Το Υπουργείο Παιδείας και η Κυβέρνηση των «αρίστων» της ΝΔ, μέσα στην πανδημία, αντί να μεριμνήσουν για την ασφαλή επαναλειτουργία των , υιοθετώντας τις προτάσεις της εκπαιδευτικής κοινότητας, αναφέρει ο Νεκτάριος Κορδής σε ανακοίνωση του.

Το Υπουργείο Παιδείας και η Κυβέρνηση των «αρίστων» της ΝΔ, μέσα στην πανδημία, αντί να μεριμνήσουν για την ασφαλή επαναλειτουργία των σχολείων, υιοθετώντας τις προτάσεις της εκπαιδευτικής κοινότητας, εργαλειοποιώντας την υγειονομική κρίση, ψηφίζουν  σειρά αντιεκπαιδευτικών νόμων σε βάρος της δημόσιας δωρεάν εκπαίδευσης, των μαθητών και των εκπαιδευτικών (αυστηροποίηση των όρων προαγωγής και απόλυσης των μαθητών, επαναφορά της τράπεζας των θεμάτων, αύξηση των μαθητών ανά τμήμα, εξίσωση τίτλων κολεγίων με πανεπιστημιακούς, αποκλεισμό χιλιάδων μαθητών από τα πανεπιστήμια, εγκατάσταση αστυνομίας εντός των πανεπιστημιακών χώρων, πειθαρχικά μέτρα για φοιτητές και φυλακίσεις σε όσους συμμετέχουν σε εκπαιδευτικές κινητοποιήσεις ή και παρεμβαίνουν σε συνεδριάσεις(!) Υπηρεσιακών Συμβουλίων).

Την ίδια στιγμή αναδεικνύονται και μια σειρά νέων προβλημάτων που δημιουργήθηκαν από την πανδημία (παρατεταμένος εγκλεισμός μαθητών και εκπαιδευτικών, τηλεκπαίδευση κλπ). Η κυβέρνηση αρνούμενη να εξετάσει και να χαρτογραφήσει τις παιδαγωγικές, ψυχοκοινωνικές διαστάσεις του αποτυπώματος που αφήνει η πανδημία σε μαθητές και εκπαιδευτικούς, αρνούμενη να διερευνήσει τις διαστάσεις των εκπαιδευτικών ανισοτήτων (νέων και παλαιών που οξύνονται) και να προχωρήσει εγκαίρως σε μέτρα πρόληψης της σχολικής αποτυχίας και σχολικής διαρροής, ακολουθεί συνειδητά την τακτική της ανεύρεσης ενόχων ανάμεσα σε μαθητές και εκπαιδευτικούς. Έχουμε να αντιμετωπίσουμε κυριολεκτικά έναν αντιεκπαιδευτικό Αρμαγεδδώνα με τελικό στόχο ένα αυταρχικά ελεγχόμενο εκπαιδευτικό σύστημα, υποταγμένο στους νόμους της αγοράς, το σχολείο-επιχείρηση της νεοφιλελεύθερης ιδεολογίας, των μορφωτικών προνομίων και των εκπαιδευτικών ανισοτήτων.

     Με την ψήφιση του ν.4692 τον Ιούνιο του 2020 θεσμοθετήθηκε η εσωτερική & εξωτερική αξιολόγηση των σχολείων από την τρέχουσα σχολική χρονιά και καταργήθηκε όλο το θεσμικό πλαίσιο που προέβλεπε την αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου της σχολικής μονάδας με το οποίο είχε συμφωνήσει η ΟΛΜΕ με βάση τις θέσεις του κλάδου. Επίσης, θεσμοθετήθηκε  η ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών στα Πειραματικά και Πρότυπα Σχολεία ενώ αναμένεται –άμεσα- νομοσχέδιο, σύμφωνα με τις εξαγγελίες του ΥΠΑΙΘ, που θα αφορά στην ατομική αξιολόγηση όλων των εκπαιδευτικών από το Σεπτέμβριο του 2021. Έχουμε πλέον την επαναφορά μιας αξιολόγησης στα πρότυπα της τιμωρητικής αξιολόγησης-χειραγώγησης του Π.Δ. 152/2013, του οποίου την εφαρμογή απέτρεψε με τη δυναμική κι υπερήφανη στάση του ο κλάδος, επιβάλλοντας μετά το 2015 την κατάργηση όλου του σχετικού τότε νομοθετικού πλαισίου της αξιολόγησης με τους νόμους: 2986/2002, 3528/2007, 3848/2010, 3879/2010, 4024/2011,Π.Δ. 152/2013 και 4142/2013. Οι νικηφόροι αυτοί αγώνες αποτελούν παρακαταθήκη, που δείχνει το δρόμο για την αντιμετώπιση της νέας προσπάθειας παλινόρθωσης της αξιολόγησης-χειραγώγησης!

Όσα, το 2014, δεν μπόρεσαν να εφαρμόσουν, καθώς υπήρξε Κυβερνητική αλλαγή, τα επαναφέρουν τώρα στις πρωτόγνωρες αυτές συνθήκες που βιώνουν εκπαιδευτικοί και μαθητές και μάλιστα στη μέση της σχολικής χρονιάς με την έκδοση της Υπουργικής Απόφασης 6603/ΓΔ4/2021«Συλλογικός προγραμματισμός, εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση των σχολικών μονάδων ως προς το εκπαιδευτικό τους έργο» (ΦΕΚ 140/τ.Β΄/20-1-2021). Για άλλη μια φορά αποδεικνύεται περίτρανα το πόσο υποκριτικό είναι το ενδιαφέρον του ΥΠΑΙΘ για την αποτίμηση και βελτίωση του εκπαιδευτικού έργου αλλά και πόσο η αξιολόγηση-χειραγώγηση αποτελεί απλά μία ιδεοληπτική εμμονή της ΝΔ αφού το ρολόι της εκπαίδευσης πρέπει να γυρίζει πίσω στις αλήστου μνήμης μέρες του 2010-2014, ανατρέποντας στην πράξη τα όσα κατάφερε το συνδικαλιστικό και εκπαιδευτικό κίνημα με τους αγώνες του! Με δεδομένη την απουσία προτεραιοποίησης των στόχων από μέρους της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΑΙΘ, την άρνηση χαρτογράφησης και ιεράρχησης των πραγματικών αναγκών των σχολείων, και την εμμονική υλοποίηση του προγράμματός του την πλέον ακατάλληλη στιγμή, καλούνται οι Διευθυντές Σχολικών Μονάδων σε ενημέρωση για την άμεση έναρξη εφαρμογής της υπουργικής απόφασης από τις 8-10 Φεβρουαρίου!

Υπενθυμίζουμε ότι η Υ.Α. προβλέπει μεταξύ άλλων:

  1. Εσωτερική αξιολόγηση που πραγματοποιείται από ειδικές συνεδριάσεις του συλλόγου, αποτιμάται «τεκμηριωμένα» με τετράβαθμη κλίμακα (1-4), συμπληρώνεται/καταχωρίζεται σε ειδική πλατφόρμα του ΙΕΠ και αναρτάται στην ιστοσελίδα του σχολείου, με προφανή στόχο την κατηγοριοποίηση των σχολικών μονάδων. Οι συνεδριάσεις πρέπει να γίνουν μέχρι τέλος Φεβρουαρίου 2021.
  1. Εξωτερική αξιολόγηση από τον Συντονιστή Εκπαιδευτικού Έργου για την κάθε σχολική μονάδα που καταχωρίζεται επίσης στην ειδική πλατφόρμα του ΙΕΠ με «τεκμηριωμένη» αποτίμηση της σχολικής μονάδας στους επιμέρους άξονες σε δεκάβαθμη κλίμακα.
  2. Οι εκθέσεις αξιολόγησης περιλαμβάνουν και την αντίστοιχη τεκμηρίωση που πρέπει να δικαιολογεί τον κάθε δείκτη, ανοίγοντας το δρόμο για την «ενοχοποίηση» των σχολείων με βάση ακόμα και τις βαθμολογικές επιδόσεις των μαθητών, παραβλέποντας κάθε κοινωνικοοικονομικό παράγοντα που επηρεάζει τις μαθητικές επιδόσεις. Πιο ωμή ομολογία μετακύλησης της ευθύνης του κράτους στον εκπαιδευτικό, μέσα σε Υπουργική Απόφαση, δεν έχει υπάρξει ξανά στα χρόνια της μεταπολίτευσης!
  3. Εξωτερική αξιολόγηση από τον Συντονιστή Εκπαιδευτικού Έργου για την κάθε σχολική μονάδα που καταχωρίζεται επίσης στην ειδική πλατφόρμα του ΙΕΠ με «τεκμηριωμένη» αποτίμηση της σχολικής μονάδας στους επιμέρους άξονες σε δεκάβαθμη κλίμακα.

Το νέο θεσμικό πλαίσιο απέχει πολύ από τις θέσεις και τις προτάσεις μας υπέρ του προγραμματισμού και της αποτίμησης του εκπαιδευτικού έργου, μόνο εφόσον έχουν την έννοια της συλλογικής, συνεργατικής, ανατροφοδοτικής και αποκλειστικά εσωτερικής διαδικασίας με κυρίαρχο όργανο τον σύλλογο διδασκόντων, τόσο στην επιλογή των ποιοτικών  αξόνων, όσο και κυρίως στο πώς θα αξιοποιήσει και πού θα αποστέλλει τα πορίσματα, χωρίς γραφειοκρατικό εκφυλισμό αυτών των διαδικασιών με αποτύπωση σε φόρμες, ποσοτικούς δείκτες και δημοσιοποίηση των εκθέσεων και χωρίς εξωτερική αξιολόγηση, που οδηγούν στη σύγκριση και την κατηγοριοποίηση των σχολείων με προφανή στόχο την «αυτονομία» και τη συνακόλουθη εξάρτηση των σχολείων από ιδιωτικά κεφάλαια (χορηγοί με προοπτική να επεμβαίνουν ακόμα και στο πρόγραμμα σπουδών) και φυσικά τα vouchers (κουπόνια) στους γονείς για «ελεύθερη» επιλογή σχολείου!

     Για εμάς απαραίτητη προϋπόθεση για την βελτίωση του εκπαιδευτικού έργου είναι η ουσιαστική επιμόρφωση, σύμφωνα με τις θέσεις της ΟΛΜΕ (εισαγωγική, περιοδική και ετήσια), για όλους τους εκπαιδευτικούς με ευθύνη του ΥΠΑΙΘ. Απαιτούνται μέτρα παιδαγωγικής και διδακτικής στήριξης του εκπαιδευτικού και του έργου του, σε συνθήκες εργασιακής ασφάλειας, παιδαγωγικής ελευθερίας και συλλογικότητας σε ένα δημοκρατικό σχολείο. Η φερόμενη ως «αξιολόγηση» που σαν πανάκεια θα βελτιώσει την απόδοση του σχολείου στη λογική όρων οικονομίας και με στείρα εξέταση δεικτών και αριθμών, που ποσοτικοποιεί το παιδαγωγικό έργο δεν μπορεί να λύσει προβλήματα και παθογένειες του εκπαιδευτικού συστήματος. Αντιθέτως, εθελοτυφλεί απέναντι στα πραγματικά προβλήματα και ψάχνει να βρει ενόχους ανάμεσα σε εκπαιδευτικούς και μαθητές και όχι να φανούν οι ευθύνες της πολιτείας, οι οποίες με ένα σύστημα ανατροφοδότησης, προγραμματισμού και αποτίμησης θα βγουν στην επιφάνεια αναδεικνύοντας την απόσυρση του κράτους από το δημόσιο σχολείο. Δεν επιθυμούν ο Διευθυντής να είναι μέρος των συλλογικών δράσεων και προσπαθειών του σχολείου και οι συντονιστές εκπαιδευτικού έργου να είναι συνεργάτες και αρωγοί στην υποστήριξη του εκπαιδευτικού έργου, αλλά τους θέλουν «εξωτερικούς» αξιολογητές με απώτερο στόχο τα πάντα να επιτηρούνται από τον «επόπτη» που θα επιβάλει τη συμμόρφωση σε ένα σχολείο – επιχείρηση, σύμφωνα με το νεοφιλελεύθερο όραμα του «ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος» και θα θέτει ανά πάσα στιγμή εν αμφιβόλω την ίδια του την ύπαρξη και λειτουργία.

   Δείχνει να αγνοεί η κυβέρνηση της ΝΔ ότι η ποιοτική αναβάθμιση του δημόσιου σχολείου και του εκπαιδευτικού έργου είναι δική της ευθύνη και δεν μπορεί να επιτευχθεί χωρίς αύξηση των δαπανών για την Παιδεία, μαζικούς μόνιμους διορισμούς σε όλα τα πάγια κενά, πλήρη στελέχωση όλων των δομών εκπαίδευσης, βελτίωση των όρων και των συνθηκών άσκησης του παιδαγωγικού έργου, συστηματική και ουσιαστική επιμόρφωση, εκσυγχρονισμό προγραμμάτων σπουδών, σχολικών βιβλίων και διδακτικών μεθόδων, αντισταθμιστικά μέτρα στήριξης των μαθητών,  στελέχωση των σχολείων με το απαραίτητο διοικητικό και επιστημονικό προσωπικό. Αγνοεί(;) τη διεθνή εμπειρία και τα πορίσματα διεθνών μελετών συστημάτων αξιολόγησης των σχολείων που εφαρμόστηκαν στο εξωτερικό, σύμφωνα με τα οποία όχι μόνο δε βελτιώθηκε η ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης αλλά επήλθαν σοβαρές συνέπειες σε όλους τους εκπαιδευτικούς δείκτες, με κατηγοριοποίηση και υποβάθμιση των σχολείων, που οδηγήθηκαν σε συγχωνεύσεις και καταργήσεις, με περαιτέρω ελαστικοποίηση της εργασίας και με σαφή χειροτέρευση του εκπαιδευτικού συστήματος. Μέσα στο σκηνικό αυτό πρέπει να αντιδράσουμε δυναμικά και οργανωμένα:

  • Συμμετέχουμε μαζικά στην απεργία – αποχή της ΟΛΜΕ από τις διαδικασίες αξιολόγησης/ αυτοαξιολόγησης σχολικών μονάδων που προβλέπονται από τον νόμο 4692/2020 (ΦΕΚ 12 Ιουνίου 2020) και συγκεκριμένα τα άρθρα 33, 34, 35, 36 καθώς και την Υ.Α. 6603/ΓΔ4 (ΦΕΚ 140 20/01/2021)
  • Καλούμε τις ΕΛΜΕ να ενημερώσουν τους Συλλόγους Διδασκόντων και να οργανώσουν με όλα τα μέσα την υλοποίηση της απόφασης για την απεργία – αποχή
  • Καλούμε τους Συλλόγους Διδασκόντων να πάρουν αποφάσεις συμμετοχής τους στην απεργία – αποχή της ΟΛΜΕ και να μην συμμετάσχουν σε καμία διαδικασία που προβλέπεται στην σχετική Υ.Α.
  • Καλούμε τα στελέχη εκπαίδευσης (Διευθυντές/τριες σχολείων, Συντονιστές/τριες Εκπαιδευτικού Έργου κ.τ.λ.) να συνταχθούν με την απόφαση της ΟΛΜΕ και να συμμετάσχουν στην απεργία – αποχή.

   Τα τελευταία 40 χρόνια οι εκπαιδευτικοί, με τους αγώνες μας, πιστωνόμαστε το γεγονός ότι δεν επιτρέψαμε να γίνει η εκπαίδευση πεδίο «ασκήσεων αξιολόγησης-χειραγώγησης» που είχαν ως στόχο τη συρρίκνωση της παιδαγωγική μας αυτονομίας και την καθυπόταξή μας σε επιβαλλόμενες φόρμες στη μορφή και στο περιεχόμενο της εκπαίδευσης. Το ίδιο θα πράξουμε και τώρα. Με ενότητα και αποφασιστικότητα!

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025