«Δεν έχουμε κανενός είδους δογματισμό, δεν έχουμε κάποιες ιδεολογικές αγκυλώσεις (…) Εδώ δε μιλάμε για ιδεολογικές διαφορές (…) Μιλάμε για ένα θέμα που αφορά τα παιδιά του κόσμου. Μιλάμε για την Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση και άρα είναι κάτι που θέλουμε να είναι σε μια σωστή και εποικοδομητική κατεύθυνση. Δεν υπάρχουν άλλα συμφέροντα και άλλου είδους αντιλήψεις πίσω από αυτό». Τα παραπάνω είπε, μεταξύ άλλων, ο υφυπουργός Παιδείας, Σ. Κεδίκογλου, μιλώντας στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, κατά την παρουσίαση του νομοσχεδίου για την Ειδική Αγωγή.

Ενα νομοσχέδιο στη ρότα των προηγούμενων, που μόνο τα συμφέροντα των παιδιών με ειδικές ανάγκες και των οικογενειών τους δεν εξυπηρετεί, αφού ανοίγει το δρόμο για την ακόμη μεγαλύτερη δραστηριοποίηση ιδιωτών στον ιδιαίτερα ευαίσθητο χώρο της Ειδικής Αγωγής. Ετσι, οξύνει στο πολλαπλάσιο τα προβλήματα χιλιάδων λαϊκών οικογενειών που έχουν παιδιά με ειδικές ανάγκες και ζουν με την αγωνία αν θα μπορέσουν τα παιδιά τους να παρακολουθήσουν κάποια δομή εκπαίδευσης ή θα μείνουν κλεισμένα στα σπίτια τους, αν θα μάθουν να αυτοεξυπηρετούνται, τι θα απογίνουν όταν οι ίδιοι φύγουν από τη ζωή.

Υπενθυμίζεται ότι το συγκεκριμένο νομοσχέδιο λειτουργεί συμπληρωματικά στον προηγούμενο νόμο (2008) και ενισχύει ακόμη παραπέρα την εφαρμογή των κατευθύνσεων της ΕΕ για ακόμα μεγαλύτερη συρρίκνωση των δομών Ειδικής Αγωγής, ενίσχυση της επιχειρηματικής δράσης, φόρτωμα στην ίδια την οικογένεια του κόστους για τις ανάγκες της εκπαίδευσης και αποκατάστασης του παιδιού με αναπηρίες και μαθησιακές δυσκολίες, διατήρηση και επέκταση των ελαστικών σχέσεων εργασίας στο χώρο των εκπαιδευτικών. Μετατρέπει την Ειδική Αγωγή από υποχρέωση του κράτους σε εμπόρευμα, μέσω επικίνδυνων και ευκαιριακών προγραμμάτων.

Χωρίς δομές και προσωπικό στην Κεφαλονιά

Είναι τουλάχιστον υποκρισία και πρόκληση η κυβέρνηση να μιλάει «για σωστή και εποικοδομητική κατεύθυνση του νομοσχεδίου». Ενδεικτική της απάνθρωπης πραγματικότητας που έχει ήδη διαμορφώσει και θα οξύνει η εφαρμοζόμενη πολιτική και στο χώρο της Ειδικής Αγωγής είναι η κατάσταση στην Κεφαλονιά.

Συγκεκριμένα, το Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Περατάτων αποτελεί, πέρα από τα τμήματα ένταξης, τη μοναδική δομή Ειδικής Αγωγής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης στο νησί και σε αυτό φοιτούν μαθητές από όλο το νησί. Οι ελλείψεις σε κτιριακή υποδομή δεν επιτρέπουν τη λειτουργία εργαστηρίων λογοθεραπείας, ψυχολογικής στήριξης και εργοθεραπείας, σε ανεξάρτητο χώρο. Τα παιδιά αναγκάζονται να μετακινούνται διαρκώς αναζητώντας διαθέσιμο χώρο.

Δίπλα στο κτιριακό πρόβλημα που αντιμετωπίζει, σοβαρή είναι η καθυστέρηση στη στελέχωσή του με προσωπικό. Φέτος, οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί Ειδικής Αγωγής τοποθετήθηκαν τον Οκτώβρη, ενώ το υπόλοιπο απαραίτητο ειδικό επιστημονικό προσωπικό (ψυχολόγος, κοινωνικός λειτουργός και λογοθεραπευτής) συμπληρώθηκε το Γενάρη! Η «λύση» στο πρόβλημα της μεταφοράς των παιδιών από και προς το σχολείο δόθηκε δύο μήνες μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς, μη πληρώντας όλες τις προϋποθέσεις για ασφάλεια των μαθητών (από τους οποίους το 60% ανήκει στο φάσμα του αυτισμού), χωρίς την ύπαρξη συνοδείας από ειδικευμένο προσωπικό.

Το ΚΕΔΔΥ Κεφαλονιάς – το οποίο κάνει τις γνωματεύσεις για να εγγραφούν τα παιδιά στο ειδικό σχολείο – λειτουργεί χωρίς επαρκές προσωπικό, κάνοντας προτάσεις που επί της ουσίας δεν έχουν πρακτικό αντίκρισμα καθώς υπάρχουν λίγα τμήματα ένταξης στα κανονικά σχολεία για παιδιά που θα έπρεπε να παρακολουθούν ειδικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα. Επιπλέον, δεν υπάρχει ούτε Ειδικό Γυμνάσιο – Λύκειο για τα παιδιά που αποφοιτούν από το Ειδικό Σχολείο, στερώντας τους το δικαίωμα να συνεχίσουν τη φοίτησή τους. Ετσι, η συνέχιση της φοίτησης στο ΕΕΕΕΚ Φαρακλάτων αποτελεί μονόδρομο.

Η κατάσταση είναι ακόμη πιο ασφυκτική όταν δεν υπάρχει πλέον οδηγός να εκτελεί τη μεταφορά των μαθητών στο Κέντρο Φυσικής και Ιατρικής Αποκατάστασης (ΚΕΦΙΑΠ) Αργοστολίου, με αποτέλεσμα να στερούνται πλέον και την εργοθεραπεία και τη φυσικοθεραπεία που έκαναν στο πλαίσιο αυτής της δομής του νοσοκομείου. Ο μοναδικός οδηγός του Κέντρου, ο οποίος εξυπηρετούσε τη μετακίνηση ΑμεΑ σε καθημερινή βάση από και προς το Κέντρο, έχει τεθεί εδώ και ένα μήνα σε διαθεσιμότητα. Χωρίς οδηγό όλα αυτά τα άτομα με νοητική υστέρηση, με διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές ή που αντιμετωπίζουν σοβαρά κινητικά προβλήματα στερούνται τη συνέχεια των θεραπειών τους με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ψυχική και σωματική υγεία τους. Επισημαίνεται ότι λόγω έλλειψης προσωπικού μια σειρά υποδομές που υπάρχουν στο ΚΕΦΙΑΠ, όπως η πισίνα και το εργαστήριο αυτόνομης διαβίωσης, δε λειτουργούν.

Για την εκρηκτική κατάσταση που έχει διαμορφωθεί και στην Κεφαλονιά για τα ΑμεΑ κατέθεσαν Ερωτήσεις στη Βουλή οι βουλευτές του ΚΚΕ Νίκος Καραθανασόπουλος και Νίκος Μωραΐτης προς τους υπουργούς Παιδείας και Υγείας.

rizospastis.gr

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025