι ένα καθεστώς, αφού στις διατάξεις της ΠΝΠ ορίζεται ρητώς ότι η Διοικούσα Επιτροπή (κι αργότερα η Σύγκλητος) θα αποφασίζουν το ύψος των διδάκτρων και τον τρόπο καταβολής τους.
Με τα άρθρα του υπουργείου Παιδείας στην ΠΝΠ ρυθμίζονται και κάποια θέματα που έχουν να κάνουν με προθεσμίες (π.χ. παράταση της θητείας των μελών των Εποπτικών Επιστημονικών Συμβουλίων των Προτύπων Πειραματικών Σχολείων, παράταση προθεσμίας σύνταξης εσωτερικών κανονισμών στα ερευνητικά προγράμματα που τρέχουν), ενώ δίνεται και η δυνατότητα να προχωρήσουν οι διαδικασίες διορισμού των μελών ΕΤΕΠ και ΕΔΙΠ των ΑΕΙ που εκκρεμούν από το 2011.
Παράλληλα, υπάρχει ρύθμιση που δίνει τη δυνατότητα για διπλές εξεταστικές στο χειμερινό και εαρινό εξάμηνο του ακαδημαϊκού έτους 2015-16 για τους επί πτυχίω φοιτητές. Ρύθμιση υπάρχει και για τους αθλητές που διακρίνονται και εισάγονται σε ΑΕΙ και προβλέπει ότι ειδικά για φέτος μπορούν να εισάγονται καθ’ υπέρβαση του ορισμένου αριθμού εισακτέων σε ποσοστό 4,5%, αντί του 3% που προβλέπεται.