Τις σφοδρές αντιδράσεις της εκπαιδευτικής κοινότητας και της αξιωματικής αντιπολίτευσης έχει προκαλέσει ρύθμιση του υπουργείου Παιδείας, με την οποία δίνεται η δυνατότητα αποφοίτων στη δημόσια εκπαίδευση.

 

Οι εκπαιδευτικοί κατηγορούν την κυβέρνηση ότι προσπαθεί να βάλει «από την πίσω πόρτα» στο Δημόσιο τους αποφοίτους των κολεγίων, ενώ από την πλευρά του ΣΥΡΙΖΑ, υπογραμμίζουν ότι το υπουργείο Παιδείας θέλει να δημιουργήσει νομικότετελεσμένο, ώστε οποιοσδήποτε με αδιαβάθμητο τίτλο κολεγίου από το εξωτερικό, με βάση μία ασαφή επαγγελματική αναγνώριση, να μπορεί να παίρνει μέρος σε διαγωνισμούς για το Δημόσιο, σύμφωνα με το Έθνος.

Μετά τον σάλο που έχει δημιουργηθεί, το υπουργείο Παιδείας αναγκάστηκε να εκδώσει ανακοίνωση όσον αφορά στο ζήτημα αυτό, με την υπογράμμιση ότι η «χώρα μας οφείλει να σέβεται και σέβεται ως κράτος-μέλος της Ε.Ε. το Ενωσιακό Δίκαιο και την κείμενη νομοθεσία, όπως αυτή ορίζεται στη σχετική Οδηγία που διασφαλίζει για όλους ευκαιρίες για εργασία χωρίς αποκλεισμούς».

Στην ανακοίνωσή του το υπουργείο Παιδείας τονίζει, μεταξύ άλλων: Η νομοθετική ρύθμιση αποδεικνύει το σεβασμό της χώρας στο δίκαιο της Ε.Ε. ως προς την αναγνώριση επαγγελματικών προσόντων και επαγγελματικής ισοδυναμίας του προσωπικού της Πρωτοβάθμιας και της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Το Υπουργείο υποβάλλει το σχέδιο νόμου για να αποτραπεί το ενδεχόμενο παραπομπής της Ελλάδας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.

Η προηγούμενη κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ με το νόμο 4589/2019 είχε προχωρήσει στην κατάργηση της δυνατότητας συμμετοχής υποψηφίων, κατόχων αναγνώρισης των επαγγελματικών προσόντων (Οδηγία 2005/36/ΕΚ) και της επαγγελματικής ισοδυναμίας του τίτλου σπουδών (Τροποποίηση ΠΔ), πλαισίου που ίσχυε έως και το 2019, για τον διορισμό ή πρόσληψη ως εκπαιδευτικών μέσω των διαδικασιών του .

Τα ως άνω προκάλεσαν την αντίδραση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία επικαλείται τη Συνθήκη Λειτουργίας της Ε.Ε. και είχαν ως αποτέλεσμα τη διατύπωση αιτιολογημένης γνώμης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Επισημαίνεται ότι δικαίωμα συμμετοχής για πρόσληψη ή διορισμό έχουν κάτοχοι τίτλου σπουδών Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης αναγνωρισμένων πανεπιστημίων του εξωτερικού ανεξάρτητα από τον τόπο φοίτησης. Γενικά, η είσοδος στον εκπαιδευτικό κλάδο, μετά και την προτεινόμενη τροποποίηση, θα προβλέπεται για:

Αποφοίτους ΑΕΙ της ημεδαπής
Αποφοίτους εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων της αλλοδαπής εφόσον έχουν αναγνώριση ακαδημαϊκής ισοτιμίας και αντιστοιχίας από τον Δ.Ο.Α.Τ.Α.Π.
Κατόχους αναγνώρισης επαγγελματικών προσόντων βάσει της Οδηγίας 2005/36/ΕΚ
Κατόχους αναγνώρισης επαγγελματικής ισοδυναμίας τίτλου σπουδών τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με συναφή τίτλο σπουδών για κλάδο εκπαιδευτικού.

Απο την πλευρά του ΣΥΡΙΖΑ ο Νίκος Φίλης, αναφερόμενος στο θέμα, δήλωσε ότι το υπουργείο Παιδείας φυτεύει στο νομοσχέδιο μια διάταξη «με την οποία απόφοιτοι κολεγίων που δεν έχουν αναγνωριστεί από τον ΔΟΑΤΑΠ οι ακαδημαϊκοί τους τίτλοι, όπως συνέβαινε ως τώρα, θα έχουν τη δυνατότητα ως πανεπιστημιακής μόρφωσης υποψήφιοι να παίρνουν μέρος στον διαγωνισμό για τους διορισμούς στο Δημόσιο.

Ουσιαστικά, αυτό σημαίνει αμφισβήτηση του Συντάγματος, που προβλέπει ότι τα πανεπιστήμια στην Ελλάδα είναι δημόσια και όποια του εξωτερικού είναι ομοταγή πρέπει να περνούν από διαδικασία κρίσης. Τώρα είναι μικρή ρωγμή, σύντομα θα γίνει μεγάλη πόρτα που θα υποβαθμίσει και την εκπαίδευση και το δικαίωμα των νέων να συμμετέχουν στους διαγωνισμούς του Δημοσίου.

Ο κ. Φίλης τόνισε επίσης:

«Φάνηκε, ήταν έτοιμη από παλιά η κυβέρνηση, βασική της επιδίωξη είναι η συρρίκνωση και υποβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης … να σταλούν πελάτες σε “κολέγια” που ουσιαστικά είναι ΙΕΚ … είναι προσπάθεια να γίνει η μόρφωση ακριβή, ακριβότερη από ό,τι είναι ήδη. Και να εκχωρηθεί ένα κομμάτι στην ιδιωτική εκπαίδευση», είπε ο κ. Φίλης σχολιάζοντας το περιεχόμενο του νομοσχεδίου που μεθοδεύει εξίσωση του πτυχίου ΑΕΙ με αυτό του παραρτήματος ξένου κολεγίου στην Ελλάδα. Σημείωσε μάλιστα ότι «είναι μία προσπάθεια που συνδυάζεται με διεθνείς επαφές της κ. Κεραμέως κατά την επίσκεψη Μητσοτάκη στις ΗΠΑ … κύκλοι ενδιαφέρονται να “στήσουν μαγαζάκια” στην Ελλάδα, υποβαθμισμένα “κολέγια”, να κάνουν ανάλογες μπίζνες με Ελληνες “κολεγιάρχες”».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025