Χαιρετίζουμε τους χιλιάδες εκπαιδευτικούς, που με αυταπάρνηση βρίσκονται δίπλα στους μαθητές τους με όλα τα μέσα. Χαιρετίζουμε τον μάχιμο εκπαιδευτικό κόσμο, που σηκώνει το μεγάλο βάρος της υπεράσπισης του μορφωτικού αγαθού, της στήριξης των μαθητών αλλά και των οικογενειών τους, με την υψηλή αίσθηση της ευθύνης του παιδαγωγού κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες.

ΑΣΕ
Οι εκπαιδευτικοί, μέσα από τα σωματεία μας, διεκδικούμε τα αυτονόητα, ώστε να σταθούμε δίπλα στους μαθητές μας. Το Υπουργείο Παιδείας συνεχίζει να κωφεύει, να δίνει “ευχολόγια” χωρίς ουσιαστικά μέτρα και χρηματοδότηση. Το γεγονός ότι η κυβέρνηση αναγκάστηκε να λειτουργήσει την Εκπαιδευτική Τηλεόραση, να αναβαθμίσει, εν μέρει, την ομάδα υποστήριξης των συναδέλφων (help desk) και να ψελλίζει κάτι για “δωρεάν πρόσβαση στο διαδίκτυο” (για συγκεκριμένες εφαρμογές) αποδεικνύει ότι οι διεκδικήσεις που θέτουν οι Σύλλογοι και οι ΕΛΜΕ είναι δίκαιες και άμεσα συνδεδεμένες με την εκπαιδευτική πραγματικότητα και έγινε κάτω από το βάρος των κινητοποιήσεών μας (τοπικές παραστάσεις, χιλιάδες υπογραφές, Παράσταση στο Υπ. Παιδείας). Ενώ οι ανάγκες του δημόσιου σχολείου παραπέμπονται στις ελληνικές καλένδες, η κυβέρνηση δεν έχει καμία δυσκολία, μέσα από Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου, να απαλλάσσει τους καναλάρχες από την ετήσια – μειωμένη και αυτή – εισφορά που πληρώνουν, γύρω στα 11 εκ. € και να κάνει δώρο 30 εκ. € στους κλινικάρχες. Αποδεικνύεται για ακόμα μια φορά, με τραγικό τρόπο, πως και σε αυτή την κρίση ούτε όλοι μαζί είμαστε ούτε από το ίδιο μετερίζι παλεύουμε.
Το Υπουργείο Παιδείας οφείλει εδώ και τώρα, με αποκλειστική χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό, να ικανοποιήσει τα δίκαια αιτήματα των εκπαιδευτικών σωματείων (να δώσει από ένα tablet σε κάθε μαθητή, να εξασφαλίσει γρήγορο internet για όλους, να δημιουργήσει Κεντρική Ψηφιακή Πλατφόρμα Διδακτικού Υλικού, να υποστηρίξει τεχνικά όλους τους εμπλεκόμενους, κλπ). Το εκπαιδευτικό κίνημα έχει στην πρώτη γραμμή των διεκδικήσεών του τις ανάγκες και τα δικαιώματα των παιδιών, ειδικά των πιο φτωχών και αδύναμων οικογενειών. Αυτά για μας είναι θέμα αρχής και δε θα σταματήσουμε να τα υπερασπιζόμαστε κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες!

Η επιλογή της επέκτασης της σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης στο Δημοτικό γεννάει μια σειρά ερωτήματα, τα οποία το Υπουργείο οφείλει να μην τα προσπεράσει.
Ενώ εντοπίζονται σοβαρά προβλήματα ακόμα και με τις πλατφόρμες της ασύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, το Υπουργείο φαίνεται να αδιαφορεί και πιέζει για εφαρμογή της σύγχρονης! Η μέχρι τώρα εμπειρία από τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, στην οποία φοιτούν μαθητές πολύ μεγαλύτερης ηλικίας, δείχνει ότι υπάρχουν και εκεί μεγάλες δυσκολίες στη συμμετοχή ακόμα και αυτών των μαθητών στη σύγχρονη εκπαίδευση, παρά τις μεγάλες προσπάθειες των καθηγητών. Δε θα σταθούμε καν στις δηλώσεις της Υπουργού ότι “όπου υπάρχουν προβλήματα και ελλείψεις σε μέσα μπορούν

οι μαθητές να συμμετάσχουν στη σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση μέσω σταθερού τηλεφώνου”! Αν το ζητούμενο είναι η τηλεφωνική επαφή, ενημερώνουμε ότι από την πρώτη στιγμή που έκλεισαν τα σχολεία οι συνάδελφοι επικοινωνούν τηλεφωνικά με τους γονείς και τους μαθητές.

Η σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση έχει ιδιαίτερα προβλήματα, τόσο τεχνικά όσο και παιδαγωγικά για το Δημοτικό. Η ανάγκη προμήθειας ειδικού τεχνικού εξοπλισμού (κάμερες), η αδυναμία ταυτόχρονης παρακολούθησης του “μαθήματος” σε οικογένειες με δυο παιδιά, αφού κάθε μαθητής χρειάζεται μια συσκευή, η ανάγκη ύπαρξης γρήγορου internet, ώστε η πλατφόρμα να μην κολλάει λόγω της ταυτόχρονης χρήσης από δεκάδες χιλιάδες χρήστες είναι ορισμένα απ΄ αυτά. Προκύπτουν όμως και υπαρκτά παιδαγωγικά ζητήματα. Τα μικρότερα σε ηλικία παιδιά δεν έχουν τη δυνατότητα να χειριστούν τα μέσα, να συμμετέχουν με μια σχετική αυτονομία σε διαδικασία online διδασκαλίας (σύνδεση, χειρισμός, συμμετοχή κ.ά.). Προϋπόθεση για την πραγματοποίηση του “μαθήματος” είναι η παρουσία και η συμμετοχή του γονέα. Τι γίνεται όμως αν ο γονιός δουλεύει την ίδια στιγμή, εάν στο σπίτι υπάρχουν δύο παιδιά, εάν ο γονιός δεν μπορεί να ανταπεξέλθει; Αναρωτιόμαστε τελικά αν το ζητούμενο για το Υπουργείο είναι να γίνεται μάθημα στους γονείς (sic) ή να στηριχθούν οι εκπαιδευτικοί στην προσπάθειά τους να είναι κοντά στα παιδιά. Πιθανόν να υπάρχει η δυνατότητα, σε ορισμένες περιπτώσεις, ένα τμήμα των μαθητών, βασικά στις μεγάλες τάξεις, να ξεπεράσει τις δυσκολίες. Τι γίνεται με τα υπόλοιπα παιδιά (που είναι πάρα πολλά αν όχι η πλειοψηφία); Το Υπουργείο κρίνει πως η επιλογή ένα μέρος μαθητών να συμμετέχει και ένα άλλο να νιώθει απομονωμένο και αποκλεισμένο βοηθάει αυτές τις δύσκολες μέρες;

Δυστυχώς, τις τελευταίες μέρες εξελίσσεται μια αφόρητη πίεση από την πλευρά του Υπουργείου και “στελεχών” εκπαίδευσης προς τους συναδέλφους για υποχρεωτική αξιοποίηση ειδικά της πλατφόρμας που αφορά τη σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση (webex) στο Δημοτικό. Προκαλεί τεράστια ερωτηματικά η εμμονή, ειδικά ορισμένων “στελεχών”, στην ακύρωση της προσπάθειας που κάνουν έως τώρα χιλιάδες συνάδελφοι, οι οποίοι προσπαθούν με όλα τα μέσα να διατηρήσουν την επαφή με τους μαθητές (μέσω τηλεφώνου, με email, με πρωτότυπα δίκτυα επικοινωνίας, μέσω των ιστοσελίδων των σχολείων, ακόμα και με πλατφόρμες ασύγχρονης κ.ά).

Διάφορα “στελέχη” εκπαίδευσης ανά την Ελλάδα, που θέλουν να εμφανίζονται “βασιλικότεροι του βασιλέως”, κυκλοφορούν εβδομαδιαία προγράμματα σύγχρονης εξ αποστάσεως διδασκαλίας, τα δίνουν στη δημοσιότητα. Οι εκπαιδευτικοί καλούνται να διδάσκουν υποχρεωτικά. Έχουν την απαίτηση οι συνάδελφοι να ανεβάζουν υλικό, να κάνουν τηλεδιασκέψεις και να είναι standby ανά πάσα ώρα και στιγμή για να στέλνουν διάφορα στοιχεία που ζητούνται από τη Διοίκηση. Δηλαδή να είναι όλη τη μέρα μπροστά από μια οθόνη. Μέχρι και πλατφόρμα καταγραφής ελλείψεων στα σχολεία, στην οποία ζητείται ΑΜΦ εκπαιδευτικών, στήθηκε στη Δ/νση Π.Ε. Αχαΐας ή οποία “κατέβηκε” άρον – άρον μετά από καταγγελία του Συλλόγου!!

Καλούμε τους συναδέλφους να γυρίσουν την πλάτη σε κάθε προσπάθεια καλλιέργειας κλίματος φόβου, απειλών, στην ηθελημένη παραπληροφόρηση, που στόχο έχει να εξαναγκαστούν να ακολουθήσουν κατευθύνσεις που σε καμία περίπτωση δεν είναι υποχρεωτικές. Να απαιτήσουν από τα σωματεία να πάρουν θέση!
Όλα τα παραπάνω στην πράξη υπονομεύουν την προσπάθεια που έχει γίνει έως τώρα, στην πράξη μετατρέπουν την εξ αποστάσεως προσπάθεια στήριξης των μαθητών σε μια γραφειοκρατική διαδικασία απλά και μόνο για το φαίνεσθαι, για να ανακοινώνει το Υπουργείο Παιδείας στα ΜΜΕ εκατομμύρια συμμετοχές μαθητών στις πλατφόρμες αδιαφορώντας για την ουσία. Ο μεγαλύτερος κίνδυνος, από όλη αυτή την κατάσταση, είναι να απογοητευτούν τα ίδια τα παιδιά και να παραιτηθούν από την προσπάθεια συμμετοχής.

Τονίζουμε, λοιπόν, προς κάθε κατεύθυνση για μια ακόμα φορά:
• Σε καμία περίπτωση δεν προκύπτει και δεν πρέπει να γίνεται δεκτή η υποχρεωτική επιβολή τρόπου και μέσου με το οποίο θα δουλέψει ο κάθε συνάδελφος. Ο καθένας μπορεί, με βάση τα δεδομένα, τις δυσκολίες και τα χαρακτηριστικά της τάξης του να επιλέξει τον τρόπο επικοινωνίας.
• Πρέπει να θεωρείται αυτονόητο, ακόμα και με βάση τις οδηγίες που έχει στείλει το Υπουργείο, ότι κάθε συνάδελφος/-ισσα μπορεί να συνεχίσει να δουλεύει όπως δούλευε έως τώρα ή να προσαρμόσει τα μέσα με βάση τις ανάγκες που διαπιστώνει ο ίδιος/α στην τάξη του/της.
• Αξιοποιούμε κάθε πρόσφορο μέσο, ώστε να παραμείνουμε δίπλα στους μαθητές μας και τις οικογένειές τους.
• Καλούμε το Υπουργείο να ικανοποιήσει τα δίκαια αιτήματα των Συλλόγων και των εκπαιδευτικών, που κατατέθηκαν μαζί με 5.500 υπογραφές στο Υπουργείο (2/4/2020), τα αιτήματα που κατατίθενται καθημερινά από τα Δ.Σ. των Σωματείων.
• Καμία πίεση και διοικητική αυθαιρεσία δεν πρέπει να γίνει αποδεκτή. Για κάθε τέτοια περίπτωση που εμφανίζεται, οι συνάδελφοι να απευθύνονται στα Δ.Σ. των Συλλόγων.
• Τα σωματεία να μπουν μπροστά στην υπεράσπιση των μορφωτικών και εργασιακών δικαιωμάτων!

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025