Η προσπάθεια γενίκευσης των Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων δεν είναι ξεκομμένη από την υπόλοιπη αντιεκπαιδευτική πολιτική, αναφέρει η ΕΛΜΕ Κέρκυρας.

Η ανακοίνωση

Μετά την επίσκεψη και την αυτοψία στις εγκαταστάσεις και των τριών ΕΠΑΛ του νησιού, από κλιμάκιο του Υπουργείου Παιδείας, ήρθε στο φως της δημοσιότητας, έγγραφο (από τη ΔΔΕ; Από το Υπουργείο;), το οποίο προτείνει τη μετατροπή του 2ου ΕΠΑΛ Κέρκυρας, σε . Μάλιστα, στο ίδιο έγγραφο προτείνεται να αλλάξουν και ειδικότητες και να μεταφερθεί ο τομέας των Οικονομικών στο πρότυπο ΕΠΑΛ και να φύγει ο τομέας Υγείας και Πρόνοιας, ο οποίος θα πάει στο 1ο ΕΠΑΛ.

Η ΔΔΕ Κέρκυρας, δεν μπήκε καν στον κόπο, να ζητήσει τη γνώμη του Συλλόγου Διδασκόντων του σχολείου, της μαθητικής κοινότητας, του Συλλόγου Γονέων. Και γιατί να το κάνει άλλωστε, αφού είναι δηλωμένη η συμφωνία του ΔΔΕ με τη δημιουργία πρότυπων και πειραματικών σχολείων.

Η προσπάθεια γενίκευσης των Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων δεν είναι ξεκομμένη από την υπόλοιπη αντιεκπαιδευτική πολιτική. Συνδέεται άμεσα με την προσπάθεια να ενισχυθεί η διαφοροποίηση, η πολυκατηγοριοποίηση, η δημιουργία σχολείων πολλών ταχυτήτων. Δεν έχει καμία σχέση με την αναγκαία αναβάθμιση όλων των σχολείων.

Ο βασικός ρόλος της εκπαιδευτικής διαδικασίας δε θα πρέπει να υποβαθμίζεται στην «εκπαίδευση των λίγων άριστων μαθητών», αλλά να είναι η ανύψωση του μορφωτικού επιπέδου ανεξαιρέτως όλων των παιδιών ανεξάρτητα από την οικονομική κατάσταση, τη φυλή, το χρώμα και τη θρησκεία. Αυτή πρέπει να είναι η πραγματική πρόκληση του κάθε σχολείου και του κάθε εκπαιδευτικού και στον τομέα αυτό χρειάζεται στήριξη και βοήθεια, οι οποίες δεν δίνονται. Αποτελεί μεγάλη υποκρισία του Υπ. Παιδείας όταν μετά από ένα χρόνο πανδημίας έχει πραγματικά αφήσει χιλιάδες σχολεία, μαθητές και εκπαιδευτικούς κυριολεκτικά στην τύχη τους, χωρίς κανένα ουσιαστικό μέτρο, να μιλά για «αριστεία» των λίγων. Και αριστεία, η οποία θα χρηματοδοτείται με περίπου 1 εκ. ευρώ, αποδεικνύοντας περίτρανα, ότι για να εφαρμόσει την αντιλαϊκή πολιτική της η κυβέρνηση, «λεφτά υπάρχουν». Για όλες τις υπόλοιπες ανάγκες των εργαζομένων , των μαθητών και των οικογενειών τους, δεν περισσεύει ούτε ευρώ!

Εφιστούμε την προσοχή στους συναδέλφους και επισημαίνουμε, σύμφωνα τουλάχιστον με το προηγούμενο ΦΕΚ δημιουργίας των πρότυπων ΕΠΑΛ, γιατί το νέο δεν έχει δημοσιευτεί ακόμη:

  • Οι μαθητές εισάγονται με το βαθμό απολυτηρίου του Γυμνασίου. Η συγκέντρωση των λεγόμενων «καλών» μαθητών σε ένα μόνο σχολείο, είτε αυτό γίνεται με εξετάσεις, είτε με βαθμό απολυτηρίου, ανοίγει το δρόμο για σχολεία πολλών ταχυτήτων, με διαφορετική χρηματοδότηση, διαφορετικό πρόγραμμα, διαφορετικά μαθήματα, ανάλογα την περιοχή και την τσέπη του γονιού. Και βέβαια έχει ως κύριο στόχο τα παιδιά των φτωχών, λαϊκών οικογενειών, σε μια κοινωνία που μαστίζεται από τη φτώχια και την ανεργία. Εμείς όμως γίναμε εκπαιδευτικοί για όλα τα παιδιά και όχι για κάποια. Και βασικά για τα παιδιά που η ζωή δεν τους τα φέρνει βολικά και εύκολα. Γι’ αυτά τα παιδιά παλεύουν με μεράκι οι εκπαιδευτικοί του σχολείου.
  • Με τη δημιουργία του πρότυπου ΕΠΑΛ αποκλείονται μαθητές από την επιλογή ειδικότητας. Οι μαθητές που δεν έχουν υψηλό βαθμό απολυτηρίου, είναι υποχρεωμένοι να πάνε στα «2ης κατηγορίας ΕΠΑΛ», το 1ο και της Κ. Κορακιάνας, επιλέγοντας υποχρεωτικά, μια από τις ειδικότητες που προσφέρουν τα σχολεία αυτά. Έτσι ένας μαθητής που θέλει να σπουδάσει π.χ. Οικονομικά, δε θα μπορεί, αφού την ειδικότητα αυτή θα την προσφέρει μόνο το πρότυπο. Το ίδιο ισχύει και για τις υπόλοιπες ειδικότητες του προτύπου, πετώντας έξω από την εκπαιδευτική διαδικασία, εκατοντάδες μαθητές, που θέλουν να ακολουθήσουν τα όνειρά τους και στρέφωντάς τους – για μια ακόμα φορά – στην ιδιωτική εκπαίδευση.
  • Οι μαθητές στη Β’ και Γ’ τάξη προβλέπεται να κάνουν 1 ημέρα την εβδομάδα απλήρωτη πρακτική άσκηση σε επιχειρήσεις και φορείς. Πάγια θέση της ΕΛΜΕ είναι ότι οι ανήλικοι μαθητές δεν πρέπει να εργάζονται, αλλά η θέση τους είναι στο σχολείο και στο εργαστήριο. Πόσο μάλλον να εργάζονται τζάμπα, κάνοντας τα θελήματα του κάθε εργοδότη, ο οποίος θα έχει τζάμπα εργαζόμενους.
  • Σε αντίθεση με τις περιπτώσεις μετατροπής Πρότυπων Σχολείων γενικής παιδείας όπου οι εκπαιδευτικοί χάνουν τις οργανικές τους θέσεις -ΣΥΜΦΩΝΑ ΠΑΝΤΑ ΜΕ ΤΟ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟ ΦΕΚ- δεν τίθενται θέματα απώλειας της οργανικής θέσεις για το σύνολο των υπηρετούντων στις εν λόγω σχολικές μονάδες. Μια διάταξη, η οποία αποτελεί ξεκάθαρα, ελιγμό του Υπουργείου, προκειμένου να μειώσει τις αντιδράσεις. Ο νόμος για τη δημιουργία των Προτύπως, μιλάει ξεκάθαρα για διετή θητεία στα πρότυπα, κάτι που αργά ή γρήγορα θα έρθει και για τα πρότυπα ΕΠΑΛ. Η θητεία και η παραμονή στη θέση γίνεται μετά από αξιολόγηση από το Επιστημονικό Εποπτικό Συμβούλιο, τον ΣΕΕ και τον Διευθυντή. Η «δωροδοκία» δεν πρέπει να «αγγίξει» το Σύλλογο Διδασκόντων του σχολείου, τον οποίο καλούμε να εκφράσει την έντονη διαφωνία του με τη μετατροπή σε πρότυπο.
  • Η κατάληψη της θέσης προϋποθέτει «υψηλά» προσόντα (κατηγοριοποίηση των εκπαιδευτικών). Στο σχολείο, δηλαδή, οι συνάδελφοι θα πρέπει να «αναβαθμίσουν τα προσόντα τους» διαφορετικά θα πηγαίνουν στα «κανονικά» σχολεία. Οι εκπαιδευτικοί θα επιμορφώνονται συνεχώς, στο Κέντρο Επιμόρφωσης, που ιδρύεται σε κάθε Π.ΕΠΑΛ, στο οποίο επιμορφώνουν ΑΕΙ, Φορείς (;) και Επιχειρήσεις (:::).
  • Η αξιολόγηση σε αυτά τα σχολεία είναι μια διαρκής και ατέρμονη διαδικασία και αφορά «…το βαθμό συμμετοχής στις δράσεις εσωτερικής αξιολόγησης του σχολείου, την αποδοτικότητα (!) των μαθητών στις δράσεις που περιλαμβάνονται στα σχέδια προγραμματισμού δράσεων και εκπαιδευτικών στόχων του σχολείου…».
  • Το κάθε σχολείο αξιολογείται με βάση δείκτες για την μέτρηση της απόδοσης του σχολείου ( οι βαθμοί και η πρόσβαση στα ΑΕΙ, οι προγραμματιζόμενες δραστηριότητες, οι εκπαιδευτικές δράσεις κλπ. ). Και η έκθεση απόδοσης του σχολείου (εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση) θα αναρτάται στην ιστοσελίδα του σχολείου, έτσι για να μπορεί ο καθένας να ξέρει αν αυτό το σχολείο είναι «καλό»…
  • Ο τρόπος επιλογής των μαθητών, η επιλογή των διευθυντών και των εκπαιδευτικών των σχολείων, το ωρολόγιο πρόγραμμα, η διδακτέα ύλη, άλλα ακόμα και η χρηματοδότηση των σχολείων θα αποφασίζεται από Διοικούσα Επιτροπή (Δ.Ε.Π.Π.Σ.), που θα διορίζεται εξολοκλήρου από το Υπουργείο Παιδείας και θα μπορεί με απόφαση του να τροποποιεί, δηλαδή να «κάνει λάστιχο», το διδακτικό πρόγραμμα των υπηρετούντων εκπαιδευτικών στα Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία.
  • Η χρηματοδότηση των Προτύπων και Πειραματικών θα γίνεται «από δωρεές, χορηγίες, κληρονομίες, κληροδοσίες και άλλες παροχές τρίτων, καθώς και επιχορηγήσεις από άλλες πηγές».
  • Προβλέπεται σε αυτά η ύπαρξη «Συμβούλιου Στήριξης Σχολείου». Σε αυτό  συμμετέχουν δυο «διακεκριμένες προσωπικότητες της τοπικής κοινωνίας» και ένας «εκπρόσωπος τους Δήμου» και ερευνά ποιες είναι οι ανάγκες της τοπικής οικονομίας και βάσει ποιων οικονομικών συμφερόντων θα πρέπει να λειτουργεί το σχολείο.

Συνάδελφοι,

Το Δημόσιο Σχολείο υπάρχει για να υπηρετεί όλα τα παιδιά και εμείς αυτό το διεκδικούμε. Δεν μπορεί το Δημόσιο Σχολείο να αντιμετωπίζει τα παιδιά ως άλογα κούρσας.

Ακούγεται υποκριτικό τουλάχιστον, από την πλευρά του Υπουργείου, τη στιγμή που έχει αφήσει τα σχολεία, τους μαθητές, τους εκπαιδευτικούς στην τύχη τους και μάλιστα μέσα στην πανδημία, να έρχεται με το καθρεφτάκι των προτύπων – πειραματικών, να εξαγοράσει τη συναίνεση μας, όταν απαξιώνει μαθητές  και εκπαιδευτικούς. Ας φροντίσει το Υπουργείο να υπάρχουν εκπαιδευτικοί στα σχολεία, ώστε να καλύπτονται οι ανάγκες, ας φροντίσει το Υπουργείο να μειωθεί ο αριθμός των μαθητών ανά τμήμα, ας φροντίσει το Υπουργείο για την υλικοτεχνική υποδομή τους, για την ασφαλή μεταφορά των μαθητών, για την επαναφορά  των μαθημάτων της κοινωνιολογίας και των καλλιτεχνικών, ας φροντίσει τα  αναλυτικά προγράμματα, ας φτιάξει ένα σχολείο που να μορφώνει και όχι να εξοντώνει .

Η γενίκευση των Πρότυπων και Πειραματικών σχολείων σε κάθε περιοχή, η επιλογή και η συγκέντρωση των «καλών» μαθητών αντικειμενικά υποβαθμίζει το σύνολο των σχολείων, ανακατανέμει το μαθητικό δυναμικό, καταργεί τα γεωγραφικά όρια, ανοίγει το δρόμο για την επιλογή σχολείου από τους γονείς, αποκόπτει μαθητές από την εκπαιδευτική διαδικασία. Αντικειμενικά ανοίγει ο δρόμος για τη δημιουργία σχολείων πολλών ταχυτήτων, με διαφορετική χρηματοδότηση, διαφορετικό πρόγραμμα, διαφορετικά μαθήματα. Οι στοχεύσεις της λεγόμενης «εσωτερικής και εξωτερικής αξιολόγησης» που απέρριψε μαζικά ο κλάδος με τη μαζική συμμετοχή στην απεργία – αποχή υπηρετούνται  μέσα από την επέκταση τέτοιων θεσμών και λειτουργούν ως πολιορκητικός κλοιός για τα υπόλοιπα σχολεία 

Στην πράξη, το «πρότυπο και πειραματικό» στοιχείο που στοχεύει η κυβέρνηση να καλλιεργήσει στα σχολεία αυτά είναι να ανοίγουν το δρόμο για την καθολική εφαρμογή των πιο αντιδραστικών και αντιεκπαιδευτικών πολιτικών, την πλήρη εφαρμογή της αξιολόγησης παντού, την ελαστικοποίηση των εργασιακών σχέσεων.

ΑΠΑΙΤΟΥΜΕ:

  • Να μη γίνει Πρότυπο το 2ο ΕΠΑΛ Κέρκυρας. Να μην μπει κανένας «κόφτης» στη συμμετοχή μαθητών στο ΕΠΑΛ της προτίμησής τους.
  • Αναβάθμιση όλων των ΕΠΑΛ με καθηγητές, βιβλία, εργαστήρια, αίθουσες ώστε να παρέχει όλες τις αναγκαίες γνώσεις για την πρόσβαση στην εργασία. Να βγαίνουν τα παιδιά μας από τα ΕΠΑΛ με όλα τα απαραίτητα εφόδια για να ασκήσουν το επάγγελμα που έχουν επιλέξει.
  • Το πτυχίο να δίνει πλήρη επαγγελματικά δικαιώματα, χωρίς έξτρα εξετάσεις και πιστοποιήσεις.
  • Γενναία αύξηση της χρηματοδότησης σε όλα τα σχολεία κι όχι σε κάποια για να αναβαθμιστούν τα εργαστήρια, να εξοπλιστούν με σύγχρονη υποδομή, που αγγίζουν τα μηχανήματα 20ετια και 30ετια.

Καλούμε σε Παράσταση Διαμαρτυρίας έξω από τη ΔΔΕ Κέρκυρας, την Παρασκευή, 1 Απριλίου, στις 2μ.μ.

Καλούμε το Σύλλογο Διδασκόντων να εκφράσει την αντίθεσή του στη μετατροπή σε πρότυπο και μαζί  με τους γονείς και τους μαθητές, να δυναμώσουν τον αγώνα για ουσιαστική αναβάθμιση της εκπαίδευσης για όλα τα παιδιά, για την ικανοποίηση των σύγχρονων μορφωτικών αναγκών των παιδιών του λαού μας.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025