OΛΤΕΕ
Συνεντεύξεις και δηλώσεις του Υπουργού Παιδείας που χρήζουν … ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ !
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η συνέντευξη του Υπουργού Παιδείας σε κυριακάτικο φύλλο εφημερίδας της 11 Οκτωβρίου 2015, δημοσιευμένη στην ιστοσελίδα του Υπουργείου, βλ.http://www.minedu.gov.gr/publications/docs2015/fil_vima.pdf
Διαβάζουμε για:
Α. Προσλήψεις και υπηρεσιακές μεταβολές μονίμων εκπαιδευτικών
1. «(…) Θα σχεδιάσουμε πρόγραμμα σταδιακών προσλήψεων σε συνάρτηση με την πορεία της οικονομίας και των δημοσιονομικών μεγεθών (…) Το σχολείο δεν μπορεί να ανταποκριθεί στην αποστολή του χωρίς μόνιμους δασκάλους (…)», λέει ο Υπουργός.
Παρά τις, κατά καιρούς, δεσμεύσεις της προηγούμενης ηγεσίας του Παιδείας για 3.000-4.000 διορισμούς μονίμων εκπαιδευτικών (που είχαν καταλήξει σε 2.000-2.500) και παρότι είναι διακηρυγμένη η συνέχεια της πολιτικής (στην πραγματικότητα της ίδιας κυβέρνησης), ο νυν Υπουργός αναφέρεται σε σχεδιασμό προγράμματος σταδιακών προσλήψεων.
Στις 6 Οκτωβρίου 2015, ο Υπουργός Παιδείας, στην ομιλία του στη Βουλή, βλ.http://www.minedu.gov.gr/grafeio-typoy-kai-dimosion-sxeseon/deltia-typoy/14190-06-10-16, κατά τη συζήτηση επί των προγραμματικών δηλώσεων της κυβέρνησης δήλωνε: «(…) Δεν είναι δυνατόν τα σχολεία να λειτουργούν με προσλήψεις αναπληρωτών και ωρομισθίων(…) Το πρόβλημα έχει και παιδαγωγικές διαστάσεις. Δεν είναι επιτρεπτό, εκατοντάδες χιλιάδες μαθητές, να αλλάζουν κάθε χρόνο δασκάλους, όταν η σχέση εμπιστοσύνης ανάμεσα στο δάσκαλο και το μαθητή, προϋποθέτει κάποια διάρκεια (…) θα διερευνήσουμε τη δυνατότητα ενός αριθμού μόνιμων διορισμών μέσα στο 2016».
Δέκα ημέρες μετά, στις 16 Οκτωβρίου 2015, υπέγραψε την με αρ. πρωτ.: 164573/Θ1 (ΑΔΑ: ΩΟΕΓ4653ΠΣ-Ω2Λ) Απόφαση κατανομής εκατόν εβδομήντα οκτώ (178) θέσεων μονίμων κληρικών κατά το έτος 2015, μετά την με αρ. πρωτ. 88628/Θ1/04-06-2015 σχετική πρόταση του προκατόχου του και την με αρ. πρωτ. ΔΙΠΑΑΔ/Φ.ΕΓΚΡ./95/17809/20-08-2015 Απόφαση της Επιτροπής του άρθρου 2, παρ. 1 της Π.Υ.Σ. 33/2006 ! Για εκπαιδευτικούς όμως … ;;;
2. «Είναι εκτός λογικής να παραμένουν 4.000 εκπαιδευτικοί εκτός τάξης όταν κάθε χρόνο, παρά τις προσλήψεις χιλιάδων αναπληρωτών, μετράμε 4.000 κενά. Τον Ιούνιο θα προχωρήσουμε σε δραστική μείωση των αποσπάσεων των εκπαιδευτικών. (…) Είναι η τελευταία χρονιά που γίνονται τόσο πολλές αποσπάσεις εκπαιδευτικών», απαντά σε ερώτηση ο Υπουργός.
Λησμονεί όμως ότι, η μόλις πρόσφατα απελθούσα πολιτική ηγεσία του Παιδείας, τον Αύγουστοτελευταίες ημέρες της θητείας της, απέσπασε 2.504 εκπαιδευτικούς για το 2015-2016, κατά 437 περισσότερους σε σχέση με τους 2.067 της προηγούμενης σχολικής χρονιάς 2014-2015. Σταπρογραμματικά κείμενα του ΣΥΡΙΖΑ για την παιδεία, στην ενότητα «4.Δ. Αλλαγές στην κεντρική διοίκηση», διαβάζουμε: «Τερματισμός του πελατειακού συστήματος της απόσπασης των εκπαιδευτικών για την παροχή διοικητικού έργου και ταυτόχρονη ενίσχυση του απαραίτητου αριθμού μόνιμων διοικητικών υπαλλήλων. Επανένταξη στο διδακτικό έργο του σχολείου μεγάλου μέρους του εκπαιδευτικού προσωπικού που απασχολείται στην κεντρική διοίκηση.» !!! (βλ.http://www.syriza.gr/theseis/pros_diavoulefsi_paideia.pdf ). Καιρός είναι τα λόγια να γίνουν έργα.
Ο Υπουργός ζητά την εθελοντική διάθεση αποσπασμένων εκπαιδευτικών Π.Ε. και Δ.Ε. από συγκεκριμένες υπηρεσίες και φορείς του ΥΠ.Π.Ε.Θ. σε σχολικές μονάδες, με το αρ. πρωτ.: 161901/E1/13-10-2015 εξαιρετικά επείγον έγγραφό του. Για την εγκύκλιο αυτή έχει εκδοθεί καταγγελία της Π.Ο.Σ.Υ.Π. (βλ.http://www.posyp.gr/images/kat_egk.pdf ). Τελικά πόσο σοβαρά και υπεύθυνα αντιμετωπίζονται, από την εκάστοτε πολιτική ηγεσία του Υπουργείου, οι Υπηρεσίες Διοίκησης της εκπαίδευσης ; Ποιος και πότε θα ενδιαφερθεί για την κρισιμότητα της λειτουργίας τους και την ποιότητα των υπηρεσιών που παρέχουν ; Έχουν καταγεγραμμένες συγκεκριμένες ανάγκες σε επιπλέον προσωπικό ; Αν ναι, γιατί δεν αποφασίζεται η υπό προϋποθέσεις και κριτήρια μετάταξη σε διοικητικές θέσεις των εκπαιδευτικών που έχουν υποβάλλει αίτηση και έχουν αποδεσμευθεί από το διδακτικό έργο με απόφαση του ΚΥΣΔΕ ;
«(…) τον Ιούνιο θα ολοκληρώνονται οι μεταθέσεις, θα διαπιστώνουμε τα κενά και θα αναρτούμε τους πίνακες των αναπληρωτών (…)», είπε στη συνέντευξή του ο Υπουργός. Ξέχασε (;) τις αποσπάσεις, ή δεν θα ολοκληρώνονται τον Ιούνιο; Να συμπληρώσουμε, το αυτονόητο – μονίμως ζητούμενο, εκπαιδευτικοί και βιβλία να βρίσκονται στα σχολεία το Σεπτέμβριο με τον αγιασμό ; Ο Υπουργός της Παιδείας, κατά την τελετή παράδοσης – παραλαβής του Υπουργείου στις 23/9/2015 ευχαριστούσε την προκάτοχό του: «(…) Κυρίως όμως για την προσπάθεια που καταβάλατε ως υπηρεσιακή υπουργός ώστε σε συνθήκες ιδιάζουσας και παρατεταμένης δημοσιονομικής κρίσης,η έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς να βρει τα σχολεία έτοιμα να υποδεχτούν τους μαθητές και τις μαθήτριες. (…)» !!! Από δηλώσεις του Υπουργού και σύμφωνα με το δελτίο τύπου της 1/10/2015: «Το αργότερο 10 με 15 Οκτωβρίου τα σχολεία όλων των βαθμίδων και κατά προτεραιότητα τα σχολεία Ειδικής Εκπαίδευσης θα λειτουργούν είτε σε πλήρη ανάπτυξη είτε με ελάχιστα κενά. (…)» !!! Τα προβλήματα των κενών δυστυχώς παραμένουν και από ότι φαίνεται θα συνεχίσουν να υφίστανται.
Β. Η αύξηση των ωρών διδασκαλίας … στο δημόσιο διάλογο
«Υπάρχουν πολλά ζητήματα που έχουν να κάνουν με την αξιοποίηση του εκπαιδευτικού δυναμικού.Το θέμα της αύξησης των ωρών διδασκαλίας καθώς και της μείωσης των ειδικοτήτων των εκπαιδευτικών, που είναι περίπου 120, θα τεθεί στον δημόσιο διάλογο, καθώς είναι θέμα διαλόγου και όχι επιβολής» λέει ο Υπουργός. Πολλές φορές ο τέως Αναπλ. Υπουργός Παιδείας και νυν Α΄ Αντιπρόεδρος της Βουλής είχε δεσμευθεί για τη μείωση του διδακτικού ωραρίου των εκπαιδευτικών στα προ του 2013 επίπεδα (είχε αυξηθεί κατά 2 ώρες από τον τότε Υπουργό Παιδείας).Ο τέως Υπουργός Παιδείας και νυν Υπουργός Πολιτισμού νόμιζε ότι θα δεχθεί ένας δάσκαλος, αν χρειαστεί, να κάνει μία ή δύο ώρες παραπάνω σαν συμβολή στο ξέσπασμα της κρίσης, όπως οφείλει, για να βοηθήσει με τον τρόπο του να ξεπεραστεί ! Ο νυν Υπουργός Παιδείας θα θέσει το θέμα της αύξησης των ωρών διδασκαλίας στον δημόσιο διάλογο καθώς δεν είναι θέμα επιβολής !!! Η πολιτική έχει συνέχεια …
Γ. «Η αξιολόγηση είναι ένα θέμα που χρήζει… αξιολόγησης» αναφέρει ο Υπουργός.
Συνεχίζει: «Δυστυχώς στο παρελθόν συνδυάστηκε με αντίληψη τιμωρητική για τους εκπαιδευτικούς και δημιούργησε προκαταλήψεις. Αντιθέτως, η αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου είναι αναγκαία για να βοηθηθούν ο εκπαιδευτικός και η σχολική μονάδα. Δεν εξιδανικεύω. (…)».
Στους ισχυρισμούς ότι «η αξιολόγηση αποτελεί το «όχημα» για να στηθεί ένα νέο κράτος ΣΥΡΙΖΑ στον δημόσιο τομέα», απαντά: «Η κατηγορία αυτή είναι ένα ανέκδοτο. Η πρώτη μας κίνηση ήταν η εκλογή των διευθυντών των σχολείων και όχι ο διορισμός τους».
Στο ότι «Ειδικά αυτό ήταν αντικείμενο έντονης κριτικής, καθώς θεωρήθηκε εξυπηρέτηση αιτημάτων των συντεχνιών του εκπαιδευτικού χώρου», αναφέρει: «Είναι περίεργο να θεωρείται συντεχνιακό αίτημα η συμμετοχή. Πάντως δεν είναι απόδειξη κομματικοποίησης». Ναι είναι ένδειξη !
Ερωτηματικά προκάλεσε η, εν συνεχεία, παράταση της θητείας των Διευθυντών Διευθύνσεων Εκπαίδευσης μέχρι νεωτέρας με την Υ.Α. (αρ. πρωτ. Φ.361.22/65/117340/Ε3/21-7-2015, ΑΔΑ: 744Ψ465ΦΘ3-Μ9Ι). Γιατί δεν προχώρησε η διαδικασία επιλογής των σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις του Ν. 4327/2015 που εισηγήθηκε ο ίδιος Υπουργός ; Μήπως επειδή θα ψήφιζαν οι πρόσφατα επιλεγμένοι Διευθυντές και Υποδιευθυντές σχολείων και είναι γνωστό ότι εξ αυτών ένα ποσοστό περίπου 85% υπηρετούσαν ήδη στις θέσεις και ανανέωναν τη θητεία τους ; Ναι είναι ένδειξη ! Είναι άνευ σημασίας ότι συζητείται εκ νέου τώρα η διαδικασία επιλογής των στελεχών της εκπαίδευσης ;
«Μιλώντας για κομματικές επιλογές όμως, οι νέοι περιφερειάρχες εκπαίδευσης της χώρας είναι στην πλειονότητά τους μέλη ή υποψήφιοι του ΣΥΡΙΖΑ» είναι η τοποθέτηση προς τον Υπουργό, ο οποίος απαντά: «Δεν επελέγησαν όσοι από αυτούς ήταν στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ με κομματικά αλλά με αξιοκρατικά κριτήρια. Ακολουθήθηκε η διαδικασία των προηγούμενων χρόνων. Θα συμφωνήσω όμως ότι πρέπει να αλλάξει… Θα μελετήσουμε και θα εισηγηθούμε νέο τρόπο επιλογής των περιφερειακών διευθυντών κατά τρόπο που δεν θα αμφισβητεί την αξιοκρατική επιλογή τους. Πάντως τα πρόσωπα που επελέγησαν πρόσφατα δίνουν τον καλύτερο εαυτό τους για τη λειτουργία των σχολείων». Εδώ, ναι είναι απόδειξη! Οι διορισμένοι Περιφερειακοί Διευθυντές Εκπαίδευσης ήταν συνδικαλιστές της πρώτης γραμμής, σε παρατάξεις φίλα προσκείμενες (όπως συνέβαινε και στις προηγούμενες κυβερνήσεις) και πρωταγωνιστές στις κινητοποιήσεις κατά της αξιολόγησης σχολικών μονάδων και εκπαιδευτικών !!!
Για την αξιολόγηση, του εκπαιδευτικού έργου των σχολικών μονάδων και των εκπαιδευτικών η ιστορία καταγράφει:
Ο τέως Αναπλ. Υπουργός Παιδείας, από τη θέση του Συντονιστή του Τομέα Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ έχει δηλώσει: «Ο ΣΥΡΙΖΑ θα ακυρώσει τις όποιες συνέπειες ενδέχεται να παραχθούν από το εν λόγω παράνομο σύστημα αξιολόγησης και θα αποκαταστήσει τις αδικίες του. Η Κυβέρνηση της Αριστεράς, προκρίνει αντί της αυταρχικής αξιολόγησης του Υπουργείου Παιδείας, ένα ουσιαστικό πλαίσιο θεσμικής στήριξης του εκπαιδευτικού έργου, το οποίο θα περιλαμβάνει τόσο την επιμόρφωση και την στήριξη των εκπαιδευτικών, όσο και την συμμετοχική διαχείριση της εκπαιδευτικής διαδικασίας εν συνόλω. Σε κάθε περίπτωση η όποια αποτίμηση του έργου των δασκάλων και της επίδοσης των μαθητών, θα αποσκοπεί στο να εξαχθούν συμπεράσματα για τις αναγκαίες ενέργειες στήριξης των δασκάλων και των μαθητικών αναγκών και όχι στον εξοβελισμό, στην τιμωρία και στην περιθωριοποίηση».
Στο πρόσφατο Σχέδιο Νόμου «Ρυθμίσεις για την ανώτατη εκπαίδευση, την έρευνα, την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση και άλλες διατάξεις» που ολιγώρησε (;) να φέρει προς ψήφιση στη Βουλή η προηγούμενη κυβέρνηση, το άρθρο 46 «Θέματα ΑΔΙΠΠΔΕ» καταργούσε την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού και την περιόριζε στο εκπαιδευτικό έργο.
Από τα παραπάνω συμπεραίνεται ότι θα αξιολογηθεί η αξιολόγηση (μεγάλα τα λόγια!) και το εκπαιδευτικό έργο (λίγες οι πολιτικές ; ) !
Δ. «Κυβερνητική πρόθεση είναι να καταργηθεί το 23% ΦΠΑ στην εκπαίδευση» αναφέρει ο Υπουργός.
Και συνεχίζει: «Κατά τη γνώμη μου όμως είναι άλλο ο ΦΠΑ στα ιδιωτικά σχολεία και άλλο στα φροντιστήρια. Τα φροντιστήρια καλύπτουν ανεπάρκειες της δημόσιας εκπαίδευσης. Και η αύξηση διδάκτρων μέσω ΦΠΑ επιδεινώνει το λαϊκό εισόδημα και θέτει σε κίνδυνο τη λειτουργία χιλιάδων μικρών δομών της παράλληλης εκπαίδευσης. Τα αποτελέσματα μπορεί να είναι καταστροφικά και για τα παιδιά και για τις οικογένειες. Αν μάλιστα κανείς αναλογιστεί τα λογιστικά τρικ με τα οποία μειώνει κάποιος τον ΦΠΑ, τότε εξαρχής υπονομεύεται και το δημοσιονομικό σκέλος του μέτρου.» Τελικά, μετά τη γνωστή απόφαση επιβολής του κλιμακωτού ΦΠΑ στην ιδιωτική εκπαίδευση ο Υπουργός δηλώνει: «(…) Δεν πιστεύω ότι όσοι πάνε στα ιδιωτικά σχολεία είναι ζάπλουτοι και Κροίσοι, είναι εύποροι βεβαίως. (…) Όποιος πάει το παιδί του στο ιδιωτικό σχολείο θα αναλάβει το κόστος αυτής της επιλογής. (…) Υποχρέωση της Πολιτείας είναι να διασφαλίσει το δικαίωμα της μόρφωσης σε όλα τα παιδιά, που σημαίνει να αναβαθμίσει το δημόσιο σχολείο, εκεί θα κριθούμε, και όχι στις πενταροδεκάρες του 6% ή του 13%. (…)» !!! Υπουργέ μας η εκπαίδευση δεν φορολογείται. Επιδοτείται !
Ε. Εθελοντική εργασία και αξιολόγηση.
«Πρόθεσή μας είναι να λειτουργεί ένα ειδικό σχολείο ανά διεύθυνση εκπαίδευσης.» Τουλάχιστον ένα, θεωρούμε, εννοεί.
Συνεχίζει: «Το πρώτο νομοσχέδιο που θα καταθέσει το υπουργείο Παιδείας όμως είναι ένα νομοσχέδιο για την ενισχυτική διδασκαλία που επανέρχεται από εφέτος στα σχολεία. Έχουμε εξασφαλίσει πιστώσεις. Θα λειτουργήσει δε αυτό και ως στοιχείο αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, καθώς προσβλέπουμε στην εθελοντική βοήθειά τους. Γιατί λοιπόν όταν ένας εκπαιδευτικός προσφέρει δύο ώρες εθελοντικής εργασίας για τη διδακτική στήριξη των μαθητών να μην προσμετρείται αυτό ως κριτήριο στην αξιολόγησή του;» Εδώ έχουμε απόδειξη προθέσεων για αξιολόγηση του εκπαιδευτικού παρά τις προηγούμενες δηλώσεις του που εμμέσως πλην σαφώς υπονοούν την κατάργησή της !!! Ενόψει, λοιπόν, αξιολόγησης η προσφορά εθελοντικής εργασίας θα προσμετρείται (εννοείται θετικά) ! Πλανάται πλάνη οικτρά όποιος θέλει να κάνει τον εκπαιδευτικό μέλος ΜΚΟ με αντάλλαγμα ευνοϊκή αξιολόγηση ! Ένα περιστατικό που καταγγέλθηκε ότι εθελοντής μαθηματικός καλύπτει ώρες οργανικού κενού διδάσκοντας πανελλαδικώς εξεταζόμενο μάθημα, σε ΓΕΛ του Έβρου, διαψεύστηκε από το Διευθυντή της αρμόδιας Δ.Δ.Ε., που ενημέρωσε ότι ο εκπαιδευτικός κάνει φροντιστήριο που διοργανώνει ο Σύλλογος Γονέων για τους μαθητές το απόγευμα, παραδέχθηκε όμως την ύπαρξη κενού μαθηματικού που, όπως συμπλήρωσε, θα καλυφθεί !
Ο εθελοντισμός, σε πονηρή έκδοση, με τη μορφή έμμεσου εκβιασμού για λήψη αντιπαροχής ! Και το καλοκαίρι ο εκπαιδευτικός να προσφέρει εθελοντική εργασία σε σωφρονιστικά ιδρύματα αγροτικού τύπου, να δείξει καλή διαγωγή, για να μειωθούν τα χρόνια ενεργού υπηρεσίας του και να συνταξιοδοτηθεί πριν το 67ο έτος της ηλικίας του ;
Η προσβολή στην ιδέα, στην έννοια, το πνεύμα και την όλη φιλοσοφία του εθελοντισμού είναι βάναυση. Ο εθελοντισμός δεν αποζητείται με ταξίματα και υποσχέσεις, δεν εκτιμάται υλικά, δεν αποτιμάται σε χρήμα, δε βαθμολογείται, δεν μοριοδοτείται, δεν …. Τον προσφέρει, χωρίς να τον προβάλλει, να τον επικαλείται και να ζητά ανταλλάγματα όποιος πιστεύει στις αρχές του. Άλλωστε είναι γνωστό ότι η λειτουργία του δημόσιου σχολείου στηρίζεται στον πατριωτισμό, στον ηρωισμό και στον εθελοντισμό του εκπαιδευτικού.
Αξίζει να θυμηθούμε ότι όταν τέως Υπουργός απευθυνόταν, δημοσιοποιώντας σκέψεις, στον ανώνυμο αδιόριστο εκπαιδευτικό ζητώντας την εθελούσια συνεισφορά του, να δουλέψει χωρίς λεφτά για να καλυφθούν τα κενά, εθελοντικά δηλαδή με αντάλλαγμα κάποια μόρια που θα τον βοηθήσουν όταν γίνουν προσλήψεις, ο ΣΥΡΙΖΑ με ανακοίνωσή του από τη θέση της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, το Νοέμβρη του 2014, στοχεύοντας πάντα στην μόνιμη εργασία για όλες και όλους, δήλωνε ευθαρσώς ότι θα καταργήσει κάθε αντεργατική διάταξη και δεν θα αναγνωρίσει οποιαδήποτε προϋπηρεσία εθελοντικού χαρακτήρα και αν θεσμοθετηθεί ! Η ανακοίνωση αναφερόταν σε συγκεκριμένη κατεύθυνση της τότε Κυβέρνησης, για μετατροπή της εργασίας σε απασχόληση και χόμπυ …
Το δημόσιο σχολείο, που για τον Υπουργό αποτελεί ζήτημα πρώτης προτεραιότητας η αναβάθμιση του, δε θα επιτρέψουμε να μετατραπεί σε ΜΚΟ με καταστατικό, ούτε ο εκπαιδευτικός μπορεί να αποτελέσει με τη δουλειά του μια μαρτυρία υπέρβασης της κρίσης, αρκεί να βρει συμπαραστάτες πέραν της πολιτείας και από τον ιδιωτικό τομέα, όπως ο ίδιος σημείωσε κατά την ομιλία του την πρώτη μέρα (2/10/2015) του τριήμερου διεθνούς επιστημονικού Συνεδρίου με θέμα «Τέχνη και Εκπαίδευση, Διδακτικές και Παιδαγωγικές προσεγγίσεις στο σχολείο του 21ου αιώνα», που συνδιοργάνωσαν το Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) του υπουργείου Παιδείας, η Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών (ΑΣΚΤ) και η Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση. Μήπως προσμετρηθεί ως κριτήριο στην αξιολόγηση του εκπαιδευτικού και η εξεύρεση οικονομικών πόρων από τον ιδιωτικό τομέα για τη λειτουργία του δημόσιου σχολείου ;
ΣΤ. Εθνικός και κοινωνικός διάλογος για την εκπαίδευση.
Ενώ εκκρεμεί μια συνολική πρόταση για αλλαγές στην εκπαίδευση με χρονικό ορίζοντα την άνοιξη, ο Υπουργός Παιδείας προαναγγέλλει τον εθνικό και κοινωνικό διάλογο που θα προηγηθεί. Είναι γνωστό ότι το 3ο μνημόνιο που ψηφίστηκε το καλοκαίρι από το ελληνικό κοινοβούλιο, Ν. 4336/2015 (ΦΕΚ 94/τ.Α΄/14-08-2015) «Συνταξιοδοτικές διατάξεις − Κύρωση του Σχεδίου Σύμβασης Οικονομικής Ενίσχυσης από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας και ρυθμίσεις για την υλοποίηση της Συμφωνίας Χρηματοδότησης», προβλέπει σχετικά τα εξής:
«Παράγραφος Γ.:
Συμφωνία Δημοσιονομικών Στόχων και Διαρθρωτικών Μεταρρυθμίσεων
Ελλάδα
Μνημόνιο Συνεννόησης για τριετές πρόγραμμα του ΕΜΣ
4. Διαρθρωτικές πολιτικές για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και της ανάπτυξης
4.1 Αγορά εργασίας και ανθρώπινο κεφάλαιο
(…)
Επαγγελματική κατάρτιση. Επιπλέον, σύμφωνα με τον προϋπολογισμό του 2016 και προκειμένου να επιτύχει τον εκσυγχρονισμό και την επέκταση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης (ΕΕΚ), και με βάση τη μεταρρύθμιση που εγκρίθηκε το 2013 (ν. 4186/2013), η κυβέρνηση, έως τον Δεκέμβριο του 2015 (βασικό παραδοτέο):
i) θα θεσπίσει ένα σύγχρονο πλαίσιο ποιότητας για την ΕΕΚ/μαθητεία,
ii) θα δημιουργήσει ένα σύστημα για τον προσδιορισμό των αναγκών σε επίπεδο δεξιοτήτων και μια διαδικασία αναβάθμισης των προγραμμάτων και της πιστοποίησης,
iii) θα δρομολογήσει πιλοτικές συμπράξεις με περιφερειακές αρχές και εργοδότες το 2015-2016 και
iv) θα χαράξει ολοκληρωμένο σχέδιο εφαρμογής του Υπουργείου Εργασίας, του Υπουργείου Παιδείας και του ΟΑΕΔ, με σκοπό την παροχή του απαιτούμενου αριθμού θέσεων μαθητείας για όλους τους σπουδαστές της επαγγελματικής εκπαίδευσης (ΕΠΑΣ και ΙΕΚ) έως το 2016 και για το 33% τουλάχιστον του συνόλου των σπουδαστών της τεχνικής δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (ΕΠΑΛ) έως το 2016-2017 και
v) θα διασφαλίσει μεγαλύτερη συμμετοχή των εργοδοτών και μεγαλύτερη χρήση της ιδιωτικής χρηματοδότησης. Το ακαδημαϊκό έτος 2015-2016 θα λειτουργήσουν περιφερειακές συμπράξεις δημόσιου-ιδιωτικού τομέα.
(…)
Εκπαίδευση. Οι αρχές θα διασφαλίσουν τον περαιτέρω εκσυγχρονισμό του τομέα της εκπαίδευσης σύμφωνα με τις βέλτιστες πρακτικές της ΕΕ και αυτό θα τροφοδοτήσει την προγραμματισμένη ευρύτερη στρατηγική ανάπτυξης. Οι αρχές, σε συνεργασία με τον ΟΟΣΑ και ανεξάρτητους εμπειρογνώμονες, θα επικαιροποιήσουν, έως τον Απρίλιο του 2016, την αξιολόγηση του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος που εκπόνησε ο ΟΟΣΑ το 2011. Η εν λόγω επανεξέταση θα καλύπτει όλα τα επίπεδα εκπαίδευσης, συμπεριλαμβανομένων των δεσμών μεταξύ έρευνας και εκπαίδευσης και της συνεργασίας μεταξύ πανεπιστημίων, ερευνητικών ιδρυμάτων και επιχειρήσεων με σκοπό την ενίσχυση της καινοτομίας και της επιχειρηματικότητας (βλ. επίσης ενότητα 4.2). Μεταξύ άλλων, η επανεξέταση θα αξιολογήσει την υλοποίηση της μεταρρύθμισης του «Νέου Σχολείου», το περιθώριο περαιτέρω εξορθολογισμού (των τάξεων, σχολείων και πανεπιστημίων), τη λειτουργία και διακυβέρνηση των ιδρυμάτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, την αποδοτικότητα και αυτονομία των δημόσιων εκπαιδευτικών μονάδων και την αξιολόγηση και διαφάνεια σε όλα τα επίπεδα. Η επανεξέταση θα προτείνει συστάσεις σύμφωνα με τις βέλτιστες πρακτικές των χωρών του ΟΟΣΑ.
Με βάση τις συστάσεις της επανεξέτασης, οι αρχές θα εκπονήσουν επικαιροποιημένο εκπαιδευτικό σχέδιο δράσης και θα υποβάλουν προτάσεις για δράσεις το αργότερο έως τον Μάιο του 2016, οι οποίες θα εγκριθούν έως τον Ιούλιο του 2016, και εφόσον είναι δυνατόν, τα μέτρα θα πρέπει να τεθούν σε ισχύ πριν από το ακαδημαϊκό έτος 2016-2017. Ειδικότερα, οι αρχές δεσμεύονται να ευθυγραμμίσουν τον αριθμό διδακτικών ωρών ανά μέλος του προσωπικού, καθώς και την αναλογία μαθητών ανά τάξη και ανά εκπαιδευτικό, με τις βέλτιστες πρακτικές των χωρών του ΟΟΣΑ, το αργότερο έως τον Ιούνιο του 2018. Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και των σχολικών μονάδων θα συνάδει με το γενικό σύστημα αξιολόγησης της δημόσιας διοίκησης. Οι αρχές θα διασφαλίσουν τη δίκαιη μεταχείριση όλων των φορέων παροχής εκπαίδευσης, συμπεριλαμβανομένων των ιδιωτικών ιδρυμάτων, καθορίζοντας ελάχιστα πρότυπα.»
Όλα δείχνουν ότι οι ιδεολογικές αρχές: «νεοφιλελευθερισμός και μνημόνια θα επιφέρουν τη διάλυση της παιδείας», αλλά και η άρνηση στην εφαρμογή των όσων ορίζει η εργαλειοθήκη του ΟΟΣΑ, έχουν πλέον ξεπεραστεί ! Αποτελούν λησμονημένο ήδη παρελθόν !
Με βάση τα παραπάνω, ο ¨διάλογος¨ φαίνεται να μην έχει νόημα. Οι συμμετέχοντες θα κληθούν να συναινέσουν ή και να ¨ευλογήσουν¨ τα ψηφισθέντα και προαποφασισθέντα. Το ¨παιχνίδι¨ δείχνει στημένο και χαμένο, με ¨τράπουλα σημαδεμένη¨ !
Το ¨ξεφτισμένο¨ δημόσιο σχολείο, από τις παθογένειες λόγω εγκληματικών πολιτικών επιλογών και θύμα των μνημονιακών επιταγών, δεν θα επιτρέψουμε να μετατραπεί σε ¨κρόσσια¨ με το ξήλωμα του όποιου ¨υφαδιού¨ είχε απομείνει ! Για την αναβάθμιση του δημόσιου σχολείου, ¨ιστού¨, απαιτείται αφ’ ενός η δέουσα πολιτική, ¨στημόνι¨, αλλά αφ’ ετέρου και οι καταξιωμένοι κοινωνικά και όχι εξαθλιωμένοι οικονομικά εκπαιδευτικοί, ¨υφάδι¨, που θα πρωταγωνιστήσουν στην παροχή παιδείας, γνώσης και πολιτισμού ! Με σχολείο έρμαιο πολιτικών πειραματισμών στο όνομα αναδιαρθρώσεων, μεταρρυθμίσεων και αναβαθμίσεων, με σχολείο θύμα της κοινωνικής και οικονομικής κρίσης συνέπεια των μνημονίων, με ποικιλοτρόπως και παντοιοτρόπως βαλλόμενους εκπαιδευτικούς και εθελοντές, επέρχεται η οριστική διάλυση της δημόσιας εκπαίδευσης !
Καλούμε τον Υπουργό Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων ύστερα από ουσιαστικό διάλογο με τους εκπαιδευτικούς φορείς να επανατοποθετηθεί σε θέματα που αφορούν την αύξηση του διδακτικού ωραρίου, την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού, την προσφορά εθελοντικής εργασίας, την εξεύρεση κονδυλίων από τον ιδιωτικό τομέα και να προχωρήσει σε όλες τις απαραίτητες από τη θέση του ενέργειες για την κατάργηση του ΦΠΑ στην ιδιωτική εκπαίδευση.
Η Ο.Λ.Τ.Ε.Ε., αν κι εφ’ όσον κληθεί, θα συμμετάσχει στον εθνικό και κοινωνικό διάλογο για την εκπαίδευση χωρίς αυτό φυσικά να σημαίνει ότι θα συναινέσει σε καταστροφικές πολιτικές ή ότι θα συμπράξει με οποιοδήποτε τρόπο στην υποβάθμιση, υποταγή και παράδοση του δημόσιου σχολείου στα αδηφάγα αρπακτικά των συμφερόντων και σκοπιμοτήτων. Το δημόσιο σχολείο πρέπει να εκσυγχρονιστεί παραμένοντας ελεύθερο, ανεξάρτητο, δημοκρατικό, καλλιεργώντας παιδεία και πολιτισμό, φάρος γνώσης και δεξιοτήτων, χώρος δημιουργίας αρχών και αξιών, αστείρευτη πηγή ιδεών και καλλιέργειας κρίσης για τη μαθητιώσα νεολαία μας και στο δημόσιο λειτουργό – εκπαιδευτικό πρέπει να αποδοθεί η θέση και ο ρόλος που δικαιούται και του αρμόζει.
Από το Διοικητικό Συμβούλιο της Ο.Λ.Τ.Ε.Ε