Βάσεις 2021: Όπως όλα δείχνουν, έρχεται αναδιάρθρωση του ακαδημαϊκού χάρτη, η οποία αναμένεται να γίνει με άμεσες παρεμβάσεις αλλά θα αποδειχθεί μακρά ως διαδικασία.
Επιμέλεια κειμένου Ελπίδα Οικονομίδη
Εκτόξευση των βάσεων, κενές θέσεις στα αμφιθέατρα και τέλος στην εισαγωγή στα πανεπιστήμια υποψηφίων με πολύ χαμηλούς βαθμούς που αδυνατούσαν να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους είναι τα πρώτα συμπεράσματα από το νέο σύστημα Πανελληνίων που εφαρμόστηκε φέτος.
Οι επόμενοι μήνες θα είναι «θερμοί» για το Υπουργείο παιδείας το οποίο έχει στόχο να επανασχεδιάσει ένα μεγάλο μέρος του ακαδημαϊκού χάρτη με τον σχεδιασμό να περιλαμβάνει πολλές καταργήσεις τμημάτων, περιορισμό της διασποράς και πιθανές προσθήκες που θα συνδέονται όμως άμεσα με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας. Το μηχανογραφικό του 2022 σύμφωνα με τον Ελεύθερο Τύπο, ενδέχεται να είναι αρκετά διαφοροποιημένο για τους υποψηφίους, όπως και ο τρόπος εισαγωγής που θα φέρει νέα δεδομένα για την διεκδίκηση μιας θέσης στα ελληνικά αμφιθέατρα.
Η ανακοίνωση των βάσεων εισαγωγής και τα στοιχεία που προκύπτουν από την απορροφητικότητα των επιτυχόντων από τα πανεπιστήμια θέτουν τα θεμέλια πάνω στα οποία θα επέλθουν οι αλλαγές που σχεδιάζονται.
Μετά από δύο χρόνια, κατά τα οποία το υπουργείο Παιδείας έχει προχωρήσει κατά καιρούς σε δριμεία κριτική προς την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ για την δημιουργία 135 νέων πανεπιστημιακών τμημάτων μέσω συγχωνεύσεων και ανωτατοποίησης τμημάτων ΤΕΙ, πολλά εξ’ αυτών των τμημάτων βρίσκονται ήδη στο μικροσκόπιο, όμως η αξιολόγηση που θα έρθει θα αφορά το σύνολο των Πανεπιστημίων και θα επηρεαστεί από σειρά παραγόντων.
Οι παράγοντες που θα οδηγήσουν στην κατάργηση τμημάτων
-Τα αποτελέσματα της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής και ο αριθμός των επιτυχόντων στα τμήματα θα έχει βαρύνουσα σημασία, όπως υπογραμμίζουν στον «Ελεύθερο Τύπο της Κυριακής» υψηλόβαθμα στελέχη του Υπουργείου Παιδείας. Τα συμπεράσματα που προκύπτουν από τις πρώτες επιλογές των υποψηφίων όπως όλα δείχνουν θα κυριαρχήσουν στην αξιολόγηση για τη βιωσιμότητα των τμημάτων.
-Οι προτάσεις των ίδιων των πανεπιστημίων θα συμβάλλουν κι αυτές με τη σειρά τους στην αναδιάρθρωση του χάρτη. Το Πανεπιστήμιο Πατρών με δική του πρόταση την οποία εφήρμοσε το Υπουργείο Παιδείας έχει τέσσερα τμήματα λιγότερα ήδη από φέτος. Η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως έχει ζητήσει αντίστοιχες πρωτοβουλίες και από τις διοικήσεις των υπολοίπων πανεπιστημίων, υπογραμμίζοντας την ανάγκη του εξορθολογισμού στον ακαδημαϊκό χάρτη. Ειδικότερα, στην τελευταία Σύνοδο των πρυτάνεων όπου παρευρέθηκε ζήτησε μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου να έχουν αποσταλεί οι προτάσεις, ώστε να τις μελετήσει η πολιτική ηγεσία.
-Ο ρόλος της ΕΘΑΕΕ, της ανεξάρτητης αρχής για την αξιολόγηση των πανεπιστημίων θα είναι καίριος, καθώς οι εισηγήσεις της θα ληφθούν υπ’ όψιν για την διαμόρφωση του νέου χάρτη. Η ζήτηση των παρεχόμενων σπουδών στην αγορά εργασίας θα αποτελέσει «κλειδί» για τις τελικές αποφάσεις.
-Πέραν των παραπάνω, υπάρχουν κι άλλοι παράγοντες που θα διαμορφώσουν τον τελικό σχεδιασμό. Τα ακαδημαϊκά κριτήρια και έργο του κάθε πανεπιστημιακού τμήματος αλλά και η «μοναδικότητα» των σπουδών του θα καθορίσουν σε ένα βαθμό το αν θα είναι βιώσιμα στα νέα σχέδια του Υπουργείου Παιδείας. Η υπερπληθώρα τμημάτων, με αντικείμενο σπουδών τα Μαθηματικά ή τις Γεωπονίες, ακόμα και κάποιες ειδικότητες οικονομικού ενδιαφέροντος θα βρεθούν στο μικροσκόπιο, ώστε να αξιολογηθούν και είτε να επιβιώσουν στον νέο χάρτη, είτε να καταργηθούν.