ΔΗΛΩΣΗ ΠΡΟΣ ΤΑ ΜΕΛΗ ΤΟΥ “ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΩΝ ΝΗΠΙΑΓΩΓΩΝ”

Στις 9/3/2015, είχα την τιμή να παρευρεθώ, ως νομικός συμπαραστάτης, της Προέδρου του Συλλόγου Αναπληρωτών Νηπιαγωγών, στην συνάντηση της με τον Αναπληρωτή Υπουργό Παιδείας. Από μέρους του Συλλόγου, διατυπώθηκαν οι εξής θέσεις:

  1. Υποστηρίχθηκε το αίτημα για προστασία της μητρότητας, με βάση τα ισχύοντα στις συμβάσεις εργασίας του ΙΚΑ, όπου χορηγείται εξάμηνη άδεια με καταβολή αποδοχών από τον ΟΑΕΔ. Το αίτημα αυτό είναι δίκαιο, καθώς οι συμβάσεις εργασίας των αναπληρωτών, είναι ιδιωτικού δικαίου και νόμιμα μπορεί να προβληθεί σχετικό αίτημα προς την Διοίκηση, προκειμένου να εξομοιωθεί, έστω και μερικώς, στην παροχή αυτή, το εργασιακό καθεστώς μεταξύ αναπληρωτών και μόνιμων εκπαιδευτικών ή τουλάχιστον να μην ευρίσκεται σε δυσχερέστερη θέση έναντι ακόμη και αυτών των συμβάσεων του ιδιωτικού τομέα, όπου σαφώς χορηγείται το εξάμηνο του ΟΑΕΔ.
  2. Υποστηρίχθηκε το αίτημα για την προστασία της μονογονεϊκής οικογένειας, αίτημα απόλυτα νόμιμο προκειμένου να ισχύσει και στους αναπληρωτές η συνταγματικώς κατοχυρωμένη αρχή της ισότητας.
  3. Υποστηρίχθηκε η αναγνώριση της προϋπηρεσίας από το 2010 και παράλληλα, όμως, της μη αναγνώριση των «διπλών» μορίων για τα δυσπρόσιτα. Το αίτημα αυτό του Συλλόγου εδράζεται στο γεγονός του μη αιφνιδιασμού των αναπληρωτών με πράξη της Διοίκησης, η οποία με μεταγενέστερη ενέργειά της, ανατρέπει δεδομένα που δεν είχαν συνυπολογιστεί από τους αναπληρωτές κατά το χρόνο υποβολής των σχετικών δηλώσεών τους. Σε αντίθετη περίπτωση, φρονώ, ότι παραβιάζονται συνταγματικώς κατοχυρωμένες αρχές της καλής πίστης και της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης του πολίτη προς την Διοίκηση.
  4. Υποστηρίχθηκε το αίτημα για αναγνώριση των μεταπτυχιακών και διδακτορικών τίτλων στην μισθολογική εξέλιξη των αναπληρωτών άλλως την πρόβλεψη τουλάχιστον μιας διετούς αναστολής εφαρμογής του μέτρου, προκειμένου να μην παραβιαστεί η αρχή της ισότητας.
  5. Υποστηρίχθηκε το αίτημα για άρση του διετούς αποκλεισμού των αναπληρωτών αίτημα απόλυτα νόμιμο και δίκαιο, το οποίο νομίζω ότι θα γίνει άμεσα αποδεκτό.
  6. Τέλος, αναφορικά με το ζήτημα του διορισμού μόνιμων εκπαιδευτικών, υποστηρίχθηκε το αίτημα για διορισμό με βάση την ποσόστωση του 60-40, αίτημα το οποίο όμως, μετά την απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας, ουσιαστικά «ανατρέπεται», καθώς όπως προβλέπει ρητά το Ελληνικό Σύνταγμα στο άρθρο 103 παρ. 7, ο διορισμός μόνιμων εκπαιδευτικών γίνεται «είτε με διαγωνισμό είτε με επιλογή σύμφωνα με προκαθορισμένα και αντικειμενικά κριτήρια και υπάγεται στον έλεγχο ανεξάρτητης αρχής (ΑΣΕΠ)». Κατά την ταπεινή νομική μου γνώμη, η απόφαση της Ολομέλειας οδηγεί σε νέα δεδομένα, τα οποία θα πρέπει να ληφθούν υπόψη από το Υπουργείο, καθώς είναι δεδομένο ότι το Σύνταγμα θέτει ασφυκτικούς περιορισμούς αναφορικά με το ζήτημα. Στο σημείο αυτό δεν μπορώ να αρνηθώ ότι υπάρχει έντονος αντίλογος αναφορικά με το ζήτημα της προϋπηρεσίας και κυρίως μετά την απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου κατά της Ιταλίας, η οποία και αναγνωρίζει το δικαίωμα αποζημίωσης ιταλών αναπληρωτών εκπαιδευτικών για τον μη διορισμό τους, όμως φρονώ ότι θα είναι εξαιρετικά δύσκολο για το ΣτΕ, να αποστεί της νομολογίας του (υπεροχή του Ελληνικού Συντάγματος) έναντι του κοινοτικού δικαίου, για το συγκεκριμένο ζήτημα. Η αντίθετη νομική άποψη, ήτοι η υπεροχή του κοινοτικού δικαίου έναντι του Συντάγματος, βάσει της Συνθήκης των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων, είναι δεδομένη, όμως δεν βλέπω, ρεαλιστικά μιλώντας, εφικτή την εφαρμογή της, με τα σημερινά δεδομένα, από το ΣτΕ και κατ’ επέκταση από την Ελληνική Διοίκηση.

Αθήνα, 10/3/2015

Με εκτίμηση

Ο πληρεξούσιος δικηγόρος

Τζαμτζής Νικ. Παναγιώτης