Την οργή του εκπαιδευτικού κόσμου έχει προκαλέσει το νέο ωρολόγιο πρόγραμμα, το οποίο επιβάλλει χωρίς κανένα διάλογο το ΥΠΑΙΘ με διπλή στόχευση: από τη μια μεριά, στο στόχαστρο μπαίνουν τα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών και, από την άλλη, τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών και συνολικά της κοινωνίας.
ΕΑΚ
Σε σχέση με τα εργασιακά, πολύ σωστά η ΟΛΜΕ , η Α’ ΕΛΜΕ Κορινθίας με ανακοίνωσή της, καθώς και οι δυνάμεις του μαχόμενου εκπαιδευτικού κινήματος, έχουν καταδείξει τις ανατροπές που έρχονται: με τον εξοβελισμό από τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση των Κοινωνικών Επιστημών, της Καλλιτεχνικής Παιδείας, του Σχεδίου, της Οικιακής Οικονομίας κτλ, χιλιάδες αναπληρωτές, ακόμα και με πολλά χρόνια υπηρεσίας, που κάλυπταν κενά σε όλη την Ελλάδα, ουσιαστικά απολύονται, ενώ πλήθος συναδέλφων αφήνονται με ελλειμματικό ή ακόμη και μηδενικό διδακτικό ωράριο. Χάνονται οργανικές θέσεις, συνάδελφοι θα αναγκαστούν να περιπλανώνται σε 4-5 σχολεία, ενώ ξυπνούν οι μνήμες του 2013 καθώς δημιουργείται μια στρατιά από υποψήφιους για διαθεσιμότητα και απόλυση εκπαιδευτικούς.
Η επίθεση αυτή, όμως, από τη μεριά της κυβέρνησης δεν περιορίζεται μόνο στα εργασιακά του κλάδου, αλλά χτυπάει την καρδιά του μορφωτικού ρόλου του σχολείου, έχοντας σαφές ιδεολογικο – πολιτικό πρόσημο, γεγονός που κατά την άποψη μας δεν πρέπει να περνάει σε δεύτερη μοίρα.
Για παράδειγμα η υποβάθμιση των καλλιτεχνικών μαθημάτων, καταδεικνύει ότι η κυβέρνηση της ΝΔ θεωρεί περιττό ό,τι έχει να κάνει με την Τέχνη και τον Πολιτισμό. Η δημιουργικότητα, η φαντασία, η μουσική παιδεία, η αισθητική, μάλλον δεν είναι «χρήσιμες δεξιότητες» για το σχολείο του ανταγωνισμού, της εντατικοποίησης, της αποστήθισης, των συνεχών εξετάσεων, της αξιολόγησης και των μετρήσιμων αποτελεσμάτων. Η κατάργηση δε του Σχεδίου στην Γ’ Λυκείου αγγίζει τα όρια του παραλόγου καθώς αποτελούν εξεταζόμενα μαθήματα στις Πανελλήνιες εξετάσεις κι ενισχύει την παραπαιδεία. Η Οικιακή Οικονομία, αντί να αναβαθμίζεται ως μάθημα Αγωγής Υγείας, εν μέσω πανδημίας, σχεδόν εξαϋλώνεται!
Άδωνις Γεωργιάδης (4/9/2018 , σε τηλεοπτική εκπομπή) : Η κοινωνιολογία θα κάνει τα παιδιά μας αριστερά !
Ακόμα πιο ξεκάθαρα, ο ιδεολογικός χαρακτήρας των αλλαγών φαίνεται με την εξολόθρευση των μαθημάτων των Κοινωνικών Επιστημών. Βαδίζοντας στα χνάρια του δόγματος της Θάτσερ ότι «Δεν υπάρχει κοινωνία, παρά μόνο άτομα» το ΥΠΑΙΘ αποφάσισε ότι στα σχολεία μας δεν έχουν θέση οι κοινωνικοί νόμοι, η μελέτη της εξέλιξης των ανθρώπινων κοινωνιών, οι κοινωνικές τάξεις , ο Κοντ, ο Μάρξ, ο Βέμπερ κλπ… Προβληματισμοί γύρω από θέματα όπως η εργασία, η μετανάστευση, η προσφυγιά, οι κοινωνικές ταυτότητες, η παγκοσμιοποίηση, τα κοινωνικά κινήματα, μάλλον θεωρούνται επικίνδυνοι από τους νεοφιλελεύθερους θιασώτες της «κανονικότητας». Ίσως φοβούνται το γεγονός ότι μέσα σε αυτές τις συνθήκες η ύπαρξη των κοινωνικών επιστημών στο δημόσιο σχολείο, κάτω από προϋποθέσεις, δημιουργεί το κατάλληλο περιβάλλον για την καλλιέργεια της κριτικής σκέψης και για την αμφισβήτηση της υπάρχουσας τάξης πραγμάτων από τη νέα γενιά. Χαρακτηρίζουν «αριστερή» μια ολόκληρη επιστήμη, γιατί θέλουν να κρύψουν τον ακραίο και επιθετικό νεοσυντηρητισμό τους. Και αν για τη ΔΑΚΕ είναι φυσιολογικό να μην λέει κουβέντα για όλα αυτά, η ΠΕΚ γιατί διστάζει να μιλήσει ανοιχτά για τα πολιτικά χαρακτηριστικά των αλλαγών στα ωρολόγια προγράμματα;
Μπροστά σε αυτήν την επέλαση, δεν έχουν σε καμία περίπτωση θέση συντεχνιακές και μικρόψυχες λογικές μέσα στον κλάδο. Όσοι ποντάρουν στο «διαίρει και βασίλευε» θα τρίβουν τα χέρια τους βλέποντάς μας να αναλωνόμαστε σε εμφύλιες διαμάχες για τις «ώρες». Εμείς πιστεύουμε ότι πρέπει να δούμε και να κατανοήσουμε τη μεγάλη εικόνα: τα νέα ωρολόγια προγράμματα είναι ένα ακόμα βήμα προς το νέο σχολείο της αγοράς, της αμάθειας και της εργασιακής ανασφάλειας. Όμως όπως έλεγε ο Μαρξ, δεν αρκεί απλά να κατανοήσουμε την πραγματικότητα, αλλά πρέπει να την αλλάξουμε. Γι’ αυτό εδώ και τώρα πρέπει όλοι μαζί να αγωνιστούμε. Τα σωματεία πρέπει να οργανώσουν πολύμορφες κινητοποιήσεις , ακόμα και πέρα από τις τυπικές μορφές πάλης, όπως π.χ. προτείναμε στην ΕΛΜΕ (αλλά η πλειοψηφία δεν το υιοθέτησε) με την αποχή από την βαθμολόγηση των μαθημάτων που πλήττονται άμεσα κλπ…
Ανάκληση τώρα της κυβερνητικής απόφασης για τα ωρολόγια προγράμματα !
Όλοι για έναν και ένας για όλους !
Όχι στην εξαφάνιση και την συρρίκνωση των κοινωνικών επιστημών, της καλλιτεχνικής παιδείας, του σχεδίου, της οικιακής οικονομίας κλπ!
Όχι στο νεοφιλελεύθερο – νεοσυντηρητικό σχολείο της αγοράς!