Γκρεμίζουν ό,τι απέμεινε όρθιο στο Δημόσιο Σχολείο! Όλοι στο δρόμο, όλοι στον αγώνα! Την Τρίτη 13/6 στη 1μμ στο ΥΠΑΙΘ. Καταργούν μαθήματα, διώχνουν μαθητές, απολύουν χιλιάδες αναπληρωτές, απειλούν με διαθεσιμότητα χιλιάδες μόνιμους εκπαιδευτικούς!
ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΕΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΕΙΣ ΚΙΝΗΣΕΙΣ ΔΕ
Η κυβέρνηση, υλοποιώντας το νόμο Κεραμέως που έφερε εν μέσω πανδημίας και μόλις ψήφισε, αλλάζει το DNA και επιτίθεται βίαια στις δομές της εκπαίδευσης, από το νηπιαγωγείο μέχρι το Πανεπιστήμιο και συνεχίζει την νεοσυντηρητική και νεοφιλελεύθερη πολιτική, της βαρβαρότητας. Την ίδια ώρα που απολύονται εκατοντάδες χιλιάδες εργαζόμενοι, μειώνονται οι μισθοί, ελαστικοποιούνται περαιτέρω οι εργασιακές σχέσεις και το Ελντοράντο των «επενδυτών» ετοιμάζεται να σαρώσει τα πάντα, στην ίδια λογική της ιδιωτικοποίησης των κοινωνικών αγαθών και της διάλυσης, το ΥΠΑΙΘ αλλάζει το Ωρολόγιο Πρόγραμμα της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, επεμβαίνοντας βάναυσα στη ζωή χιλιάδων μαθητών και των οικογενειών τους, όπως και χιλιάδων εκπαιδευτικών που είναι υποψήφιοι για διαθεσιμότητα και απόλυση. Το νέο Ω. Π. για το Λύκειο διατηρεί βασικές πλευρές του προηγούμενου και ουσιαστικά ενισχύει τη λογική για τη Γ΄ Λυκείου ως έτος προετοιμασίας για την εισαγωγή στα ΑΕΙ, ενώ μετατρέπει το Λύκειο συνολικά σε γνωστικό Καιάδα.
Οι κλάδοι κοινωνικών, οικονομικών, πολιτικών, νομικών επιστημών, καλλιτεχνικής Παιδείας και αρχιτεκτόνων – πολ. μηχανικών, ουσιαστικά και τυπικά, περιορίζονται έως εξαφανίζονται από την δευτεροβάθμια εκπαίδευση. ουσιαστικά και τυπικά, περιορίζονται έως εξαφανίζονται από την δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Πλήττουν ακόμη περισσότερο τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών και αφήνουν πλήθος συναδέλφους με ελλειμματικό ή ακόμη και μηδενικό διδακτικό ωράριο. Οι κοινωνικές επιστήμες εξαφανίζονται από τη Β΄ και Γ΄ ΓΕΛ και μειώνονται οι ώρες στην Α΄ Λυκείου. Το μάθημα της Πολιτικής Παιδείας στην Α΄ Λυκείου γίνεται 2ωρο από 3ωρο, το 2ωρο μάθημα Σύγχρονος Κόσμος – Πολίτης και Δημοκρατία εξαφανίζεται, όπως και το 2ωρο μάθημα της θεωρητικής κατεύθυνσης ΒΑΚΕ στη Β Λυκείου εξοβελίζεται. Το μάθημα της Κοινωνιολογίας από πανελλαδικά εξεταζόμενο φέτος με 6 ώρες, αντικαθίσταται από την χρονιά 2021-22 από τα Λατινικά. Τα παραπάνω μαθήματα που εξαφανίζονται, εκτός αυτού της Κοινωνιολογίας, είναι συνανάθεση με τον κλάδο ΠΕ 80, Οικονομολόγοι, ο δεύτερος κλάδος που πλήττεται, αφού επιπλέον μειώνονται από 2 σε 1 οι ώρες της Οικιακής Οικονομίας στην Α΄ Γυμνασίου. Το Ω.Π. είναι προσαρμοσμένο σε αυτό που η Κεραμέως ονομάζει «κλασική» παιδεία. Οι μαθητές δεν χρειάζεται κατά την άποψή της να γνωρίζουν πιο αναλυτικά όσα τους αφορούν ως κοινωνικά και πολιτικά όντα.
Η ύπαρξη των κοινωνικών επιστημών στο δημόσιο σχολείο, κάτω από προϋποθέσεις, δημιουργεί το κατάλληλο περιβάλλον για την καλλιέργεια της κριτικής σκέψης, για την αμφισβήτηση της υπάρχουσας τάξης πραγμάτων στην κοινωνία και διαμορφώνει αντίληψη για την εργασία, τη μετανάστευση, τους πρόσφυγες, τις κοινωνικές ταυτότητες, τη παγκοσμιοποίηση, την αλληλεγγύη. Η κυβέρνηση ιδεοληπτικά χαρακτηρίζει «αριστερό», ό,τι θέλει να περικόψει. Δεν υπάρχει επιστήμη να χαρακτηριστεί ως αριστερή ή όχι. Ιδιαίτερα οι κοινωνικές επιστήμες έχουν μια μεγάλη γκάμα ιδεολογικών και πολιτικών προσεγγίσεων. Πέρα από την παραπάνω ιδεοληπτική εμμονή υπάρχει πράγματι ένας νεοφιλελεύθερος και νεοσυντηρητικός προσανατολισμός στο νέο Ω.Π. Ό,τι δεν κινείται στην σφαίρα των δεξιοτήτων (soft skills), δεν αξίζει να υπάρχει και ως αντικείμενο διδασκαλίας στο δημόσιο σχολείο. Ταυτόχρονα η επιστροφή στο παρελθόν με τις τόσες ώρες λατινικών εξηγεί την «κλασική» νεοσυντηρητική πλευρά στο Ω.Π.
Τον αποκεφαλισμό των κοινωνικών επιστημών ακολουθεί ο εξοβελισμός των αντικειμένων της καλλιτεχνικής παιδείας. Φαίνεται πως δεν δημιουργεί καμία δεξιότητα ΚΑΙ αυτό, δεν εξοπλίζει με κάτι «χρήσιμο» για το μέλλον και γι΄αυτό χαρακτηρίζεται περιττό. Όλα τα μαθήματα καλλιτεχνικής παιδείας καταργούνται από το Λύκειο και μένουν ως μονόωρα στο γυμνάσιο τα εικαστικά και η μουσική. Εξαφανίζουν ό,τι έχει να κάνει με την τέχνη και τον πολιτισμό. Εκτός από την καλλιέργεια, τη γνώση και την αισθητική παιδεία που θα στερείται ο μαθητής του Λυκείου, στερείται και τη διδασκαλία στο Ελεύθερο και στο Γραμμικό Σχέδιο, που αποτελούν εξεταζόμενα μαθήματα στις πανελλήνιες εξετάσεις, και πλέον ο μόνος τρόπος διδασκαλίας τους θα είναι τα φροντιστήρια και οι ιδιωτικές σχολές. Εξαφανίζονται επίσης ο Ελληνικός και Ευρωπαϊκός Πολιτισμός και τα Projects (2ωρο στην Α΄ Λυκείου και 1ωρο στη Β΄). Με την κατάργηση της Γεωλογίας και Διαχείρισης φυσικών πόρων από τα μαθήματα επιλογής στα ΓΕΛ και με τη μείωση 1 ώρας στη Φυσική Β΄ Λυκείου πλήττεται για άλλη μια φορά ο κλάδος των ΠΕ04. Τέλος, από τις ομάδες προσανατολισμού του Λυκείου και την αλλαγή του 7ωρου σε 6ωρο, χάνεται για όλες τις ειδικότητές τους από μία ώρα.
Με όλα αυτά η κυβέρνηση αυτόματα δημιουργεί μια στρατιά από υποψήφιους για διαθεσιμότητα και απόλυση εκπαιδευτικούς. Και ακολουθεί το «Δόγμα του ΣΟΚ» αποκεφαλίζοντας ολόκληρα διδακτικά αντικείμενα όπως έκανε το 2013 με εκκαθαρίσεις ολόκληρων τομέων και ειδικοτήτων στα ΕΠΑΛ. Χιλιάδες συνάδελφοι αναπληρωτές και συναδέλφισσες αναπληρώτριες, που όλο το προηγούμενο διάστημα κάλυπταν τα κενά σε όλη την Ελλάδα από την επόμενη χρονιά μπαίνουν στην ουρά της μακροχρόνιας ανεργίας. Παράλληλα ακολουθώντας και αυτή όπως και οι άλλες ηγεσίες του υπουργείου τη δημιουργική λογιστική φορτώνει το Ω.Π. με επιπλέον ώρες σε αντικείμενα όπου οι εκπαιδευτικοί «περισσεύουν», ενώ από την άλλη δημιουργούν «δεξαμενή» πλεοναζόντων καθηγητών χωρίς ωράριο, μόνιμους περιπλανώμενους σε 4 και 5 σχολεία.
Σε ένα σχολείο που λειτουργεί με εντατικούς ρυθμούς, βαθιά ταξικό, με αλλεπάλληλες εξετάσεις, αύξηση εξεταζόμενων μαθημάτων, βάση του 10 και τράπεζες θεμάτων, με τον περιορισμό των μαθημάτων γενικής παιδείας, με την εισαγωγή του «κόντρα» μαθήματος, στη γενικά μαθήματα της Γ΄ Λυκείου, καθιστά αυτόματα αυτά τα μαθήματα «μισητά», αφού θα θεωρηθούν άχρηστα. Η ύπαρξη γνωστικών αντικειμένων που θα αμφισβητούν, έστω ως μια σπίθα, την παντοδυναμία των κυρίαρχων αντιλήψεων και θα δίνουν μια διαφορετική χροιά και νότα στην καταθλιπτική καθημερινότητα του σχολείου των τεσσάρων τοίχων, της αποστειρωμένης γνώσης, της τυποποίησης, της «χρήσιμης γνώσης», των δεξιοτήτων, της αποστήθισης και του ανταγωνισμού, εξοβελίζεται. Το δημόσιο σχολείο, και ειδικά το Λύκειο, χάνει ολοσχερώς τον όποιο παιδευτικό και παιδαγωγικό χαρακτήρα είχε, καθώς καταργούνται όλα τα μαθήματα της αισθητικής αγωγής και των κοινωνικών επιστημών που συμβάλλουν στην καλλιέργεια της προσωπικότητας, του αισθητικού κριτηρίου και της κοινωνικής συνείδησης.
Είναι φανερό πως τα νέα ωρολόγια προγράμματα του ΥΠΑΙΘ υπακούουν στην αποτελεσματικότερη δημοσιονομική πειθαρχία με την ελαχιστοποίηση του κόστους της παρεχόμενης εκπαίδευσης και τη μείωση εκπαιδευτικού προσωπικού, υπονομεύουν τη μονιμότητα στην εργασία, εναρμονίζονται με το αγοραίο εξεταστικοκεντρικό σχολείο της Κεραμέως, με λιγότερους μαθητές και εκπαιδευτικούς, λιγότερη γνώση και κυριαρχία των δεξιοτήτων, όπως καθορίζονται από τις κατευθύνσεις του ΟΟΣΑ και της Ε.Ε. Αυτή είναι η επιλογή των «αρίστων» της κυβέρνησης Μητσοτάκη, ένα φτηνό κι ευέλικτο σχολείο αποκομμένο από την κοινωνική πραγματικότητα που προετοιμάζει φτηνούς, ευέλικτους εργασιακά και χειραγωγήσιμους εργαζόμενους. Ένα Λύκειο εξειδίκευσης, ένα Λύκειο αποστεωμένο από τέχνες, σκέψη, γνώση, που θα σπρώχνει τα παιδιά των φτωχότερων κοινωνικών στρωμάτων αποκλειστικά στην κατάρτιση, την πρώιμη εργασία-σκλαβιά. Σ΄αυτές τις συνθήκες δε χωρά καμία τεχνητή αντιπαράθεση μεταξύ των εκπαιδευτικών διαφορετικών ειδικοτήτων, που καλλιεργεί συνειδητά η κυβέρνηση προκειμένου να μείνουν στο απυρόβλητο οι αντιδραστικές- αντιεκπαιδευτικές ρυθμίσεις και τα μέτρα που βρίσκονται σε εξέλιξη.
Καλούμε το Δ.Σ της ΟΛΜΕ να οργανώσει μαζικές και δυναμικές διαμαρτυρίες και να απαιτήσει από το υπουργείο να πάρει πίσω τις νέες αυτές αντιεκπαιδευτικές ρυθμίσεις. Να αποφασίσει νέες ΓΣ των ΕΛΜΕ και ΓΣ προέδρων 4 Ιούλη για να καθορίσει ο κλάδος τα αγωνιστικά βήματα και τις διεκδικήσεις του ενάντια στην αντιεκπαιδευτική πολιτική της κυβέρνησης, για την κατάργηση και μη εφαρμογή του αντιεκπαιδευτικού ν. Κεραμέως, για να μην ξεκινήσει η εφαρμογή της αξιολόγησης σχολείων και εκπαιδευτικών. Καλούμε τις ΕΛΜΕ να αντιδράσουν με οριζόντιο συντονισμό, πληθαίνοντας τις διαμαρτυρίες σε ΔΔΕ, ΠΔΕ, τις ενημερώσεις σε βαθμολογικά κέντρα κλπ, να πάρουν ξανά την κατάσταση στα χέρια τους.
Απαιτούμε:
• Ανάκληση της κυβερνητικής απόφασης για τα ωρολόγια προγράμματα ΤΩΡΑ.
• Όχι στις αντιδραστικές αλλαγές στο αναλυτικό πρόγραμμα και τα προγράμματα σπουδών του σχολείου της αγοράς, των δεξιοτήτων και της αμάθειας. Όχι στην κατάργηση μαθημάτων και αντικειμένων. Αλλαγές μόνο στην κατεύθυνση του Δημόσιου, Δωρεάν σχολείου των όλων, των ίσων των διαφορετικών, όλων των μαθητών και με εκπαιδευτικούς όλων των ειδικοτήτων.
• Όχι στον εξοστρακισμό ειδικοτήτων. Να μη χαθεί καμία οργανική θέση. Καμία ειδικότητα και κανένας συνάδελφος δεν περισσεύει.
• Πλήρη διασφάλιση των εργασιακών δικαιωμάτων όλων των εκπαιδευτικών.
• Όχι στην ακύρωση των μέχρι τώρα νόμιμων τοποθετήσεων σε οργανικά κενά συναδέλφων όλων των κλάδων και ειδικοτήτων, καμιά νέα συνεδρίαση των ΠΥΣΔΕ, μπλοκάρισμα κάθε απόπειρας αυτού του πραξικοπήματος επιβολής του νέου Ω.Π.
• Επαναφορά του διδακτικού ωραρίου του 2013. Επαναφορά του ωραρίου των υπεύθυνων των σχολικών εργαστηρίων.
• Μόνιμοι μαζικοί διορισμοί. Μονιμοποίηση όλων των αναπληρωτών με βάση το πτυχίο και όλη την προϋπηρεσία. Ανανέωση των συμβάσεων των αναπληρωτών από 1 Ιούλη για ένα έτος και συνεχώς μέχρι τη μονιμοποίηση.
• Μείωση των μαθητών στα τμήματα όλων των βαθμίδων τώρα. Με 15 μαθητές το ανώτερο.
• Όχι στις συμπτύξεις, συγχωνεύσεις και το κλείσιμο «ολιγομελών» τμημάτων στα ΕΠΑΛ και στα ΓΕΛ.
• Να καταργηθεί ο αντιεκπαιδευτικός νόμος Κεραμέως 4692/2020.