Σε διάστημα 24 μόλις ωρών και μετά την κατάθεση των αιτήσεων για διορισμό μας, όπως οφείλει το Κράτος, συναντηθήκαμε με το Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου Παιδείας κ. Χασάπη, τον ειδικό σύμβουλο του Υπουργού για τα εκπαιδευτικά θέματα κ. Πιλάλη και τον ίδιο τον Αναπληρωτή Υπουργό Παιδείας κ. Κουράκη, από όπου προέκυψαν τα κάτωθι:
- Θα αντιμετωπιστεί άμεσα το ζήτημα των υπολοίπων διοριστέων του πίνακα αποτελεσμάτων του 2008.
- Παρά την απόφαση του ΣτΕ 527/2015, που επιτάσσει ως αποκλειστικό τρόπο διορισμού την επιτυχία σε διαγωνισμό του ΑΣΕΠ, συζητούν για τις επόμενες τοποθετήσεις έναν παράλληλο τρόπο διορισμών τόσο από ΑΣΕΠ όσο και από λίστες αναπληρωτών. Ερευνάται από το Υπουργείο η άμεση ή έμμεση δεσμευτικότητα της Διοίκησης από την εν λόγω απόφαση, η οποία δεν αναφέρεται ευθέως στους πέραν των διοριστέων επιτυχόντες αλλά το δικαίωμά τους συνάγεται από την απόφαση που εξεδόθη για λογαριασμό των διοριστέων, που είχαν προσφύγει.
- Κατανόησαν για πρώτη φορά ότι υπάρχει ζήτημα αποκατάστασης αδικηθέντων εξαιτίας διορισμών κατά τα έτη 2002, 2004, 2006 και 2008. Ο Υπουργός ρώτησε ειδικά για τον αριθμό των θιγέντων όλα αυτά τα χρόνια λόγω της παράνομης παράτασης του μεταβατικού σταδίου που διαρκεί 17 χρόνια. Του υπενθυμίσαμε το νόμο Αρσένη του 1997, που καθιέρωσε ως αποκλειστικό τρόπο διορισμού τις εξετάσεις μέσω ΑΣΕΠ.
- Έγινε επίσης κατανοητό ότι σε περίπτωση παράνομων τοποθετήσεων στο μέλλον θα υπάρξει γενικότερη αντίδραση διότι οι διορισμοί αυτοί θα είναι παράνομοι και όποιος από τους αδιόριστους αδικηθέντες επιθυμεί, μπορεί να τους προσβάλει.
- Διευκρινίσαμε ότι η απόφαση του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης της 26ης Νοεμβρίου 2014 δεν εισάγει τίποτα καινούριο, δεν είναι αντίθετη με την απόφαση του ΣτΕ και δεν αναφέρεται σε διορισμούς μονίμων αλλά επαναλαμβάνει τη γνωστή εργατική νομοθεσία περί καταχρηστικότητας ανανέωσης των συμβάσεων ορισμένου χρόνου. Αναγνωρίζεται ναι μεν ως προσόν η προϋπηρεσία πλην όμως, για να ληφθεί αυτή υπόψη πρέπει να έχει αυτή αποκτηθεί με αξιοκρατικά κριτήρια υποκείμενη στον έλεγχο Ανεξάρτητης Αρχής (ΑΣΕΠ), όπως αναφέρει και η απόφαση του ΣτΕ. Επομένως, στη χώρα μας όπου οι αναπληρωτές δεν προσλαμβάνονται μετά από έλεγχο όπως ενδεχομένως σε άλλες χώρες της Ευρώπης, δεν μπορούν να τύχουν της μετατροπής της σύμβασής του από ορισμένου σε αορίστου χρόνου. Γι’ αυτό, οι μετατροπές αυτές έχουν απαγορευθεί από το Σύνταγμά μας (αναθεώρηση του 2001), όπως αναφέρουν και οι αποφάσεις του ΣτΕ και σε κάθε περίπτωση δεν πρόκειται για προσωπικό μόνιμο αλλά ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου. Δηλαδή στην Ελλάδα όσο δεν προσλαμβάνονται αναπληρωτές μετά από έλεγχο δεν μπορούν να έχουν δικαιώματα, τα οποία αποκτώνται στη χώρα μας αποκλειστικά και μόνο μετά από έλεγχο του ΑΣΕΠ. Έτσι, διευκρινίσαμε απολύτως το ισχύον σύστημα στη χώρα μας τόσο για το μέλλον όσο και για το παρελθόν όπου γεννώνται και αξιώσεις για αναδρομικούς διορισμούς από τότε που συντελέσθηκε η παράνομη παράλειψη διορισμού.
Μετά από ερωτήματα συναδέλφων σας και επειδή το Υπουργείο δεν θα έρθει από μόνο του και λόγω στενότητας προσλήψεων μονίμων να αποκαταστήσει και μάλιστα αναδρομικά τους θιγμένους, θα πρέπει να ασκηθούν τα δικαιώματα από όσους δεν έχουν ασκηθεί μέχρι σήμερα αρχής γενομένης από μία εμπεριστατωμένη αίτηση διορισμού ενώπιον του Υπουργείου τις επόμενες ημέρες καθόσον κατατίθεται δεύτερη σειρά αιτήσεων μέχρι Τρίτη 31.03.2015 με αιτήματα εκτός των άλλων τον άμεσο διορισμό όπως και τον αναδρομικό διορισμό ανάλογα με τον διαγωνισμό του καθενός.(2002,2004,2006,2008).
Με εκτίμηση,
Δικηγορικό Γραφείο
Φώτη Χατζηφώτη