Διορισμοί εκπαιδευτικών: Ο Νόμος 4589/2019, εμπνευστής και εισηγητής του οποίου ήταν ο πρώην Υπουργός Παιδείας κ. Γαβρόγλου, είναι αντικειμενικά πλέον αποδεκτό πως επέφερε πλείστες όσες στρεβλώσεις και δυσλειτουργίες τόσο επί της διαδικασίας των μονίμων διορισμών των εκπαιδευτικών της Α’/θμιας και της Β’/θμιας Εκπαίδευσης (Ειδικής και Γενικής Αγωγής), όσο και επί των επικείμενων προσλήψεων των αναπληρωτών.
Δρ/Δρ Απόστολος Α. Καπρούλιας
Φιλόλογος-Θεολόγος
Μέλος ΣΕΠ του Ελληνικού Ανοικτού Παν/μίου
Καταρχάς, εξ όσων προκύπτει από το περιεχόμενο των σχετικών διατάξεων, δεν υπήρξε ρητή η διατύπωση –άρα και η πρόθεση- οι διορισμοί στην Ειδική Αγωγή να «τρέξουν» παράλληλα με εκείνη της Γενικής Αγωγής. Η εν λόγω, μάλιστα, πρόβλεψη θα είχε ως αποτέλεσμα να «ανοίξει» η διαδικασία και για την Γενική Εκπαίδευση, με την επισήμανση, ωστόσο, να μην αρθεί η προτεραιότητα των διορισμών στην Ειδική Αγωγή, η οποία, ούτως ή άλλως, ήταν προγραμματισμένη να διεκπεραιωθεί εντός του τρέχοντος έτους.
Παραλλήλως, στον Ν. 4589/2019 (άρθρο 66, παρ. 1β) αναφέρεται ρητώς πως: «Η ισχύς των πινάκων κατάταξης υποψήφιων αναπληρωτών και ωρομίσθιων εκπαιδευτικών της γενικής εκπαίδευσης και της Ε.Α.Ε., μελών Ε.Ε.Π. και Ε.Β.Π. που ισχύουν κατά τη δημοσίευση του παρόντος νόμου παρατείνεται έως και την έκδοση των τελικών αξιολογικών πινάκων, εφόσον έως τις 15.7.2019 δεν έχουν εκδοθεί οι πίνακες αυτοί». Η εν λόγω διάταξη, η οποία αναφέρεται σε «πίνακες κατάταξης» και όχι στο ισχύον σύστημα πρόσληψης των αναπληρωτών, λειτουργεί, προφανώς, ενθαρρυντικά τόσο του αποκλεισμού ορισμένων συναδέλφων από τους πίνακες των αναπληρωτών, όσο και της μη προσμέτρησης της φετινής προϋπηρεσίας τους (σχολικό έτος 2018-2019). Διερωτώμεθα απλώς, διά ποίους λόγους ο νομοθέτης προέβη σε μία τέτοια αναφορά, αφ’ ής στιγμής μάλιστα με πρόσφατες αποφάσεις του το ΣτΕ σημειώνει ότι το ισχύον σύστημα –προφανώς υπό τον οιονδήποτε χαρακτηρισμό- των προσλήψεων των αναπληρωτών δεν μπορεί να παραταθεί πέραν του σχολικού έτους 2018-2019.
Επιπροσθέτως, φαίνεται πως ο Ν. 4589/2019 εκφεύγει, έστω και σε έναν ελάσσονα βαθμό -ως προς τα κριτήρια διορισμού των εκπαιδευτικών- τόσο του «γράμματος» όσο και του «πνεύματος» των τελευταίων προκηρύξεων για διορισμούς στον ευρύτερο δημόσιο τομέα, έτσι όπως εκείνες αρθρώθηκαν από την προηγούμενη Κυβέρνηση και, συγκεκριμένα, των 3Κ/2018, 6Κ/2018, 1Κ/2019.
Παρά, όμως, τις όποιες, ευρύτερα, δυσχέρειες εισάγει ο εν λόγω νόμος, παραμένει σε ισχύ και, ως εκ τούτου, ενεργός, καθώς πλέον διαμορφωτικά εισάγει τις προϋποθέσεις διορισμών στην Ειδική Αγωγή. Γι’ αυτό και η σημερινή ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας θα πρέπει ευθέως να εκδηλώσει την πολιτική βούλησή της καταρχάς να αρθούν οι όποιες «εκτροπές» προκύπτουν από την εφαρμογή ορισμένων εκ των διατάξεων του 4589/2019. Επιπροσθέτως, χρειάζεται άμεσα να εκδηλώσει την διάθεσή της για την διατήρηση των ίδιων –ευρύτερα- κριτηρίων διορισμού και των εκπαιδευτικών της Γενικής Αγωγής, καθώς μία, υπό άλλους όρους ή διαδικασίες, επιλογή μονίμου εκπαιδευτικού προσωπικού θα εξέγειρε πλείστα, κατά την άποψή μας, ζητήματα νομικής και, βεβαίως, ηθικής τάξεως.
Εάν, λοιπόν, η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας διαθέτει την πολιτική βούληση να προχωρήσει τους διορισμούς στην Γενική Αγωγή, έτσι όπως έχει κατ’ επανάληψιν εξαγγείλει, οφείλει να κοινοποιήσει στην εκπαιδευτική και όχι μόνον κοινότητα άμεσα τα χρονοδιαγράμματά της. Άλλωστε, ο εντοπισμός των επονομαζόμενων «οργανικών κενών» στην Εκπαίδευση δεν μπορεί να προκύψει μέσα από μία μακροχρόνια και εις το διηνεκές διαδικασία, αφού εν πολλοίς οι όποιες ενδεχόμενες αποκλίσεις «πραγματικών» και «φαινομενικών» κενών θα είναι ελάχιστες.
Εν κατακλείδι: Εάν η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας διαθέτει την πολιτική βούληση να υλοποιηθούν άμεσα τα όσα -κατά το εικός και το αναγκαίον- εξήγγειλε στις προγραμματικές δηλώσεις τής Κυβέρνησης -αναφορικά με την ποιοτική αναβάθμιση της Α’/θμιας και την Β’/θμιας Εκπαίδευσης- τότε θα πρέπει να έχει υπόψη της πως τίποτε εξ αυτών που επαγγέλλεται δεν θα ήταν εφικτό να προσκτήσει έναν αποτελεσματικό, διαυγή και μόνιμο χαρακτήρα ελλείψει εκπαιδευτικών!