Στις ενότητες των Κριτικών Ανθρωπιστικών Επιστημών μελετάμε τον ίδιο τον κόσμο μας, από σκοπιές απρόσμενες, προκλητικές και γοητευτικές. Συζητάμε και μαθαίνουμε για αυτόν. Έναν κόσμο περίπλοκο και απαιτητικό. Έναν κόσμο που μεταβάλλεται. Ένα κόσμο που τον πλάθουμε και μας πλάθει.

Καθημερινά είμαστε αναγκασμένες και αναγκασμένοι να κρίνουμε όψεις αυτού του κόσμου για να μπορούμε να δράσουμε και να δημιουργήσουμε. Σταθμίζουμε και ελέγχουμε πριν κάνουμε κάτι ή αποφανθούμε. Αυτό συνιστά την κριτική και η κριτική είναι στάση.

Μια τέτοια στάση διαπερνά όλους τους τομείς της ζωής. Χαρακτηρίζει την κίνησή μας στο κοινωνικό και πολιτισμικό μας περιβάλλον, τον τρόπο με τον οποίο ακούμε, βλέπουμε, διαβάζουμε και γράφουμε, διασκεδάζουμε ή και αγωνιζόμαστε για τις ανάγκες μας.

Ελάχιστα έχουμε διδαχτεί γύρω από αυτή τη στάση και τα αντικείμενά της στη διάρκεια των σχολικών μας χρόνων. Τα ενδιαφέροντά μας μορφοποιήθηκαν άλλωστε μαζί με τις ανάγκες και τις εμπειρίες μας στην ενήλικη ζωή. Τώρα ξέρουμε τι θα θέλαμε να γνωρίζουμε, τι θα θέλαμε να μπορούμε να καταλάβουμε, τι θα μας άρεσε να κατέχουμε.

Σε αυτή τη στάση κι αυτά τα ενδιαφέροντα, σε αυτές τις ανάγκες και εμπειρίες, σε ό,τι συνιστά αντικείμενο περιέργειας, ανοικτό ερώτημα ή μεράκι αναφέρονται οι ενότητες επιμόρφωσης που προσφέρονται από το κάτω από την ομπρέλα των Κριτικών Ανθρωπιστικών Επιστημών.

Η κριτική ματιά στα πεδία και αντικείμενα των ανθρωπιστικών και κοινωνικών επιστημών τους αποδίδει μια γόνιμη στόχευση και μια πρωτότυπη προσέγγιση. Αναδεικνύει όψεις που τροφοδοτούν την περιπέτεια της μάθησης. Μακριά από στερεοτυπικές εικόνες και κοινότοπη πληροφορία, με έμφαση στο τι μας νοιάζει να μάθουμε – ως προς το περιεχόμενο και τις μεθόδους, ως προς τα θέματα και τα υλικά, ως προς τη σύλληψη των ενοτήτων και την επιλογή αυτών που διδάσκουν. Μια άλλη σκοπιά.

Οι γνωστικές περιοχές των προγραμμάτων
1. Φιλοσοφία
2. Κοινωνική και Πολιτική Σκέψη
3. Δίκαιο – Δικαιώματα
4. Σπουδές Φύλου
5. Κοινωνία των Πολιτών
6. Τέχνη και Πολιτισμός
7. Συνείδηση και Ασυνείδητο
8. Παιδεία και Μόρφωση

Τα προγράμματα
• Η φιλοσοφική σκέψη: Στην αρχαιότητα και το μεσαίωνα
• Η φιλοσοφική σκέψη: Από την Αναγέννηση μέχρι και τον 19ο αιώνα
• Η φιλοσοφική σκέψη: Στον 20ο και τον 21ο αιώνα
• Η φιλοσοφική σκέψη: Από τον αφηρημένο στοχασμό στην καθημερινή πράξη
• Η φιλοσοφική σκέψη: Λογική, Γνώση και Επιστήμη
• Η φιλοσοφική σκέψη: Πολιτική φιλοσοφία
• Η φιλοσοφική σκέψη: Τέχνη και Αισθητική
• Ιστορία και Θεωρία του Φύλου και της Σεξουαλικότητας
• Ιστορία της κυβερνητικότητας του σώματος και της ανθρώπινης επιθυμίας (libido)
• Φύλο, Σεξουαλικότητα, Επιστήμη και Βιοεξουσία
• Queer Παιδαγωγική
• Ταυτότητα, Ετερότητα και Διαπολιτισμικότητα: Συγκείμενα και πολιτικές διαχείρισης του κοινωνικού
μετασχηματισμού
• Εκπαίδευση και κατάρτιση στελεχών ΜΚΟ

Οι συντονιστές και οι διδάσκοντες
Το γενικό συντονισμό έχουν αναλάβει οι:
• Μιχάλης Σπουρδαλάκης, Ομότιμος Καθηγητής ΕΚΠΑ
• Μάκης Κουζέλης, Ομότιμος Καθηγητής ΕΚΠΑ

Στη διδασκαλία των προγραμμάτων συμμετέχουν μεταξύ άλλων οι:
• Δρ. Τζότζο Διακουμάκου
• Γεράσιμος Κακολύρης, Επίκουρος Καθηγητής ΕΚΠΑ
• Βασίλης Κάλφας, Ομότιμος Καθηγητής ΑΠΘ
• Δημήτρης Καρύδας, Αναπληρωτής Καθηγητής ΕΚΠΑ
• Δρ. Ευτυχία Κατσιγαράκη
• Μάκης Κουζέλης, Ομότιμος Καθηγητής ΕΚΠΑ
• Δρ. Χρήστος Κουρούτζας
• Δρ. Θανάσης Λάγιος
• Δρ. Βάσια Λέκκα
• Γιώργος Ξηροπαΐδης, Καθηγητής Πάντειο Πανεπιστήμιο
• Μανώλης Πατηνιώτης, Καθηγητής ΕΚΠΑ
• Γιάννης Πρελορέντζος, Καθηγητής ΕΚΠΑ
• Μιχάλης Σπουρδαλάκης, Ομότιμος Καθηγητής ΕΚΠΑ
• Δρ. Δήμητρα Τζανάκη
• Δρ. Ευδοξία Φασούλα
• Άννα Χρονάκη, Καθηγήτρια Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας

Για περισσότερες πληροφορίες:

• Διαδικτυακός τόπος: critical.humanities-ekpa.gr
• Διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου: [email protected]