Όλα για αυτούς πρέπει να είναι ισοπεδωμένα, όλοι να βρίσκονται στην ίδια βαθμίδα και τελικώς όλοι να ομνύουν στην μετριότητα, αναφέρει η ανακοίνωση των ΑΔΗΚ για τα Πρότυπα & Πειραματικά σχολεία.
Η ανακοίνωση:
Τα Πρότυπα & Πειραματικά Σχολεία είναι άρρηκτα συνδεδεμένα με την πρόοδο, την αριστεία, την αξιολόγηση και την αξιοκρατία.
Τα πρότυπα σχολεία καταργήθηκαν το 1985, ως σχολεία της… ελίτ, επανήλθαν το 2010 και καταργήθηκαν το 2015 από μία άλλη κυβέρνηση λαϊκιστών. Με την Υ.Α. με αριθμ. Πρωτ. 51614/Δ6/11-5-2021 κατ΄ εφαρμογή του Ν. 4692/2020 (με τον οποίο επανέρχεται ο θεσμός των Πρότυπων & Πειραματικών) γίνεται ο χαρακτηρισμός δημόσιων σχολείων Πρωτοβάθμιας & Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης για όλη την Ελλάδα. Έτσι 50 σχολικές μονάδες σε όλη τη χώρα χαρακτηρίσθηκαν Πρότυπα και Πειραματικά σχολεία.
Ιδανικότερο θα ήταν να δημιουργηθούν πενήντα (50) νέα σχολικά κτίρια με όλες τις σύγχρονες προδιαγραφές για να στεγάσουν τα Πρότυπα και Πειραματικά σχολεία. Όμως οι οικονομικές συνθήκες της χώρας δεν επιτρέπουν την κατασκευή νέων σχολείων.
Στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση Λάρισας χαρακτηρίστηκαν ως Πειραματικά το 1ο Γυμνάσιο Λάρισας και το 1ο Λύκειο Λάρισας με εισήγηση της προσωρινής Διευθύντριας της ΔΔΕ Λάρισας, χωρίς διαβούλευση με τους συλλόγους διδασκόντων των σχολείων και γενικότερα με την εκπαιδευτική κοινότητα των δύο σχολείων.
Ο χαρακτηρισμός των δύο σχολείων προκάλεσε πολλές και ποικίλες αντιδράσεις, οι οποίες χωρίζονται σε δύο κατηγορίες:
Η μία αφορά αυτόν καθαυτό τον θεσμό των Πρότυπων & Πειραματικών σχολείων και Η άλλη τα προβλήματα που προκύπτουν σε μαθητές/τριες & εκπαιδευτικούς.
Οι αντιδράσεις σχετικά με τον θεσμό των Προτύπων & Πειραματικών Σχολείων, είναι ισχυρές και προέρχονται πρωτίστως ή κυρίως από τα κόμματα της Αριστεράς (ΣΥΡΙΖΑ, ΚΚΕ, & ΑΝΤΑΡΣΥΑ) και τις συνδικαλιστικές παρατάξεις που πρόσκεινται σε αυτά. Οφείλονται στο γεγονός ότι απεχθάνονται την αξιολόγηση, απεχθάνονται την αριστεία, απεχθάνονται τελικά την αξιοκρατία.
Όλα για αυτούς πρέπει να είναι ισοπεδωμένα, όλοι να βρίσκονται στην ίδια βαθμίδα και τελικώς όλοι να ομνύουν στην μετριότητα. Ουδέποτε αφομοίωσαν το «Παιδείας άρξασθαι». Απεχθάνονται ακόμη και την προτροπή «Αἰὲν ἀριστεύειν καὶ ὑπείροχον ἔμμεναι ἄλλων», όπως μας είπε στην Ιλιάδα ο Όμηρος, εννοώντας την προσπάθεια για ευγενή άμιλλα, για στόχευση του βέλτιστου αποτελέσματος. Αυτό που πραγματικά κρύβεται πίσω από τις αντιδράσεις των παραπάνω συνδικαλιστών εκπαιδευτικών είναι η αξιολόγηση, η οποία εφαρμόζεται πρώτα σε αυτά τα σχολεία.
Ως παράταξη είμαστε ΥΠΕΡ της λειτουργίας των Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων γιατί πιστεύουμε ότι τα σχολεία αυτά συμβάλλουν στην βελτίωση του εκπαιδευτικού σχεδιασμού, στην πιλοτική εφαρμογή της εκπαιδευτικής πολιτικής ώστε να καλλιεργηθούν και να διαχυθούν οι βέλτιστες εκπαιδευτικές μέθοδοι, πρακτικές, και εργαλεία σε ολόκληρο το εκπαιδευτικό σύστημα. Προτείνουμε την άμεση ίδρυση και Πρότυπων σχολείων στην ΔΔΕ Λάρισας.
Στο έργο του, «Ηθικά Νικομάχεια», ο Αριστοτέλης αποδεικνύει ότι δίκαιο είναι η αναλογία στις σχέσεις μεταξύ των ανθρώπων και στη σχέση των αγαθών εντός των οποίων εκφράζονται οι ανθρώπινες σχέσεις. Αναλύοντας μάλιστα την έννοια της δικαιοσύνης, αγγίζει την έννοια των ταξικών συμφερόντων, όταν μας λέει ότι αν δεν υπάρχει η ίδια αναλογία ανάμεσα στα αγαθά, που νέμονται και κατέχουν οι άνθρωποι, και στις ικανότητες των ανθρώπων, τότε προκαλούνται οι διαμάχες και οι κοινωνικές ταραχές.
Με άλλα λόγια, «δεν υπάρχει μεγαλύτερη αδικία από το να νέμονται και κατέχουν είτε ίσοι άνισα είτε άνισοι ίσα αγαθά». Όσον αφορά δε στην ανισότητα, δηλαδή στην μη ισοπέδωση των προσπαθειών, των ικανοτήτων, των επιδιώξεων, των στοχεύσεων και των οραματισμών δύο ανθρώπων, σε αυτήν οφείλεται και η ευγενής άμιλλα, που αποτελεί την κινητήριο δύναμη για την πρόοδο στις επιστήμες, στην τεχνολογία, στις τέχνες και στα γράμματα. Αρκεί η Πολιτεία να παρέχει ίσες ευκαιρίες στους πολίτες της Γρυσπολάκης 2021).
Ο χαρακτηρισμός όμως, δημοσίων σχολείων που ήδη λειτουργούν, σε Πρότυπα και Πειραματικά προκαλεί σοβαρά προβλήματα στην ζωή και την καθημερινότητα μαθητών/τριων & εκπαιδευτικών των δύο σχολείων εξ αιτίας των οποίων οι αντιδράσεις από τις σχολικές κοινότητες των δύο σχολείων.
Η επιλογή – εισαγωγή μαθητών/τριων στα Πειραματικά σχολεία γίνεται με κλήρωση ώστε να επιτυγχάνεται ένα κατά το δυνατόν τυχαίο δείγμα μαθητών.
Τι γίνεται όμως με τους μαθητές/τρίες που θα φοιτούσαν στην Α΄ Γυμνασίου και στην Α΄ Λυκείου των δύο σχολείων που έχουν χαρακτηρισθεί Πειραματικά και δεν επιθυμούν να κάνουν αίτηση για να φοιτήσουν σε αυτά ή κάνουν αίτηση και δεν κληρώνονται; Σε ποια σχολεία θα φοιτήσουν το επόμενο σχολικό έτος;
Καλούμε την Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση Λάρισας και το Δήμο Λαρισαίων να φροντίσουν για την ανακατανομή των μαθητών/τριων που θα πήγαιναν στο 1ο Γυμνάσιο Λάρισας & στο 1ο Γενικό Λύκειο Λάρισας με τις λιγότερες δυνατές επιπτώσεις.
Με βάση το Νόμο 4692/2020 οι εκπαιδευτικοί που έχουν οργανική στα δύο σχολεία την χάνουν. Θέση την οποία κατέχουν νόμιμα μετά από πολλά χρόνια περιπλανήσεων σε σχολεία της Ελλάδας, αλλά και απομακρυσμένα σχολεία του Νομού.
Μένουν λοιπόν οι συνάδελφοι (πλην αυτών που με αίτησή τους θα παραμείνουν στα Πειραματικά σχολεία) ξεκρέμαστοι στο έλεος των κενών που θα υπάρχουν σε κάθε σχολική χρονιά;
Πιστεύουμε ότι είναι ηθικό και δίκαιο όλοι ανεξαιρέτως οι συνάδελφοι εκπαιδευτικοί που έχουν οργανική θέση στο 1ο Γυμνάσιο Λάρισας και στο 1ο Γενικό Λύκειο Λάρισας να πάρουν άμεσα και κατά προτεραιότητα οργανική θέση, είτε σε σχολεία της ίδιας ομάδας ή όμορης ομάδας όπως προβλέπεται είτε σε άλλα κοντινά σχολεία της πόλης σύμφωνα με τις προτιμήσεις τους.
Καλούμε την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας να προχωρήσει άμεσα σε νομοθετική ρύθμιση που να διασφαλίζει πλήρως όλους του συναδέλφους που χάνουν την οργανική τους θέση.
Δηλώνουμε για άλλη μια φορά ότι στηρίζουμε απερίφραστα το θεσμό των Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων και καλούμε την Πολιτεία άμεσα να αποφασίσει την ίδρυση και Πρότυπου σχολείου στο νομό μας.