Η πρόσφατη ανάρτηση στο διαδίκτυο και μετάδοση από πανελλαδικά τηλεοπτικά ΜΜΕ βίντεο, με τη φωνή συναδέλφου να συνομιλεί για ιστορικά ζητήματα με μαθητές, πριν από δύο χρόνια, προκάλεσε αντιδράσεις, που έφτασαν στο κανιβαλισμό, κυρίως από μερίδα «εθνικοφρονούντων». Εντύπωση μας προκάλεσε και η ευκολία με την οποία τα πανελλαδικά ΜΜΕ πρόβαλαν την είδηση, προχωρώντας σε τηλεδικαστήρια.
ΕΛΜΕ Κέρκυρας
Μέσα από αυτήν την ιστορία, κατά την οποία στοχοποιήθηκε ο συνάδελφος, αφού αναρτήθηκαν και το όνομα και η φωτογραφία του, θεωρούμε ότι γίνεται μια υπόγεια προσπάθεια να φιμωθεί ο εκπαιδευτικός κόσμος.
Είμαστε εκπαιδευτικοί και στη συναναστροφή μας με τα παιδιά πολλές φορές καλούμαστε να απαντήσουμε σε ερωτήματα άλλοτε σχετικά και άλλοτε όχι τόσο μάθημά μας. Σε ορισμένες μάλιστα πολιτικά φορτισμένες συγκυρίες, αντιμετωπίζουμε τόσο γνήσιους προβληματισμούς όσο και ερωτήματα υποβολιμαία. Σε κάθε περίπτωση, συνεπώς, έχουμε την υποχρέωση και το καθήκον, αφενός να αντιμετωπίζουμε τις σκοταδιστικές απόψεις αφετέρου να θέτουμε προς συζήτηση πτυχές που αναδεικνύουν συμπληρωτικές ή ανταγωνιστικές ερμηνείες σε ό,τι εξετάζουμε, προκειμένου να διαμορφώσουμε στους μαθητές τους όρους να σκέφτονται ελεύθερα και κριτικά.
Δεν είμαστε απλοί τεχνικοί μαθημάτων, ούτε μηχανές αναπαραγωγής προκαθορισμένων πληροφοριών. Θέλουμε και διεκδικούμε ένα ανοιχτό, δημοκρατικό και ελεύθερο σχολείο, μέσα στο οποίο ακούγονται όλες οι απόψεις (εκτός βέβαια από αυτές του μίσους, του φασισμού και της απαξίωσης της ανθρώπινης ζωής). Σε αυτήν την περίπτωση θέλουμε οι μαθητές μας να ερμηνεύουν τον κόσμο, να κρίνουν και να διαμορφώνουν την δική τους άποψη για ό,τι συμβαίνει γύρω τους. Μόνο τότε μπορούμε να μιλάμε για ανθρώπους με κρίση, για ελεύθερη φρόνηση με σεβασμό στον άνθρωπο, αλληλεγγύη, συμμέτοχο και διεκδικητικό για τον εαυτό του και την κοινωνία.
Σε αντίθετη περίπτωση μιλάμε για ένα αυταρχικό σχολείο, μονολιθικό, που οδηγεί στη μισαλλοδοξία και μετατρέπει τα παιδιά σε μαγνητόφωνα της εκάστοτε κυρίαρχης ιδεολογίας και πρακτικής, ανθρώπους που δεν σκέφτονται και δεν διεκδικούν ούτε για τον εαυτό τους ούτε και για τους άλλους.
Το συγκεκριμένο περιστατικό ανέδειξε για εμάς τους εκπαιδευτικούς μία βίαιη προσπάθεια να περιοριστούμε στο ρόλο του διεκπεραιωτή εγγράφων και ύλης και να υποταχτούμε στην προσπάθεια για μια εκ νέου εθνική αφήγηση, με το άρωμα μετεμφυλιακού παρελθόντος.
Εκλαμβάνουμε το συγκεκριμένο περιστατικό, δεδομένης της επιλογής του χρόνου δημοσίευσης του βίντεο (δηλώσεις Υπουργού Παιδείας περί ιστορίας, που διαμορφώνει την εθνική συνείδηση) ως μια προσπάθεια εκφοβισμού των εκπαιδευτικών, και μάλιστα με τη λογική της κλειδαρότρυπας ώστε να περιοριστεί ο ρόλος μας σε αυτό που οι κρατούντες επιδιώκουν, και μια πρώτη ένδειξη ότι επίκειται αλλαγή των αναλυτικών προγραμμάτων.
Με αφορμή τη δημόσια «έκθεση» του συναδέλφου και το «διαδικτυακό-μιντιακό λιντσάρισμά του» απαντάμε πως το λαϊκό κίνημα έδωσε μάχες ενάντια στις φασιστικές απόψεις είτε με την «επίσημη» εκδοχή τους είτε με τη «φερετζέ». Σε κάθε περίπτωση, όσοι πιστεύουν πως, με τέτοιου είδους αναρτήσεις, θα μας λογοκρίνουν ή θα μας φοβίσουν, γελιούνται. Ζητάμε από την ΟΛΜΕ:
Να υπερασπιστεί την κατακτημένη με αγώνες παιδαγωγική ελευθερία και την ελευθερία του λόγου μέσα στα σχολεία.
Να σταματήσει το κυνήγι μαγισσών εναντίον του συναδέλφου.