Τι αναφέρουν σε ανακοίνωσή τους οι Παρεμβάσεις Κινήσεις Συσπειρώσεις Π.Ε. αναφορικά με τα τμήματα ένταξης και την παράλληλη στήριξη:
Με νέα εγκύκλιο (αρ. πρωτ. 138415/Δ3, 4/12/2023) το υπ. Παιδείας εκδηλώνει τη δεύτερη επίθεσή του στις δομές της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης με την ενεργοποίηση του άρθρου 82 του ν. 4368/2016 (επί ΣΥΡΙΖΑ) που ήταν ανενεργό λόγω ακύρωσής του από το εκπαιδευτικό κίνημα, και επαναφέρει το προσχέδιο νόμου του Αρβανιτόπουλου του 2014 (επί κυβέρνησης ΝΔ- ΠΑΣΟΚ- ΛΑΟΣ) που ακυρώθηκε μετά από τις έντονες αντιδράσεις και τους αγώνες του εκπαιδευτικού κινήματος.
Το υπ. Παιδείας ξαναεπιτίθεται στα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών με αναπηρία/ή και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες είτε στερώντας τους τη συστηματικά προγραμματισμένη υποστήριξη από την σταθερή δομή του Τμήματος Ένταξης είτε αποδεσμεύοντας μερικώς ή και ολικώς τον εκπαιδευτικό της παράλληλης στήριξης από τον μαθητή με αναπηρία/ ή και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, χρεώνοντας τον στην τάξη, στο σχολείο ή όπου αλλού σε επόμενη φάση!!!. Με απύθμενο θράσος μετά την τακτική του υποχώρηση από την προσπάθεια του προγράμματος «εξοικονομώ» στην παράλληλη στήριξη, δείχνει ότι έχει έτοιμες εφεδρείες και προσωπικό που θα προσπαθήσουν και πάλι να στραφούν ενάντια στους μαθητές με αναπηρία/ ή και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
Ισχυροποιεί τη ρευστότητα σε δομές (όπως αυτή της παράλληλης στήριξης) και δημιουργεί ταυτόχρονα νέες προϋποθέσεις αποσταθεροποίησης/ ρευστοποίησης των τμημάτων ένταξης αφού στην ουσία «μεταφέρει» τους εκπαιδευτικούς των Τμημάτων Ένταξης στη θέση των εκπαιδευτικών Παράλληλης Στήριξης με τους τελευταίους να κοιτάνε την πόρτα εξόδου από τα σχολεία στον επόμενο τόνο. Μάλιστα κατά τον υπογράφοντα της Εγκυκλίου τα Τμήματα Ένταξης και η Παράλληλη Στήριξη αποτελούν γενικόλογα θεσμούς και όχι δομή με συγκεκριμένη ύπαρξη και λειτουργία χρόνων.
Στόχος είναι η «εξοικονόμηση» τεράστιων ποσών από τα ΕΣΠΑ και τον κρατικό προϋπολογισμό. Η εγκύκλιος απαγορεύει τη δημιουργία ξεχωριστού τμήματος (ενν. το τμήμα ένταξης) με έναν συγκεκριμένο αριθμό μαθητών (τα 25αρια αγγίζουν πλέον και την ειδική αγωγή).
Επίσης υπονοεί ότι δεν χρειάζονται πλέον ειδικοί χώροι για τα ΤΕ στα σχολεία. Φαίνεται να επιδιώκουν μια γκρίζα ειδική εκπαίδευση σε εκπαιδευτικούς διαδρόμους της Ιταλίας όταν με βίαιο τρόπο εφαρμόστηκε η «πλήρης ένταξη». Τέλος προβλέπει ότι δεν χρειάζεται ειδικό κονδύλι για υλικό, αφού τώρα όλα περνάνε στις πλατφόρμες του υπ. παιδείας.
Με επιχειρήματα που στερούνται σοβαρότητας και επιστημονικού υπόβαθρου, το Υπ. Παιδείας μέσω των υπηρεσιακών του εκπροσώπων βρίσκει νέους διαδρόμους υλοποίησης των δεσμεύσεων του προς τον ΟΟΣΑ και την επιτροπή της ΕΕ για την «άγρια» ένταξη των μαθητών με αναπηρία /ή και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στα γενικά σχολεία. Μαθητές στις γενικές τάξεις χωρίς ενεργή συμμετοχή, χωρίς ουσιαστική μάθηση και χωρίς την επαρκή εκπαιδευτική υποστήριξη και διδασκαλία. Με διαχρονική σταθερότητα οι προηγούμενες κυβερνήσεις, αντιμετωπίζουν την ειδική αγωγή και εκπαίδευση με μοναδικό κριτήριο τη λιτότητα δίχως την επένδυση στον ανθρώπινο παράγοντα και με απαξίωση για την ανάπτυξη των μαθησιακών δυνατοτήτων των μαθητών με αναπηρίες. Είναι μια κυνική αντίληψη για την πλήρη ένταξη.
Το πρόγραμμα «εξοικονομώ» στις παράλληλες στηρίξεις ήταν ένα από τα πολλά βήματα του πολυεπίπεδου συντονισμού των σχεδιασμών του Υπ. Παιδείας για την πλήρη αποδόμηση της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης.
Το ξέραμε και τους περιμέναμε-Θα μας βρουν μπροστά τους!
Το εκπαιδευτικό κίνημα πρέπει να αντιδράσει άμεσα, καθολικά, επίμονα και να δώσει το στίγμα του:
Άμεση απόσυρση της εγκυκλίου-Πανεκπαιδευτικός συντονισμός ΣΕΠΕ/ΕΛΜΕ για να ανατρέψουμε τα σχέδια τους
o Αύξηση των δαπανών για την παιδεία στο 15% του τακτικού προϋπολογισμού.
o Κανένα κλείσιμο- συγχώνευση σχολικής μονάδας. 20 μαθητές/τμήμα στα δημοτικά, 15 ανά τμήμα Α΄ και Β΄ δημοτικού και στα νηπιαγωγεία.
o Αποκλειστικά δημόσια, δωρεάν και υποχρεωτική εκπαίδευση, επαγγελματική κατάρτιση και αποκατάσταση των ΑμΕΑ, σε σχολικές μονάδες του ΥΠΕΠΘ.
o Διαχειριστικό έλεγχο στις ιδιωτικές μονάδες ειδικής εκπ/σης και μετατροπή τους σε δημόσιες.
o Γενναία αύξηση των δαπανών για: Την έγκαιρη παρέμβαση (ίδρυση Κέντρων πρώιμης Παρέμβασης), την ειδική εκπαίδευση, την ειδική επαγγελματική κατάρτιση, την αυτόνομη διαβίωση και την προστατευμένη εργασία. Πλήρης ασφαλιστική κάλυψη της ειδικής εκπαίδευσης.
o Έγκαιρη διάγνωση και καταγραφή των ατόμων με ειδικές ανάγκες. Ίδρυση δημόσιων ειδικών σχολείων όλων των βαθμίδων για να καλυφθούν οι ανάγκες όλων των ΑΜΕΑ. Πλούσιος εξοπλισμός, εποπτικό υλικό στα υφιστάμενα και τα υπό ίδρυση ειδικά σχολεία.
o Δημιουργία Τμημάτων Ένταξης σε κάθε σχολική μονάδα και βαθμίδα εκπαίδευσης. Στήριξη με αναγκαία μέτρα με μείωση του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα, επαναπροσδιορισμός περιεχομένου και μεθόδων διδασκαλίας, και μέσα (κατάλληλη υλικοτεχνική και κτιριακή υποδομή, πλούσιος εξοπλισμός, εκπαιδευτικό-εποπτικό υλικό, σύγχρονα μέσα τεχνολογίας-κατάλληλο εκπαιδευτικό λογισμικό, κ.α.).
o Μαζικοί διορισμοί στην ειδική εκπαίδευση σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης. Ενιαία κριτήρια μεταθέσεων, διορισμών σε όλη την εκπαίδευση. Διορισμοί με βάση το χρόνο λήψης του πτυχίου και όλη την προϋπηρεσία. Διορισμός όλων των αναπληρωτών και όσων έχουν υπογράψει έστω και μια σύμβαση στο δημόσιο σχολείο. Σταθερή και μόνιμη εργασία για όλους. Όχι στην ελαστική εργασία. Κατάργηση της ωρομισθίας, της αναπλήρωσης με μειωμένο ωράριο και του θεσμού του αναπληρωτή από ΕΣΠΑ.
o Στελέχωση των ειδικών σχολείων με απαραίτητες ειδικότητες (ψυχολόγους, κοινωνικούς λειτουργούς, εργοθεραπευτές, λογοθεραπευτές, βοηθητικό προσωπικό κ.ά.) με μόνιμη σχέση εργασίας .
o Κατοχύρωση παιδαγωγικής εκπαιδευτικής κατεύθυνσης των ΚΕΔΑΣΥ, άμεση στελέχωση τους, μικρότερες περιοχές ευθύνης ανά δήμο, λιγότερες διοικητικές αρμοδιότητες, κινητές μονάδες που θα επισκέπτονται τα σχολεία και θα στηρίζουν εκπαιδευτικούς και μαθητές. Τα ΚΕΔΑΣΥ να υλοποιούν την υποστήριξη των μαθητών με ειδικές ανάγκες μέσα στα σχολεία.
o Αναβάθμιση των υπαρχόντων και ίδρυση νέων εκπαιδευτικών μονάδων δημόσιας και δωρεάν, ειδικής επαγγελματικής εκπαίδευσης (ΕΕΕΕΚ), διεύρυνση του ρόλου τους με μονάδες αυτόνομης διαβίωσης, προστατευμένα εργαστήρια, νομοθετική κατοχύρωση των αποφοίτων τους. Ειδική εκπαίδευση εφόρου ζωής για τα άτομα με βαριές, πολλαπλές αναπηρίες και ίδρυση κέντρων αυτόνομης διαβίωσης.
o Επαναλειτουργία των διδασκαλείων, καθιέρωση του θεσμού της μετεκπαίδευσης σε θέματα ειδικής αγωγής και στη β/βάθμια εκπαίδευση, περιοδική ουσιαστική επιμόρφωση με τη χρηματοδότηση του υπουργείου του προσωπικού όλων των ΣΜΕΑΕ, αλλά και των εκπαιδευτικών της γενικής εκπαίδευσης σε θέματα ειδικής αγωγής.
o Μόνιμη σταθερή, προστατευμένη – υποστηριζόμενη εργασία για τα άτομα με ειδικές ανάγκες στο Δημόσιο και στον Ιδιωτικό Τομέα.