Ελληνικό σχολείο, απλά: ….ας πάει και το παλιάμπελο!
ή αλλιώς
Μια απάντηση-άποψη Βιολόγου επί του Δ.Τ. της Ε.Ε.Φ. της 19/112015 που αναρτήθηκε στο site της Ε.Ε.Φ.
Παρακολουθώ με έκπληξη αρχικά, λύπη στη συνέχεια και αγανάκτηση τελικά, μια συστηματική προσπάθεια τους τελευταίους επτά μήνες του Δ.Σ. της Ε.Ε.Φ. να επηρεάσει καταστάσεις προς όφελος αποκλειστικά των συναδέλφων φυσικών εν όψει προσλήψεων και διορισμών στο Υπουργείο Παιδείας, με στοχευμένες ανακοινώσεις και Δ.Τ. κατά του μαθήματος της Βιολογίας αρχικά και εν τέλει κατά του συνόλου της επιστημονικής κοινότητας των Βιολόγων, αδιαφορώντας τόσο για το «δίκαιο» ή μάλλον παράλογο των αιτημάτων τους όσο και για τις πραγματικές ανάγκες των μαθητών του ελληνικού σχολείου σήμερα.
Και όλα αυτά σε μια περίοδο που έγιναν και προγραμματίζονταν νέες συναντήσεις των Επιστημονικών Ενώσεων Φυσικών-Χημικών-Βιολόγων-Γεωλόγων για την ανάπτυξη συνεργασίας μεταξύ τους!!
Δυστυχώς δεν είναι δυνατόν να παραμένει κανείς αδρανής στην στρέβλωση της πραγματικότητας, αν και θεωρώ ότι ειδικά αυτή η τελευταία ανακοίνωση του Δ.Σ. της Ε.Ε.Φ. (19/11/2015 με ανάρτηση στο site της Ε.Ε.Φ.), (http://eef.gr/enimerosi/1080-%CE%B4%CE%B5%CE%BB%CF%84%CE%AF%CE%BF-%CF%84%CF%8D%CF%80%CE%BF%CF%85-%CF%86%CF%85%CF%83%CE%B9%CE%BA%CE%BF%CE%AF-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CE%B2%CE%B9%CE%BF%CE%BB%CF%8C%CE%B3%CE%BF%CE%B9-%CF%83%CE%B5-%CE%BA%CE%BF%CE%B9%CE%BD%CE%AE-%CF%80%CE%BF%CF%81%CE%B5%CE%AF%CE%B1.html) –που ξεπέρασε σε έμπνευση κάθε προηγούμενη- δεν αντιπροσωπεύει την γνώμη όλων των συναδέλφων φυσικών.
Για το λόγο αυτό, αγαπητοί συνάδελφοι του Δ.Σ. της Ε.Ε.Φ., θα ήθελα να σας ρωτήσω τα εξής σχετικά με την ανωτέρω ανακοίνωσή σας:
- Είναι δυνατό να διακηρύττετε:
«Η πάγια θέση μας είναι ότι πρέπει να υπάρχει σύμπνοια και συνεργασία μεταξύ των επιστημονικών ενώσεων και ειδικά των επιστημονικών ενώσεων που σχετίζονται με τα θετικά μαθήματα. Σε καμία περίπτωση δεν απαξιώνουμε επιστήμες της ίδιας της σχολής μας.»
και στη συνέχεια της ίδιας ανακοίνωσης να χαρακτηρίζετε την Βιολογία ως :
«…ένα τμήμα σαφώς ευκολότερο, λόγω του εγκυκλοπαιδικού χαρακτήρα του περιεχομένου, από τα τμήματα Φυσικής!»
Και μόνο ο χαρακτηρισμός της επιστήμης της Βιολογίας ως ένα εγκυκλοπαιδικού χαρακτήρα αντικείμενο φανερώνει το μέγεθος τόσο της άγνοια σας όσο και την δεδομένη προκατάληψη και υποτίμησή σας για την επιστήμη της Βιολογίας, την οποία μάλιστα όπως δηλώσατε: «Σε καμία περίπτωση δεν απαξιώνετε»! Η υποκρισία στο μεγαλείο της!!!
- Είναι δυνατό να αποδίδετε την κατάργηση του μαθήματος της Φυσικής Γ’ Λυκείου ΓΠ από το αναλυτικό πρόγραμμα του Λυκείου μόνο και μόνο στην προτίμηση των μαθητών στο μάθημα της Βιολογίας Γ΄ Λυκείου ΓΠ; !! Μα τόσο σοβαρά έλαβε το Υπουργείο τις προτιμήσεις των μαθητών ώστε να διαφοροποιήσει το Α.Π.Σ. κατά το θέλημα τους;
- Και από πού προκύπτει ότι υπήρξε ενίσχυση του μαθήματος της Βιολογίας στο Λύκειο και όχι μια αποκατάσταση χρόνιας αδικίας εις βάρος μιας επιστήμης την οποία μάλιστα «δεν απαξιώνετε»!! Διότι ακόμα και σήμερα οι ώρες Φυσικής σε ένα μέσο ελληνικό σχολείο είναι αντικειμενικά περισσότερες από τις ώρες της Βιολογίας και της Χημείας. Μήπως μόνο και μόνο από το γεγονός της συνήθειας να κυριαρχούν οι ώρες Φυσικής στα Ελληνικά σχολεία έναντι μηδαμινών ουσιαστικά ωρών των υπολοίπων επιστημών; Φυσικά κουβέντα για τα ευρωπαϊκά δεδομένα.
- Και από πού προκύπτει ότι:
«…αποτελεί κοινό τόπο ότι οι φοιτητές των αντίστοιχων τμημάτων (Βιολογίας) στην πλειονότητά τους προέρχονται από τους υποψηφίους ιατρικών-φαρμακευτικών τμημάτων, που ως τελευταία επιλογή σχετική με τον κλάδο έχουν τα τμήματα Βιολογίας»
Γιατί σίγουρα δεν προκύπτει από τα στοιχεία του Υπουργείου, τα οποία, όπως μπορείτε να δείτε, αποδεικνύουν ότι μόνο για το 2014 (και ανάλογα είναι και για τα άλλα έτη, ψάξτε τα λίγο…) οι μαθητές που είχαν ως πρώτη προτίμηση τη Βιολογία (1899) ήταν κατά 1000 περίπου περισσότεροι από τους αντίστοιχους που δήλωσαν ως πρώτη προτίμηση τη Φυσική (823). Μήπως είναι άλλος ο λόγος; Μήπως τελικά ισχύει ότι «…οι φοιτητές των τμημάτων Φυσικής στην πλειονότητά τους προέρχονται από τους υποψηφίους πολυτεχνικών τμημάτων, που ως τελευταία επιλογή σχετική με τον κλάδο έχουν τα τμήματα Φυσικής;» (για να επιστρέψω το «επιχείρημα»!)
- Και από πού προκύπτει κύριο της ΕΕΦ, ότι ΜΟΝΟ οι απόφοιτοι των τμημάτων Βιολογίας επιλέγουν ως επάγγελμα αυτό του εκπαιδευτικού:
«Αυτό που επιλέγουν δε ως επάγγελμα οι συνυποψήφιοι του κλάδου ΠΕ04 δεν είναι αυτό του βιολόγου, προφανώς, αλλά αυτό του εκπαιδευτικού!»
Πρώτα από όλα να σας θυμίσω, σε περίπτωση που δεν το γνωρίζατε, ότι ο Βιολόγος είναι επιστημονική ιδιότητα και όχι επάγγελμα.
Στην συνέχεια, μάλλον, πρέπει σας θυμίσω τα αναγραφόμενα σε ανακοίνωση της ΕΕΦ στις 3-5-2015:
«Είναι γνωστό πάντως ότι το πτυχίο Φυσικού οδηγεί πέραν της όποιας επιστημονικής ερευνητικής σταδιοδρομίας, αποκλειστικά στη διδασκαλία του μαθήματος της Φυσικής και μάλιστα, αυστηρά στο πλαίσιο της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης όσον αφορά στην “αγορά εργασίας”. Άλλες ειδικότητες βρίσκουν εργασία και εκτός εκπαίδευσης. Άλλοι κλάδοι επεκτείνονται και στην Πρωτοβάθμια …»
Τελικά τι από τα δύο ισχύει; Αποφασίστε!
- Αν μόνο οι Βιολόγοι επιλέγουν το επάγγελμα του εκπαιδευτικού, τότε γιατί κόπτεστε για περισσότερους διορισμούς / προσλήψεις Φυσικών, όταν οι απόφοιτοι των τμημάτων σας έχουν τόσες πολλές άλλες επαγγελματικές επιλογές, και άρα προφανώς δεν επιλέγουν το επάγγελμα του εκπαιδευτικού ως άμεση προτεραιότητα, (ότι και αν σημαίνει αυτό ειδικά για την αγάπη τους για τον μαθητή και το σχολείο);
- Αν οι Φυσικοί επιλέγουν το επάγγελμα του εκπαιδευτικού αποκλειστικά, γιατί αναφέρεστε τότε μόνο στους Βιολόγους και ξεχνάτε τους συναδέλφους σας;
Πάντως κατά την ταπεινή μου γνώμη, το να είσαι εκπαιδευτικός αποτελεί ένα λειτούργημα και όχι επάγγελμα, αλλά όπως θέλει ο καθένας το βλέπει τελικά!!
- Αγαπητοί συνάδελφοι όταν επί χρόνια στο ελληνικό σχολείο κυριαρχούσαν οι ώρες της Φυσικής με μηδαμινές ώρες Βιολογίας και Χημείας, είναι λογικό να έχουν προσληφθεί περισσότεροι φυσικοί από ότι άλλες ειδικότητες. Ο σημερινός όμως εξορθολογισμός των ωρών διδασκαλίας στο ΑΠ των Επιστημών Φυσικής – Χημείας – Βιολογίας απαιτεί νέες προσαρμογές, ώστε να καλυφθούν οι ανάγκες του ελληνικού σχολείου και του έλληνα μαθητή.
Προφανώς συμφωνούμε ότι είναι προτιμότερο να « …προτάσσονται απόφοιτοι βιολόγοι με μηδενική προϋπηρεσία…» για τη διδασκαλία της Βιολογίας παρά «…εκπαιδευτικοί φυσικοί με χρόνια προϋπηρεσίας», εκτός εάν θεωρείτε ότι ένας φυσικός μπορεί να διδάξει την Βιολογία καλύτερα από έναν Βιολόγο!!
Προφανώς και δεν υπάρχει εκ μέρους των Βιολόγων «…το απαραίτητο θεωρητικό και εργαστηριακό υπόβαθρο» για τη διδασκαλία της Φυσικής, στο βαθμό όμως που δεν υπάρχει και εκ μέρους των Φυσικών το αντίστοιχο υπόβαθρο για τη διδασκαλία της Βιολογίας!!!
Να σας θυμίσω δε ότι η πάγια διατυπωμένη κατ’ επανάληψη θέση της Π.Ε.Β. είναι ότι το κάθε αντικείμενο πρέπει να διδάσκεται από τον εκπαιδευτικό της ειδικότητας και μόνο!
- Για ποια «…εξομάλυνση στις αναλογίες των προσλήψεων του κλάδου ΠΕ04» μιλάτε, όταν σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του υπουργείου υπήρχαν 658 κενά βιολόγων στην αρχή της χρονιάς 2015-2016, και προσλήφθηκαν 406 βιολόγοι (πλήρους+ μειωμένου ωραρίου), ενώ υπήρχαν 98 κενά φυσικών και προσλήφθηκαν 246 φυσικοί (πλήρους + μειωμένου ωραρίου)!!!
Δηλαδή ενώ καλύφθηκε το 61,7% των κενών της Βιολογίας με Βιολόγους, υπερκαλύφθηκαν οι θέσεις Φυσικών σε ποσοστό 251% (και από ότι φαίνεται και άλλων ειδικοτήτων). Μα πόση ακόμα εξομάλυνση να αντέξει το άμοιρο το ελληνικό σχολείο;!
Είναι προφανές ότι δεν κάνουν οι Βιολόγοι Φυσική, αφού οι προσλήψεις τους δεν αρκούν για να καλύψουν τα δικά τους κενά, αλλά οι Φυσικοί Βιολογία… Μαθαίνουμε δε για μεμονωμένες περιπτώσεις που οι συνάδελφοι Φυσικοί κρατούν τη Βιολογία και δίνουν στον συνάδελφο αναπληρωτή Βιολόγο τη Φυσική πατώντας σε διαστρεβλωμένη ερμηνεία των σχετικών διατάξεων και νόμων και με την ανοχή των οικείων ΠΥΣΔΕ!!
Εάν σήμερα ο καθένας δίδασκε μόνο το αντικείμενό του, ΚΑΝΕΝΑΣ Βιολόγος δεν θα δίδασκε φυσική ή χημεία και πάλι όμως θα υπήρχαν κενά Βιολόγων!!!
Τελικά τι αποτελεί προτεραιότητα για σας : η κάλυψη των αναγκών των μαθητών του ελληνικού σχολείου με τους κατάλληλους κατά περίπτωση εκπαιδευτικούς ή απλά η αθρόα πρόσληψη φυσικών για να ικανοποιήσουμε τους ημετέρους μας και για το ελληνικό σχολείο απλά: ….ας πάει και το παλιάμπελο;!
Με εκτίμηση Πολύζος Αθανάσιος Βιολόγος Εκπαιδευτικός ΔΙΔΕ Ν. Πιερίας