Η κατάργηση όλων αυτών των μαθημάτων από το Λύκειο, πλήττει τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών και δημιουργεί ένα πιο οπισθοδρομικό δημόσιο σχολείο, αναφέρει η Ε ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης.
Η ανακοίνωση:
Όπως είναι γνωστό, με τον Ν. 4692/2020 «Αναβάθμιση του σχολείου και άλλες διατάξεις» επήλθαν ορισμένες αλλαγές στα διδασκόμενα μαθήματα του Γενικού Λυκείου.
Συγκεκριμένα:
1) καταργήθηκε το μάθημα της Κοινωνιολογίας από πανελλαδικώς εξεταζόμενο, παρά του ότι η κοινωνική πλειοψηφία εκφράζει την διαφωνία της με την αφαίρεση της Κοινωνιολογίας. Εκπαιδευτικοί, γονείς, φορείς, έχουν εκφράσει επανειλημμένως τις αντιρρήσεις και τις ενστάσεις τους.
2) καταργήθηκαν δύο ακόμη μαθήματα Κοινωνικών Επιστημών από τη B΄ Λυκείου. Το μάθημα γενικής παιδείας «Σύγχρονος Κόσμος, Πολίτης και Δημοκρατία», και το μάθημα κατεύθυνσης «Βασικές Αρχές Κοινωνικών Επιστημών». Έτσι το 2020 και το 2021 τα παιδιά της Β΄ Λυκείου ΔΕΝ διδάσκονται το μάθημα Πολίτης και Δημοκρατία. Επίσης, μειώθηκε κατά μία ώρα η διδασκαλία, της «Πολιτικής Παιδείας», στην Α’ Λυκείου.
3) καταργήθηκε το Σχέδιο από την Γ Λυκείου.
Αναμφισβήτητα, πρόκειται για εξοβελισμό από το Λύκειο των Κοινωνικών Επιστημών και της Πολιτειακής Αγωγής και την αρχή της εξαφάνισης ενός ολόκληρου κλάδου από τη Δημόσια Εκπαίδευση, του ΠΕ78, ο οποίος αποτελείται από Κοινωνιολόγους, Πολιτικούς επιστήμονες και Νομικούς. Επίσης θίγεται και ο κλάδος των Οικονομολόγων ΠΕ 80, οι οποίοι είχαν κοινή ανάθεση με τους Κοινωνικούς Επιστήμονες τα παραπάνω τρία μαθήματα.
Παράλληλα καταργείται το μάθημα των καλλιτεχνικών και του Σχεδίου από το Λύκειο! Και βέβαια τα παιδιά που θα χάσουν τη δυνατότητα του μαθήματος του ΣΧΕΔΙΟΥ για τις Πανελλήνιες στέλνονται ΕΠΙΣΗΜΩΣ ΣΤΑ ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΑ! Ενώ είναι τουλάχιστον εξωφρενικό να προβλέπεται «ενισχυτική διδασκαλία» για μάθημα που δεν υπάρχει στο ωρολόγιο πρόγραμμα. Επιπλέον εξαφάνισαν το μάθημα της τεχνολογίας Α΄ Λυκείου, μαζί και τους εκπαιδευτικές τεχνικές ειδικότητες των Γεωπόνων, Μηχανικών κλπ, που στόχο είχε να βοηθήσει τους μαθητές να αντιληφθούν τις διαδικασίες με τις οποίες διαμορφώθηκε το τεχνητό περιβάλλον στο οποίο ζουν και να εξοικειωθούν με τη τεχνολογική έρευνα που αποτελεί το κύριο παράγοντα τεχνολογικής εξέλιξης.
Τέτοιο ξήλωμα ενός ολόκληρου κλάδου επιστημών από την εκπαίδευση δεν έχει προηγούμενο. Το 2019 τα μαθήματα Κοινωνικών Επιστημών στο Γενικό Λύκειο ήταν 4 και οι συνολικές ώρες διδασκαλίας τους ήταν 14. Από το σχολικό έτος 2021-22 θα υπάρχει μόνο ένα μάθημα Κοινωνικών Επιστημών, στην Α Λυκείου, οι συνολικές ώρες διδασκαλίας του θα είναι 2
. Επίσης, τα παιδιά της Γ Λυκείου δεν θα διδάσκονται Κοινωνιολογία ενώ θα είναι υποψήφια για δεκάδες σχολές κοινωνικών επιστημών (Νομική, Δημοσιογραφία, Ψυχολογία, Πολιτική Επιστήμη, Κοινωνιολογία) οι οποίες αποτελούν περίπου το 75% των σχολών του ανθρωπιστικού πεδίου! Αναμφίβολα, αφαιρείται η δυνατότητα εκπαίδευσης και προπαρασκευής στις Κοινωνικές Επιστήμες σε μελλοντικούς φοιτητές πολλών Ακαδημαϊκών Τμημάτων του Α’ Επιστημονικού Πεδίου (183 Τμήματα), σχετικών με αυτές τις επιστήμες. Επιπροσθέτως, σύμφωνα με το ΦΕΚ Τεύχος B΄ 2338/15.06.2020/Αριθμ.74181/Δ2 καταργήθηκαν από το αναλυτικό πρόγραμμα του Λυκείου μαθήματα, όπως το Σχέδιο, που είναι πανελλαδικώς εξεταζόμενο μάθημα ενώ είναι τουλάχιστον εξωφρενικό να προβλέπεται «ενισχυτική διδασκαλία» για μάθημα που δεν υπάρχει καθόλου στο ωρολόγιο πρόγραμμα!
Εν μία νυκτί η Πολιτική Ηγεσία αποφασίζει απροκάλυπτα να αφανίσει έναν κλάδο οδηγώντας χιλιάδες αναπληρωτές στην ανεργία, οδηγώντας μόνιμους σε υπεραριθμίες (τριπλασιάστηκαν συνολικά οι υπεράριθμοι στη Διεύθυνση Δυτικής Θεσσαλονίκης και ) πενταπλασιάστηκαν στην Ανατολική) και διαθεσιμότητα, εκπαιδευτικούς του ιδιωτικού τομέα σε αφανισμό, υποθηκεύοντας το μέλλον όλων των φοιτητών και αποφοίτων των σχολών αυτών. Και φυσικά δεν επιλέγει έναν τυχαίο κλάδο.
Παρά το ταξικό περιεχόμενο που έχουν τα βιβλία, ο τρόπος διδασκαλίας και το αναλυτικό πρόγραμμα, τον εξωραϊσμό πολιτικών και κοινωνικών φαινομένων όπως ο αντιδημοκρατικός χαρακτήρας της Ε.Ε. ή η περιβαλλοντική καταστροφή, τα μαθήματα αυτά δίνουν τη δυνατότητα σε εκπαιδευτικούς (και με κριτική ματιά στα ίδια αυτά που διδάσκονται) να ανοίξει ο διάλογος μέσα στην τάξη γύρω από τις πραγματικές πλευρές εννοιών όπως «δημοκρατία», «πολίτευμα», «κοινωνικές τάξεις», «ρατσισμός», «πατριαρχία», «δικαιώματα» κλπ. Αντίστοιχα, η διδασκαλία των Τεχνών εξοικειώνει τους μαθητές με την αισθητική και τη δημιουργικότητα, τους βοηθάει να καλλιεργήσουν τα ταλέντα τους και να ανακαλύψουν τον κόσμο.
Η κατάργηση όλων αυτών των μαθημάτων από το Λύκειο, πλήττει τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών και δημιουργεί ένα πιο οπισθοδρομικό δημόσιο σχολείο. Το νομοσχέδιο 4692/2020, διαμορφώνει ένα σχολείο αποστεωμένο με μαθητές χωρίς κοινωνική και αισθητική παιδεία, όπου η διδασκαλία θα περιορίζεται σε λίγα «βασικά» μαθήματα, ένα σχολείο του αγοραίου ανταγωνισμού και των «δεξιοτήτων» μιας χρήσης. Ένα σχολείο ταυτόχρονα που θα αποκλείει όλο και περισσότερους μαθητές από την εκπαιδευτική διαδικασία μέσω της Τράπεζας Θεμάτων, της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής και πλήθους άλλων αντιλαϊκών, ταξικών μέτρων.
Θεωρούμε κομβικό τον αγώνα για την επαναφορά των Κοινωνικών Επιστημών και των Καλλιτεχνικών μαθημάτων στο Γενικό Λύκειο. Όχι στις αντιεπιστημονικές αλλαγές στο αναλυτικό πρόγραμμα και τα προγράμματα σπουδών. Όχι στην απαξίωση μαθημάτων και αντικειμένων. Να μη χαθεί καμία οργανική θέση.
Καλούμε την Τετάρτη 23/6, ημέρα κινητοποίησης από της ΟΛΜΕ στο Υπουργείο Παιδείας στη συγκέντρωση των ΕΛΜΕ στις 1.00 μ.μ. στο Υπουργείο Μακεδονίας Θράκης.