Tι αναφέρει η ΕΝΩΣΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ ΤΕΧΝΙΚΗΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ Ανατολικής Θεσσαλονίκης:

Μπήκαμε στο τελευταίο δεκαήμερο του Οκτώβρη και η κατάσταση στα της χώρας είναι απελπιστική. Παρά τις προσλήψεις, τον δραματικό περιορισμό του χρόνου εγγραφών, το «κλείδωμα» των τμημάτων το καλοκαίρι, τις μη-εγκρίσεις των ολιγομελών, τις κληρώσεις των μαθητών στα τμήματα που συμπλήρωσαν το «όριο λειτουργίας» και την «προώθησή» τους σε άλλους τομείς, ειδικότητες και σχολεία (…) και τις υποσχέσεις για ενίσχυση των εκπαιδευτικών και της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, τα κενά παραμένουν δυσθεώρητα και καθιστούν το εβδομαδιαίο ωρολόγιο πρόγραμμα των σχολείων δυσλειτουργικό.

Οι κείμενες διατάξεις δίδουν άμεση προτεραιότητα έναντι όλων στην αποφυγή ατυχημάτων και στη διασφάλιση της υγείας και της σωματικής ακεραιότητας των μαθητών και ως εκ τούτου προβλέπουν την τοποθέτηση δύο εκπαιδευτικών στα εργαστηριακά μαθήματα όπου ο αριθμός των εγγεγραμμένων μαθητών ανά τμήμα ξεπερνά τους δεκατρείς (13). Πέραν των ανωτέρω, η άμεση τοποθέτηση δύο εκπαιδευτικών στα εργαστήρια του Ε.Κ. συμβάλει στην πληρέστερη διαχείριση της τάξης καθώς και στην εποπτεία και ορθή χρήση του εξοπλισμού. Συνεπώς η πρόβλεψη αυτή κρίνεται απολύτως αναγκαία και άμεσης προτεραιότητας σε κάθε περίπτωση.

Κατά παράβαση των διατάξεων αυτών δόθηκε προφορική εντολή στους εκπαιδευτικούς των Επαγγελματικών Λυκείων να συμπληρώνουν τις αναθέσεις τους στα θεωρητικά μαθήματα των ειδικοτήτων, με την αιτιολογία «να μην περιφέρονται ανεξέλεγκτα τα παιδιά στα κενά τους» με αποτέλεσμα να τοποθετείται ένας μόνον – και όχι δύο όπως προβλέπεται – εκπαιδευτικός στα εργαστήρια του Ε.Κ. που ασκούνται έως και εικοσιπέντε (25) μαθητές.

Ποιος άραγε έδωσε αυτή την προφορική εντολή παραβιάζοντας τις διατάξεις περί προστασίας των μαθητών και ποιος φέρει την ευθύνη στην περίπτωση ατυχήματος εκτός από τον εκπαιδευτικό που δέχτηκε ή υποχρεώθηκε να εκτελέσει αυτή την εντολή;

Η προτροπή να εκτελούνται οι εργαστηριακές ασκήσεις μόνο μέσω «επίδειξης» με προτζέκτορα ή με εκπαιδευτικά μοντέλα σε όσα εργαστήρια τα διαθέτουν, μόνον αφελής μπορεί να χαρακτηριστεί, δεδομένου ότι οι τεχνικές δεξιότητες δεν προσφέρονται με επιδείξεις, αλλά κατακτώνται μέσω της βιωματικής εκπαίδευσης με την ενασχόληση και την συμμετοχή των μαθητών στην πραγματοποίηση των εργαστηριακών ασκήσεων. Η βιωματική εκπαίδευση αποτελεί στόχο των εργαστηριακών μαθημάτων που προσφέρουν τα σχολεία της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και όχι η επίδειξη.

Μετά τη Β φάση των 8.763 προσλήψεων των αναπληρωτών (3.470 κλάδων / ειδικοτήτων στην Γενική Εκπαίδευση) και την περιορισμένη κάλυψη των κενών, οι προβλέψεις δεν αφήνουν χώρο για αισιοδοξία, καθώς οι συνολικά προγραμματισμένες προσλήψεις είναι 9.246, δηλαδή απομένουν ακόμη 500 περίπου σε ΟΛΟΥΣ τους τύπους σχολείων ΚΑΙ στις δύο βαθμίδες εκπαίδευσης (Δημοτικά, Γυμνάσια, Λύκεια, Σχολεία Ειδικής Αγωγής, Μουσικά Σχολεία, κτλ)…

Επίσης, η κατάργηση των Σχολικών Επιτροπών από τους δήμους που έχουν υπό την ευθύνη τους λιγότερα από 100 σχολεία – δηλαδή απ’ όλους τους δήμους της χώρας εκτός Θεσσαλονίκης και Αθηνών – έχει φέρει σε απόγνωση σχολεία και δημοτικές αρχές. Αυτό συμβαίνει διότι ακόμα δεν υπάρχει ο μηχανισμός της εκταμίευσης των επιδοτήσεων του υπουργείου Εσωτερικών στις σχολικές μονάδες, ενώ δεν έχουν αποσαφηνιστεί οι αρμοδιότητες και ο ρόλος των υπευθύνων στους δήμους, για την εύρυθμη λειτουργία των σχολικών μονάδων, ιδίως των Εργαστηριακών Κέντρων και των ΕΠΑ.Λ..

Αυτή τη στιγμή οι οικονομικοί διαχειριστές των ΕΠΑ.Λ. και των Ε.Κ., δηλαδή οι διευθυντές, δεν έχουν στη διάθεσή τους, ΟΥΤΕ ΔΕΚΑ ευρώ, για να τα διαχειριστούν κατά το δοκούν με αποτέλεσμα τα σχολεία σήμερα, να μην έχουν ούτε χαρτί υγείας, ουδείς λόγος βέβαια για αγορά των αναλώσιμων υλικών που απαιτούνται για την πραγματοποίηση των εργαστηριακών ασκήσεων στα ΕΚ.

Αντί της έγκρισης νέων πιστώσεων για προσλήψεις αναπληρωτών και εξυπηρέτηση άλλων αναγκών στην εκπαίδευση, όπως π.χ. τις πληρωμές των εκπαιδευτικών που συμμετείχαν πέρυσι στον θεσμό της Μαθητείας και οι οποίοι ακόμη δεν έχουν λάβει ούτε ευρώ… στο Υπουργείο Παιδείας μετράνε πόσες θέσεις αναπληρωτών γλιτώσανε με τις συγχωνεύσεις και την κατάργηση των ολιγομελών τμημάτων.
Απλά αναφέρουμε, ότι οι αμοιβές των εκπαιδευτικών που συμμετείχαν πέρυσι στην «Η» φάση του θεσμού της Μαθητείας των Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑ.Λ.) αφορά δαπάνη που έχει εγκριθεί στον προϋπολογισμό του 2024 και κατά 50% χρηματοδοτείται από Ενωσιακά Κεφάλαια και η οποία ακόμα ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΑΠΟΔΟΘΕΙ στους δικαιούχους…

ΖΗΤΟΥΜΕ
Την πρόσληψη ΜΟΝΙΜΩΝ εκπαιδευτικών κλάδων/ειδικοτήτων στα ΕΠΑ.Λ..
Την ΑΜΕΣΗ πρόσληψη αναπληρωτών για την κάλυψη των λειτουργικών κενών.
Την επανίδρυση των Σχολικών Επιτροπών.
Την άμεση πληρωμή των εκπαιδευτικών που συμμετείχαν στην «Η» φάση του Μεταλυκειακού Έτους – Τάξης Μαθητείας των Επαγγελματικών Λυκείων.

Από το Διοικητικό Συμβούλιο της Ε.Λ.Τ.Ε.Ε. Ανατολικής Θεσσαλονίκης

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025