Συντάκτης:

Ολοένα δυσκολότερη αποδεικνύεται η συγκατοίκηση στο υπουργείο Παιδείας ανάμεσα στον υπουργό Αριστείδη Μπαλτά και τον αναπληρωτή υπουργό Τάσο Κουράκη, παρά τις αγαθές προθέσεις που επιδεικνύουν αμφότεροι για τη διαχείριση -εσωτερική και επικοινωνιακή- των διαφορετικών απόψεων που έχουν για πλήθος θεμάτων, όπως αποδεικνύεται.

Η πλήρης διάσταση για το θέμα της επιλογής των διευθυντών σχολείων μέσα από εκλογικές διαδικασίες των συλλόγων διδασκόντων πέρασε τις πόρτες του υπουργείου και επιβεβαίωσε το σκηνικό διαφωνίας που επικρατεί στο υπουργείο όλο αυτό το διάστημα προετοιμασίας των ρυθμίσεων που θα ενταχθούν στο επικείμενο πολυνομοσχέδιο για την παιδεία.

«Η εκλογή των διευθυντών σχολείων από τα μέλη του συλλόγου διδασκόντων δεν αποτελεί επίσημη θέση του υπουργείου. Είναι ένα θέμα που τελεί υπό συζήτηση», επισημαίνεται από το περιβάλλον του κ. Μπαλτά, αναδεικνύοντας για πρώτη φορά ανοιχτά τη διαφωνία με τη θέση του αναπληρωτή – και με τέτοια έμφαση που απηχεί με βεβαιότητα την εντελώς διαφορετική άποψη του υπουργού για το θέμα.

«Το θέμα της επιλογής διευθυντών συζητιέται ακόμη. Υπάρχουν βέβαια θέσεις που επικρατούν, οι οποίες, πάντως, δεν αποτελούν προσωπικές απόψεις του αναπληρωτή υπουργού αλλά προτάσεις που περιλαμβάνονται στις προγραμματικές δηλώσεις, οι οποίες στηρίζονται στις προτάσεις του Τομέα Παιδείας του κόμματος», ήταν η απάντηση που λάβαμε από το γραφείο Τύπου του αναπληρωτή υπουργού Παιδείας Τάσου Κουράκη. Η διάσταση των δύο, πριν καν τεθεί προς λύση, πριν ακόμα φανούν τα αποτελέσματα της εσωτερικής επικοινωνίας –αν υπήρξε-, ήδη προσέλαβε τη μορφή σύγκρουσης και μάλιστα σκόπιμα ανοιχτής. Πώς θα συνεχιστεί;

Από την πρώτη μέρα ήταν ορατή η διαφορετική αντίληψη των δύο σε αρκετά θέματα. Περίσσευε όμως ο ενθουσιασμός και η καλοπιστία. Χωρίς αποτέλεσμα, όπως αποδεικνύεται. Πρόσφατο σημείο τριβής, το θέμα με τους εισακτέους. Εξαιτίας «διαρροής», το γραφείο Κουράκη αποφάσισε να εκδώσει non paper για διευκρινίσεις και τελευταία στιγμή το φρέναρε από το Παρίσι ο υπουργός.

Τις πρώτες ημέρες ανάληψης, ο μεν αναπληρωτής υπουργός ετοιμαζόταν να προωθήσει τις εξαγγελθείσες ρυθμίσεις για τη β’ θμια, συνολικά και οριστικά, ο δε υπουργός ανήγγελλε το μέτρο των «διορθωτικών παρεμβάσεων» που θα λειτουργήσουν μεταβατικά ώστε να μην αναστατωθούν οι μαθητές. Πώς θα συνεχιστεί;

Από τη μια, η πιεστική πλέον προθεσμία της κατάθεσης των -επειγουσών στη συντριπτική πλειονότητα- ρυθμίσεων μέχρι το τέλος του μήνα, δηλαδή την άλλη εβδομάδα, και από την άλλη η δυσκολία προώθησης αποφάσεων στη βάση της συνδυαστικής λογικής ανάμεσα σε κομματικές και προσωπικές επιλογές, έχουν οδηγήσει όχι μόνο σε κρίσιμες καθυστερήσεις αλλά, εν τέλει, και σε πολιτικό αδιέξοδο.

Παρά τη διάκριση αρμοδιοτήτων στο υπουργείο Παιδείας (σε ό,τι αφορά τις βαθμίδες, η τριτοβάθμια είναι στο χαρτοφυλάκιο του υπουργού, ενώ η α’θμια και β’θμια στου αναπληρωτή), τίθεται ζήτημα άσκησης πολιτικής, εφόσον για αρκετά θέματα δεν υπάρχει η βάση της συμφωνίας ή, όταν υπάρχει, αποτελεί προϊόν υποχώρησης ή επικράτησης των θέσεων του ενός ή του άλλου στη βάση της καλής θέλησης ή της κομματικής πειθαρχίας ή της απλής πολιτικής γνώσης περί αποφυγής ζημίας για την κυβέρνηση.