Πτώση στις , σχεδόν στο σύνολο των Σχολών αναμένεται μετά τα στοιχεία από τις βαθμολογικές επιδόσεις των υποψηφίων των που ανακοίνωσε χθες το μεσημέρι το υπουργείο Παιδείας.

Χειρότερα από πέρυσι έγραψαν οι υποψήφιοι στα περισσότερα μαθήματα, όπως προκύπτει από τα που έδωσε στη δημοσιότητα το και καθορίζουν ουσιαστικά μαζί με τα μηχανογραφικά που θα συμμπληρώσουν οι υποψήφιοι τις βάσεις 2017.

Αν και η πορεία των βάσεων εξαρτάται κυρίως από το πώς οι υποψήφιοι συμπληρώνουν τα μηχανογραφικά τους, οι κακές επιδόσεις σε πολλά μαθήματα δίνουν ένα πρώτο στίγμα για το πού θα κινηθούν, κατά προσέγγιση πάντα…

Εξετάζοντας τα βαθμολογικά στοιχεία, σε περίπτωση που οι υποψήφιοι κινηθούν στα ίδια με πέρυσι κριτήρια συμπλήρωσης των μηχανογραφικών τους, αναμένεται πτώση στις υψηλόβαθμες πολυτεχνικές, καθώς πέρα από τις κακές επιδόσεις, συρρικνώθηκε ο αριθμός των αριστούχων σε μαθηματικά και χημεία (1,96% έγραψε 19-20 στα μαθηματικά και 12,52% στη Χημεία).

Οι αναμένεται να κατρακυλήσουν στις οικονομικές σχολές και στα τμήματα πληροφορικής λόγω του ότι το 83,45% έγραψε κάτω από τη βάση στα μαθηματικά στην ομάδα προσανατολισμού οικονομίας και πληροφορικής, ενώ η αποτυχία είναι τεράστια και στις Αρχές Οικονομικής Θεωρίας, που είναι μάθημα βαρύτητας. Πέρσι οι αριστούχοι (18-19) ήταν 20% φέτος μόλις 5%.

Περίπου στα ίδια επίπεδα θα κινηθούν οι στις σχολές της ομάδας προσανατολισμού των θεωρητικών σπουδών, και ίσως θα σημειωθεί μικρή άνοδος, καθώς είναι ελαφρώς αυξημένοι οι αριστούχοι, ενώ μετά το περσινό βατερλό, εκτιμάται ότι θα σημειωθεί άνοδος στα παιδαγωγικά τμήματα: Οι επιδόσεις κινήθηκαν μεν στα ίδια περίπου επίπεδα με πέρυσι, ωστόσο οι υποψήφιοι διπλασιάστηκαν.

Απογοητευτικές είναι οι βαθμολογίες πάντως στα Μαθηματικά και τις Αρχές Οικονομικής Θεωρίας, ενώ έχει συρρικνωθεί κατά 50% και ο αριθμός των άριστων γραπτών.

Οι χαμηλές βαθμολογίες στα Μαθηματικά εκτιμάται ότι θα ρίξουν τις στις πολυτεχνικές σχολές και στα οικονομικά, ωστόσο δεν αποκλείεται να προκαλέσει οριακή άνοδο στην ιατρική. Ταυτόχρονα η μεγάλη ζήτηση για τα παιδαγωγικά, θα οδηγήσει σε σημαντική άνοδο των βάσεων.

Παράλληλα, το γεγονός ότι η μεγαλύτερη συχνότητα βαθμολογιών, σε όλα σχεδόν τα μαθήματα, είναι κάτω του 10, αναδεικνύει τα ποσοστά κάτω της βάσης -ειδικά στην Ιστορία γενικής Παιδείας (90,3%) και τα Μαθηματικά προσανατολισμού σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής (83,45%)- σε πρωταγωνιστές.

Αναλυτικά, οι χαμηλές επιδόσεις των υποψηφίων της ομάδας προσανατολισμού Οικονομίας και Πληροφορικής σε Μαθηματικά και Αρχές Οικονομικής Θεωρίας (ΑΟΘ), αναμένεται να οδηγήσουν σε «εντυπωσιακή πτώση» των των σχολών του 5ου πεδίου, σύμφωνα με τον εκπαιδευτικό και αναλυτή, Γιώργο Χατζητέγα που μίλησε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ.

«Η πτώση των στο 5ο πεδίο θα είναι εντυπωσιακή» είπε ο κ. Χατζητέγας, μιλώντας στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων, «καθώς και στα δύο μαθήματα αυξημένης βαρύτητας ήταν εξαιρετικά χαμηλές οι επιδόσεις των υποψηφίων». Όντως, σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου, το 83,46% των υποψηφίων του συγκεκριμένου προσανατολισμού, έγραψαν κάτω από τη βάση στα Μαθηματικά, ενώ στις ΑΟΘ μόλις το 11,6% των υποψηφίων έγραψε από 18 έως 20, τη στιγμή που πέρυσι το αντίστοιχο ποσοστό ήταν 32,34%.

«Η πτώση θα είναι μεγάλη στα κεντρικά τμήματα, σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη» πρόσθεσε ο κ. Χατζητέγας, «ενώ στα περιφερειακά οικονομικά τμήματα οι βάσεις αναμένεται να είναι χαμηλότερες των 10.000 μορίων».

Στα πολυτεχνικά τμήματα, επίσης, αναμένεται πτώση μεγαλύτερη των 500 μορίων, ακόμα και στις σχολές των μεγάλων αστικών κέντρων.

Όσον αφορά το τέταρτο πεδίο, των Επιστημών της Εκπαίδευσης, ο υπερδιπλασιασμός του αριθμού των υποψηφίων που έχει επιλέξει το συγκεκριμένο πεδίο, θα οδηγήσει σε μεγάλη άνοδο των βάσεων στις παιδαγωγικές σχολές και θα σημειωθεί αύξηση άνω των 1.000 μορίων.

Εξάλλου, στις ιατρικές σχολές αναμένονται αυξήσεις στις . Στις περιζήτητες ιατρικές σχολές, με βεβαιότητα οι βάσεις σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη θα είναι πάνω από τα 19.000 μόρια, ενώ η βάση στην τελευταία ιατρική σχολή, της Αλεξανδρούπολης, θα είναι λίγο πιο πάνω από τα 18.700 μόρια. Γενικά στις ιατρικές σχολές, θα παρατηρηθεί οριακή αύξηση των βάσεων, ολίγων δεκάδων μονάδων, η οποία υπαγορεύεται και από τη σημαντική μείωση του αριθμού εισακτέων.

Τέλος, οι επιδόσεις των υποψηφίων της ομάδας προσανατολισμού των Ανθρωπιστικών Σπουδών, φέτος, ήταν ελαφρώς καλύτερες στα Αρχαία και τα Λατινικά, ενώ κινήθηκαν στα ίδια περίπου επίπεδα με πέρυσι στην Ιστορία και τη Νεοελληνική Γλώσσα. Η αύξηση του αριθμού των υποψηφίων στο πεδίο Ανθρωπιστικών, Νομικών και Κοινωνικών Επιστημών, θα δρομολογήσει οριακές αυξήσεις ολίγων δεκάδων μορίων στις περιζήτητες νομικές σχολές και στις σχολές Ψυχολογίας.

Τι αναφέρει ο αναλυτής Στ. Στρατηγάκης

Οι χαμηλές επιδόσεις των υποψηφίων φανερώνουν σοβαρό πρόβλημα με τη διδασκαλία των Μαθηματικών, ήδη από το Γυμνάσιο τονίζει στην “Αυγη” ο εκπαιδευτικός αναλυτής Στ. Στρατηγάκης σύμφωνα με τα βαθμολογικά στατιστικά των πανελλαδικών και τις εκτιμησεις για τις βάσεις 2017.

Αλματώδη άνοδο στις για τα Παιδαγωγικά τμήματα και “βουτιά” στα Πολυτεχνεία, τα Οικονομικά, τα τμήματα Διοίκησης και τις Πληροφορικές δείχνουν τα βαθμολογικά στατιστικά των φετινών Πανελλαδικών εξετάσεων. Την ίδια ώρα αξιοσημείωτες αποκλίσεις καταγράφει ο αριθμός των υποψηφίων που δήλωσαν ότι θα εξεταστούν στο 5ο μάθημα για τα Παιδαγωγικά ή για τις λεγόμενες “παραϊατρικές σχολές” του 3ου πεδίου, σε σχέση με όσους προσήλθαν τελικώς στην εξέταση.

Εως τις 14 Ιουλίου οι υποψήφιοι θα μπορούν να οριστικοποιούν το μηχανογραφικό 2017 στο http://exams.it.minedu.gov.gr. Στο ίδιο διάστημα καταθέτουν Μηχανογραφικά και όσοι υποψήφιοι έχουν παραπεμφθεί στις επαναληπτικές Πανελλαδικές του Σεπτεμβρίου. Οι αναμένεται να ανακοινωθούν την τελευταία εβδομάδα του Αυγούστου προκειμένου να ξεκινήσει εγκαίρως η ηλεκτρονική εγγραφή των επιτυχόντων στις σχολές και στα τμήματα στα οποία εισάγονται.

Τέλος, οι υποψήφιοι σε Λέσβο, Χίο, Οινούσσες και Ψαρά θα μάθουν τις επιδόσεις τις επόμενες ημέρες, όταν θα ανακοινωθούν και οι βαθμοί των ειδικών μαθημάτων, η εξέταση των οποίων συνεχίζεται έως τις 30.6.

Πτώση στο 5ο πεδίο

“Υπάρχει σοβαρό πρόβλημα με τη διδασκαλία των Μαθηματικών, ήδη από το Γυμνάσιο” τονίζει στην “Α” ο εκπαιδευτικός αναλυτής, Στράτος Στρατηγάκης, σχολιάζοντας τις πολύ χαμηλές επιδόσεις των υποψηφίων της παλιάς τεχνολογικής κατεύθυνσης (και νυν Ομάδας Προσανατολισμού Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής) στα Μαθηματικά.

Πάνω από το 83% των υποψηφίων -που προετοιμάζονταν με φροντιστήρια και ιδιαίτερα για το συγκεκριμένο μάθημα βαρύτητας- έγραψε κάτω από τη βάση. Μάλιστα, το 49% σχεδόν έγραψε μόλις 0 ως 5. Εκπαιδευτικοί αναλυτές είχαν εξαρχής επισημάνει τη δυσκολία της εξέτασης στα Μαθηματικά Προσανατολισμού φέτος, παρ’ όλο που το υπουργείο Παιδείας ανακοινώνει ότι τα θέματα ήταν συνολικά “διαβαθμισμένης δυσκολίας”.

Στην πλειονότητα των μαθημάτων ήταν, αλλά όχι στα Μαθηματικά. Εξάλλου πάνω από το 56% των υποψηφίων των Θετικών Σπουδών -που γενικά θεωρούνται πιο “δυνατοί” σε αυτό το μάθημα- έγραψε εξίσου κάτω από 10.

Οι κακές επιδόσεις, σε συνδυασμό με τις χαμηλές βαθμολογίες στις Αρχές Οικονομικής Θεωρίας, αναμένεται να οδηγήσουν σε σημαντική υποχώρηση τις βάσεις στις σχολές του 5ου πεδίου -όπου ειρήσθω εν παρόδω σε πολλά τμήματα ο αριθμός των εισακτέων έχει αυξηθεί. Πάνω από 3 στους 10 έγραψαν στις ΑΟΘ κάτω από τη βάση.

Άνοδος στα Παιδαγωγικά

Άλμα των αναμένεται στα τμήματα των Παιδαγωγικών Σχολών, αφού αυξήθηκε σημαντικά ο αριθμός όσων υποψηφίων έγραψαν πάνω από τη βάση. Αυτό δεν σημαίνει ότι οι υποψήφιοι ήταν πιο… διαβασμένοι από πέρυσι, αλλά ότι ήταν σαφώς περισσότεροι.

«Μιλάμε σχεδόν για διπλάσιο αριθμό παιδιών, που μπορεί να εκτοξεύσει τις βάσεις έως και 1.000 μόρια. Οι θέσεις για τα Παιδαγωγικά είναι περίπου 4.000. Για τις θέσεις αυτές πέρυσι στα Μαθηματικά Γενικής Παιδείας έγραψαν πάνω από τη βάση 1.660 απόφοιτοι των Ανθρωπιστικών Σπουδών, ενώ φέτος 2.948» επισημαίνει ο Στράτος Στρατηγάκης. Αξίζει να σημειωθεί ότι πρόκειται για το 31% των υποψηφίων, που, αν και έχουν “κλίση” στα Αρχαία και την Ιστορία, έγραψαν πάνω από 10 στα Μαθηματικά.

Την ίδια ώρα, κάτω από 10 έγραψαν στην Ιστορία Γενικής Παιδείας 2.080 υποψήφιοι -ή το 90%- από όσους στόχευσαν στα Παιδαγωγικά μέσω Θετικών Σπουδών. Πέρυσι κάτω από τη βάση είχαν γράψει 1.170. Στο ίδιο μάθημα κάτω από τη βάση έγραψαν 1.875 υποψήφιοι των Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής -εξίσου το 90%-, όταν το 2016 είχαν γράψει κάτω από 10 περίπου 1.400 μαθητές.

Υπενθυμίζεται ότι μέχρι το 2015 τα Παιδαγωγικά τμήματα μπορούσαν να διεκδικήσουν προνομιακά οι υποψήφιοι των Ανθρωπιστικών Σπουδών (της Θεωρητικής, δηλαδή, κατεύθυνσης με το παλιό σύστημα εξέτασης). Από πέρυσι όμως (με το νέο σύστημα) οι τελευταίοι υποχρεούνται να εξεταστούν και στα Μαθηματικά. Αντίστοιχα, όσοι θέλουν να μπουν στα Παιδαγωγικά από Θετικές Σπουδές ή Σπουδές Οικονομίας και Πληροφορικής οφείλουν να εξεταστούν στην Ιστορία.

Οι επιδόσεις στα δύο αυτά μαθήματα ήταν τόσο χαμηλές το 2016, ώστε οδήγησαν σε «κατρακύλα» τις βάσεις στις σχολές των δασκάλων και των νηπιαγωγών. Ύστερα από αίτημα της Συνόδου των Πρυτάνεων, αλλά και ομοφωνία της Συνόδου των Προέδρων των Παιδαγωγικών τμημάτων, για την άμεση ένταξή τους σε όλα τα επιστημονικά πεδία, στις πανελλαδικές εξετάσεις του 2018 καταργείται το επιστημονικό πεδίο Παιδαγωγικών Σπουδών.

Δάσκαλοι από παντού

Ειδικότερα οι αντίστοιχες σχολές απορροφώνται από τα υπόλοιπα -τέσσερα πλέον- επιστημονικά πεδία, σύμφωνα με διάταξη που θα συμπεριληφθεί στο προς κατάθεση νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας.

Σύμφωνα με αρμόδιους κύκλους του υπουργείου Παιδείας, αυτό σημαίνει ότι οι υποψήφιοι δάσκαλοι θα εξετάζονται όπου διαλέξουν: είτε στα… Λατινικά, την Ιστορία και τα Αρχαία, που απαιτούνται για τις Ανθρωπιστικές Σπουδές, είτε σε Μαθηματικά, Φυσικοχημείες και Βιολογία από την ομάδα των Θετικών Σπουδών ή σε Μαθηματικά, Προγραμματισμό και Αρχές Οικονομικής Θεωρίας από την ομάδα Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής.

Υπενθυμίζεται πως δύο μήνες μετά την ανακοίνωση των βάσεων πέρυσι, όταν διαπιστώθηκε στην πράξη το… «χαμηλό επίπεδο», όπως έλεγαν ακαδημαϊκοί και καθηγητές, των εισακτέων στα Παιδαγωγικά, οι πρυτάνεις είχαν χαρακτηρίσει «εκ του αποτελέσματος ανεπιτυχή» την κατανομή των επιστημονικών πεδίων στο μηχανογραφικό δελτίο, τονίζοντας πως έχει «συνέπεια και την περαιτέρω υποβάθμιση του ρόλου και του επαγγέλματος της/του εκπαιδευτικού».

Ανακατατάξεις

Μικρές ανακατατάξεις βλέπει ο Στρ. Στρατηγάκης στις σχολές του 1ου, του 2ου και του 3ου πεδίου. Ειδικότερα επισημαίνει ότι οι χειρότερες από πέρυσι επιδόσεις των υποψηφίων στη Χημεία και τα Μαθηματικά προσανατολισμού θα οδηγήσουν σε πτώση τις βάσεις στις Πολυτεχνικές Σχολές.

Στις Ιατρικές αναμένει μικρή άνοδο των , κυρίως λόγω της μείωσης των θέσεων των εισακτέων. Χαρακτηριστικά και εκπαιδευτικοί επισημαίνουν πως οι Ιατρικές σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη θα ξεπεράσουν τα 19.000 μόρια. Για τις Νομικές εκτιμάται εξίσου άνοδος των με φόντο τη μείωση των θέσεων εισακτέων και τη σχετική σταθερότητα των επιδόσεων σε σχέση με το 2016.