Ο «Ιερός Πόλεμος» για το μάθημα των Θρησκευτικών!
της Γιώτας Ρουμελιώτη
Τον… σταυρό τους κάνουν μαθητές και γονείς όχι για να πάει καλά η χρονιά, όσο για να καταλήξουν οι ηγεσίες και οι ιθύνοντες για το μάθημα των θρησκευτικών, το οποίο έχει γίνει και ένα αγαπημένο θέμα στα social media με τα tweets περί απαλλαγής να… πέφτουν βροχή.
Το σίγουρο είναι ότι η αναπλ. υπ. Παιδείας, Σία Αναγνωστοπούλου, μετάνιωσε πικρά για την δήλωσή της σχετικά με την απλοποίηση της διαδικασίας της απαλλαγής,
καθώς το «τσουνάμι» αντιδράσεων που δημιουργήθηκε μέσα σε ελάχιστα λεπτά, παρέσυρε όχι μόνο την εκκλησία αλλά και τους εκπαιδευτικούς οι οποίοι μπήκαν στη διαδικασία των ανοιχτών επιστολών.
Η ίδια πάντως τα «μάζεψε» λέγοντας ότι οι δηλώσεις της παραποιήθηκαν! Ο «Ιερός Πόλεμος» φαίνεται ότι άρχισε με βολές εκατέρωθεν!
καθώς το «τσουνάμι» αντιδράσεων που δημιουργήθηκε μέσα σε ελάχιστα λεπτά, παρέσυρε όχι μόνο την εκκλησία αλλά και τους εκπαιδευτικούς οι οποίοι μπήκαν στη διαδικασία των ανοιχτών επιστολών.
Η ίδια πάντως τα «μάζεψε» λέγοντας ότι οι δηλώσεις της παραποιήθηκαν! Ο «Ιερός Πόλεμος» φαίνεται ότι άρχισε με βολές εκατέρωθεν!
«Τζάμπα σάλος»
Όπως αναφέρει στο Karfitsa.gr ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Θεολόγων, Κωνσταντίνος Σπαλιώρας, όλος αυτός ο σάλος και το γαϊτανάκι αντιδράσεων στο οποίο μπλέχτηκε μέχρι και ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος, έγινε «τζάμπα και βερεσέ!», καθώς το ζήτημα της υποχρεωτικής ή μη παρακολούθησης των θρησκευτικών έχει λυθεί!«Όλος αυτός ο σάλος προκλήθηκε τζάμπα και βερεσέ. Με την εγκύκλιο 12773 της 20/1/ 2015 των Λοβέρδου και Δερμετζόγλου που ήταν τότε στο υπ. Παιδείας είχε λυθεί αυτό το πρόβλημα, με το δικαιότερο τρόπο. Αυτοί που δικαιούνται να έχουν απαλλαγή, έχοντας πρόβλημα θρησκευτικής συνείδησης, δηλαδή οι αλλόθρησκοι, οι αλλόδοξοι και οι άθρησκοι έχουν το δικαίωμα δηλώνοντας σε μια υπεύθυνη δήλωση ότι δεν είναι χριστιανοί ορθόδοξοι να απαλλάσσονται από το μάθημα», λέει και συνεχίζει σχετικά με την υποχρεωτική παρακολούθηση: « Οι υπόλοιποι μαθητές που είναι χριστιανοί ορθόδοξοι αυτοί υποχρεούνται να παρακολουθήσουν το μάθημα, καθώς είναι νόμος του κράτους αλλά το ορίζει και το Σύνταγμα».
«Λάθος ενημέρωση»
Όλο το χρονικό για τα θρησκευτικά, άρχισε την περασμένη εβδομάδα, όταν η κ. Αναγνωστοπούλου είπε ότι θα είναι στην ευχέρεια του γονέα να δηλώνει αν το παιδί του θέλει να παρακολουθήσει θρησκευτικά, χωρίς καμία αναφορά θετική ή αρνητική στο θρήσκευμα. Η απάντηση έρχεται μέσα από τον κ. Σπαλιώρα ο οποίος λέει ότι:«Η υπουργός δεν ήταν σωστά ενημερωμένη κι αυτό θα το καταστήσουμε σαφές στην επικείμενη συνάντηση που αναμένουμε μαζί της. Υπάρχει νόμος του κράτους και αναφορά στο Σύνταγμα. Αυτοί που δικαιούνται παίρνουν την απαλλαγή. Όταν ξέρουμε ότι ένα παιδάκι είναι πχ. μουσουλμάνος τότε δίνουμε την απαλλαγή. Οι υπόλοιποι είναι υποχρεωμένοι να το παρακολουθούν», λέει και συνεχίζει σχετικά με τις ψευδείς δηλώσεις: «Έτσι τίθεται ζήτημα περί ψευδών δηλώσεων. Όταν δίνεται η δυνατότητα να ξεφύγει ένας μαθητής από κάτι, θα το κάνει. Επειδή πέρσι είχαμε και την τράπεζα θεμάτων, αρκετοί γονείς ήθελαν να απαλλαγούν τα παιδιά τους από τα θρησκευτικά για να μην έχουν παραπάνω φόρτο. Αυτό όμως δεν είναι νόμιμο γιατί η απαλλαγή υπάρχει για συγκεκριμένους μαθητές».
«Σε λίγο θα το βγάλουν εντελώς»
Για προσπάθεια υποτίμησης του μαθήματος κάνει λόγο ο κ.Σπαλιώρας αλλά και για… συναδελφικές συγκρούσεις! «Η υπουργός προσπάθησε να υποτιμήσει το μάθημα. Όταν βγαίνει η ηγεσία του υπουργείου και λέει ότι μπορεί κάποιος χωρίς προϋποθέσεις να ζητήσει απαλλαγή από το μάθημα, εμείς το εκλαμβάνουμε σαν να είναι μια έμμεση δίωξη του μαθήματος και ότι στο μέλλον θα ακολουθήσει ο εξοβελισμός του. Πουθενά στην Ευρώπη, με εξαίρεση στην Γαλλία, δεν υπάρχει η δυνατότητα να μην παρακολουθεί κάποιος το μάθημα των θρησκευτικών», λέει και συνεχίζει:«Συναντηθήκαμε και με την ΟΛΜΕ και τους εκφράσαμε το παράπονό μας ότι συνάδελφοι στρέφονται εναντίον συναδέλφων».
Ζήτημα αυστηρά προσωπικό!
Στο κάδρο μπαίνει και το ζήτημα των προσωπικών δεδομένων, καθώς σύμφωνα με αρκετούς «καταπατώνται όταν δηλώνεται δημόσια το θρήσκευμα». Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Θεολόγων απαντά και σε αυτό, πηγαίνοντας μάλιστα στον αντίποδα! «Λένε ότι το να γράψει κάποιος ότι είναι χριστιανός ορθόδοξος, είναι μια άμεση αναφορά των θρησκευτικών πεποιθήσεων. Από την μια έχουμε το κόλλημα να μην αποκαλύπτουμε τις θρησκευτικές μας πεποιθήσεις και από την άλλη, υπάρχει μια ομάδα Ελλήνων που επικαλούνται το θρήσκευμά τους για να εισαχθούν στα πανεπιστήμια με χαμηλότερες βαθμολογίες. Αναφέρομαι στους Έλληνες Μουσουλμάνους της Θράκης! Δηλώνοντας την θρησκεία τους δεν θίγεται το προσωπικό δεδομένο; Ή μήπως το προσωπικό δεδομένο υπάρχει για τον ορθόδοξο και όχι για τον μουσουλμάνο; Ας σκεφτόμαστε ορθολογικά και όχι ορθολογιστικά!», λέει.
Τι μαθαίνουν τελικά τα παιδιά;
Το μάθημα των Θρησκευτικών είναι ανέκαθεν στη λίστα με τα… εύκολα μαθήματα καθώς δεν απαιτεί ώρες διαβάσματος ενώ η εξέταση είναι πάντα πιο ελαστική. Τι μαθαίνουν όμως στα Θρησκευτικά; O κ. Σπαλιώρας και σαν εκπαιδευτικός- θεολόγος απαντά: «Τα παιδιά μαθαίνουν στο σχολείο της βασικές αρχές της χριστιανικής εκκλησίας. Στο Γυμνάσιο διδάσκονται την Παλαιά Διαθήκη, την εκκλησιαστική ιστορία με αναφορές σε στοιχεία του ιουδαϊσμού και του Ισλάμ. Ο μαθητής γνωρίζει τα βασικά στοιχεία της πίστης του και την εξέλιξή της. Μέσα από παραθέσεις κειμένων αποκτά μια αμυδρά γνώση και για τα άλλα δόγματα. Στη Γ” Γυμνασίου μιλάμε ανοιχτά για τον προτεσταντισμό και τον ρωμαιοκαθολισμό. Στο Λύκειο η διδασκαλία των θρησκευτικών εξελίσσεται. Τα παιδιά μαθαίνουν για τη λατρευτική ζωή της εκκλησίας, για άλλα θρησκευτικά φαινόμενα που υπάρχουν στον κόσμο, για σύγχρονους λειτουργικούς προβληματισμούς. Στην Β΄Λυκείου, λόγω της ωρίμανσης του κριτικού πνεύματος, γίνεται μια συγκριτική παρουσίαση της ορθόδοξης πίστης αλλά και όλων των θρησκειών του κόσμου. Στην Γ” Λυκείου προχωράμε στην αναπαράθεση της χριστιανικής ηθικής συγκρινόμενη και με άλλα στοιχείων άλλων θρησκευτικών παραδόσεων. Ο καθηγητής- μέσα από κείμενα- μπορεί να κάνει ένα συγκερασμό των απόψεων σε σχέση με την χριστιανική ηθική. Η ύλη έχει μια εξελικτική παρουσίαση».