Τους προβληματισμούς και τις ανησυχίες τους για το παρόν και το μέλλον της εκπαιδευτικής διαδικασίας κατέθεσαν οι εκπρόσωποι φορέων δασκάλων, καθηγητών, σχολικών συμβούλων και γονέων μαθητών, στη συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, στο πλαίσιο του εθνικού διαλόγου για την Παιδεία.
Κοινός παρονομαστής των τοποθετήσεων, η δυσπιστία ως προς τη λειτουργία και το σκοπό του διαλόγου.
Ο πρόεδρος της ΔΟΕ ,Θανάσης Κικινής, ανέφερε ότι δεν ήταν εύκολη η συμμετοχή της Ομοσπονδίας στη διαδικασία, καθώς είναι πολλές οι φωνές που εκφράζουν δυσπιστία για το διάλογο, ωστόσο, συμμετέχει σε αυτόν για να γίνουν γνωστά τα προβλήματα των εκπαιδευτικών και της πρωτοβάθμιας.
Ανάμεσα σε αυτά, το «χάος» στην πρωτοβάθμια, λόγω «πρωτοφανούς ανοργανωσιάς» για τα κενά, η έλλειψη διορισμών τα τελευταία χρόνια, οι ελαστικές μορφές εργασίες στην Παιδεία, την έλλειψη αξιολόγησης των νέων σχολικών βιβλίων, καθώς επίσης και τον κίνδυνο να καταστούν τα ολοήμερα σχολεία «παιδοφυλακτήρια».
Η ΔΟΕ, εξάλλου συμφωνα με το in.gr έστειλε στους βουλευτές της Επιτροπής σχετικό υπόμνημα, όπου αναλύει τις θέσεις και τους προβληματισμούς της. Έκκληση «να παλέψουμε όλοι μαζί για την ενίσχυση της δημόσιας Παιδείας» είπε καταλήγοντας, ο κ. Κικινής.
Από την πλευρά της ΟΛΜΕ, η πρόεδρος Ελένη Ζωγραφάκη, εξέφρασε την επιφύλαξή της για το χρονικό πλαίσιο μέσα στο οποίο γίνεται ο διάλογος, καθώς είναι έντονοι «οι περιορισμοί από νεοφιλελεύθερες πολιτικές».
Ακόμη, επεσήμανε την ανάγκη για μια συνολική εκπαιδευτική μεταρρύθμιση, «αντίστοιχη των σύγχρονων αναγκών, με βάση τις αξίες της δημοκρατίας και της ισότητας».
Η ΟΛΜΕ, σε σχετικό υπόμνημά της προς τα μέλη της Επιτροπής, παρέθεσε τη μελέτη της, για μία «γρήγορη και ενεργητική αλλαγή του σχολείου», η οποία μελέτη αφορά, μεταξύ άλλων, στην καθιέρωση 12χρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης, αποσύνδεση του λυκείου από το σύστημα εισαγωγής σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ, αναβάθμιση της τεχνικής εκπαίδευσης, στην επιμόρφωση των καθηγητών (ετήσια, με ταυτόχρονη απαλλαγή από τα διδακτικά τους καθήκοντα), θεσμοθέτηση νέου συστήματος διορισμού και μόνιμους διορισμούς, αλλά και αναθεώρηση των αναλυτικών προγραμμάτων.
Επίσης, η κ. Ζωγραφάκη τόνισε το πρόβλημα που προκύπτει από την υποχρηματοδότηση στον τομέα της εκπαίδευσης και πρόσθεσε ότι οι όποιες αλλαγές γίνουν δεν θα είναι αποτελεσματικές, αν δεν υπάρξουν πόροι να τις υποστηρίξουν.
Εκ μέρους των ιδιωτικών εκπαιδευτικών και της ΟΙΕΛΕ, ο Νίκος Παΐζης,, αφότου έκανε κριτική για την ομοιομορφία που διαπερνά το εκπαιδευτικό σύστημα, χωρίς να δίνεται προσοχή στις επιμέρους ιδιαιτερότητες σχολικών μονάδων, εκπαιδευτικών και μαθητών, επεσήμανε την ανάγκη να υπάρξει ένα «νέο σύστημα που θα σέβεται το παιδαγωγικό πλαίσιο αναφοράς» και που «θα μετατρέπει το σχολείο, από ανιαρό εκπαιδευτικό κέντρο, σε δυναμική εκπαιδευτική κοινότητα».
Την πρόταση της ΕΛΜΕ πρότυπων σχολείων για την ύπαρξη μιας δομής πυραμίδας στην εισαγωγή «νέων, σύγχρονων και επιτυχημένων» πρακτικών από τα πρότυπα στα κοινά σχολεία, παρουσίασε ο Σπύρος Γλένης.
Επίσης, έθεσε σαν στόχο της εκπαιδευτικής διαδικασίας την ανάπτυξη των ταλέντων και των δεξιοτήτων των μαθητών και πρότεινε την επιμόρφωση μελλοντικών αλλά και ενεργών εκπαιδευτικών στα πρότυπα σχολεία, καθώς και τη σύνδεση των σχολείων με πανεπιστήμια και ερευνητικά κέντρα.
Με μελανά χρώματα περιέγραψε τη διαδικασία του διαλόγου ο Βασίλης Τόγιας, εκ μέρους της Ανώτατης Συνομοσπονδίας Γονέων Μαθητών Ελλάδας (ΑΣΓΜΕ):
«Η κυβέρνηση ψάχνει συνενόχους για τη νομιμοποίηση των μνημονίων. Ζητούν να διαλέξουμε το σκοινί που θα κρεμάσουμε τα παιδιά μας» είπε και τόνισε ότι προέχει η σωστή διαμόρφωση, ανάπτυξη και εκπαίδευση των παιδιών.
Σε πιο ήπιους τόνους, ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Σχολικών Συμβούλων, Γιώργος Αλεξανδράτος, υπογράμμισε την ανάγκη λήψης μέτρων ενίσχυσης των δομών επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών, αλλά και στρατηγικού επανασχεδιασμού των προγραμμάτων επιμόρφωσης.
Η επόμενη συνεδρίαση της Επιτροπής, την Πέμπτη 11 Φεβρουαρίου, θα αφορά στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και θα προσέλθουν σε αυτή τα προεδρεία των πρυτάνεων Πανεπιστημίων και των προέδρων ΤΕΙ, καθώς επίσης και εκπρόσωποι των Ερευνητικών Κέντρων, του διδακτικού προσωπικού Πανεπιστημίων (ΠΟΣΔΕΠ) και εκπαιδευτικού προσωπικού των ΤΕΙ (ΟΣΕΠ-ΤΕΙ), καθώς και της Ένωσης Ελλήνων Ερευνητών.