Το χρονοδιάγραμμα, η φιλοσοφία και οι κατευθύνσεις του Διαλόγου για την Παιδεία

Παρουσία του Υπουργού Παιδείας, πραγματοποιήθηκε το Σάββατο η κοινή συνεδρίαση της Επιτροπής Εθνικού και Κοινωνικού Διαλόγου για την Παιδεία με τις συσταθείσες υπο-επιτροπές. Αντικείμενο η παρουσίαση των ερευνών-μελετών που έχουν διεξαχθεί μέχρι σήμερα αλλά και η συζήτηση των πρώτων συμπερασμάτων.

Της Χρύσας Βαϊνανίδη

Με αντικείμενο την παρουσίαση των ερευνών και μελετών που έχουν διεξαχθεί μέχρι σήμερα αλλά και τη συζήτηση των προσωρινών συμπερασμάτων πραγματοποιήθηκε το μεσημέρι του Σαββάτου η κοινή συνεδρίαση της Επιτροπής Εθνικού και Κοινωνικού Διαλόγου για την Παιδεία με τις συσταθείσες υπο-επιτροπές στο Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων.

Στην εναρκτήρια ομιλία του ο Υπουργός Παιδείας, Νίκος Φίλης, επανέλαβε ότι μια βαθιά και ουσιαστική μεταρρύθμιση χρειάζεται χρόνο, πόρους και σχεδιασμό, διακομματική συνεννόηση και κοινωνική συναίνεση, υπογραμμίζοντας ωστόσο την αναγκαιότητα συμμετοχής των εκπαιδευτικών. Ήδη το Υπουργείο έχει καλέσει τους εκπαιδευτικούς να πραγματοποιήσουν συζητήσεις μέσα στους ίδιους τους συλλόγους, ενώ το επόμενο διάστημα θα πραγματοποιηθεί «Εβδομάδα Παιδείας» η οποία θα περιλαμβάνει δράσεις, συζητήσεις και εκδηλώσεις με τη συμμετοχή της εκπαιδευτικής κοινότητας.

«Ενδυνάμωση, αυτονομία-δημοκρατική εκπαίδευση, ευθύνη, συμμετοχικές διαδικασίες και διαμόρφωση κοινού οράματος» οι προϋποθέσεις και οι βασικές αξίες της επικείμενης μεταρρύθμισης σύμφωνα με τον Πανεπιστημιακό Δάσκαλο και Πρόεδρο της Επιτροπής Εθνικού και Κοινωνικού Διαλόγου για την Παιδεία, Αντώνη Λιάκο, ο οποίος αναφέρθηκε στη συνολική φιλοσοφία και στις κατευθύνσεις της μεταρρύθμισης.

Όπως επισημάνε, «η καινούργια φιλοσοφία που πρέπει να διαπερνά την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση από τη μια άκρη έως την άλλη είναι η ενηλικίωση του εκπαιδευτικού συστήματος, ο απογαλακτισμός από το μεγάλο προστατευτικό και παρεμβατικό κράτος. Η ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών, των θεσμών, των συμμετοχικών θεσμών διαβούλευσης, η ενδυνάμωση των μαθητών με επιλογές και ανάληψη ευθύνης» προτάσσοντας την ευελιξία έναντι της ακαμψίας, την πρωτοβουλία με ευθύνη και απολογισμό αντί του προληπτικού ελέγχου.

Εργασίες των υπο-επιτροπών

Πέρα από τη συνολική μεταρρύθμιση που θα υλοποιηθεί σε βάθος χρόνου, ο Υπουργός Παιδείας ζήτησε από τις ομάδες εργασίας να εντοπίσουν σε πρώτη φάση τα φλέγοντα ζητήματα που διέπουν τους δικούς τους τομείς με στόχο να προταθούν άμεσα λύσεις που θα βελτιώνουν την καθημερινότητα στο σχολείο και την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Κάποιες από αυτές τις βραχυπρόσθεσμες παρεμβάσεις θα γίνουν με νομοθετικές ρυθμίσεις με στόχο να αντιμετωπιστούν ζητήματα στην τρέχουσα διάστασή τους.

Σύμφωνα με τον Αντώνη Λιάκο, η επιτροπή μέχρι σήμερα έχει εργαστεί ως εξής:

1. Με επιτροπές και ειδικές ομάδες, οι οποίες εμπλουτίστηκαν με ειδικούς και μάχιμους εκπαιδευτικούς
2. Επιπρόσθετο εργαλείο η Πλατφόρμα του Διαλόγου που βρίσκεται στην ιστοσελίδα του Υπουργείου
3. Πραγματοποιήθηκαν συναντήσεις με εκπροσώπους της τοπικής αυτοδιοίκησης (Καβάλα, Δράμα, Θεσσαλονίκη κτλ.)
4. Έχουν συσταθεί νέες επιτροπές που ξεκίνησαν τώρα, ενώ αναμένεται να συσταθούν κι άλλες για επιμέρους θέματα. Συγκεκριμένα:

Α. Επιτροπές

– Εθνικό Πλαίσιο Εκπαίδευσης
– Αναμόρφωση της υποχρεωτικής εκπαίδευσης
των Εκπαιδευτικών
– Η Ψηφιακή στροφή στην εκπαίδευση
– Μετάβαση από την δευτεροβάθμια στην τριτοβάθμια εκπαίδευση
– Ενιαίος χώρος και αναμόρφωση του χάρτη της ανώτατης εκπαίδευσης
– Τα Οικονομικά της Ανώτατης Εκπαίδευσης
– Αναμόρφωση Μεταπτυχιακών
– Ομάδες εργασίας: Οπτικοακουστικός εγγραμματισμός & Μουσική Εκπαίδευση

Β. Νέες επιτροπές

– Διακυβέρνηση
– Μετανάστευση και ενίσχυση των σχολείων σε κρίση
– Επαγγελματική εκπαίδευση
– Ειδική Αγωγή

Χρονοδιάγραμμα

Όσον αφορά το χρονοδιάγραμμα του Διαλόγου, θα εφαρμοσθούν μέτρα βραχυπρόσθεσμα (πχ Ζώνες Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας από το Σεπτέμβριο) αλλά και μέτρα μεσοπρόσθεσμα – μακροπρόσθεσμα που θα αλλάξουν σταδιακά και με συντονισμένα βήματα το μοντέλο συνολικά της εκπαίδευσης. Έως το τέλος Μαρτίου, θα έχουν εξαχθεί τα πρώτα συμπεράσματα από τις εργασίες της Επιτροπής Διαλόγου και θα τεθούν σε διαβούλευση, ώστε μέχρι το Πάσχα να υποβληθεί στον Υπουργό Παιδείας το τελικό κείμενο συμπερασμάτων.

Έκθεση του ΟΟΣΑ

Την εκπόνηση νέας έκθεσης για την σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα στα σχολεία σε συνεργασία με τον ΟΟΣΑ ανακοίνωσε ο Υπουργός Παιδείας καθώς όπως εξήγησε «η έκθεση του 2011 που αναφερόταν σε ένα εκπαιδευτικό σύστημα προ κρίσης το οποίο δεν μπορεί να αξιολογηθεί με γραμμικό τρόπο». Η έκθεση θα ολοκληρωθεί τον Ιούνιο του 2016 και θα εστιάζει σε έξι σημεία:

– Ενιαίος χώρος έρευνας και ανώτατης εκπαίδευσης
– Ολοήμερο σχολείο
– Οικονομικά της εκπαίδευσης
– Κριτήρια και οι θεσμοί αξιολόγησης της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης.
– Εκπαίδευση στελεχών της εκπαίδευσης
– Πλαίσιο παιδαγωγικής αυτοδυναμίας των σχολικών μονάδων.

Σχέδιο Δράσης για το Προσφυγικό

Στο πλαίσιο αντιμετώπισης της προσφυγικής κρίσης, το Υπουργείο Παιδείας θα συστήσει μια επιτελική επιτροπή προκειμένου να μελετήσει το θέμα της εκπαίδευσης των προσφυγόπουλων αλλά και των ενήλικων που θα παραμείνουν για αρκετό καιρό στην Ελλάδα.

Το Σχέδιο Δράσης θα απαντά με αποτελεσματικότητα στις ακόλουθες ανάγκες:

– Ψυχοκοινωνική στήριξη των παιδιών και των οικογενειών τους, ιδιαίτερα των ασυνόδευτων παιδιών και συναισθηματική ενδυνάμωση.
– Παροχή βασικών γνώσεων-δεξιοτήτων, όπως γνώσεις μιας γλώσσας που να διευκολύνει την επικοινωνία τους στον χώρο φιλοξενίας και ανάπτυξη δεξιοτήτων διαπολιτισμικής επικοινωνίας στο νέο Ευρωπαϊκό περιβάλλον.
– Προετοιμασία των προσφύγων για την προώθησή τους σε άλλες Ευρωπαϊκές χώρες, και με την εκμάθηση μιας ευρωπαϊκής γλώσσας με στόχο την ομαλή προσαρμογή τους στις χώρες εγκατάστασης.
– Διαμόρφωση ενός ολοκληρωμένου σχεδίου για την εκπαίδευση των παιδιών και των ενηλίκων προσφύγων και μεταναστών όσων τελικώς μείνουν στην Ελλάδα για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, σύμφωνα με τις διεθνείς Συνθήκες για την εκπαίδευση των παιδιών και τα διεθνώς αποδεκτά ανθρωπιστικά και εκπαιδευτικά πρότυπα, από την προσχολική ηλικία έως την εκπαίδευση ενηλίκων.
– Εξασφάλιση του απαραίτητου ανθρώπινου δυναμικού για τη στήριξη των δομών ψυχοκοινωνικής φροντίδας, διαπολιτισμικής επικοινωνίας, εκπαίδευσης, κατάρτισης και πιστοποίησης.
– Ευαισθητοποίηση των τοπικών κοινωνιών και ιδιαίτερα των εκπαιδευτικών, των μαθητών και των γονέων για τα ζητήματα των προσφύγων και την ανάγκη για την εκπαιδευτική τους ένταξη, π.χ. συνέχιση σπουδών στην επαγγελματική και την τριτοβάθμια εκπαίδευση, σε συνεργασία με τα αρμόδια εκπαιδευτικά ιδρύματα.

Η Κεντρική Επιτελική Επιτροπή θα αποτελείται:

– Από υπηρεσιακούς παράγοντες
– Από Πανεπιστημιακούς και άλλους επιστήμονες εξειδικευμένους σε θέματα στήριξης, εκπαίδευσης και ένταξης προσφύγων
– Από εκπροσώπους κοινωνικών φορέων ή οργανώσεων που δραστηριοποιούνται σε συναφή ζητήματα.