Μετά από μια δεκαετία μηδενικών και συνεχόμενων αλλαγών στην προσμέτρηση (βλέπε κλείδωμα πινάκων γενικής εκπαίδευσης) το Υπουργείο Παιδείας δύο μέρες πριν την έναρξη των χριστουγεννιάτικων διακοπών προτείνει ένα σύστημα διορισμών που απαξιώνει τα πτυχία και την προϋπηρεσία ΟΛΩΝ των αναπληρωτών εκπαιδευτικών οι οποίοι υπηρετούν τη δημόσια εκπαίδευση εδώ και πολλά έτη.

ΣΑΤΕΑ

Η επιλογή του Υπουργείου να νομοθετήσει ένα σύστημα / προσλήψεων που υποτιμά τις τετραετείς σπουδές των εκπαιδευτικών, απαιτώντας επιπλέον “διαπιστευτήρια” για το δικαίωμα πρόσβασης στην εργασία στο δημόσιο σχολείο, και το οποίο παράλληλα δεν προσμετρά την προσφερθείσα προϋπηρεσία στο σύνολό της σηματοδοτεί μια νέα μαύρη σελίδα στα εκπαιδευτικά δεδομένα.

Μια τέτοια επιλογή τόσο ως προς τον χρόνο όσο και ως προς το περιεχόμενό της δε μας εκπλήσσει, καθώς το Υπουργείο είχε δείξει τις προθέσεις του για εφαρμογή του προσοντολογίου ήδη από τον Απρίλιο του 2017 με την τροπολογία για τους αναπληρωτές Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης.
Πιο συγκεκριμένα, οι 3 άξονες υλοποίησης της πρότασης:

1.ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ
Η πρόταση του Υπουργείου για το νέο σύστημα διορισμών/ προσλήψεων απαξιώνει το πτυχίο και τα επαγγελματικά δικαιώματα που απορρέουν από αυτό. Όχι μόνο των εκπαιδευτικών ΠΕ61-ΠΕ71, όλων των εκπαιδευτικών, καθώς ανοίγει ο ασκός του Αιόλου για την αμφισβήτηση κάθε πτυχίου εκπαιδευτικού από δημόσιο πανεπιστήμιο με σπουδές τετραετούς φοίτησης. Ιδίως στην περίπτωση της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης που θα ανοίξει, σύμφωνα με τις ανακοινώσεις, τον χορό των διορισμών για μια ακόμη φορά επισημαίνουμε ότι: α) δίνεται δικαίωμα διορισμού άνευ σπουδών σε αυτή βάσει μόνο προϋπηρεσίας (βλ. νόμο 4415/2016), β) οι τετραετείς σπουδές εξισώνονται με μονοετές μεταπτυχιακό με τις όποιες κατά καιρούς κριτικές έχουν διατυπωθεί ακόμη για αυτό το θέμα. Επιπλέον, λαμβάνεται υπόψη ο βαθμός του πτυχίου και όχι η ημερομηνία κτήσης του!Στην πραγματικότητα το Υπουργείο αυτοαναιρείται, καθώς από τη μια ανακοινώνει την κατάργηση των προβλεπόμενων κατά τον νόμο 3848/2010 (νόμος Διαμαντοπούλου) για τα ακαδημαϊκά προσόντα, από την άλλη το ίδιο εισάγει ένα νέο προσοντολόγιο με 3 άξονες υλοποίησης (βλ. πίνακα στο τέλος του Δελτίου Τύπου). Βλέπουμε πως πλέον όχι απλά ενισχύεται αλλά γενικεύεται η “βιομηχανία προσόντων” σε όλη την εκπαίδευση, καθώς η πρόταση εισάγει ακόμη και πιστοποιητικά επιμόρφωσης από ΑΕΙ!

2. ΠΡΟΫΠΗΡΕΣΙΑ
Το “ταβάνι” στην προϋπηρεσία αποτελεί, επίσης, κατάφωρη αδικία και πολιτική επιλογή του Υπουργείου. Η προϋπηρεσία των αναπληρωτών, όχι μόνο της Ειδικής Αγωγής αλλά και άλλων κλάδων με πάνω από 120 μήνες καταλήγει στον κάλαθο των αχρήστων. Εδώ και πολλά έτη χιλιάδες αναπληρωτές εργάστηκαν σε ένα σύστημα στο οποίο κυρίαρχο κίνητρο ήταν η απόκτηση προϋπηρεσίας, χωρίς να υπάρξει μέχρι σήμερα αλλαγή σε αυτό κριτήριο, με εξαίρεση εδώ και δύο έτη την τροπολογία της Ειδικής Αγωγής.

3. ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ
Ως προς τα κοινωνικά κριτήρια το Υπουργείο φαίνεται πως αποφεύγει να γνωστοποιήσει ρητά και αναλυτικά τα μόρια που τους αντιστοιχούν, γεγονός που αφήνει περιθώριο ποικίλων ερμηνειών και εξυπηρέτησης σκοπιμοτήτων. Τα κοινωνικά κριτήρια μπορούν να λαμβάνονται υπόψη μετά τον διορισμό των συναδέλφων, με εξαίρεση την προώθηση της κοινωνικής πολιτικής που αφορά ειδικές κοινωνικές ομάδες, λ.χ. οι εκπαιδευτικοί με αναπηρία, όπως ισχύει και σε άλλες νομοθετικές διατάξεις.

Οι δηλώσεις του Υπουργού περί παροχής ευκαιριών σε όλες τις επιμέρους “κατηγορίες” εκπαιδευτικών (με ή χωρίς προϋπηρεσία, με ή χωρίς προσόντα) αποτελούν μια επικοινωνιακή τακτική με στόχο τον περιορισμό των αντιδράσεων από πλευράς των συναδέλφων. Με αυτή την πρόταση στην πραγματικότητα το Υπουργείο εφαρμόζει το διαίρει και βασίλευε μέσω της προώθησης του ανταγωνισμού μεταξύ των εκπαιδευτικών. Για μια ακόμη φορά η πολιτική ηγεσία επιχειρεί να διασπάσει την ενότητα των εκπαιδευτικών και να εδραιώσει την αντίληψη ότι οι ίδιοι πρέπει να αποκτούν συνεχώς προσόντα για να έχουν πιθανότητες να εργαστούν, αντί το ίδιο να φροντίσει να καλύψει όλες τις πραγματικές ανάγκες του δημόσιου σχολείου.

Δεν παζαρεύουμε την προϋπηρεσία!
Δε δεχόμαστε το προσοντολόγιο!
Υπερασπιζόμαστε το πτυχίο!
Συνεχίζουμε δυναμικά τον αγώνα για μαζικούς, μόνιμους διορισμούς και κάλυψη όλων των πραγματικών αναγκών του δημόσιου σχολείου με βάση το πτυχίο και την προϋπηρεσία!

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025