Οι ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΕΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΕΙΣ ΚΙΝΗΣΕΙΣ ΔΕ σε ανακοίνωσή τους αναφέρουν «Κανείς – καμία , ενδοσχολικός συντονιστής , υπεύθυνος εκπαιδευτικού ομίλου!»

Και συνεχίζουν:

Μπλοκάρουμε τη διάλυση του δημόσιου και των εργασιακών μας σχέσεων. Δεν υλοποιούμε την αντιδραστική πολιτική της κυβέρνησης.

Παιδαγωγική ελευθερία και δημοκρατία στα σχολεία!

Στις 25/8/2022 η κυβέρνηση δημοσίευσε στο ΦΕΚ 4509/Β/25-8-2022 τρεις υπουργικές αποφάσεις με τις οποίες υλοποιούνται διατάξεις του ν. 4823/ 2021 της Κεραμέως για την αξιολόγηση της εκπαίδευσης και του εκπαιδευτικού και αφορούν τους εκπαιδευτικούς ομίλους, τους ενδοσχολικούς συντονιστές και τους μέντορες. Και τρεις αυτοί θεσμοί εντάσσονται στη διαδικασία της αξιολόγησης τόσο του σχολείου, όσο και του κάθε εκπαιδευτικού χωριστά, στηρίζονται στην απλήρωτη επιπλέον εργασία, καταστρατηγούν το διδακτικό και εργασιακό ωράριο των εκπαιδευτικών, κατηγοριοποιούν τα σχολεία, όπως έχει αποδειχτεί εκεί που εφαρμόζονται (π.χ. Αγγλία). Επιδιώκουν την πολυδιάσπαση του συλλόγου διδασκόντων σε φατρίες και κυνηγούς μορίων, με υποσχέσεις για πιθανή «εξέλιξη» σε στελέχη της εκπαίδευσης ή μια καλή βάση στην ατομική αξιολόγηση. Συγκεκριμένα, το ΦΕΚ προβλέπει:

Ø Οι «εκπαιδευτικοί όμιλοι» να οριστούν ως τις 25/9 με κατάθεση ετήσιου προγραμματισμού, εκθέσεις αξιολόγησης, απουσιολόγιο μαθητών, βεβαιώσεις επιτυχούς παρακολούθησης (πώς άραγε;) και να λειτουργούν εκτός ωραρίου, μετά το κανονικό ημερήσιο πρόγραμμα, το ελάχιστο 2 ώρες τη βδομάδα. Πίσω από φληναφήματα περί “δημιουργικής απασχόλησης και ελεύθερης έκφρασης” η κυβέρνηση προωθεί τη λογική των δεξιοτήτων κι όχι της ολόπλευρης μόρφωσης και στρώνει το έδαφος για την αξιολόγηση των σχολείων και την ατομική, ενώ μιλάμε ουσιαστικά για απλήρωτη επέκταση του διδακτικού και εργασιακού ωραρίου.

Ø Οι Ενδοσχολικοί Συντονιστές (Συντονιστές Τάξεων ή Συντονιστές Γνωστικών Πεδίων) είναι «όργανα συντονισμού του εκπαιδευτικού έργου σε επίπεδο σχολικής μονάδας». Και εδώ ο καθένας από αυτούς «…ασκεί τα καθήκοντά του εκτός του διδακτικού ωραρίου, αλλά εντός του εργασιακού ωραρίου του και δεν απαλλάσσεται από εξωδιδακτικές εργασίες και εφημερίες». Με κριτήρια προσοντολογίου ένας εκπαιδευτικός αναλαμβάνει το ρόλο του ελεγκτή των άλλων για το τρέξιμο της ύλης και της υλοποίησης του αναλυτικού προγράμματος, για την εφαρμογή καινοτόμων πρακτικών κ.α. Καταργείται κάθε έννοια παιδαγωγικής ελευθερίας, παραγνωρίζεται το πολιτισμικό κεφάλαιο των μαθητών και κυρίως, υπονομεύεται η δυνατότητα διεκδίκησης των αιτημάτων μαθητών και εκπαιδευτικών για τη μείωση της ύλης, την κατάργηση της τράπεζας θεμάτων και της ΕΒΕ κλπ. Κι εδώ υπάρχει επιπλέον φόρτος εργασίας, καθώς στα καθήκοντά τους περιλαμβάνονται μηνιαίες συναντήσεις με τον σύμβουλο εκπαίδευσης και τους εκπαιδευτικούς του σχολείου, δειγματικές διδασκαλίες, καθώς και γραφειοκρατική δουλειά (εκθέσεις αξιολόγησης κλπ).

Ø Ο Παιδαγωγικός Σύμβουλος – Μέντορας «ασκεί (και αυτός) τα καθήκοντά του εκτός του διδακτικού ωραρίου του, αλλά εντός του εργασιακού ωραρίου του και δεν απαλλάσσεται από εξωδιδακτικές εργασίες και εφημερίες». Και εδώ ο εργασιακός φόρτος είναι τεράστιος (από τη γραφειοκρατία μέχρι τις δειγματικές διδασκαλίες) και φυσικά άμισθος. Ο μέντορας έχει την ευθύνη της ένταξης του νέου συναδέλφου στο σχολικό πλαίσιο. Αν και παρουσιάζεται ως θεσμός υποστήριξης των νέων εκπαιδευτικών, στην πραγματικότητα είναι θεσμός ελέγχου και εναρμόνισής τους με το δοσμένο πλαίσιο υλοποίησης των νόμων, των εγκυκλίων, της πολιτικής που εφαρμόζει η εκάστοτε κυβέρνηση. Στόχος είναι η αποκοπή των νέων συναδέλφων από τις συλλογικές διαδικασίες και διεκδικήσεις, αλλά και η εδραίωση ενός ακόμα αξιολογικού θεσμού στο σχολείο.

Όλα τα παραπάνω γίνονται με τον διευθυντή κυρίαρχο, σε ρόλο εκτελεστή της νομοθεσίας, αγνοώντας και παραμερίζοντας το σύλλογο διδασκόντων και τις συλλογικές συνδικαλιστικές αποφάσεις των ΕΛΜΕ ή της ΟΛΜΕ. Όλα αυτά δεν θα μπορούσαν να εφαρμοστούν αν δεν υπήρχε και το κατάλληλο πλαίσιο του προσοντολογίου – πρώτο βήμα του διαχωρισμού των εκπαιδευτικών στο σύλλογο διδασκόντων. Γιατί για να επιλεγεί κάποιος εκπαιδευτικός σε ρόλο σχολικού συντονιστή και μέντορα, θα πρέπει να πληροί ορισμένες προδιαγραφές προσόντων που περιγράφονται στο ΦΕΚ (Διδακτορικά, μεταπτυχιακά, ξένες γλώσσες, ΤΠΕ, διοικητική εμπειρία στη ανάλογη θέση). Μετά το προσοντολόγιο Γαβρόγλου για τους μόνιμους διορισμούς και για την πρόσληψη αναπληρωτών το συναντάμε και για τους μόνιμους, σε μια άλλη αξιολογική διαδικασία ορισμού καθηκόντων.

Σε αυτήν τη συγκυρία το εκπαιδευτικό κίνημα δεν πρέπει να μείνει απαθές. Οι νέες υπουργικές αποφάσεις δεν είναι μεμονωμένες ρυθμίσεις, αλλά κομμάτια νόμων που σε πλήρη εναρμόνιση με την πολιτική της ΕΕ και του ΟΟΣΑ, αλλάζουν το DNA της δημόσιας εκπαίδευσης. Οι νόμοι αυτοί αποτελούν συνέχεια των νόμων του ΣΥΡΙΖΑ, άρχισαν να εφαρμόζονται την επόμενη χρονιά, διαλύουν το δημόσιο σχολείο και ενισχύουν την ιδιωτική εκπαίδευση

Όμως το σχέδιο της διάλυσης της δημόσιας εκπαίδευσης και των εργασιακών σχέσεων των εκπαιδευτικών, παρά τη φαινομενική ευφορία των κυβερνόντων, είναι πλήρως απονομιμοποιημένο στις συνειδήσεις μαθητών-εκπαιδευτικών. Κι αυτό οφείλεται αποκλειστικά στην αντίσταση του εκπαιδευτικού κινήματος. Χρειάζεται και τώρα να οργανώσουμε την αντίθεσή μας σε αυτή την προσπάθεια διαχωρισμού και διάσπασης των εκπαιδευτικών σε πρόθυμους και μη, να πιάσουμε το νήμα από την περσινή χρονιά και να προχωρήσουμε. Τα 22 σωματεία που κήρυξαν Απεργία-Αποχή πέρυσι δείχνουν το δρόμο. Η δικαίωση των διευθυντών που εναρμονίστηκαν με την απόφαση των σωματείων και δεν τους επιβλήθηκε καμία ποινή από τα Υ.Σ. αποτελεί κόλαφο στους πρωτεργάτες της τρομοκρατίας που εξαπολύθηκε.

ü Καλούμε του διευθυντές και διευθύντριες των σχολείων να μην ορίσουν υπεύθυνους παιδαγωγικών ομίλων –μέντορες – ενδοσχολικούς συντονιστές.

ü Καλούμε τους συναδέλφους και τις συναδέλφισσες να προασπίσουν τα εργασιακά τους δικαιώματα και να μην αποδεχτούν έναν ανάλογο ρόλο, συμβάλλοντας στην υλοποίηση της ατομικής αξιολόγησης και της αξιολόγησης του σχολείου τους.

ü Καλούμε τους συλλόγους διδασκόντων να μην αποδεχτούν και να μην καταργήσουν στην πράξη τη δημοκρατική λειτουργία του σχολείου, τον αποφασιστικό ρόλο του συλλόγου διδασκόντων και το ωράριο των εκπαιδευτικών!

Καλούμε την ΟΛΜΕ και τις ΕΛΜΕ άμεσα να προχωρήσουν άμεσα:

ü στην κήρυξη Απεργίας – Αποχής από την εφαρμογή όλων των διατάξεων που αφορούν τους νόμους Κεραμέως ν.4823 και ν.4692/2020 για την αξιολόγηση (εσωτερική της σχολικής μονάδας και ατομική του εκπαιδευτικού) και κάθε εφαρμοστικής ρύθμισης (υπουργικής απόφασης, εγκυκλίου κλπ).

ü στην κήρυξη Απεργίας – Αποχής από τις διαδικασίες ορισμού και υλοποίησης του ΦΕΚ 4509/Β/25-8-2022 για υπεύθυνους παιδαγωγικών ομίλων – μέντορες – ενδοσχολικούς συντονιστές.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025