Την ανάγκη αναβάθμισης της Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης περιέγραψε ο υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Βασίλης Διγαλάκης κατά τη διάρκεια της συζήτησης στην Ολομέλεια της Βουλής για την ψήφιση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων για την Επαγγελματική Εκπαίδευση, Κατάρτιση και Διά Βίου Mάθηση, την Πέμπτη 17 Δεκεμβρίου.

Ο κ. Διγαλάκης υπογράμμισε ότι το ποσοστό των αποφοίτων Λυκείου που εισάγονται στην Ανώτατη Εκπαίδευση είναι γύρω στο 80%, περίπου διπλάσιο από τη διεθνή πρακτική. Η χώρα μας, ωστόσο, κατατάσσεται στην τελευταία θέση στην Ευρώπη στον δείκτη του ποσοστού αποφοίτων επί του συνόλου των φοιτητών, με μόλις 1 στους 10 φοιτητές να αποφοιτά κάθε χρόνο, σε αντίθεση με την Ευρώπη όπου το αντίστοιχο ποσοστό είναι 1 στους 4. Παράλληλα, το 43,3% των αποφοίτων της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης δεν απασχολείται σε θέσεις εργασίας που είναι ανάλογες των προσόντων τους. Την ίδια στιγμή, η και Κατάρτιση (ΕΕΚ) είναι ελλειμματική, με μόλις το 28% των σπουδαστών της ανώτερης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης να την επιλέγει, όταν ο αντίστοιχος ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι 47%.

Όπως τόνισε ο Υφυπουργός, η επιλογή της προηγούμενης κυβέρνησης να καταργήσει την Τεχνολογική Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και να μετατρέψει οριζόντια όλα τα τμήματα σε πανεπιστημιακά έκανε αυτό το πρόβλημα εντονότερο.

Ο κ. Διγαλάκης σημείωσε ότι το πρώτο βήμα για να ανατραπεί αυτό το προβληματικό και αντιφατικό τοπίο ήταν η θεσμοθέτηση της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ) και η στρατηγική διαμόρφωση του χάρτη της Ανώτατης Εκπαίδευσης, «ώστε τα προγράμματα σπουδών να ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις της αγοράς εργασίας και στις εξελίξεις της οικονομίας και της 4ης βιομηχανικής επανάστασης».

Ο Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων επισήμανε ότι «η δημιουργία αξιόπιστων δομών Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης -όπως ακριβώς υπάρχουν σε πληθώρα προηγμένων χωρών- είναι το δεύτερο βήμα, ώστε να προσφέρουμε αξιόπιστες εναλλακτικές σπουδές στους νέους μας, σύμφωνες με τις κλίσεις και τις ικανότητές τους και με καλές προοπτικές απασχόλησης, αντί να τους “στοιβάζουμε” σε πανεπιστημιακά τμήματα, απ’ όπου είτε δεν θα αποφοιτήσουν ποτέ ή θα τελειώσουν και θα απασχολούνται σε κάτι που δεν θα ανταποκρίνεται στις σπουδές τους».

Ο κ. Διγαλάκης τόνισε ότι με το άρθρο 133 του σχεδίου νόμου και μετά από εισήγηση του Δ.Σ. του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών (ΙΚΥ), «θεσμοθετούμε βραβεία αριστείας για τους πτυχιούχους της » και πρόσθεσε ότι «φέτος θα χορηγηθούν βραβεία 1.000 ευρώ για όλα τα τμήματα της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, στον απόφοιτο με τη μεγαλύτερη , ο οποίος ολοκλήρωσε τις σπουδές του στην προβλεπόμενη διάρκεια φοίτησης».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025