Αναστάτωση επικρατεί τις τελευταίες ημέρες στις τάξεις του Ελληνικού Ανοιχτού Πανεπιστημίου, καθώς η Διοικούσα Επιτροπή ανακοίνωσε πως θα υπάρξει αγορά πλατφόρμας τηλεκπαίδευσης για τη διενέργεια των τελικών εξετάσεων, ενώ ήδη το Πανεπιστήμιο διαθέτει σύγχρονα συστήματα εξ αποστάσεως εκπαίδευσης.

Ναπολέων Παπαδόπουλος, thesstoday.gr

Ειδικότερα, στις 2 Απριλίου το ΕΑΠ εξέδωσε ανακοίνωση, μέσω της οποίας προσκαλούσε κάθε ενδιαφερόμενο να καταθέσει πρόταση, προκειμένου να του ανατεθεί η προμήθεια συστήματος σύγχρονης τηλεκπαίδευσης. Μάλιστα, η ημερομηνία κατάθεσης προσφορών εξέπνευσε την περασμένη Τρίτη 7 Απριλίου, με τις εξελίξεις να είναι άμεσες. Αυτό προκάλεσε ανησυχία στις τάξεις των φοιτητών, καθώς δεν προηγήθηκε ενημέρωση.

Το ThessToday.gr, το οποίο παρακολουθεί στενά τα θέματα που αφορούν το ΕΑΠ, επικοινώνησε με την πρόεδρο του Πανελλήνιου Φοιτητικού Συλλόγου ΕΠΟ- ΕΑΠ, Μέμα Χαλιώτη, η οποία ανέλυσε διεξοδικά πως δε θα πρέπει να γίνονται πειραματισμοί που αφορούν την εξεταστική των φοιτητών, ενώ σημείωσε πως η είδηση της αγοράς πλατφόρμας έπεσε σαν… “κεραυνός εν αιθρία”:

“Η απόφαση της ΔΕ του ΕΑΠ να γίνουν οι εξετάσεις από απόσταση, μέσω μιας διαδικασίας που ονομάζεται exam proctoring, είναι γεγονός ότι έχει αναστατώσει τους φοιτητές και όχι μόνο, καθώς ο πρόεδρος και κάποια μέλη της ΔΕ του ΕΑΠ, πήραν μια απόφαση, κεκλεισμένων των θυρών, χωρίς να έχουν πρώτα συνεργαστεί με την ακαδημαϊκή κοινότητα του ΕΑΠ, όπως θα ήταν αναμενόμενο για μια τόσο σοβαρή απόφαση, που έχει άμεσες επιπτώσεις στους φοιτητές. Δεν γνωρίζουμε αν έχει γίνει κάποια μελέτη, αν υπάρχουν οι κατάλληλες προδιαγραφές για να λειτουργήσει επαρκώς αυτό το σύστημα και αν έχουν ληφθεί υπόψη οι ιδιαιτερότητες των φοιτητών και των προγραμμάτων. Σίγουρα, όμως, δεν υπάρχει κανένα περιθώριο πειραματισμών, λάθους ή δυσλειτουργίας, που θα κοστίσει στους φοιτητές και κυρίως σε αυτούς που βρίσκονται στο πτυχίο, αλλά και στο ίδιο το ΕΑΠ, αφού δεν πρέπει να χαθεί αυτή η ακαδημαϊκή χρονιά, αλλά και να διασφαλιστεί η ομαλή λειτουργία και της επόμενης. Συνεπώς η εξεταστική δεν μπορεί να μεταφερθεί, ενδεχομένως, για μετά το καλοκαίρι.

Οι φοιτητές δεν έχουν καμία επίσημη ενημέρωση, από το ΕΑΠ, μέχρι και σήμερα για το τι σημαίνει αυτός ο τρόπος εξέτασης και πως λειτουργεί. Προσωπικά, θεωρώ ότι δεν πρέπει οι φοιτητές, που ήδη βρίσκονται σε μια φάση ιδιαίτερου άγχους, λόγω της πανδημίας που εκδηλώνεται και των άμεσων οικονομικών και εργασιακών συνεπειών, που ήδη πολλοί αντιμετωπίζουν, να επιφορτιστούν και με επιπλέον άγχος ή οποιαδήποτε επιπλέον δαπάνη, αυτό το διάστημα, σε περίπτωση που χρειάζεται κάποιος επιπλέον εξοπλισμός, για αυτή την εξέταση.

Πιστεύω ότι το ΕΑΠ πρέπει να σκεφτεί μια πιο ευέλικτη και ίσως συνδυαστική λύση. Ήδη συζητιέται η σταδιακή άρση των μέτρων από τον Μάιο και ο κυβερνητικός εκπρόσωπος ανακοίνωσε ότι οι πανελλαδικές εξετάσεις θα γίνουν μέχρι το καλοκαίρι. Ίσως, λοιπόν, οι εξετάσεις να πρέπει να γίνουν πιο συνοπτικά, με μειωμένη εξεταστέα ύλη, μειωμένο χρόνο εξέτασης και περιορισμένες αναπτύξεις θεμάτων και δια ζώσης, σε μικρές ομάδες φοιτητών, ώστε να τηρούνται μεγάλες αποστάσεις μεταξύ τους, αλλά και μέσω ηλεκτρονικής εξέτασης για όσους ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες, όσους μένουν στο εξωτερικό και για όσους είναι δύσκολο, σε αυτή τη συγκυρία, να μεταφερθούν από την περιφέρεια στις μεγάλες πόλεις. Ίσως, ακόμα, θα μπορούσε, για όλους τους φοιτητές, να δοθούν 2 ή 3 θέματα συνδυαστικά, όλης της εξεταστές ύλης, που θα πρέπει να απαντηθούν μέσα σε κάποιες ώρες και να αναρτηθούν στην ειδική πλατφόρμα, που αναρτώνται οι γενικές εργασίες. Είναι σίγουρο ότι αν δεν έχεις διαβάσει καλά όλη τη χρονιά, δεν μπορείς να απαντήσεις και έτσι δεν υπάρχει περιθώριο αντιγραφής.

Σίγουρα, κρίνεται απαραίτητο ο πρόεδρος του ΕΑΠ, κ. Ζώρας να έρθει σε άμεση συνεννόηση με τους Κοσμήτορες των Σχολών, τα μέλη ΔΕΠ και ΣΕΠ του ΕΑΠ και να ενημερωθούν άμεσα και οι φοιτητές για τη χρονική περίοδο και τον τρόπο με τον οποίο θα εξεταστούν“, σημείωσε.

Δε γνώριζαν για την αγορά πλατφόρμας και οι διδάσκοντες του ΕΑΠ

Εκτός από τους φοιτητές, η είδηση για την αγορά πλατφόρμας για τηλεκπαίδευση ξάφνιασε και τους διδάσκοντες του Πανεπιστημίου, καθώς δεν είχε προηγηθεί κάποια συζήτηση μαζί τους.

Το ThessToday.gr επικοινώνησε με την πρόεδρο του Συλλόγου Διδασκόντων του ΕΑΠ, Πέρσα Αποστολή, η οποία σημείωσε πως οι αποφάσεις σχετικά με την εξεταστική θα πρέπει να λαμβάνονται κατόπιν συνεννόησης με τα ακαδημαϊκά όργανα και τα μέλη της πανεπιστημιακής κοινότητας: “Από τα ΜΜΕ ενημερωθήκαμε ότι η ΔΕ προχώρησε στην ‘προμήθεια συστήματος σύγχρονης και ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης”, προκειμένου να χρησιμοποιηθεί για τη διεξαγωγή εξ αποστάσεως εξετάσεων στο ΕΑΠ. Ο ΣΔΕΑΠ θεωρεί ότι οι όποιες αποφάσεις αναφορικά με τις εξετάσεις πρέπει να ληφθούν σε συνεννόηση με τα ακαδημαϊκά όργανα και τα μέλη της πανεπιστημιακής κοινότητας, που γνωρίζουν καλύτερα τις ιδιαιτερότητες της κάθε θεματικής ενότητας. Εκτιμούμε ότι χρειάζεται να εκπονηθούν εναλλακτικά ρεαλιστικά σχέδια για τον τρόπο και χρόνο διεξαγωγής των εξετάσεων, ανάλογα με την πορεία της πανδημίας, τα οποία να γνωστοποιηθούν στους διδάσκοντες και στους φοιτητές το συντομότερο δυνατόν. Σε μια ακραία εξέλιξη της κατάστασης, θα μπορούσε να μετατεθεί η εξεταστική τον Ιούλιο ή τον Σεπτέμβριο. Προτεραιότητα στις όποιες αποφάσεις έχει η διασφάλιση της υγείας και της ψυχικής ηρεμίας των μελών της πανεπιστημιακής κοινότητας αλλά και η διασφάλιση της ποιότητας και της αξιοπιστίας της εξεταστικής διαδικασίας. Από τη μεριά τους οι ΣΕΠ θα συμβάλουν με όποιον τρόπο μπορούν στην ομαλή ολοκλήρωση της ακαδημαϊκής χρονιάς”, είπε.

Ανακοίνωση του Ενιαίου Φορέα Μελών ΔΕΠ του ΕΑΠ

Τέλος, ανακοίνωση για τα όσα διαδραματίζονται το τελευταίο διάστημα στις τάξεις του ΕΑΠ εξέδωσε και ο Ενιαίος Φορέας Μελών ΔΕΠ του ΕΑΠ, τονίζοντας πως η Διοικούσα Επιτροπή με τις ενέργειές της απαξιώνει τα μέλη ΔΕΠ του Πανεπιστημίου.

Δείτε την ανακοίνωση:

Πιο συγκεκριμένα, τις τελευταίες ημέρες η ΔΕ του ΕΑΠ προχώρησε σε ανακοινώσεις που σχετίζονται με την “προμήθεια συστήματος σύγχρονης και ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης” και την διενέργεια των τελικών εξετάσεων από απόσταση.

Το ΔΣ του ΕΦΜ ΔΕΠ του ΕΑΠ, αναγνωρίζει τις έκτακτες συνθήκες που επικρατούν λόγω της επιδημίας του COVID19 και την ανάγκη ανταπόκρισης σε αυτές. Ωστόσο έχει να παρατηρήσει τα παρακάτω:

1. Σχετικά με τις πρόσφατες “προσκλήσεις ενδιαφέροντος και κατάθεσης προσφορών για την ανάθεση της προμήθειας συστήματος σύγχρονης και ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης”.

Η ΔΕ του ΕΑΠ προέβη σε εξαγγελίες χωρίς καμία προηγούμενη διαβούλευση με την ακαδημαϊκή κοινότητα του ΕΑΠ και χωρίς καμία μελέτη των εισηγήσεων που έχουν κατατεθεί τα τελευταία χρόνια και αφορούν καίρια ζητήματα που βρίσκονται στο επίκεντρο της λειτουργίας του ιδρύματος.

Το ΕΑΠ διαθέτει σε παραγωγική λειτουργία τα πλέον σύγχρονα συστήματα σύγχρονης και ασύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, στα οποία κατέφυγαν πρόσφατα και πολλά άλλα ελληνικά ΑΕΙ λόγω των έκτακτων αναγκών. Τα συστήματα αυτά έχουν αποδειχθεί εύρωστα και επαρκή στις πιο απαιτητικές συνθήκες χρήσης πανελλαδικώς τα τελευταία χρόνια, αλλά και στις έκτακτες συνθήκες που προκλήθηκαν από την πανδημία.

Επιπλέον η ακαδημαϊκή κοινότητα του ΕΑΠ έχει συσσωρευμένη τεχνογνωσία στην ανάπτυξη και διαμόρφωση της ανοικτού κώδικα πλατφόρμας Moodle που αποτελεί την πιο ευέλικτη διεθνώς αναγνωρισμένη πλατφόρμα με έμφαση στην ασύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση με το ευρύτερο φάσμα δυνατοτήτων.

Στην παρούσα φάση, η ΔΕ του ΕΑΠ προχωρά, παραγκωνίζοντας τα μέλη ΔΕΠ του ΕΑΠ, σε μια δαπάνη αγνώστου ύψους χωρίς προδιαγραφές για πλατφόρμες, με πρόσχημα την αντιμετώπιση έκτακτης κατάστασης, παρότι με βάση πρόσφατες αποφάσεις και ανακοινώσεις της ΔΕ αυτή η κατάσταση θεωρείται ότι έχει ήδη αντιμετωπιστεί και η εκπαιδευτική διαδικασία υλοποιείται κανονικά.

Οποιαδήποτε μελέτη εφαρμογής πληροφοριακών συστημάτων σύγχρονης και ασύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης αφορά κυρίως το επιλεγμένο μοντέλο εκπαιδευτικής διαδικασίας αλλά και της διοικητικής της οργάνωσης. Οι βιαστικές δημόσιες εξαγγελίες χωρίς προηγούμενη συστηματική μελέτη είναι καταδικασμένες να οδηγήσουν σε επιβάρυνση του ιδρύματος με, δυνάμει, μη λειτουργικά συστήματα, διοικητικά δαιδαλώδεις συνθήκες υποστήριξης, οικονομική ζημία και κινδύνους επανάληψης καταστάσεων καθολικής αποτυχίας.

Το ΔΣ τονίζει ότι η ακαδημαϊκή κοινότητα του ΕΑΠ έχει ξαναζήσει στο παρελθόν παρόμοιες καταστάσεις αποτυχημένων ενεργειών από πλευράς ΔΕ.

2. Σχετικά με το θέμα των τελικών εξετάσεων του ΕΑΠ

Σημειώνεται ότι τα μέλη ΔΕΠ του ΕΑΠ ενημερώθηκαν για το θέμα από διάφορες ιστοσελίδες χωρίς η ΔΕ να τους ενημερώσει, πόσο μάλλον να διαβουλευτεί μαζί τους. Λαμβάνοντας υπόψη αφενός την απουσία συστηματικής διερεύνησης των εναλλακτικών λύσεων εξετάσεων από απόσταση και αφετέρου τις ανησυχίες που εκφράζουν μέλη ΔΕΠ και ΣΕΠ αλλά και φοιτητές, δηλώνουμε ότι το ΕΑΠ δεν μπορεί να είναι πεδίο δοκιμών ούτε έχει την πολυτέλεια της αποτυχίας.
Θα πρέπει να ανακοινωθεί πρόγραμμα δια ζώσης εξέτασης των φοιτητών του ΕΑΠ σε χρόνο που θα καθοριστεί ανάλογα με την εξέλιξη της πανδημίας. Θα πρόκειται, φυσικά για εξετάσεις σε ένα πιεστικό χρονοδιάγραμμα που θα απαιτεί από όλους ιδιαίτερη προσπάθεια αλλά θα είναι εφικτό να υλοποιηθεί. Την πρακτική αυτή ακολουθούν ήδη άλλα ΑΕΙ της χώρας.
Ενδεικτικά θα μπορούσε η εξεταστική να μετακινηθεί την περίοδο 17/8-6/9/2020 και η επαναληπτική εξεταστική την περίοδο 7/9-27/9/2020, ενώ η έναρξη του επόμενου διδακτικού έτους θα μετακινηθεί την 18 ή 25/10 προκειμένου να ανταπεξέλθουν οι διοικητικές υπηρεσίες στις εγγραφές. Οι δε διδάσκοντες θα πρέπει να δεσμευθούν για ταχύτατη διόρθωση των γραπτών και ανάρτηση των βαθμολογιών εντός το πολύ 5 ημερών από την ημερομηνία της εξέτασης.

Η δέσμευση των μελών ΔΕΠ του ΕΑΠ στην υποστήριξη της εφαρμογής ενός τέτοιου σχεδίου είναι σε κάθε περίπτωση αυτονόητη.

Παράλληλα, και μόνο αν η εξέλιξη της πανδημίας το επιβάλει, πρέπει να διαμορφωθεί με τα μέλη ΔΕΠ του ΕΑΠ το συντομότερο δυνατό μια ολοκληρωμένη και τεκμηριωμένη πρόταση για εξετάσεις από απόσταση, η οποία θα πρέπει απαραίτητα να πληροί τις απαραίτητες προδιάγραφες προκειμένου να μην εκτεθεί το ΕΑΠ πρώτιστα στους/τις φοιτητές/τριες του, αλλά και στην ευρύτερη ακαδημαϊκή κοινότητα. Ενδεικτικά, πρέπει να διευκρινισθούν οι απαιτήσεις σε εξοπλισμό από φοιτητές και ΕΑΠ και η αποφυγή επιπλέον δαπανών για τους φοιτητές του ΕΑΠ, αλλά και να διασφαλισθεί το αδιάβλητο, η αξιόπιστη τεχνική υποστήριξη, η λειτουργικότητα με δεδομένο τον αριθμό των φοιτητών των Προγραμμάτων Σπουδών του ΕΑΠ, η έγκαιρη ενημέρωση φοιτητών και ΣΕΠ και η εξοικείωσή τους με την αντίστοιχη πλατφόρμα.

3. Σχετικά με την άνιση μεταχείριση των μελών ΔΕΠ του ΕΑΠ έναντι των μελών ΔΕΠ των άλλων ΑΕΙ

Το ΔΣ εκφράζει την πλήρη αντίθεσή του στην άνιση μεταχείριση των μελών ΔΕΠ του ΕΑΠ έναντι των μελών ΔΕΠ των άλλων ΑΕΙ, η οποία εφαρμόζεται συστηματικά από όλες τις διορισμένες ΔΕ του ΕΑΠ και εξακολουθεί δυστυχώς να αποτελεί διαχρονικό πρόβλημα του ΕΑΠ.

Πρόσφατα, η ΔΕ του ΕΑΠ, κατόπιν εισηγήσεως του Αντιπροέδρου Ακαδημαϊκών Υποθέσεων κ. Ευσταθόπουλου, αποφάσισε κατά πλειοψηφία, να διαφοροποιήσει τους όρους με τους οποίους τα μέλη ΔΕΠ του ΕΑΠ θα στελεχώσουν τις επιτροπές αξιολόγησης των μελών ΣΕΠ σε σχέση με τα μέλη ΔΕΠ άλλων Πανεπιστημίων, μολονότι το συγκεκριμένο έργο εκφεύγει των συνήθων καθηκόντων τους. Η απόφαση αυτή εισάγει μια αδικαιολόγητη δυσμενή διακριτική μεταχείριση, η οποία είναι καταδικαστέα από θέση αρχής.

4. Σχετικά με τις αιτήσεις των μελών ΣΕΠ

Το ΔΣ προτείνει, λόγω της προβληματικής κατάστασης που βιώνουν πολλοί συνάδελφοι μας, να δοθεί παράταση τουλάχιστον 10 ημερών για την υποβολή αίτησης για μέλη ΣΕΠ για τα έτη 2020-2023.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025