H EΛΜΕ Πειραιά μεταξύ άλλων τονίζει σε ανακοίνωσή της πως είναι «Απαράδεκτη κατάσταση στην Ειδική Αγωγή-Μεγάλες οι κυβερνητικές ευθύνες»

ΠΟΛΥ ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΤΙΣ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ Η ΑΠΟΦΑΣΗ ΙΔΡΥΣΗΣ ΝΕΩΝ ΤΜΗΜΑΤΩΝ ΕΝΤΑΞΗΣ-ΜΟΛΙΣ 1 ΣΕ ΟΛΗ ΤΗ ΔΙΔΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

ΝΑ ΞΕΚΙΝΗΣΟΥΝ ΑΜΕΣΑ ΟΙ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ ΓΙΑ ΝΕΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΙΔΡΥΣΗΣ ΤΜΗΜΑΤΩΝ ΕΝΤΑΞΗΣ-ΝΑ ΒΓΕΙ ΑΜΕΣΑ ΣΧΕΤΙΚΗ ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ

ΝΑ ΕΓΚΡΙΘΟΥΝ ΟΛΑ ΤΑ ΤΜΗΜΑΤΑ ΕΝΤΑΞΗΣ ΠΟΥ ΠΡΟΤΕΙΝΑΝ ΤΙΣ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΕΣ ΧΡΟΝΙΕΣ (2018-2019 ΚΑΙ 2020-2021) ΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΚΑΙ ΕΜΕΙΝΑΝ ΣΤΑ ΧΑΡΤΙΑ

Συναδέλφισσες, Συνάδελφοι

Πριν λίγες μέρες δημοσιεύτηκε σε ΦΕΚ (τεύχος Β’ 6179/5-12-2022) η απόφαση (ΚΥΑ) για την ίδρυση 40 νέων Τμημάτων Ένταξης (Τ.Ε.) σε όλη την Ελλάδα. Από αυτά, το ένα θα είναι στο 4ο Γυμνάσιο Κερατσινίου. Συνολικά στη ΔΙΔΕ Πειραιά, μαζί με το νέο Τ.Ε., θα λειτουργούν από τη νέα χρονιά:

12 Τ.Ε. στην Α’ Πειραιά (περιλαμβάνει τους Δήμους Πειραιά, Νίκαιας-Ρέντη, Κορυδαλλού, Κερατσινίου-Δραπετσώνας, Σαλαμίνας), 11 σε Γυμνάσια, μόλις ένα σε ΓΕΛ, κανένα σε ΕΠΑΛ.
4 στη Β’ Πειραιά (Aργοσαρωνικός), 3 σε Γυμνάσια (Σπετσών, Γαλατά Τροιζηνίας, 2ου Γυμνασίου Αίγινας) και 1 σε ΓΕΛ (Σπετσών), κανένα σε ΕΠΑΛ
1 στη Γ’ Πειραιά (Κύθηρα), στο Γυμνάσιο.

Σημειώνουμε ότι εδώ και 5 χρόνια δεν είχε γίνει καμία νέα ίδρυση Τ.Ε.! Η τελευταία φορά που υπήρξε απόφαση έγκρισης και ίδρυση νέων Τμημάτων Ένταξης (Τ.Ε.) ήταν πριν τη σχολική χρονιά 2018-2019!
Δηλαδή, εδώ και 5 χρόνια, δεν είχε προχωρήσει η δημιουργία ούτε ενός Τ.Ε., παρά την αλματώδη αύξηση των παιδιών που λαμβάνουν σχετικές γνωματεύσεις, που την έχουν ανάγκη.
Συγκεκριμένα: την σχολική χρονιά 2018-2019 εκδόθηκε σχετική εγκύκλιος από το ΥΠΑΙΘ, τα σχολεία κατέθεσαν προτάσεις (με βάση τις προϋποθέσεις που απαιτούνται), αλλά δεν εγκρίθηκε κανένα Τ.Ε.! Την σχολική χρονιά 2020-2021 έγινε η ίδια διαδικασία, με βάση την οποία εγκρίθηκαν πριν λίγες μέρες τα 40 νέα Τμήματα Ένταξης, δηλαδή μετά από περίπου 1,5 χρόνο (οι εισηγήσεις των ΚΕΔΑΣΥ-τότε ΚΕΣΥ, όπως φαίνεται στην ΚΥΑ, έγιναν τον Ιούνιο του 2021)! Τις σχολικές χρονιές 2019-2020, 2021-2022, αλλά και την τρέχουσα σχολική χρονιά (2022-2023) δεν εκδόθηκε καν η σχετική εγκύκλιος-πρόσκληση!

Πρόκειται για μια απαράδεκτη, τραγική κατάσταση, που υποβαθμίζει κατάφωρα την ειδική εκπαιδευτική στήριξη, που χρειάζονται οι μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
Ο αριθμός των Τ.Ε. στη ΔΙΔΕ Πειραιά είναι πολύ πίσω από τις πραγματικές ανάγκες. Σαν αποτέλεσμα, πολλοί μαθητές με γνωμάτευση δεν φοιτούν σε Τ.Ε., γιατί πολύ απλά, δεν επαρκούν αυτά που υπάρχουν. Ενώ απαιτείται να έχουν εξειδικευμένη στήριξη και διαφοροποιημένη διδασκαλία, από ειδικούς παιδαγωγούς, στην ουσία το μόνο που γίνεται είναι απλά να εξετάζονται προφορικά. Στην καλύτερη περίπτωση, κάποια από τα παιδιά αυτά έχουν Παράλληλη Στήριξη. Είναι χαρακτηριστικά τα εξής παραδείγματα:

Σε όλη τη ΔΙΔΕ Πειραιά, υπάρχουν μόλις 2 Τ.Ε. σε ΓΕΛ (10ο ΓΕΛ Πειραιά και ΓΕΛ Σπετσών). Κανένα σε ΕΠΑΛ! Την ίδια ώρα, υπάρχουν Τ.Ε. σε 15 Γυμνάσια. Αυτό σημαίνει ότι ακόμα και αν ένα παιδί φοιτά σε Τ.Ε. στο Γυμνάσιο, στο Λύκειο (ΓΕΛ-ΕΠΑΛ) αυτό δεν συμβαίνει.
Για όλο το Δήμο Πειραιά και για όλο το Δήμο Νίκαιας-Ρέντη, δύο από τους μεγαλύτερους Δήμους στην Ελλάδα, λειτουργούν σε Γυμνάσια μόλις 6 Τ.Ε. (από 3 σε κάθε Δήμο). Δεν υπάρχει Τ.Ε. σε κανένα ΓΕΛ-ΕΠΑΛ του Δήμου Νίκαιας-Ρέντη. Το ίδιο και στο Δήμο Κερατσινίου-Δραπετσώνας.
Στην Αίγινα λειτουργεί μόνο ένα Τ.Ε. (2ο Γυμνάσιο Αίγινας). Είναι επιτακτική ανάγκη η ίδρυση κι άλλου, αφού αυτό που υπάρχει δεν επαρκεί. Σχετικό αίτημα έχει υποβάλει ο Σύλλογος Γονέων του Γυμνασίου Μεσαγρού Αίγινας, αλλά και η εκπαιδευτική κοινότητα του Γυμνασίου με Λυκειακές Τάξεις Αγκιστρίου. Στο Αγκίστρι υπάρχουν 6 παιδιά με γνωματεύσεις και καμία υποστήριξη από ειδικούς παιδαγωγούς.
Το πλέον εξοργιστικό παράδειγμα είναι πως σε όλο τον Κορυδαλλό (7 ημερήσια Γυμνάσια, 5 ημερήσια ΓΕΛ, 1 πολύ μεγάλο ΕΠΑΛ) και στο Πέραμα (3 Γυμνάσια, 2 ΓΕΛ, 1 ΕΠΑΛ) δεν υπάρχει κανένα Τ.Ε.! Την ίδια ώρα, οι γνωματεύσεις παιδιών από τα ΚΕΔΑΣΥ, έχουν αυξηθεί κατακόρυφα τα τελευταία χρόνια. Σύμφωνα με το υπόμνημα που απέστειλε στην ΕΛΜΕ Πειραιά, μετά από αίτημα του σωματείου, η Κοινωνική Λειτουργός και μέλος της Επιτροπής Διεπιστημονικής Υποστήριξης (ΕΔΥ), στο Πέραμα υπάρχουν 83 μαθητές με γνωμάτευση στα 3 πρωινά Γυμνάσια (!) και 32 μαθητές με γνωμάτευση στα 2 ΓΕΛ (επισυνάπτεται το σχετικό υπόμνημα!). Μόνο στο 3ο Γυμνάσιο Περάματος υπάρχουν 14 μαθητές με γνωμάτευση ειδικά για Τ.Ε., που φυσικά δεν υπάρχει! Οι μαθητές από το Πέραμα καλούνται να πάνε στο Κερατσίνι, αν θέλουν να φοιτήσουν σε Τ.Ε., κάτι που είναι αδύνατο να γίνει τις περισσότερες φορές, αφού οι γονείς των μαθητών εργάζονται. Συνεπώς, η μόνη διαφοροποιημένη διδασκαλία για τα παιδιά αυτά είναι η σύσταση να εξετάζονται προφορικά! Είναι πραγματικά ντροπή! Ακόμα και αν θεωρήσουμε ότι κάποιοι μαθητές έχουν Παράλληλη Στήριξη ή ότι δεν είναι απαραίτητη η φοίτησή τους σε Τ.Ε., σύμφωνα με τη γνωμάτευση του ΚΕΔΑΣΥ, το πρόβλημα είναι εκρηκτικό! Πάρα πολλά παιδιά στο Πέραμα έχουν ανάγκη τη φοίτηση σε Τ.Ε. και αυτό αναζητείται…

Είναι επίσης χαρακτηριστικό ότι στη ΔΙΔΕ Πειραιά υπάρχουν στην Ειδική Αγωγή (Τ.Ε. και Π.Σ.) ελλείψεις-κενά 584 ωρών στα Τμήματα Ένταξης (27 εκπαιδευτικοί Ειδικής Αγωγής) και 1117 ώρες στην Παράλληλη Στήριξη (50 εκπαιδευτικοί). Με την τελευταία φάση (18/11/2022) προσλήφθηκαν μόλις 11 εκπαιδευτικοί στα Τ.Ε. και 19 στην Π.Σ. Όπως είναι φανερό, τα κενά, ιδιαίτερα στην Π.Σ. παραμένουν και είναι τεράστια, με αποτέλεσμα ο/η εκπαιδευτικός να κάνει από λίγες ώρες μάθημα σε κάθε παιδί (κι όχι όσες δικαιούται) και οι εκπαιδευτικοί της Π.Σ. να γυρίζουν 3 και 4 σχολεία!
Τα προβλήματα στην Ειδική Αγωγή, είναι σε όλα τα επίπεδα.
Στη ΔΙΔΕ Πειραιά λειτουργούν 4 Ειδικά Σχολεία στην Α’ Πειραιά (2 ΕΝΕΕΓΥΛ και 2 ΕΕΕΕΚ) και 1 στη Β’ Πειραιά (ΕΕΕΕΚ Γαλατά). Δεν επαρκούν, έχουν μεγάλο αριθμό μαθητών και είναι επιτακτική ανάγκη η ίδρυση και άλλων Ειδικών Σχολείων στη Β/θμια Εκπαίδευση. Στην Σαλαμίνα π.χ. δεν υπάρχει ειδικό σχολείο στη Β/θμια Εκπαίδευση.
Με βάση το νέο νομοθετικό πλαίσιο (άρθρο 17, νόμος 4823/2020), η υποχρέωση των Επιτροπών Διεπιστημονικής Υποστήριξης (Ε.Δ.Υ.) των σχολείων να καταρτίζουν βραχυχρόνιο πρόγραμμα παρέμβασης ανά μαθητή και να ακολουθεί η παραπομπή του παιδιού στα ΚΕΔΑΣΥ, στην πράξη, από τη μέχρι τώρα εμπειρία, καθυστερεί την τελική αξιολόγηση του μαθητή από Διεπιστημονική Ομάδα, την τελική γνωμάτευση. Είναι χαρακτηριστικό ότι μία Ε.Δ.Υ. καλύπτει έως και 5 σχολεία, ενώ το πρόβλημα επιτείνεται από την μεγάλη αύξηση των μαθητών που έχουν ανάγκη ειδικής εκπαιδευτικής βοήθειας και καταφεύγουν στις Ε.Δ.Υ. Μόνο η αρμόδια Ε.Δ.Υ. στο Πέραμα, έχει παραπέμψει 10 μαθητές στο ΚΕΔΑΣΥ από την αρχή της χρονιάς.
Είναι φανερό ότι οι ανάγκες των μαθητών που χρήζουν ειδική εκπαιδευτική υποστήριξη αντιμετωπίζονται σαν κόστος. Μπαίνουν και αυτές στον “προκρούστη” της αντιλαϊκής-αντιεκπαιδευτικής πολιτικής, που έχει σαν αποτέλεσμα, ανάμεσα στα άλλα, την ύπαρξη κενών μέσα στο Δεκέμβρη!

Απαιτούμε:
την άμεση κάλυψη όλων των κενών στη Γενική και στην Ειδική Αγωγή.
την άμεση ίδρυση των Τμημάτων Ένταξης (Τ.Ε.) που πρότειναν τα σχολεία τις προηγούμενες σχολικές χρονιές. Την ίδρυση Ειδικών Σχολείων στη Β/θμια Εκπαίδευση.
την άμεση έκδοση εγκυκλίου για τη φετινή σχολική χρονιά, ώστε να κατατεθούν οι νέες προτάσεις των σχολείων.

Καλούμε τα σωματεία των εκπαιδευτικών, τους φορείς του γονεϊκού κινήματος να αναδείξουν αυτό το τεράστιο θέμα, να δυναμώσουμε τον αγώνα από κοινού για ίδρυση των Τ.Ε. που έχουν ανάγκη οι μαθητές μας.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025