Συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης παραχώρησε ο Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, Νίκος Φίλης, μιλώντας στο ρ/δ 105,5 Στο Κόκκινο. Στο επίκεντρο της συζήτησης, ολοήμερο σχολείο, τοποθετήσεις αναπληρωτών, μόνιμοι διορισμοί, τεχνική και επαγγελματική εκπαίδευση, μάθημα των θρησκευτικών.

Της Χρύσας Βαϊνανίδη

Τη διαβεβαίωση ότι από την πρώτη μέρα μαθημάτων το Σεπτέμβριο οι εκπαιδευτικοί και τα σχολικά βιβλία θα βρίσκονται στα σχολεία, έδωσε σε συνέντευξη του στο ρ/δ 105,5 Στο Κόκκινο, ο Υπουργός Παιδείας, Νίκος Φίλης. Υπογράμμισε πως «δίνουμε αυτή τη μάχη ώστε να καλυφθούν τα κενά, όχι το Δεκέμβριο όπως συνέβαινε τις προηγούμενες χρονιές, αλλά από την πρώτη κιόλας ημέρα λειτουργίας των σχολείων».

Άσκησε έντονη κριτική στο πελατειακό σύστημα των προηγούμενων κυβερνήσεων που ευθύνεται τόσο για την ανισομέρεια που υπάρχει στο εκπαιδευτικό προσωπικό -ελλείψεις από τη μία σε φιλολόγους ή μαθηματικούς και πληθώρα εκπαιδευτικών ειδικοτήτων από την άλλη, όσο και για τα κενά και τις καθυστερήσεις της τοποθέτησης εκπαιδευτικών από την έναρξη της σχολικής χρονιάς.

Χαρακτήρισε ανορθολογικό τον τρόπο κατανομής του εκπαιδευτικού προσωπικού σημειώνοντας πως η επιλογή του δεν έγινε με βάση τις υπάρχουσες εκπαιδευτικές ανάγκες ή με όρους ισότητας και διαφάνειας. «Δεν φταίνε προφανώς οι άνθρωποι που διορίστηκαν, αλλά το πελατειακό σύστημα ευθύνεται για την κατάσταση που αντιμετωπίζουμε σήμερα και στο χώρο της εκπαίδευσης». Επιπλέον, ο πελατειακός χαρακτήρας των μεταθέσεων, των αποσπάσεων και των σχετικών διαδικασιών είχαν ως αποτέλεσμα τη δημιουργία πλεονασμάτων σε κάποιες περιοχές και σε κάποιες άλλες κενά.

Ερωτηθείς για τον αριθμό των αναπληρωτών που θα χρειαστούν την επόμενη σχολική χρονιά (2016-2017) διευκρίνησε πως η τοποθέτηση των «χιλιάδων αναπληρωτών θα γίνει επί τη βάση των πραγματικών εκπαιδευτικών αναγκών» οι οποίες θα αποσαφηνιστούν τέλη Ιουνίου, ενώ σημείωσε πως η χώρα παραμένει σε καθεστώς αδιοριστίας με ευθύνη των θεσμών και όχι της κυβέρνησης.

«Το ολοήμερο δεν καταργείται, αναβαθμίζεται»

Ο Νίκος Φίλης επέρριψε ευθύνες στην αξιωματική αντιπολίτευση που αρχικά έκανε λόγο για κατάργηση του ολόημερου σχολείου, αναστώνοντας γονείς και μαθητές. «Το ψέμα έχει κοντά πόδια, τον Ιούνιο θα αρχίσουν οι αιτήσεις συμμετοχής στο ολοήμερο» σχολίασε αναφερόμενος στην αναδίπλωση της ΝΔ που πλέον κάνει λόγο για υποβάθμιση και όχι για κατάργηση του ολοήμερου.

Επανέλαβε πως είναι αναγκαία η εφαρμογή ενός ενιαίου τύπου ολοήμερου σχολείου, το οποίο θα προσφέρει ίσες εκπαιδευτικές ευκαιρίες στα παιδιά διευκρινίζοντας πως «θέλουμε όλα τα δημοτικα σχολεία να έχουν έναν ενιαίο πρόγραμμα και τα παιδιά να απολαμβάνουν όλα τα εκπαιδευτικά αντικείμενα».

Το κανονικό σχολείο θα ξεκινά στις 8.15 μέχρι τις 13.15. Το ολοήμερο θα λειτουργεί μέχρι τις 16.00. Σύμφωνα με τον Υπουργό, δικαίωμα συμμετοχής στο ολοήμερο έχουν τα παιδιά των οποίων και οι δύο γονείς εργάζονται ή παιδιά ανέργων εκ των οποίων ο ένας έχει τη δυνατότητα να το κάνει με απλή δήλωση, μονογονεϊκών οικογενειών, από ανύπαντρη μητέρα, γονέα που είναι σε χηρεία, διαζευγμένων ζευγαριών και άλλων κοινωνικά ευάλωτων κοινωνικών ομάδων όπως τα παιδιά φυλακισμένων ή γονέων που βρίσκονται σε πρόγραμμα απεξάρτησης.

Τα ΕΑΕΠ δημιουργήθηκαν επί Διαμαντοπούλου χωρίς να τα ενταχθούν στον κρατικό προϋπολογισμό

Κριτική στον τρόπο δημιουργίας των Ενιαιών Αναμορφωμένων Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων άσκησε ο Νίκος Φίλης. Η πρώην Υπουργός Παιδείας, Άννα Διαμαντοπούλου, προχώρησε το 2010 στην δημιουργία των ΕΑΕΠ με κοινοτικά κονδύλια χωρίς πρόβλεψη να ενταχθούν στον κρατικό προϋπολογισμό. Επιπλέον, «στην προσπάθεια της να αξιοποιήσει τα κοινοτικά κονδύλια έβαλε στο δημοτικό διάφορες ειδικότητες χωρίς να θέσει εκπαιδευτικές προτεραιότητες» με αποτέλεσμα το δημοτικό να κινείται σε μια κατεύθυνση «γυμνασιοποίησης».

«Θέλουμε και τα προνήπια στα νηπιαγωγεία»

Απαντώντας στις επικρίσεις για την αύξηση του ελάχιστου αριθμού από επτά σε δεκατέσσερα παιδιά στα νηπιαγωγεία, ο Υπουργός Παιδείας διευκρίνησε πως γίνεται η προσπάθεια οι οικογένειες να πάνε τα προνήπια στα νηπιαγωγεία. «Πρόκεται για 45.000 προνήπια που δεν έχουν πάει στα νηπιαγωγεία ενώ έχουν τη δυνατότητα βάσει του νόμου». Ο αριθμός των παιδιών σε δυσπρόσιτες ή απομακρυσμένες περιοχές μειώθηκε στα 5, με τον Υπουργό να διευκρινίζει πως ακόμη κι αν δεν συμπληρώνεται ο αριθμός των παιδιών, τα νηπιαγωγεία θα λειτουργήσουν κανονικά και με λιγότερα παιδιά με έκδοση ειδικών αποφάσεων

«Δεν θέλουμε να βγαίνουν “κατσαβίδια” από τα ΕΠΑΛ»

Την ανάγκη να αλλάξει εξ ολοκλήρου ο υποβαθμισμένος μέχρι σήμερα τομέας της Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, υπογράμμισε ο Νίκος Φίλης. Τόνισε πως ο στόχος είναι να βγαίνουν ολόπλευρα και μορφωμένα παιδιά, με σαφή επαγγελματικό προσανατολισμό που θα συμβάλλουν στην παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας. Όπως σημείωσε, στη πρώτη τάξη το παιδί θα έχει μια πιο σύνθετη και σφαιρική μόρφωση, στη δεύτερη τάξη θα λειτουργούν οι τομείς με ομοειδείς κατευθύνσεις και στην τρίτη θα επιλέγει την ειδικότητα του, ενώ θα θεσμοθετηθεί και 4ο προαιρετικό έτος μαθητείας.

Μετά το πέρας της αξιολόγησης η συζήτηση για τους μόνιμους διορισμούς

Στην καθυστέρηση της ολοκλήρωσης της αξιολόγησης του ελληνικού προγράμματος απέδωσε ο Νίκος Φίλης την καθυστέρηση της έναρξης των διαδικασιών για τις προσλήψεις περίπου 20.000 μόνιμων διορισμών που είχαν εξαγγελθεί. «Αυτό που δεν μας επέτρεψε το μνημόνιο να κάνουμε φέτος, θα το κάνουμε του χρόνου» επισημαίνοντας πως δεν είναι δυνατό να ξεκινήσουν οι διαδικασίες ΑΣΕΠ μέσα σε δύο μήνες. Σημείωσε ακόμη ότι «θα υπάρξει ειδική μέριμνα στην πρόσληψη των αναπληρωτών που επί χρόνια υπηρετούν την εκπαίδευση».

Θρησκευτικά: Μάθημα γνώσης όχι κατηχητικού

«Προσπαθούμε να αναμοφώσουμε το μάθημα των Θρησκευτικών ώστε να μην είναι μάθημα κατηχικού αλλά μάθημα γνώσης των θρησκειών και της ορθοδοξίας» τόνισε ο Υπουργός, σημειώνοτας πως τα νέα προγράμματα είχαν ήδη εφαρμοσθεί πριν δυο χρόνια πιλοτικά και τώρα είναι η ώρα να εφαρμοσθούν σε όλα τα σχολεία.

«Η συζήτηση για το μάθημα των Θρησκευτικών προκάλεσε την αντίδραση ακραιών κύκλων στο χώρο των θεολόγων και της Εκκλησίας» υπάρχει ωστόσο διχασμός απόψεων σχετικά με το ζήτημα. Όπως εξήγησε «πολλοί θεολόγοι και εκλλησιαστικοί παράγοντες είναι υπέρ των νέων προγραμμάτων. Η Εκκλησία ωστόσο κρατά στάση συμβιβαστική, που λαμβάνει κυρίως υπόψιν της εκκλησιαστικά στοιχεία πολιτικής και όχι στοιχεία που αφορούν την εκπαίδευση ή το ρόλο της εκκλησίας μέσα στην κοινωνία».

Σύμφωνα με το Νίκο Φίλη, η βάση της συζήτησης είναι πως η Εκκλησία δεν έχει ακόμα παραδεχθεί ποιος είναι ο θεσμικός της ρόλος που σίγουρα δεν είναι να συγκυβερνά με την Πολιτεία στα σχολεία. «Οι ρόλοι Κράτους – Εκκλησίας είναι διακριτοί, την ευθύνη για την εκπαίδευση την έχει το Υπουργείο Παιδείας» επανέλαβε, τονίζοντας πως δεν «μπορούν να μπαινοβγαίνουν Ιεράρχες στα σχολεία ή στα μαθήματα, να επιτηρούν καθηγητές και να λένε πράγματα που έρχονται σε πλήρη αντίθεση με το εκπαιδευτικό πρόγραμμα και το περιοχόμενων το μαθημάτων με αποτέλεσμα να δημιουργείται σύγχυση στα παιδιά και στους εφήβους».

Στόχος μας η αναβάθμιση του δημόσιου σχολείου

«Δεν έχουμε την αντίληψη του Κυριάκου Μητσοτάκη ότι οι μαθητές είναι πελάτες στα σχολεία» επανέλαβε ο Νίκος Φίλης σημειώνοντας πως μέσα σε συνθήκες δημοσιονομικών δυσχερειών, με 33.000 λιγότερους εκπαιδευτικούς την τελευταία επταετία και με μειωμένο προϋπολογισμό για την εκπαίδευση στο 2,8%, γίνεται προσπάθεια «για την αναβάθμιση του δημόσιου σχολείου, για ένα σχολείο δημοκρατικό, ποιότητας και ισότητας».

Εκπαιδευτικοί: Στην ανεργία οδηγούνται χιλιάδες αναπληρωτές της Πρωτοβάθμιας την επόμενη σχολική χρονιά

Τον ασκό του αιόλου άνοιξαν οι προωθούμενες ρυθμίσεις για τον ενιαίο τύπο ολοήμερου σχολείου, τις αλλαγές στην ειδική αγωγή και στα τμήματα ένταξης, που σε συνδυασμό με τους μηδενικούς διορισμούς, τις συνταξιοδοτήσεις και τα εναπομείναντα κονδύλια του ΕΣΠΑ θα οδηγήσουν, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των εκπαιδευτικών, στη μείωση περίπου 7.000 αναπληρωτών την επόμενη σχολική χρονιά (2016-2017). Κάνουν λόγο για πλασματικές υπεραριθμίες εκπαιδευτικών μέσω της μείωσης ωραρίου, για κατάργηση του «δασκάλου» του ολοημέρου, για νομιμοποίηση του καθεστώτος ανάθεσης των μαθημάτων αλλά και διαιώνιση της μετακίνησης των εκπαιδευτικών από το ένα σχολείο στο άλλο προκειμένου να συμπληρώσουν το ωράριο τους. Σύμφωνα με πληροφορίες, η Διδασκαλική Ομοσπονδία δεν θα έβλεπε με «κακό μάτι» τις επικείμενες αλλαγές εφόσον κινούνταν σε μια κατεύθυνση εξορθολογισμού του τομέα της πρωτοβάθμιας προς όφελος των μαθητών/τριων. Όπως επισημαίνουν, ωστόσο, οι ρυθμίσεις που αφορούν για παράδειγμα το ολοήμερο, δεν καθοδηγούνται από την αναγκαιότητα αναβάθμισης και επέκτασης του θεσμού, αλλά από «τους ασφυκτικούς περιορισμούς των οικονομικών δεδομένων της εκπαίδευσης που υπαγορεύονται από την μνημονιακή κυβερνητική πολιτική» και προειδοποιούν με συνέχιση των κινητοποίησεων τους.