Το Υπουργείο Παιδείας προχωρά στην πιλοτική εφαρμογή του Διεθνούς Απολυτηρίου (International Baccalaureate – IB) σε 15 δημόσια λύκεια της χώρας.
Θα ξεκινήσει σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Ηράκλειο, Πάτρα και Βόλο από το 2026 και πιο συγκεκριμένα σε Πρότυπα και Πειραματικά Λύκεια, καθώς και από Μουσικά και Καλλιτεχνικά Σχολεία, και τα επόμενα χρόνια ο αριθμός των σχολείων θα αυξάνεται.
Το πρόγραμμα, διάρκειας δύο ετών, θα ξεκινήσει το 2026, με στόχο την πλήρη ενσωμάτωσή του στο εκπαιδευτικό σύστημα έως το 2028, παράλληλα με την εφαρμογή του ελληνικού εθνικού απολυτηρίου σε όλα τα λύκεια.
Σύμφωνα με την Καθημερινή, η εισαγωγή του IB στα δημόσια σχολεία αποσκοπεί στην παροχή διεθνούς επιπέδου εκπαίδευσης, προσφέροντας στους μαθητές τη δυνατότητα πρόσβασης σε πανεπιστήμια παγκοσμίως.
Δείτε επίσης Συντάξεις Απριλίου 2025: Όλες οι ημερομηνίες πληρωμής των δικαιούχων – Πότε πάνε ταμείο
Το πρόγραμμα θα περιλαμβάνει μαθήματα υψηλού επιπέδου, ανάπτυξη κριτικής σκέψης και ερευνητικών δεξιοτήτων, καθώς και συμμετοχή σε κοινωνικές δραστηριότητες.
Ειδικότερα, εννέα Πρότυπα, τέσσερα Μουσικά, ένα Καλλιτεχνικό και ένα Πειραματικό Σχολείο, όπως παρουσιάζονται στον πίνακα, έχουν ήδη εκδηλώσει ενδιαφέρον για να οργανώσουν IB και, με απόφαση του υπουργείου Παιδείας, θα συμμετάσχουν σε αυτή τη φάση. Τα 15 σχολεία βρίσκονται στην Αττική (9), στη Θεσσαλονίκη (3) και από ένα στο Ηράκλειο της Κρήτης, στην Πάτρα και στον Βόλο. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, το σχολικό έτος 2027-2028 θα αυξηθεί ο αριθμός των σχολείων (π.χ. όλα Πρότυπα Λύκεια), ενώ μετά το 2028-2029 θα μπορούν να οργανώνουν IB όλα τα δημόσια Γενικά Λύκεια.
Οι μαθητές θα έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν το πρόγραμμα IB στη Β΄ και στη Γ΄ Λυκείου, το οποίο οργανώνεται στα αγγλικά. Συγκεκριμένα, θα παρακολουθούν έξι ενιαία μαθήματα στις δύο τάξεις του Λυκείου. Από τα έξι μαθήματα, τρία θα είναι σε βασικό και τρία σε υψηλό επίπεδο. Οι μαθητές θα έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν μαθήματα από ένα ευρύ φάσμα επιστημονικών πεδίων, όπως Ελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία, Ξένες Γλώσσες, Κοινωνικές και Φυσικές Επιστήμες, Μαθηματικά και Τέχνες, ενώ παράλληλα ενισχύουν τις εμπειρίες και τις δεξιότητές τους μέσω του μαθήματος της Θεωρίας της Γνώσης, του Εκτεταμένου Ερευνητικού Δοκιμίου και της συμμετοχής σε δράσεις και δραστηριότητες δημιουργικότητας και κοινωνικής προσφοράς.
Το πρόγραμμα θα είναι προαιρετικό για τους μαθητές και θα εφαρμοστεί παράλληλα με το ισχύον σύστημα του Γενικού και Επαγγελματικού Λυκείου, κατάληξη του οποίου είναι οι Πανελλαδικές Εξετάσεις εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Στο IB θα διδάξουν εκπαιδευτικοί που ήδη υπηρετούν στα συγκεκριμένα δημόσια σχολεία και θα επιμορφωθούν κατάλληλα για τις απαιτήσεις του προγράμματος. «Η λειτουργία του IB στηρίζεται στο υψηλό επίπεδο των εκπαιδευτικών που υπηρετούν στα σχολεία ειδικού τύπου –Πρότυπα, Πειραματικά, Μουσικά και Καλλιτεχνικά– οι οποίοι διαθέτουν εμπειρία, ακαδημαϊκή κατάρτιση και παιδαγωγική επάρκεια. Με την κατάλληλη επιμόρφωση και υποστήριξη, θα είναι σε θέση να παρέχουν διδασκαλία υψηλού επιπέδου», ανέφερε στην «Κ» υψηλόβαθμο στέλεχος του υπ. Παιδείας.
Το Διεθνές Απολυτήριο θα είναι προαιρετικό για τους μαθητές Β΄ και Γ΄ Λυκείου και θα εφαρμοστεί παράλληλα με το ισχύον σύστημα.
Οι μαθητές θα αξιολογούνται με εργασίες και διαγωνίσματα, όπως ορίζεται από τον International Baccalaureate Organisation – ΙΒΟ, που εποπτεύει την οργάνωση του προγράμματος. Οι τελικές εξετάσεις για την απόκτηση του διπλώματος ΙΒ οργανώνονται το Μάιο του δεύτερου έτους του προγράμματος, δηλαδή της Γ΄ Λυκείου, υπό την εποπτεία του ΙΒΟ και με θέματα που στέλνονται αυθημερόν από τον οργανισμό στα σχολεία.
Οι κάτοχοι του IB θα μπορούν να διεκδικήσουν μία θέση σε ξένα πανεπιστήμια (θα έχουν πρόσβαση και στα μη κρατικά ΑΕΙ που θα λειτουργούν στην Ελλάδα) αλλά και σε δημόσια ελληνικά πανεπιστήμια. Βέβαια, οι θέσεις στα δημόσια ΑΕΙ της χώρας μας για τους κατόχους IB θα είναι περιορισμένες (καθώς θα υπάρχουν και οι υποψήφιοι από τα Γενικά και Επαγγελματικά Λύκεια) και τα τμήματα των δημόσιων ΑΕΙ θα καθορίζουν τον αριθμό – και καθ’ υπέρβασιν του αριθμού εισακτέων των Πανελλαδικών Εξετάσεων. Σύμφωνα με στέλεχος του υπουργείου, «εάν δοθεί η δυνατότητα στους κατόχους IB να εισάγονται μόνο στα μη κρατικά πανεπιστήμια και όχι στα δημόσια, θα προκύψει άνιση μεταχείριση των παιδιών και ζήτημα αντισυνταγματικότητας».
Το πρόγραμμα του Διεθνούς Απολυτηρίου ξεκίνησε να οργανώνεται το 1968 στην Ελβετία – η έδρα του ΙΒΟ είναι έως σήμερα στη Γενεύη. Την τρέχουσα περίοδο προσφέρεται σε 5.900 σχολεία σε πάνω από 160 χώρες παγκοσμίως, εκ των οποίων μερικές χιλιάδες είναι δημόσια σχολεία.
Σύμφωνα με στέλεχος του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), τα βασικά οφέλη του IB, εκτός από την πρόσβαση σε κορυφαία διεθνή πανεπιστήμια, είναι η ανάπτυξη κριτικής σκέψης και ερευνητικών δεξιοτήτων στους μαθητές, καθώς και η προετοιμασία για απαιτητικά ακαδημαϊκά και επαγγελματικά περιβάλλοντα. Οπως σχολίασε το ίδιο στέλεχος, «το IB στα δημόσια σχολεία φέρνει μια νέα προοπτική για τα δημόσια σχολεία και το μέλλον των παιδιών μας. Είναι μια γέφυρα που ενώνει το ταλέντο και τις φιλοδοξίες τους με έναν κόσμο γεμάτο ευκαιρίες. Είναι η επιβεβαίωση ότι η ελληνική εκπαίδευση μπορεί να είναι ανταγωνιστική, εξωστρεφής και σύγχρονη».
Δείτε επίσης Απεργία 28 Φεβρουαρίου: Πώς θα κινηθούν τα ΜΜΜ – Τι ισχύει με τα ταξί
Πηγή: Καθημερινή