Σημαντικές διαφοροποιήσεις στο σύστημα αναπληρωτών και μόνιμων και ΕΒΠ-Προσπάθεια για σύγκριση του νέου συστήματος με το ισχύον.

Του Αρβανίτη Δημήτρη – ΠΕ29 Εργοθεραπευτή – Αιρετού ΠΥΣΕΕΠ Αττικής

 

Τέθηκε ήδη σε διαβούλευση στην ιστοσελίδα του υπουργείου http://www.minedu.gov.gr/to-ypoyrgeio/opengov το νέο σύστημα διορισμών αναπληρωτών και μόνιμων εκπαιδευτικών. Θεωρώ ότι είναι υποχρέωση όλων μας να συμβάλλουμε στην ενημέρωση των συναδέλφων και στην ουσιαστικότερη παρέμβαση για όποιες δυνατές βελτιώσεις.

Θα επιχειρήσω λοιπόν να καταγράψω εδώ τις διαφορές που εμφανίζει το σύστημα αυτό σε σχέση με τα μέχρι τώρα προβλεπόμενα όσον αφορά το ΕΕΠ και ΕΒΠ, που προσφέρει τις υπηρεσίες του στις δομές ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης και στα προγράμματα υποστήριξης στην Γενική Εκπαίδευση. Δεν θα παραλείψω να εκφράσω και την προσωπική μου άποψη όπου χρειάζεται…

Ξεκινώντας θα ήθελα να τονίσω ότι αυτή τη στιγμή η χρήση του υπό διαβούλευση συστήματος –εφ όσον ψηφισθεί στην Βουλή- κατά τη γνώμη μου αφορά την πρόσληψη , αφού παρά τις προβλέψεις του προυπολογισμού και την πρόσφατη απόφαση του Υ.Σ. είναι πιθανότερο να προλάβουν τους μόνιμους διορισμούς οι επερχόμενες εκλογές. Μακάρι βέβαια να διαψευσθώ…

Πάντως στην περίπτωση μόνιμων διορισμών η μεγάλη αλλαγή αφορά την μη διενέργεια γραπτού διαγωνισμού που προβλέπονταν από τον προηγούμενο νόμο.

Κατ αρχήν είναι φανερό ότι καταργείται η κατ έτος προκήρυξη αλλά οι συμβάσεις θα διαρκούν ένα σχολικό έτος, χωρίς να υπάρχει η δυνατότητα επικαιροποίησης των στοιχείων των υποψηφίων. Αυτό, με δεδομένο ότι η προκήρυξη του διαγωνισμού – αν γίνει – θα πραγματοποιηθεί σε μη προβλεπόμενη ημερομηνία, ανατρέπει για δύο έτη τον προγραμματισμό που έχουν κάνει υποψήφιοι για την απόκτηση ακαδημαικών προσόντων (μεταπτυχιακά, δεύτερο πτυχίο,παιδαγωγική, επιμορφώσεις, ξένη γλώσσα, κ.ά.), με ορίζοντα τον Μάιο του 2019. Αν η λογική της διοίκησης είναι η κινητοποίηση και πριμοδότηση της επαγγελματικής και επιστημονικής εξέλιξης του προσωπικού αυτό δεν υπηρετείται με αυτή την πρόβλεψη…

Η ύπαρξη ενός και ενιαίου πίνακα – ανεξαρτήτως προσόντων – και με δυνατότητα για δήλωση προτίμησης σε όλες τις , αποτελεί ουσιαστική αλλαγή προς το δικαιότερο και λειτουργικότερο κατά την ταπεινή μου γνώμη. Ανεξάρτητα από, δικαιολογημένους εν μέρει φόβους συναδέλφων ότι μπορεί και να αναγκαστούν να εργαστούν μακριά από τον τόπο διαμονής τους (αυτό νομίζω αφορά μόνο συναδέλφους με μικρή ή μηδενική προυπηρεσία) είναι βέβαιο ότι θα υπάρξει περισσότερη δικαιοσύνη και ευκαιρίες εισόδου στην εργασία για νέους συναδέλφους. Ακόμη θα λυθούν επιτέλους προβλήματα που αποδείχθηκε και φέτος ότι αντιμετωπίζουν οι ΠΔΕ (βλπ Αττική και αποκλεισμό υποψηφίων…) για την διεκπεραίωση της διαδικασίας. Σε συνδυασμό δε με την ένταξη στον ΟΠΣΥΔ πιστεύουμε ότι η διαδικασία θα κυλήσει χωρίς τα γνωστά προβλήματα.

Όσον αφορά το ΕΕΠ και κύρια τους ΠΕ23 διατηρείται η ύπαρξη 2 πινάκων , αλλά δίνεται η δυνατότητα για πρώτη φορά οι έχοντες προυπηρεσία στην ΕΑ τουλάχιστον 50 μηνών, να συναγωνιστούν επι ίσοις όροις τους συναδέλφους με μεταπτυχιακό στην σχολική ή παιδαγωγική ψυχολογία. Δίκαιο κατά τη γνώμη μου με βάση και την καθημερινή μας εμπειρία…

Για τους υπόλοιπους κλάδους (ΠΕ21-ΠΕ25-ΠΕ28-ΠΕ29-ΠΕ30), όπου μέχρι σήμερα προτάσσονταν όσοι κατείχαν την παιδαγωγική επάρκεια, αυτό καταργείται , σύμφωνα με τις απαιτήσεις των φορέων όλων σχεδόν των κλάδων και της ΠΟΣΕΕΠΕΑ. Αυτό όμως δημιουργεί μεγάλη κατά τη γνώμη μου ανατροπή στους πίνακες όλων αυτών των κλάδων , αφού δεν προβλέπεται κάποια αυξημένη μοριοδότηση ενός προσόντος που επέμενε να το ζητά διαχρονικά το υπουργείο και πολλοί συνάδελφοι αναγκάστηκαν να δώσουν σημαντικό χρόνο και χρήμα για να το αποκτήσουν…

Σχετικά με την προυπηρεσία , η μεγάλη αλλαγή είναι η προσμέτρηση μόνο μέχρι 120 μήνες πραγματικής εκπαιδευτικής προυπηρεσίας( και ας είναι λίγοι σχετικά όσοι διαθέτουν περισσότερη) ενώ δεν υπήρχε πλαφόν στο προηγούμενο σύστημα… Επίσης η κατάργηση της προσμέτρησης της προυπηρεσίας του ΕΕΠ και ΕΒΠ στον ιδιωτικό τομέα έως 3 έτη. Προβλέπεται λοιπόν να χαθούν μόρια από συναδέλφους με πολλά έτη προυπηρεσίας και άλλους που για χρόνια μετρούσε η ιδιωτική τους προυπηρεσία, με αποτέλεσμα την πτώση στους πίνακες υπέρ όσων έχουν μικρότερη προυπηρεσία και καθόλου ιδιωτική.

Σχετικά με τα ακαδημαικά προσόντακατ αρχήν πρέπει να πούμε ότι συνολικά αυτά πριμοδοτούνται σε σχέση με το προηγούμενο σύστημα αφού προστίθενταιδευτερο πτυχίο και μεταπτυχιακό, επιμορφώσεις, ξένη γλώσσα, και ΤΠΕ, που δεν μοριοδοτούνταν μέχρι σήμερα. Αυτό ,παρά το προφανές της αιτιολογίας, προκαλεί αιφνιδιασμό σε υποψήφιους που δεν διαθέτουν αυτά τα προσόντα και αν το γνώριζαν θα μπορούσαν να επιδιώξουν την απόκτηση τους.

Η μεγάλη όμως αλλαγή είναι η μη απαίτηση συνάφειας είτε στον κλάδο είτε στην ειδική αγωγή και η μοριοδότηση οποιουδήποτε διδακτορικού με 40 μόρια ή μεταπτυχιακού τίτλου με 20 μόρια. Ανατρέπεται έτσι όλη η διαδικασία απόδοσης συνάφειας και ανάλογης μοριοδότησης μέσω ΙΕΠ, που όσοι συμμετείχαμε και οι υποψήφιοι γνωρίζουν ότι δημιούργησε αρχικά πολλά προβλήματα αλλά και προβλήθηκε ως αναγκαία για την πρόσληψη εξειδικευμένου προσωπικού. Προσωπικά απορώ για την ανατροπή αυτού του σχεδιασμού, παρ όλο που πιστεύω ότι όλοι οι τίτλοι που διαθέτει ένας υποψήφιος είναι χρήσιμοι , αλλά ίσως θα έπρεπε να υπάρξει διαβάθμιση στην μοριοδότηση ως προς την συνάφεια με το αντικείμενο απασχόλησης (το ίδιο δλδ εκπαίδευση, κλάδος και ΕΑ και μειωμένη για μη συναφείς τίτλους). Πάντως η αλλαγή στους πίνακες με βάση αυτή την πρόβλεψη θα είναι σημαντική.

Σε σχέση με τα κοινωνικά κριτήρια προβλέπεται μειωμένη γενικά η μοριοδότηση τους σε σχέση με την προηγούμενη κατάσταση αφού η αναπηρία ιδίου ή τέκνου μοριοδοτούνταν με 7 μόρια (περισσότερα από διδακτορικό) και η πολυτεκνία επίσης με 7 μόρια (περισσότερα από διδακτορικό) ενώ η σχέση αυτή ανατρέπεται στο νέο σύστημα (αναπηρία 20=με μεταπτυχιακό και πολυτεκνία 2 Χ αρ. Τέκνων

Όσον αφορά το ΕΒΠ υπάρχει μικρή μεταβολή της σχέσης μοριοδότησης βαθμού πτυχίου μεταξύ ΕΠΑΛ και ΙΕΚ αλλά η σημαντικότερη αλλαγή νομίζω αφορά την προσμέτρηση των υπόλοιπων ακαδημαικών κριτηρίων που δεν μοριοδοτούνταν στο προηγούμενο σύστημα (δεύτερο πτυχίο και μεταπτυχιακό,επιμορφώσεις, ξένη γλώσσα, και ΤΠΕ). Αν με ρωτήσετε θεωρώ ότι αυτό είναι στην σωστή κατεύθυνση αφού υποβοηθά την αναγνώριση του εκπαιδευτικού ρόλου του ΕΒΠ αλλά είναι βέβαιο ότι θα δημιουργήσει ανατροπές στον πίνακα…

Κατά τα άλλα (μοριοδότηση προυπηρεσίας)ισχύουν και για το ΕΒΠ όσα ανέφερα παραπάνω για το ΕΕΠ.

Συμπερασματικά νομίζω ότι σε όλους τους πυλώνες (προυπηρεσία-ακαδημαικά-κοινωνικά κριτήρια) το νέο σύστημα εμφανίζει σημαντικές αλλαγές που μάλλον έχει μελετηθεί η επίπτωση τους ως προς τον αριθμό των υποψηφίων που επηρρεάζει…Ο ΝΟΩΝ ΝΟΗΤΩ…

Επίσης κρούω τον κώδωνα του κινδύνου όσον αφορά την κατανομή των 4500 θέσεων μόνιμων διορισμών–οψέποτε αυτές πραγματοποιηθούν- και η ΠΟΣΕΕΠΕΑ είναι ανάγκη να κινητοποιηθεί άμεσα γι αυτό… Ακόμη είναι ανάγκη άμεσα να εγκριθούν οι νέες οργανικές θέσεις ΕΕΠ-ΕΒΠ σε αριθμό που να καλύπτει όλα τα λειτουργικά κενά με βάση τις προσλήψεις 2018-19 σε ΣΜΕΑΕ, ΚΕΣΥ και ΕΔΕΑΥ τουλάχιστον!

Σε κάθε περίπτωση αν και θεωρώ σημαντικό να αναλύσουμε τα υπέρ και τα κατά του προτεινόμενου συστήματος ακόμη ποιο σημαντικό είναι να διατυπώσουμε το αίτημα για

 

ΜΟΝΙΜΟΥΣ ΔΙΟΡΙΣΜΟΥΣ ΟΛΩΝ

ΑΜΕΣΑ ΚΑΙ

Σε αριθμό που θα καλύψει όλες τις ανάγκες και

χωρίς πλαφόν στην προυπηρεσία.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025