ΘΕΜΑ: «Ελλείψεις ειδικού εκπαιδευτικού και ειδικού βοηθητικού προσωπικού σε δομές ειδικής αγωγής»
1,5 μήνα μετά την έναρξη του σχολικού έτους και ακόμη η κατάσταση η οποία επικρατεί στις δομές και τις μονάδες ειδικής αγωγής παραμένει προβληματική καθώς το αναγκαίο για τη λειτουργία τους προσωπικό δεν υπάρχει και ο αριθμός των προσλήψεων σε αναπληρωτές εκπαιδευτικούς και λοιπό προσωπικό δεν είναι επαρκής. Έτσι νηπιαγωγεία, σχολεία ειδικής αγωγής, τμήματα παράλληλης στήριξης, τμήματα ένταξης, ειδικά Γυμνάσια και Λύκεια, και Εργαστήρια Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης υπολειτουργούν πραγματοποιώντας μέρος του ωρολογίου προγράμματος, με αποτέλεσμα οι οικογένειες να βρίσκονται σε απόγνωση και να βιώνουν για ακόμη μία φορά την ανεπάρκεια της πολιτείας σε βάρος αυτών και των παιδιών τους. Με μειωμένο προσωπικό οι συγκεκριμένες δομές δεν μπορούν να λειτουργήσουν σωστά καθώς δεν εξασφαλίζονται οι απαιτούμενες συνθήκες ασφαλείας για τα παιδιά που χρειάζονται συνεχή επιμέλεια και φροντίδα. Εκτός από το άμεσο πρόβλημα της στελέχωσης έστω και με αναπληρωτές εκπαιδευτικούς, υπάρχει πάντα και το χρόνιο πρόβλημα του μη διορισμού μόνιμου προσωπικού σαν να πρόκειται για σχολικές μονάδες ενός κατώτερου Θεού, αγνοώντας μάλιστα το πόσο σημαντικό είναι για αυτήν την κατηγορία η ύπαρξη σταθερής σχέσης μεταξύ μαθητή και εκπαιδευτικού.
Το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων (ΥΠ.Π.Ε.Θ.) αν και πολύ καθυστερημένα ανακοινώνει εντός του Οκτωβρίου, σταδιακά προσλήψεις αναπληρωτών εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης διαφόρων κλάδων και ειδικοτήτων, ωστόσο οι ανωτέρω προσλήψεις δεν καλύπτουν το σύνολο των αναγκών, με ιδιαίτερα εμφανείς τις ελλείψεις στις περιφέρειες Αττικής, Δυτικής Μακεδονίας και Νοτίου Αιγαίου, και των τμημάτων ένταξης και παράλληλης στήριξης. Στον πρόσφατα ψηφισθέντα νόμο για τις τηλεοπτικές άδειες, το ΥΠ.Π.Ε.Θ. ενέταξε σχετική τροπολογία μέσω της οποίας εξασφαλίσθηκαν επιπλέον 14,4 εκ. ευρώ για το 2015 και 21,6 εκ. ευρώ για το 2016 από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (Π.Δ.Ε.) του ΥΠ.Π.Ε.Θ., για την απασχόληση αναπληρωτών και ωρομίσθιων εκπαιδευτικών όπως και ειδικού εκπαιδευτικού και βοηθητικού προσωπικού, και αναμένεται η επακριβής κατανομή των εν λόγω επιπρόσθετων πιστώσεων ειδικότερα και κατά προτεραιότητα στις σχολικές μονάδες ειδικής αγωγής.
Επειδή αυτή η τραγική κατάσταση την οποία βίωσαν οι μαθητές και οι οικογένειές τους φέτος δεν επιτρέπεται να ξανασυμβεί.
Επειδή το επίπεδο μιας κοινωνίας αντανακλάται στο πώς η Πολιτεία αντιμετωπίζει και συμπεριφέρεται στα πιο αδύνατα μέλη της.
Επειδή το Ποτάμι πιστεύει ότι βασική προτεραιότητα της εκάστοτε κυβέρνησης και του αρμόδιου Υπουργείου πρέπει να είναι η μέριμνα για τις ευάλωτες κι ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες.
Και επειδή γνωρίζουμε τη μεγάλη σημασία που έχει για τους μαθητές και τις οικογένειές τους η ύπαρξη πλήρως και κατάλληλα στελεχωμένων μονάδων ειδικής αγωγής, το ΥΠ.Π.Ε.Θ. παρά τα πολύ μεγάλα λάθη και τον κακό προγραμματισμό της προηγούμενης ηγεσίας, πρέπει να δώσει άμεση λύση στην υποστελέχωση των σχολείων αυτών.
Με βάση τα ανωτέρω, ερωτάται ο κ. Υπουργός:
1. Τέλος Οκτωβρίου, ποια είναι η αποτίμηση και ο ακριβής αριθμός ελλείψεων σε ειδικό εκπαιδευτικό και ειδικό βοηθητικό προσωπικό ανά περιφέρεια; Σε ποιες περιοχές και σε ποιες ειδικότητες εντοπίζονται τα μεγαλύτερα κενά;
2. Πώς αναμένεται να κατανεμηθεί η πρόσφατα αποφασισθείσα επιπρόσθετη χρηματοδότηση από το Π.Δ.Ε. του ΥΠ.Π.Ε.Θ.; Επαρκεί για να καλύψει τις εναπομείνασες κενές θέσεις σε εκπαιδευτικό προσωπικό ειδικής αγωγής;
3. Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα για την πλήρη κάλυψη των πραγματικών κενών σε αναπληρωτές εκπαιδευτικούς και βοηθητικό προσωπικό στις δομές ειδικής αγωγής;
4. Προτίθεται και πότε το ΥΠ.Π.Ε.Θ. να προσλάβει μόνιμο προσωπικό στα σχολεία ειδικής αγωγής έτσι ώστε να μετριασθεί το επαναλαμβανόμενο πρόβλημα των μεγάλων ελλείψεων και καθυστερήσεων στη διαδικασία τοποθέτησης αναπληρωτών;
5. Σε ποιες ενέργειες έχετε προβεί προκειμένου να εξασφαλισθεί η χρηματοδότηση των αναγκών των δομών ειδικής αγωγής για το τρέχον και επερχόμενα σχολικά έτη, στο πλαίσιο του Συμφώνου Εταιρικής Σχέσης -νέο Ε.Σ.Π.Α.- 2014-2020; Ποιες είναι οι συγκεκριμένες πράξεις στις οποίες έχετε εντάξει τις προσλήψεις προσωπικού;
6. Θεωρείτε ότι είναι επαρκές το απαραίτητο για τις ανάγκες των μαθητών με αναπηρία ή/και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, προσωπικό Σχολικών Νοσηλευτών; Έχετε προγραμματίσει την πρόσληψη επιπλέον Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού του κλάδου ΠΕ25 Σχολικών Νοσηλευτών;
Ο ερωτών Βουλευτής Γιώργος Μαυρωτάς – Αττικής