«Τα Χανιά δεν θα πρέπει να χάσουν την ευκαιρία που δίνει ο νόμος 4692/2020 για την ίδρυση και λειτουργία καθώς τα πλεονεκτήματα από μία τέτοια θετική εξέλιξη θα είναι πολλά και σημαντικά», επισημαίνει ο βουλευτής της ΝΔ, πρόεδρος της Διαρκούς Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, .

«Η λειτουργία Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων είναι μία σημαντική ευκαιρία, την οποία σε άλλες περιοχές της Κρήτης και της υπόλοιπης χώρας οι τοπικές κοινωνίες έχουν ήδη αξιολογήσει ως θετική και επιχειρούν να αξιοποιήσουν προς όφελος συνολικά της κάθε σχολικής κοινότητας.

Κατανοώ τους επιμέρους προβληματισμούς που είναι λογικό να υπάρχουν σε κάθε επιχειρούμενη αλλαγή, όμως πιστεύω ακλόνητα ότι εκείνο που πρέπει να προτάξουμε συνολικά, ως κοινωνία (εκπαιδευτικοί, γονείς και μαθητές), προσαρμοζόμενοι στα νέα δεδομένα, είναι η ουσιαστική αναβάθμιση του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου, με κάθε εργαλείο που βοηθά προς αυτή την κατεύθυνση και όχι με βάση ξεπερασμένες ιδεοληψίες και αγκυλώσεις του παρελθόντος. Οι τεχνολογικές εξελίξεις είναι ραγδαίες τα τελευταία χρόνια και οφείλουμε όλοι να ανταποκριθούμε στις νέες ανάγκες των καιρών, προκειμένου να δώσουμε στα παιδιά μας ισχυρά εφόδια για το παρόν και το μέλλον τους», τονίζει, μεταξύ άλλων, σε δήλωσή του ο Χανιώτης Βουλευτής.

Αναλυτικά, στη δήλωσή του ο κ. Διγαλάκης αναφέρει τα εξής:

«Το τελευταίο χρονικό διάστημα συζητείται στα Χανιά, όπως και σε άλλες περιοχές της Ελλάδας, το θέμα της ίδρυσης και λειτουργίας Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων, στο πλαίσιο εφαρμογής του νόμου 4692/2020, που προβλέπει αναλυτικά όλες τις σχετικές διαδικασίες και είναι σε γνώση κάθε ενδιαφερόμενου. Είναι μία συζήτηση χρήσιμη και αναγκαία, που γίνεται με αντικειμενικές δυσκολίες εξαιτίας της πανδημίας, και έχει ως στόχους να αποσαφηνιστούν μια σειρά από επιμέρους θέματα και να διερευνηθούν οι καλύτερες δυνατές λύσεις ως προς την ίδρυση Πρότυπων και Πειραματικών σχολείων.

Επειδή φρονώ ότι το σύνολο της σχολικής κοινότητας (εκπαιδευτικοί, μαθητές, γονείς) της Περιφερειακής Ενότητας Χανίων θα πρέπει να έχει πλήρη ενημέρωση για το συγκεκριμένο θέμα, με βάση τα πραγματικά δεδομένα, τα οποία μπορεί κανείς εύκολα να διαπιστώσει και να διασταυρώσει με ελάχιστη καλή διάθεση, επιθυμώ να επισημάνω – αποσαφηνίσω τα εξής:

  • Σε σειρά τηλεδιασκέψεων, που έγιναν πρόσφατα, συζητήθηκαν τα οφέλη από τον χαρακτηρισμό σχολικών μονάδων ως Πρότυπα ή/και Πειραματικά Σχολεία και εκφράστηκε απ’ όλους η πεποίθηση ότι η συγκυρία είναι κατάλληλη για να ιδρυθούν Πειραματικά σχολεία και στην Περιφερειακή Ενότητα Χανίων σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης. Επίσης, διαπιστώθηκε απ’ όλους τους συμμετέχοντες ότι η πλέον ενδεδειγμένη λύση για τον Δήμο Χανίων είναι ο χαρακτηρισμός του 7ου Δημοτικού και του 1ου Γυμνασίου ως Πειραματικών, καθώς συγκεντρώνουν πλήθος πλεονεκτημάτων. Στις τηλεδιασκέψεις συμμετείχαν: η γενική γραμματέας Πρωτοβάθμιας, Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων Αναστασία Γκίκα, ο περιφερειακός διευθυντής Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κρήτης Εμμανουήλ Καρτσωνάκης, η διευθύντρια Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Χανίων Πόπη Κασσωτάκη – Ψαρουδάκη, ο διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Χανίων Εμμανουήλ Τζανάκης, ο αντιδήμαρχος Παιδείας του Δήμου Χανίων Αντώνης Βαρδάκης, η εντεταλμένη περιφερειακή σύμβουλος στον τομέα Υγείας, Παιδείας και Πολιτισμού στην Περιφερειακή Ενότητα Χανίων Σοφία Μαλανδράκη, ο πρόεδρος της Ένωσης Συλλόγων Γονέων Δήμου Χανίων Γρηγόρης Γκουλούσης και ο καθηγητής Γεώργιος Καρυστινός, μέλος και αναπληρωτής προέδρου της Περιφερειακής Επιτροπής Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων Κρήτης, ως εκπρόσωπος του Πολυτεχνείου Κρήτης.
  • Η πρόταση για τη λειτουργία ενός σχολείου ως Πρότυπου ή ως Πειραματικού μπορεί, εκ του νόμου, να γίνει είτε με σχετική απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων ή με απόφαση του Διευθυντή Εκπαίδευσης (Πρωτοβάθμιας ή Δευτεροβάθμιας, ανάλογα την περίπτωση).
  • Η λειτουργία Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων θα λειτουργήσει ως καταλύτης για τη συνολική αναβάθμιση όχι μόνο αυτών των σχολικών μονάδων, αλλά όλων των δημόσιων σχολείων μιας περιοχής. Στα σχολεία αυτά αναπτύσσονται ερευνητικές, δημιουργικές δράσεις και εφαρμόζονται πιλοτικά προγράμματα σπουδών, μέθοδοι διδασκαλίας, νέο εκπαιδευτικό υλικό, έντυπο και ψηφιακό, νέα διδακτικά εργαλεία, σχολικά εγχειρίδια και καινοτόμες διδακτικές πρακτικές. Οι πειραματικές εκπαιδευτικές πρακτικές διαχέονται άμεσα με τη διοργάνωση σεμιναρίων και ημερίδων και την ανάπτυξη συνεργασιών μεταξύ όλων των σχολικών μονάδων της περιοχής. Δημιουργούνται όμιλοι δημιουργικότητας και καινοτομίας, στους οποίους μπορούν να συμμετέχουν μαθητές και από άλλα σχολεία της δημόσιας εκπαίδευσης. Παρέχεται η δυνατότητα επιμόρφωσης όχι μόνο στους εκπαιδευτικούς των Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων, αλλά και στους εκπαιδευτικούς όλων των σχολικών μονάδων της περιοχής.
  • Όσοι υποστηρίζουν ότι η λειτουργία Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων οδηγεί σε μαθητές πολλών ταχυτήτων, σε βάρος των μαθητών που προέρχονται από λαϊκές οικογένειες, μάλλον δυσκολεύονται να κατανοήσουν στοιχειωδώς ότι η νέα πραγματικότητα στην οποία οδηγεί η ενίσχυση του συγκεκριμένου θεσμού πετυχαίνει ακριβώς το αντίθετο. Είτε μέσω εξετάσεων (Πρότυπα Σχολεία) είτε μέσω κλήρωσης (Πειραματικά Σχολεία), πολλά παιδιά λαϊκών οικογενειών, σε όλη την Ελλάδα, θα μπορούν να εισαχθούν σε αυτά, δυνατότητα την οποία είχαν μέχρι πρόσφατα μόνον οι οικονομικά προνομιούχοι στα μεγάλα αστικά κέντρα. Οι μαθητές που φοιτούν ήδη σε αυτά τα σχολεία παραμένουν, ενώ οι νέοι μαθητές τοποθετούνται μετά από αίτησή τους είτε με κλήρωση (Πειραματικά Σχολεία), είτε μετά από εξετάσεις (Πρότυπα Σχολεία). Το πρόσφατο παρελθόν δείχνει ότι υπάρχει πολύ μεγαλύτερο ενδιαφέρον των οικογενειών για φοίτηση των παιδιών τους σε αυτά τα σχολεία απ’ ότι η διαθεσιμότητα.
  • Οι οικογένειες της περιοχής που δεν θέλουν να φοιτήσουν τα παιδιά τους στο τοπικό Πρότυπο ή Πειραματικό Σχολείο καλύπτονται από τα όμορα σχολεία. Για τη συγκεκριμένη περίπτωση των Χανίων, τυχόν μετατροπή του 1ου Γυμνασίου και του 7ου Δημοτικού σε Πειραματικά, πέρα από την αναβάθμισή τους, και επειδή, για την ώρα, λειτουργούν με σαφώς λιγότερο μαθητικό δυναμικό από αυτό που μπορούν να φιλοξενήσουν, δεν θα δημιουργήσει αναστάτωση στην τοπική σχολική κοινότητα. Αντίθετα, η λειτουργία τους ως Πειραματικά θα συμβάλλει και στην αποσυμφόρηση των όμορων με αυτά σχολείων, τα οποία, όπως είναι γνωστό, ασφυκτιούν.
  • Είναι τουλάχιστον αστείο να υποστηρίζει κανείς ότι επιχειρείται να κρατηθούν κρυφά όλα όσα προβλέπονται… στον νόμο! Τα σχολεία αυτά, για να ανταποκριθούν στον ρόλο τους, είναι προφανές ότι χρειάζεται να στελεχωθούν από εκπαιδευτικούς που ενδιαφέρονται να δουλέψουν στα συγκεκριμένα σχολεία. Οι εκπαιδευτικοί που εργάζονται σε αυτά τα σχολεία, εάν το επιλέξουν, παραμένουν στο σχολείο για δύο (2) χρόνια και υποστηρίζονται, εάν χρειάζεται, με τα κατάλληλα σεμινάρια. Μετά, εάν επιθυμούν να συνεχίσουν να παραμείνουν, αξιολογούνται από το Επιστημονικό Εποπτικό Συμβούλιο του σχολείου, που αποτελείται από 3 εκπαιδευτικούς του σχολείου (εκ των οποίων ο ένας είναι ο διευθυντής ή ο προϊστάμενος της σχολικής μονάδας), τον συντονιστή Εκπαιδευτικού Έργου, που και αυτός είναι εκπαιδευτικός της ίδιας βαθμίδας, και από ένα μέλος Δ.Ε.Π. ελληνικού Α.Ε.Ι. Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, άλλωστε, είναι βασικός άξονας του προγράμματος της Νέας Δημοκρατίας, στην οποία προχωρά η σημερινή κυβέρνηση και η εφαρμογή της θα επεκταθεί σε όλα τα σχολεία.
  • Όσον αφορά, δε, την οργανική θέση των εκπαιδευτικών που υπηρετούν στα σχολεία που χαρακτηρίζονται ως Πρότυπα ή Πειραματικά, μπορούν να πάρουν νέα, τοποθετούμενοι κατ’ απόλυτη προτεραιότητα, συγκρινόμενοι με τους υπεράριθμους εκπαιδευτικούς, με βάση το σύνολο των μονάδων μετάθεσης και τις δηλώσεις προτίμησής τους σε κενές οργανικές θέσεις σχολείων της ίδιας ομάδας και, όπου αυτό δεν είναι δυνατόν, σε κενές θέσεις σχολείων όμορης ομάδας της ίδιας περιοχής μετάθεσης.
  • Αξίζει ακόμη να σημειωθεί ότι λόγω του μειωμένου διδακτικού ωραρίου που προβλέπεται για τους εκπαιδευτικούς των Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων (λόγω συμμετοχής σε ομίλους δημιουργικότητας και καινοτομίας, πρακτικές ασκήσεις φοιτητών, δειγματικές διδασκαλίες, προγράμματα καθοδήγησης, κ.ά.) θα υπάρξει, εκ των πραγμάτων, η ανάγκη απασχόλησης επιπλέον εκπαιδευτικών στα σχολεία αυτά.

Συμπερασματικά: Η λειτουργία Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων είναι μία σημαντική ευκαιρία, την οποία σε άλλες περιοχές της Κρήτης και της υπόλοιπης χώρας οι τοπικές κοινωνίες έχουν ήδη αξιολογήσει ως θετική και επιχειρούν να αξιοποιήσουν προς όφελος συνολικά της κάθε σχολικής κοινότητας. Κατανοώ τους επιμέρους προβληματισμούς που είναι λογικό να υπάρχουν σε κάθε επιχειρούμενη αλλαγή, όμως πιστεύω ακλόνητα ότι εκείνο που πρέπει να προτάξουμε συνολικά, ως κοινωνία (εκπαιδευτικοί, γονείς και μαθητές), προσαρμοζόμενοι στα νέα δεδομένα, είναι η ουσιαστική αναβάθμιση του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου, με κάθε “εργαλείο” που βοηθά προς αυτή την κατεύθυνση και όχι με βάση ξεπερασμένες ιδεοληψίες και αγκυλώσεις του παρελθόντος. Οι τεχνολογικές εξελίξεις είναι ραγδαίες τα τελευταία χρόνια και οφείλουμε όλοι να ανταποκριθούμε στις νέες ανάγκες των καιρών, προκειμένου να δώσουμε στα παιδιά μας ισχυρά εφόδια για το παρόν και το μέλλον τους.

ΥΓ.: Σε σημερινή του ανακοίνωση το Διοικητικό Συμβούλιο του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης (ΣΕΠΕ) Χανίων επιχειρεί όχι μόνο τη διαστρέβλωση της πραγματικότητας ως προς τον θεσμό των Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων, αλλά ψεύδεται κιόλας! Διότι μόνο ψέμα και μάλιστα χοντροκομμένο είναι ο ισχυρισμός ότι “υπήρξαν παρεμβάσεις και απειλές από τον βουλευτή της ΝΔ Βασίλη Διγαλάκη και τη γενική γραμματέα του Υπουργείου Παιδείας Αναστασία Γκίκα προς τους εκπαιδευτικούς” των δύο σχολείων στα Χανιά για τα οποία εξετάζεται η μετατροπή τους σε Πειραματικά».

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025