Κείμενο από τις Παρεμβάσεις Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δ.Ε. αναδεικνύει τα σοβαρά ζητήματα που σχετίζονται με την επικείμενη τροπολογία του Υπουργείου Παιδείας, η οποία ενδέχεται να φέρει ριζικές εκπαιδευτικών, υπονομεύοντας τα εργασιακά τους δικαιώματα.

Οι αλλαγές που σχεδιάζονται, όπως περιγράφονται, εγείρουν ανησυχίες για την αμφισβήτηση της διαφάνειας, της αξιοκρατίας και της σταθερότητας στις συνθήκες εργασίας των εκπαιδευτικών, επηρεάζοντας τόσο τους αναπληρωτές όσο και τους νέους πτυχιούχους.

Ειδικότερα, στο επίκεντρο της κριτικής βρίσκεται η προτεινόμενη μετάβαση από το κεντρικό σύστημα προσλήψεων μέσω πινάκων κατάταξης σε ένα τοπικό, κατά τα φαινόμενα αυθαίρετο, σύστημα προσλήψεων υπό την ευθύνη των διευθυντών εκπαίδευσης. Η κίνηση αυτή χαρακτηρίζεται από την εκπαιδευτική κοινότητα ως «δούρειος ίππος», που οδηγεί σε περαιτέρω απορρύθμιση της εργασιακής σταθερότητας, ανασφάλεια και υποβάθμιση της αξίας του εκπαιδευτικού έργου. Τα προτεινόμενα μέτρα περιλαμβάνουν τη μη προσμέτρηση της προϋπηρεσίας, τον και την επιστροφή συνταξιούχων στο εκπαιδευτικό σώμα, ενώ παράλληλα αγνοούνται οι πραγματικές ανάγκες για μόνιμους διορισμούς.

 

Αναλυτικά το κείμενο από τις Παρεμβάσεις Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δ.Ε:

Με τη νέα (ν)τροπο-λογία θα ανοίξει ο δρόμος για την πλήρη καταπάτηση των εργασιακών δικαιωμάτων αναπληρωτών/τριών και νέων πτυχιούχων

Το Υπουργείο Παιδείας προετοιμάζει μια απαράδεκτη (ν)τροπολογία στη Βουλή για παράλληλο τοπικό σύστημα ανεξέλεγκτων προσλήψεων αναπληρωτών. Με βάση το ψευδές αφήγημά τους, ένα πραγματικό παραμύθι, ότι «οι εκπαιδευτικοί φταίνε που δεν πάνε να δουλέψουν», στήνουν έναν δούρειο ίππο! Επιδιώκουν να αντικαταστήσουν μεθοδικά και σταδιακά το κεντρικό σύστημα των πινάκων κατάταξης με ένα αυθαίρετο κι ανεξέλεγκτο τοπικό σύστημα φεουδαρχικών προσλήψεων ημετέρων με μηδαμινά εργασιακά δικαιώματα. Θα κυριαρχεί η ατομική ευθύνη και η ακόμη μεγαλύτερη υποβάθμιση της εργασίας των εκπαιδευτικών, αφού ο τρόπος πρόσληψης θα θυμίζει πρόσληψη σε εταιρία, με τους εκπαιδευτικούς να δίνουν το βιογραφικό τους και ο διευθυντής εκπαίδευσης σε περιφέρεια ή διεύθυνση (και ίσως αργότερα και ο διευθυντής του σχολείου;) να κρίνει αυθαίρετα αν θα τους προσλάβει ή όχι.

Αντί για νέους διορισμούς καλούν και συνταξιούχους εκπαιδευτικούς και οι αναπληρωτές γίνονται έρμαια των Διευθυντών Εκπαίδευσης, αφού το νέο τοπικό σύστημα προσλήψεων:

Θα εφαρμοστεί συγχρόνως με το «ΚΑΝΟΝΙΚΟ» με πρόσχημα ότι δε βρίσκουν να προσλάβουν εκπαιδευτικούς, κάτι το οποίο είναι ψέμα και εκ του πονηρού.
Θα είναι εκτός διαδικασίας ΑΣΕΠ, δηλαδή, εκτός ελέγχων και των υπαρχόντων πινάκων.

Δεν θα προβλέπει την προσμέτρηση προϋπηρεσίας (!) με στόχο την ανακύκλωση της ανεργίας και η εναλλαγή από την εργασία στην ανεργία να εμπεδωθεί ως μόνιμο και «φυσικό» φαινόμενο για όλους/ες τους νέους/ες εκπαιδευτικούς ενώ το Υπουργείο Παιδείας και το κράτος δεν θα έχει καμία υποχρέωση απέναντί τους!

Θα λειτουργεί χωρίς ενιαία κριτήρια.
Θα είναι τοπικού χαρακτήρα σε κάθε ΔΔΕ ή ΔΠΕ με βάση τις δεσμεύσεις ΝΔ για να περάσουν τα σχολεία πλήρως στους Δήμους.
Οι προσλήψεις θα γίνονται με ευθύνη των δ/ντων εκπαίδευσης και των περιφερειακών! Ο δ/ντης γίνεται πανίσχυρο αφεντικό που προσλαμβάνει αναλώσιμους εκπαιδευτικούς και αξιολογεί. Όμως, με ποιες συμβάσεις, με ποια δικαιώματα και μισθούς, από ποιους πόρους;;;

Αποκλείει και πάλι ακόμα και από αυτήν την κατάπτυστη διαδικασία και τιμωρεί ξανά τους τιμωρημένους του ΑΣΕΠ με αποκλεισμό 2 χρόνων, δηλαδή, όσες κι όσους, λόγω ανυπέρβλητων οικονομικών δυσχερειών, παραιτήθηκαν.
Επιτρέπει την ένταξη συνταξιούχων μέχρι 67 χρονών στους πίνακες! Κάλυψη κενών και εργασία «όσο αντέξεις» πάνε πακέτο μετά και τις δηλώσεις Γεωργιάδη για συνταξιούχους που μπορούν να δουλεύουν για να συμπληρώνουν την πενιχρή σύνταξη. Ένα ακόμα άλλοθι στις πολιτικές και των περιορισμένων διορισμών (με βάση τις πραγματικές ανάγκες) και της αδιοριστίας για τους νέους συναδέλφους. Αν και έχουν θεσπίσει δυσθεώρητα όρια συνταξιοδότησης όλες οι κυβερνήσεις μέχρι σήμερα, τώρα προτείνουν από τη ΝΔ να επιστρέψουν στην υπηρεσία οι συνταξιούχοι.

Όμως, τι συμβαίνει πραγματικά;
Το προσοντολόγιο διέλυσε την παραμικρή ασφάλεια που δημιουργούσαν οι πίνακες προσλήψεων με βάση το πτυχίο και την προϋπηρεσία όπου καθένας και καθεμία προσλαμβάνονταν με την σειρά χωρίς τις ετήσιες εναλλαγές στους πίνακες λόγω των κριτηρίων.
Οι θέσεις στα σχολειά μας μένουν κενές γιατί το υπουργείο κάνει λίγες προσλήψεις με βάση τις ανάγκες, ενώ η κυβέρνηση με τους πενιχρούς μισθούς, τα ενοίκια που εκτοξεύονται και τα μηδαμινά μέτρα, που παίρνουν για αυτά, εξαναγκάζει τους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς να παραιτηθούν ακόμη και στην μέση της χρονιάς αφού ο μήνας δεν βγαίνει. Παράλληλα, κλειδώνει τους πίνακες αναπληρωτών/τριών αφήνοντας εκτός εκατοντάδες νέες/νέους συναδέλφους/ισσες. Αντί να αυξήσει τις προσλήψεις και να καλύψει όλα τα κενά των εκπαιδευτικών με μαζικούς μόνιμους διορισμούς, κλείνει σχολεία, συγχωνεύει τμήματα και θεσπίζει το ψηφιακό σχολείο περικόπτοντας ακόμα περισσότερες θέσεις εργασίας.

Μετά το προσοντολόγιο, αυτό το νέο σύστημα, σε πλήρη εναρμόνιση με τις επιταγές ΕΕ και ΟΟΣΑ για ανακύκλωση της ανεργίας-εργασίας των εργαζομένων, θα διαμορφώσει ένα πολύ αρνητικό πλαίσιο που δε θα διασφαλίζει καμία σταθερότητα ούτε στις προσλήψεις αναπληρωτών! Κανείς εκπαιδευτικός, είτε επί χρόνια αναπληρωτής είτε αδιόριστος, δε θα μπορεί να διασφαλίσει την πρόσληψη ή επαναπρόσληψή του. Διότι τα κριτήρια και η μοριοδότησή τους θα υπόκεινται σε διαρκείς αλλαγές, αλλά και η πρόσληψή τους θα γίνεται με αυθαίρετο τρόπο από τους δ/ντες εκπαίδευσης. Το αποτέλεσμα θα είναι η συνεχής εναλλαγή των εργαζόμενων που θα ανακυκλώνονται ως αναλώσιμα υλικά ώστε να μην αποκτούν δικαιώματα με τη σταθερή μόνιμη εργασία. Μετά το αέναο κυνήγι προσόντων, τον ανταγωνισμό-κανιβαλισμό του προσοντολογίου, μετά τις προσλήψεις τριμήνων με αφορμή τον κορονοϊό και περιμένοντας τον νέο ΑΣΕΠ, έρχεται νέο χτύπημα για τις προσλήψεις των εκπαιδευτικών!

Δεν θα επιτρέψουμε να συμβούν όλα αυτά! Να μην υπάρξει ούτε σκέψη για την ψήφιση της τροπολογίας για προσλήψεις εκπαιδευτικών και συνταξιούχων από περιφερειακούς δ/ντες εκπ/σης. Αν ο Υπουργός πραγματικά «κόπτεται» να καλύψει τις θέσεις, τότε:
Να υλοποιήσει τα αιτήματα του εκπαιδευτικού κινήματος εδώ και πολλά χρόνια:

1)Αύξηση των μισθών και πραγματική λύση στο πρόβλημα στέγασης.
2)Μαζικοί μόνιμοι διορισμοί εκπαιδευτικών για την κάλυψη όλων των αναγκών. Άμεσος διορισμός και μονιμοποίηση ΤΩΡΑ ΟΛΩΝ των αναπληρωτών που έχουν έστω και μία σύμβαση αποκλειστικά με βάση τον χρόνο του πτυχίου και ολόκληρη την προϋπηρεσία.
3)Ούτε σκέψη για διαγωνισμό και συνεντεύξεις. Κατάργηση του ν. 4589/19 του προσοντολόγιου και του ν. 4692/20 Κεραμέως.
4)Δημιουργία οργανικών θέσεων για κάθε υπάρχουσα ειδικότητα σε όλα τα σχολεία. Κάλυψη ΟΛΩΝ των κενών με διορισμούς.
5)Κατάργηση της ελαστικής εργασίας. Πλήρης εξίσωση προς τα πάνω των εργασιακών, ασφαλιστικών και συνδικαλιστικών δικαιωμάτων των αναπληρωτών με αυτά των μονίμων. Πλήρης προστασία της μητρότητας.