Μεταξύ των αλλαγών που ανακοινώθηκαν από την κ. Νίκη Κεραμέως, αλλάζουν όλα στην αναγνώριση πτυχίων ξένων .

Πιο αναλυτικά, στο νομοσχέδιο για τις αλλαγές στα περιλαμβάνονται και κίνητρα για επιστροφή Ελλήνων επιστημόνων του εξωτερικού για αντιμετώπιση του brain drain – π.χ. αναμόρφωση και απλοποίηση αναγνώρισης πτυχίων ξένων πανεπιστημίων.

 

Μητσοτάκης: Πώς θα γίνεται η αναγνώριση πτυχίων – Τι αλλάζει

Όλα όσα είχε πει ο κ. Μητσοτάκης για το νομοσχέδιο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση του Υ.ΠΑΙ.Θ.:

Πρώτος άξονας:  Αναβάθμιση ποιότητας ΑΕΙ

Σύμφωνα με το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας, η αναβάθμιση των ΑΕΙ θα γίνεται με εκσυγχρονισμό προγραμμάτων σπουδών  όπως τα Διεπιστημονικά κοινά/διπλά προπτυχιακά, Δυνατότητα επιλογής μαθημάτων από προγράμματα σπουδών άλλων Τμημάτων, «Ελληνικό Erasmus», Επαγγελματικά μεταπτυχιακά και Βιομηχανικά διδακτορικά.

Στην αναβάθμισή τους βοηθά επίσης η ενίσχυση ερευνητικής δραστηριότητας όπως η  Ίδρυση ερευνητικών κέντρων και διϊδρυματικών ερευνητικών κέντρων, η στελέχωση με ερευνητές επί θητεία, η προσέλκυση Επισκεπτών Καθηγητών και Ερευνητών από πανεπιστήμια του εξωτερικού.

Δεύτερος άξονας: Ενίσχυση λειτουργικότητας ΑΕΙ

Θα αξιοποιηθούν θεσμικά εργαλεία για ενίσχυση αποτελεσματικότητας και οργανωτικής λειτουργίας των ΑΕΙ

Ενδεικτικά:
• Πολυετές Στρατηγικό Σχέδιο και σύστημα στοχοθεσίας

• Σχέδιο Ψηφιακού Μετασχηματισμού
• Σχέδιο Αειφορίας και Ανάπτυξης
• Σχέδιο Προσβασιμότητας ΑΜΕΑ
-Απελευθέρωση πλαισίου διεξαγωγής έρευνας από γραφειοκρατικές δυσλειτουργίες

Τρίτος άξονας: Προώθηση σύνδεσης ΑΕΙ με την κοινωνία

Για την επίτευξη του στόχου της περαιτέρω προώθησης της σύνδεσης των πανεπιστημίων με την κοινωνία προβλέπεται η ενίσχυση της επιχειρηματικότητας με τη θέσπιση πλαισίου για start-ups φοιτητών, διδακτόρων, μεταδιδακτόρων. Υιοθετείται επίσης η παροχή υπηρεσιών από εργαστήρια προς πολίτες και φορείς όπως οι pro bono υπηρεσίες συμβουλευτικής ψυχολογίας σε ευάλωτες ομάδες από πανεπιστημιακό εργαστήριο.

Ταυτόχρονα, ενισχύεται η δια βίου μάθηση, δια του εκσυγχρονισμού του πλαισίου λειτουργίας των Κέντρων Επιμόρφωσης και Δια Βίου Μάθησης, και της δυνατότητας οργάνωσης επιμορφωτικών προγραμμάτων για την κάλυψη αναγκών επιμόρφωσης προσωπικού ιδιωτικών φορέων. Υποστηρίζεται, δε, η διεθνοποίηση και η ανάπτυξη συνεργασιών.

Τέταρτος άξονας: Εκσυγχρονισμός ΔΟΑΤΑΠ

Για τον εκσυγχρονισμό των ΔΟΑΤΑΠ προβλέπεται η θέσπιση ευέλικτου πλαισίου για ακαδημαϊκή αναγνώριση πτυχίων από παν/μα του εξωτερικού

Ενδεικτικά:

• Ίδρυση Μητρώων των ακαδημαϊκά αναγνωρισμένων Πανεπιστημίων της αλλοδαπής και των αλλοδαπών προγραμμάτων σπουδών κάθε κύκλου
• Κατάργηση της υποβολής ατομικής αίτησης για την έκδοση ατομικής πράξης ακαδημαϊκής αναγνώρισης από μέρους των πολιτών που έχουν σπουδάσει στα ανωτέρω Πανεπιστήμια και θέλουν να συνεχίσουν τις σπουδές τους στην Ελλάδα – αυτόματη ακαδημαϊκή αναγνώριση εφόσον ο υποψήφιος εμπίπτει στις κατηγορίες του Μητρώου.

Στόχος είναι να διαμορφωθεί ένα πανεπιστήμιο πιο ποιοτικό, πιο αυτόνομο, πιο λειτουργικό, πιο εξωστρεφές, σε μεγαλύτερη σύνδεση με την κοινωνία και τις ανάγκες της.

Η εισήγηση του πρωθυπουργού

Σήμερα έχουμε μία πιο περιορισμένη ημερήσια διάταξη. Έχουμε όμως ένα πάρα πολύ σημαντικό νομοσχέδιο. Ένα νομοσχέδιο για την ποιοτική, ουσιαστική αναβάθμιση των πανεπιστημίων μας. Θα μας το παρουσιάσει σε λίγο η Υπουργός Παιδείας, η Νίκη Κεραμέως.

Είναι σημαντικότατες ρυθμίσεις που δίνουν βάρος από τη μία στην ποιότητα των σπουδών και από την άλλη στη σύνδεσή τους με την αγορά εργασίας. Δίνουν βάρος στη συνεργασία των ιδρυμάτων μεταξύ τους, αλλά και με οργανισμούς του εξωτερικού.

Ενώ λύνεται, επιτέλους, και με δραστικό τρόπο το μεγάλο ζήτημα της αναγνώρισης των πτυχίων της αλλοδαπής, το οποίο δεν θα γίνεται πια με ατομικές αιτήσεις, αλλά με βάση ένα ενιαίο μητρώο, το οποίο θα συνταχθεί με σαφή επιστημονικά κριτήρια.

Τελειώνει πια οριστικά αυτή η αφόρητη ταλαιπωρία του ΔΟΑΤΑΠ, με σημαντικές παρεμβάσεις οι οποίες θα ψηφιστούν σε αυτό το νομοσχέδιο.

Είναι πολλές οι τολμηρές αλλαγές του νομοσχεδίου. Δεν θέλω να προκαταλάβω αυτά τα οποία θα πει η Υπουργός. Προσωπικά συγκρατώ την άρση των στεγανών μεταξύ των τμημάτων, μεταξύ των σχολών. Αυτό το οποίο αποκαλούμε το εσωτερικό πρόγραμμα Erasmus, αν μπορούμε να δώσουμε τη δυνατότητα σε έναν μηχανικό παραγωγής να παρακολουθήσει μαθήματα φιλοσοφικής, να μπορέσουμε να διευρύνουμε το γνωστικό πεδίο των φοιτητών μας.

Είναι μία πάρα πολύ σημαντική καινοτομία αυτή την οποία εισάγουμε. Όπως σημαντική είναι και η πρακτική άσκηση των επαγγελματικών μεταπτυχιακών.

Όλα αυτά θα γίνουν γέφυρες μεταξύ πτυχίου και της μελλοντικής καριέρας των αποφοίτων. Επισημαίνω, επίσης, την ενίσχυση της έρευνας με την πρόσκληση επισκεπτών καθηγητών του εξωτερικού, την ίδρυση κοινών κέντρων μεταξύ των πανεπιστημίων.

Όλα αυτά είναι πολύ σημαντικά μέτρα τα οποία έχουν ως κύριο μέλημα την αναβάθμιση της ποιότητας των σπουδών. Το βλέμμα μας είναι στραμμένο πρώτα και πάνω απ’ όλα στον φοιτητή. Αυτόν υπηρετούμε και έχουμε μία υποχρέωση: το δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα να παρέχει πτυχία με αντίκρισμα, τα οποία θα προετοιμάζουν τον φοιτητή για την πολυπλοκότητα ενός κόσμου ο οποίος αλλάζει συνέχεια.

Η παιδεία ήταν πάντα στη χώρα μας, η δημόσια παιδεία, βασικός ιμάντας κοινωνικής κινητικότητας. Οφείλει να παρέχει σε όλους πραγματικά εφόδια προόδου. Και θα έλεγα ότι είναι και ένα πεδίο που δοκιμάζεται τελικά η φιλελεύθερη σκέψη απέναντι στο δόγμα της καθήλωσης. Και γι’ αυτό και η μεταρρυθμιστική αυτή τομή έχει τόσο μεγάλη σημασία.

Τι πρέπει να γνωρίζετε για την αναγνώριση των πτυχίων

14 ερωτήσεις και απαντήσεις που πρέπει να γνωρίζετε για την αναγνώριση των . Ποιά τα απαιτούμενα δικαιολογητικά για την αναγνώριση τίτλου σπουδών της αλλοδαπής.

Τι πρέπει να γνωρίζετε

Τι δικαιολογητικά χρειάζονται για να αναγνωρίσω το Βασικό πτυχίο μου / το Μεταπτυχιακό μου / το Διδακτορικό μου;

  • Τα απαιτούμενα δικαιολογητικά για την αναγνώριση τίτλου σπουδών της αλλοδαπής αναφέρονται στην πλατφόρμα , μέσω της οποίας υποβάλλονται και οι αιτήσεις αναγνώρισης τίτλων σπουδών.

Σπούδασα ένα χρόνο στο πρώτο πανεπιστήμιο και μετά έκανα μετεγγραφή στο 2ο έτος στο δεύτερο πανεπιστήμιο. Χρειάζομαι δικαιολογητικά και από τα δύο πανεπιστήμια;

  • Δικαιολογητικά απαιτούνται από κάθε Ίδρυμα στο οποίο έχει πραγματοποιηθεί μέρος ή το σύνολο των σπουδών. Υπενθυμίζουμε σχετικά ότι ο Ν.3328/2005 για την διαδικασία αναγνώρισης προβλέπει ότι το ήμισυ τουλάχιστον των σπουδών ή σε περίπτωση που η διάρκεια των σπουδών είναι πενταετής τα δύο τουλάχιστον έτη, θα πρέπει να έχει πραγματοποιηθεί στο Ίδρυμα που απένειμε τον τίτλο.

Σε πόσο καιρό θα αναγνωριστεί το πτυχίο μου;

  • Κάθε αίτηση έχει έναν νεκρό χρόνο αναμονής από την υποβολή της μέχρι τον προέλεγχο, που ανέρχεται σήμερα στις 40 ημέρες για όλες τις αιτήσεις οριζόντια.
  • Οι χρόνοι διεκπεραίωσης διαφέρουν σημαντικά ανάλογα με τον κλάδο και τον τύπο του τίτλου (βασικό, μεταπτυχιακό, διδακτορικό). Μεταξύ τίτλων ίδιου κλάδου και ίδιου τύπου ο χρόνος διεκπεραίωσης είναι ίδιος.
  • Υπάρχουν κλάδοι που έχουν χρόνο διεκπεραίωσης (μετά τη λήψη Αριθμού Πρωτοκόλλου) 1-2 μήνες, αλλά και κλάδοι που έχουν χρόνο διεκπεραίωσης 12-14 μήνες. Ενδιάμεσα, υπάρχουν κλάδοι με χρόνους 3-4 μηνών μέχρι και 8-9 μηνών.

Θα ειδοποιηθώ όταν ολοκληρωθεί η αναγνώριση και θα μου την στείλετε στην διεύθυνση μου;

  • Για αιτήσεις που κατατέθηκαν πριν τις 20/05/2019: Η/ο ενδιαφερόμενη/ος ενημερώνεται για την ολοκλήρωση της διαδικασίας αναγνώρισης του τίτλου του από την υπηρεσία μας με sms ή e-mail. Η ολοκλήρωση της διαδικασίας δηλώνεται στην  της ιστοσελίδας μας με το χαρακτηρισμό ΑΠΟΣΥΝΔΕΣΗ. Ωστόσο, οι Πράξεις Αναγνώρισης και οι Βεβαιώσεις βαθμολογικής αντιστοιχίας δεν αποστέλλονται. Παραλαμβάνονται από τον ενδιαφερόμενο ή από εξουσιοδοτημένο εκπρόσωπό του από το τμήμα Παραλαβής του ΔΟΑΤΑΠ.
  • Για αιτήσεις που υποβλήθηκαν από 20/05/2019 και μετά: Με την υπογραφή του Προέδρου η τελική πράξη αποστέλλεται ηλεκτρονικά στον πολίτη σε πραγματικό χρόνο.

Δεν μπορώ να παραλάβω ο ίδιος την πράξη αναγνώρισης μου. Μπορεί να την παραλάβει κάποιος άλλο πρόσωπο για μένα και με ποιον τρόπο;

  • Παραλαβή της πράξης αναγνώρισης (ή άλλου σχετικού εγγράφου) πραγματοποιείται από άλλο πρόσωπο με την επίδειξη σχετικής εξουσιοδότησης.

Χρειάζομαι την αντιστοιχία βαθμού του πτυχίου μου. Τι πρέπει να κάνω;

  • Εφόσον έχει εκδοθεί Πράξη Αναγνώρισης ισοτιμίας τίτλου σπουδών προς πτυχία ελληνικών Α.Ε.Ι., η βεβαίωση αντιστοιχίας βαθμού εκδίδεται κατόπιν σχετικής αίτησης του ενδιαφερομένου.

Πώς μπορώ να δω την πορεία της αίτησης μου στο site σας;

  • Για αιτήσεις που κατατέθηκαν πριν τις 20/05/2019: Ηλεκτρονική ενημέρωση για την πορεία της διαδικασίας αναγνώρισης παρέχεται από την ιστοσελίδα του Οργανισμού μας μέσω της . Αρκεί γι’ αυτό η χρήση του αριθμού πρωτοκόλλου του ατομικού φακέλου και της ημερομηνίας γεννήσεως του ενδιαφερόμενου.
  • Για αιτήσεις που υποβλήθηκαν από 20/05/2019 και μετά: Η παρακολούθηση της πορείας γίνεται μέσω της πλατφόρμας  στην οποία και έχει υποβληθεί η αίτηση.

Έχω πάρει απορριπτική απόφαση από το ΔΟΑΤΑΠ/ΔΙΚΑΤΣΑ. Μπορώ να κάνω αίτηση επανεξέτασης;

  • Αίτηση επανεξέτασης για όλες τις περιπτώσεις μπορεί να κατατεθεί εντός ενός έτους από την ημερομηνία παραλαβής της σχετικής αποφάσεως. Αίτηση επανεξέτασης που υποβάλλεται εκπρόθεσμα εξετάζεται μόνο αν η Ολομέλεια του Δ.Σ. τις κάνει αποδεκτές μόνον υπό καθορισμένες προϋποθέσεις.

Αναγνωρίζεται τίτλος πανεπιστημίου της αλλοδαπής μετά από σπουδές σε συνεργαζόμενο κολλέγιο/παράρτημα αυτού του πανεπιστημίου στην Ελλάδα;

  • Σύμφωνα με τον ιδρυτικό νόμο 3328/2005, άρθρο 4, παρ. β, όλες οι σπουδές πρέπει να έχουν πραγματοποιηθεί αποκλειστικά σε ομοταγή εκπαιδευτικά ιδρύματα της αλλοδαπής. Πτυχία που απονέμονται μετά από πραγματοποίηση σπουδών ή μέρους σπουδών σε παράρτημα εκπαιδευτικού ιδρύματος της αλλοδαπής στην Ελλάδα δεν αναγνωρίζονται ακαδημαϊκά, καθώς η αναγνώρισή τους δεν είναι σύμφωνη με τις διατάξεις του άρθρου 16 του Συντάγματος. Για τους τίτλους αυτούς οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να απευθύνονται στο Αυτοτελές Τμήμα Εφαρμογής της Ευρωπαϊκής Νομοθεσίας (ΑΤΕΕΝ) του ΥΠΑΙΘ, που εξετάζει αιτήσεις αναγνώρισης επαγγελματικών Προσόντων και αναγνώρισης επαγγελματικής ισοδυναμίας τίτλου τυπικής ανώτατης εκπαίδευσης

Διάβασα στα δικαιολογητικά για την σφραγίδα Apostille. Τι είναι ακριβώς αυτή η σφραγίδα; Πού μπαίνει;

  • Η διεθνής σφραγίδα Apostille επικυρώνει το γνήσιο της υπογραφής του υπογράφοντος τον τίτλο και αποδίδεται από διοικητική αρχή της χώρας έκδοσης του τίτλου, εφόσον η χώρα αυτή έχει κυρώσει την σχετική σύμβαση.

Έχω την αναλυτική βαθμολογία μου και την βεβαίωση του τόπου σπουδών σε κλειστό φάκελο. Μπορώ να τα καταθέσω ο ίδιος;

  • Η κατάθεση δικαιολογητικών στον Οργανισμό μας που έχουν επιδοθεί στον ενδιαφερόμενο απευθείας από το Ίδρυμα που πραγματοποίησε τις σπουδές του σε κλειστό και επίσημα σφραγισμένο φάκελο είναι αποδεκτή.
  • Ωστόσο αν η αρμόδια εκτελεστική επιτροπή το κρίνει απαραίτητο μπορεί να ζητήσει εκ νέου την απευθείας αποστολή τους από το αντίστοιχο Ίδρυμα.

Έχω τελειώσει Ιατρική/Οδοντιατρική στην Βουλγαρία/Ρουμανία. Τώρα που μπήκαν οι χώρες αυτές στην Ε.Ε. το πτυχίο μου αναγνωρίζεται αυτόματα;

  • Ο Δ.Ο.Α.Τ.Α.Π. αναγνωρίζει την «ισοτιμία και αντιστοιχία» των τίτλων Οδοντιατρικής/Ιατρικής Βουλγαρίας και Ρουμανίας χωρίς εξετάσεις εφόσον οι τίτλοι έχουν απονεμηθεί από ομοταγή πανεπιστήμια των εν λόγω χωρών μετά την ένταξή τους στην Ε.Ε. εφαρμοζόμενων των διατάξεων της παρ. 3 του άρθρου 4 του Ν. 3328/2005 όπως ισχύει. Εφόσον οι τίτλοι έχουν απονεμηθεί πριν την ένταξη των χωρών στην Ε.Ε. τότε ο Δ.Ο.Α.Τ.Α.Π. αναγνωρίζει την «ισοτιμία και αντιστοιχία» αυτών εφαρμοζόμενων των διατάξεων των παρ. 1 και 2 του άρθρου 4 και της παρ. 1 του άρθρου 12 του Ν. 3328/2005 όπως ισχύει κατόπιν επιτυχούς συμμετοχής των ενδιαφερομένων σε υποχρεωτικές συμπληρωματικές εξετάσεις που διενεργούνται από τον ίδιο τον Οργανισμό.
  • Την αρμοδιότητα για την επαγγελματική αναγνώριση Τίτλων Επιστημών Υγείας που προέρχονται από χώρες της Ε.Ε. την έχουν οι Αντίστοιχοι Σύλλογοι ή οι Περιφέρειες.

Με τα πτυχία ποιου Τμήματος Α.Ε.Ι. της ημεδαπής θα αντιστοιχηθεί ο τίτλος σπουδών μου από πανεπιστήμιο της αλλοδαπής; Θα δώσω μαθήματα;

  • Η επιλογή του τμήματος ελληνικού Α.Ε.Ι. προς τα πτυχία του του οποίου επιθυμεί ο πολίτης να αποδοθεί αντιστοιχία οφείλει να γίνεται κατά βάσιν με γνώμονα την σύγκριση των μαθημάτων του πτυχίου του με τα μαθήματα του τμήματος της ημεδαπής.
  • Συνιστούμε η σύγκριση αυτή να γίνεται από τον ενδιαφερόμενο και πριν από την έναρξη των σπουδών του.
  • Ο καθορισμός μαθημάτων στα οποία ο ενδιαφερόμενος θα οφείλει να εξετασθεί προκειμένου να του αποδοθεί «Ισοτιμία και Αντιστοιχία» καθώς και ο αριθμός τους κρίνεται από την αρμόδια εκτελεστική επιτροπή κατά περίπτωση.

Το Ι.Β. (International Baccalaureate) είναι ισότιμο με το απολυτήριο Λυκείου;

  • Η κατάθεση του Ι.Β. ως απολυτήριο Λυκείου είναι αποδεκτή από τον Οργανισμό μας.

Σε περίπτωση που θέλετε να ρωτήσετε κάτι διαφορετικό μπορείτε να επικοινωνήσετε εδώ.