Από τη μία το Υπουργείο Παιδείας προπαγανδίζει την «κατανόησή του στους πολύπαθους μαθητές», κάνοντας αναφορές για μείωση της ύλης κλπ, με στόχο τη συναίνεση στις αντιλαϊκές μεταρρυθμίσεις που ετοιμάζει για την παιδεία από κοινού με την ΕΕ. Από την άλλη, την ίδια στιγμή, μεταχειρίζεται τους μαθητές και τους υποψήφιους σαν πειραματόζωα και δυσκολεύει περαιτέρω τη ζωή τους, προβάλλοντας νέους φραγμούς στη μόρφωση και στις σπουδές τους.
Χαρακτηριστικοί είναι οι αιφνιδιασμοί που δεν σέβονται την αγωνία των υποψηφίων. Έτσι, για παράδειγμα, στο μάθημα της «Ανάπτυξης Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον» (ΑΕΠΠ) που εξετάζεται πανελλαδικά στη Γ΄ Τάξη των ΓΕΛ, δόθηκε πρόσφατα από το Υπουργείο επιπλέον ύλη που δεν περιέχεται στο βιβλίο μαθητή!!! Αυτό έγινε αφού υπήρξαν δεκάδες ερωτήματα για ασάφειες που προέκυπταν από τις οδηγίες για τη διδασκαλία του εν λόγω μαθήματος που δόθηκαν στην αρχή της σχολικής χρονιάς. Τις σελίδες αυτές, που φέρουν την υπογραφή του κ. Φίλη, οι μαθητές μπορούν να προμηθευτούν μόνο ως φωτοτυπία!!! Στα ΕΠΑΛ τα νέα βιβλία όλων των τάξεων, που ήρθαν λίγο πριν τις γιορτές, προβλέπουν – στις περισσότερες περιπτώσεις – διαφορετικό περιεχόμενο απ’ ότι διδάσκονταν οι μαθητές από τα βιβλία που χρησιμοποιούσαν μέχρι το Δεκέμβρη!!! Επίσης ενώ προστέθηκε, ως νέο μάθημα, η βιοχημεία στη Γ΄ τάξη των ΕΠΑΛ (μονόωρο) για την οποία η ύλη ανακοινώθηκε τα Χριστούγεννα και βιβλίο δεν υπάρχει ακόμη. Εκεί που το πράγμα ξεπερνά κάθε προηγούμενο είναι η τροποποίηση της εξεταστέας ύλης των πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων των ΕΠΑΛ «Αρχές Οικονομικής Θεωρίας» και «Αρχές Οργάνωσης και Διοίκησης», στη μέση του σχολικού έτους!!!
Αλλαγές ύλης έχουν γίνει στη διετία σε κάποια μαθήματα σε όλη την κλίμακα των Γυμνασίων και Λυκείων, ενισχύοντας – συνήθως – την αποσπασματικότητα. Στις χαμηλότερες τάξεις του Λυκείου, όπου υπάρχει μείωση ύλης, απαιτούν να διδαχθεί συμπυκνωμένα και εντατικά στην Γ΄ στέλνοντας κι άλλους μαθητές σε εντατικά φροντιστήρια από τώρα, για να αντεπεξέλθουν!!! Ενδεικτικά, η ύλη των Λατινικών της Β΄ Λυκείου (που καταργήθηκαν) έχει μεταφερθεί στη Γ΄ μαζί με την προϋπάρχουσα, με αποτέλεσμα, παρά τη συνολική μείωσή της, να μη «βγαίνει» σε μία χρονιά. Η εμπέδωσή της σε μία τάξη είναι αδύνατη. Από πέρσι η Χημεία κατεύθυνσης της Β΄ Λυκείου έχει καταργηθεί και το μάθημα, με έναν άκρως αποσπασματικό τρόπο, διδάσκεται ως μονόωρο στη Γ΄ χωρίς να υπάρχει καμία βάση για την κατανόησή του. Αντίστοιχα το βασικό κεφάλαιο της «επαγωγής» έχει αφαιρεθεί από τη φυσική στη Β΄ Λυκείου, με αποτέλεσμα να μη μπορεί να γίνει ούτε πείραμα ούτε να μπορεί να κατανοηθεί το φαινόμενο. Σε συνέχεια αφαιρέθηκαν από τη Γ΄ οι ηλεκτρικές ταλαντώσεις, αφήνοντας έτσι τελείως εκτός διδασκαλίας τον ηλεκτρομαγνητισμό. Ο Προγραμματισμός («Επιστήμη των Υπολογιστών») έχει κατέβει στη Β΄ Λυκείου με ένα «ανάπηρο» μονόωρο μάθημα γενικής παιδείας στο οποίο διδάσκεται συμπυκνωμένα όλη η ύλη της «Ανάπτυξης Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον» (ΑΕΠΠ – Γ΄ Λυκείου), της οποίας θεωρείται προαπαιτούμενο. Οι μαθητές απλά δυσκολεύονται να παρακολουθήσουν στη Β΄, ενώ, στο όνομα της συνέχειας και εμβάθυνσης στη Γ΄, καλούνται να κάνουν προγραμματιστικά «άλματα» πανεπιστημιακού επιπέδου.
Προβληματικές είναι και οι αλλαγές στα τμήματα των ΑΕΙ και ΤΕΙ, σε σχέση με τις ομάδες προσανατολισμού στις οποίες εντάσσονταν προηγούμενα. Ενδεικτικά το τμήμα «Ψηφιακών Μέσων και Επικοινωνίας» των ΤΕΙ Ιονίων Νήσων στο Αργοστόλι συνεχίζει να μην είναι προσβάσιμο από τον τομέα Πληροφορικής των ΕΠΑΛ αλλά μόνο από τον τομέα οικονομίας. Επιπλέον, η δυνατότητα πρόσβασης, για το εν λόγω τμήμα, αφαιρέθηκε το καλοκαίρι από την ομάδα προσανατολισμού «ανθρωπιστικών σπουδών» των εσπερινών και γενικών λυκείων. Έτσι, φτωχοί μαθητές του ΕΠΑΛ Αργοστολίου, του Εσπερινού και των ΓΕΛ, που έχουν δυνατότητα να συνεχίσουν τη φοίτηση μόνο εντός Νομού, αποκλείονται από την φοίτηση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
Το ΔΣ της ΕΛΜΕ-ΚΙ καταγγέλλει τους αιφνιδιασμούς αυτούς και τις απαράδεκτες πρακτικές του Υπουργείου Παιδείας. Να σταματήσουν οι ταξικοί φραγμοί στη μόρφωση. Απαιτούμε ένα ενιαίο δωδεκάχρονο βασικό υποχρεωτικό σχολείο για όλους τους μαθητές, που να παρέχει ολόπλευρη μόρφωση. Ένα σχολείο για τις ανάγκες του λαού και όχι για την μαζική παραγωγή μισομορφωμένου – χειραγωγημένου – φθηνού εργατικού δυναμικού για τις ανάγκες των μονοπωλίων.
Αργοστόλι 23/01/2016
Για το ΔΣ της ΕΛΜΕ-ΚΙ
Ο Πρόεδρος
Γεωργόπουλος Διονύσης
Η Γενική Γραμματέας
Ποταμιάνου Σοφία