Θυμάστε από την ομότιτλη ταινία του Γιάννη Δαλιανίδη τον νόμο 4000/1958, το κούρεμα με την ψιλή και την περιφορά των τεντιμπόηδων της δεκαετίας του ’60; Αν δεν το θυμάστε ή δεν είστε γνώστες του θέματος κάποιοι του 2013 (;) προθυμοποιούνται να σας ενημερώσουν στην πράξη. Σκέφτηκαν ότι το καλύτερο που έχει να κάνει σήμερα η αστυνομία είναι το ρουφιάνεμα, με επακόλουθο την διαπόμπευση μαθητών. Μάρτυρας διευθυντής σχολείου της Ηλιούπολης.

Η διαπόμπευση τεντιμπόηδων με τον νόμο 4000, ως εκτέλεση τιμωρίας παραπέμπει και ήταν «βυζαντινό» (δηλαδή μεσαιωνικό) κατάλοιπο, από όπου και το μούντζωμα, που έρχεται από τη λάσπη που μάζευαν οι «διαπομπευταί» και έτριβαν στο πρόσωπο των διαπομπευμένων. Η μεσαιωνική διαπόμπευση ήταν αντιστροφή των «εξ αμάξης» των αρχαίων, όπου οι περιφερόμενοι ήταν αυτοί που κριτικάριζαν-σατίριζαν πρόσωπα της κοινωνίας. Κοντά σ’ αυτά, πρόσφατα στην Ηλιούπολη δεν είχαμε διαπόμπευση, αλλά «διαρόμπευση» θεσμών και υπηρεσιών.

Από λυκειάρχη της πόλης μας μάθαμε ότι την Τρίτη 12 Φεβρουαρίου τον επισκέφθηκαν στο σχολείο δύο αστυνομικοί από την ασφάλεια Ηλιούπολης και του ζήτησαν να τους δώσει λίστα μαθητών που παραβιάζουν παραβατικότητα.

Τους ρώτησε τι εννοούν με αυτόν τον όρο. Παραβατικότητα μαθητών ίσως, ας πούμε, θεωρείται από την αστυνομία και το κάπνισμα. Εξέθεσε στους αστυνομικούς ότι το μόνο πρόβλημα παραβατικότητας που παρουσιάζεται στο σχολείο του είναι που κάποιοι γράφουν διαρκώς συνθήματα υπέρ της Χρυσής Αυγής.

Οι αστυνομικοί ορθά-κοφτά του ανταπάντησαν ότι λέγοντας παραβατικότητα δεν εννοούν (!) αυτό. «Εξήγησαν» ότι θέλουν ονόματα μαθητών που δεν συμπεριφέρονται «σωστά». Η κουβέντα τελείωσε με την εξήγηση του λυκειάρχη ότι δεν έχει να δώσει κανένα όνομα στην ασφάλεια και η πόρτα του σχολείου έκλεισε για τα όργανα.

Ο καθηγητής διδάσκεται στο πανεπιστήμιο πώς μέσω της μόρφωσης θα διαμορφώνει ανθρώπους. Σε κάθε δυσκολία που παρουσιάζεται στο έργο του το δεν είναι δουλειά του να τρέξει να καρφώσει τους «ανάρμοστους» μαθητές στην αστυνομία. Σπάει το κεφάλι του να βρει τρόπους και συνεργάτες κυρίως τους γονείς ώστε να διορθώσει το λάθος και όχι να το κρύψει στα αναμορφωτήρια.

Το φαινόμενο που μας περιέγραψε ο λυκειάρχης δεν είναι μεμονωμένο. Για τα δημοκρατικά ήθη της Ελλάδας ελπίζουμε να είναι τουλάχιστον περιστασιακό και να μη συνεχιστεί. Μη γράψει η ιστορία με μελανά γράμματα υποθέσεις αστυνομικών που αντί να κυνηγούν το έγκλημα έβγαιναν παγανιά για να μαζέψουν λίστες μαθητών.

Στον δήμο Ηλιούπολης υπάρχει συμβούλιο πρόληψης παραβατικότητας, το οποίο υποτίθεται πως ασχολείται κυρίως με τη σχολική παραβατικότητα. Δηλαδή αντί ν’ ακολουθηθεί η δύσκολη παιδαγωγική οδός που απαιτεί συνεργασία γονέων-καθηγητών, μαθητών, ακόμα και ψυχολόγων, επελέγη η εύκολη οδός της προσφυγής στην αστυνομία; Αυτού του είδους η τρομοκράτηση και η καταστολή τι καλό μπορεί να φέρει στη διαπαιδαγώγηση ανήλικων παιδιών; Το σχολείο θα βγάζει στην κοινωνία ανθρώπους χρήσιμους ή κυνηγημένους από τις αρχές; Δεν είναι και το καλύτερο ξεκίνημα ζωής.

Αλήθεια, οι φωστήρες που σκαρφίστηκαν αυτό το «κάρφωμα» μαθητών στην ασφάλεια κάθισαν να σκεφτούν τι κοινωνικές επιπτώσεις μπορεί να έχει; Αν ένας μαθητής π.χ. είναι τσακωμένος με συμμαθητή του ή απλώς δεν τον «γουστάρει» θα τον «δίνει» στον διευθυντή του σχολείου κι εκείνος με τη σειρά του «εις τας αρχάς». Αν η ψυχρή ή θερμή σχέση είναι μεταξύ μεγάλων θα καρφώνει ο ένας το παιδί του άλλου στην ασφάλεια μέσω της διεύθυνσης του σχολείου όπου πηγαίνει για να μορφωθεί;

Αυτή η πρακτική όχι μόνο δεν δείχνει ότι πατάσσει, αλλά αντιθέτως πείθει ότι αποτελεί πηγή παραβατικότητας. Δεν έχει σχέση ούτε με την παιδαγωγική ούτε με τη δημοκρατία. Θυμίζουμε, στις αρχές Νοεμβρίου του 2012 ο βουλευτής Α΄ Θεσσαλονίκης της Χρυσής Αυγής, Αντώνης Γρέγος ζήτησε να τηρηθεί το τρίπτυχο Πατρίς – Θρησκεία – Οικογένεια ώστε όσο πλησιάζουμε στην επέτειο του Πολυτεχνείου και να παταχθούν οι …παραβατικές συμπεριφορές μαθητών.
Είναι γνωστή η εθνικιστική αντιπαλότητα και ο σχετικός πλειοδοτικός διαγωνισμός ΝΔ – Χρυσής Αυγής. Πολλά κυβερνητικά μέτρα κατά μεταναστών ή κατασταλτικά εναντίον Ελλήνων παίρνονται μόνο και μόνο επειδή κάποιοι πιστεύουν ότι έτσι η ΝΔ θα πάρει ψήφους από την χρυσή Αυγή. Ενημερωτικά λέμε ότι αποδείχτηκε πως φέρνει το ακριβώς αντίθετο αποτέλεσμα, αφού δικαιώνει τις πολιτικές επιλογές των νεοναζιστών.

Αυτή τη λιστα παραβατικότητας γιατί αύριο η αστυνομία να μην τη ζητάει από το αφεντικό για τους υπαλλήλους του; Γιατί τέτοια λίστα να μη δίνει και οποιοσδήποτε για γείτονές του; Όπως καταλαβαίνετε, καλο είναι να μην συνεχίσουμε.

Και επειδή το παραπάνω δε αποτελεί μεμονωμένο φαινόμενο…

Από

(μπάσκετ) Την εισβολή της αστυνομίας στο σχολικό συγκρότημα Νικομηδείας στη Ν. Σμύρνη, καταγγέλλει το διοικητικό συμβούλιο της Ένωσης Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΕΛΜΕ). Όπως αναφέρει, την ώρα λειτουργίας των τεσσάρων σχολείων του συγκροτήματος, τέσσερις αστυνομικοί συνέλαβαν ανήλικο μαθητή, εναντίον του οποίου – σύμφωνα με προφορική ενημέρωση – είχε γίνει καταγγελία πως διέπραξε αδίκημα εκτός σχολείου.

«Οι τέσσερις αστυνομικοί συνέλαβαν το μαθητή στον προαύλιο χώρο του σχολείου, μπροστά στα μάτια συμμαθητών του, χωρίς καν να ενημερώσουν τη Διεύθυνση του σχολείου, χωρίς να πάρουν άδεια για να μπουν στο σχολικό χώρο (όπως ορίζει η Γ2/1073/18-3-1991 εγκύκλιος του Υπουργείου Παιδείας)», τονίζει η ΕΛΜΕ.

Συνεχίζει λέγοντας πως «η προκλητική επίδειξη πυγμής από την Αστυνομία μέσα στο χώρο του σχολείου δυναμιτίζει βάναυσα το ήρεμο παιδαγωγικό κλίμα που προσπαθούν να δομήσουν οι εκπαιδευτικοί, καταπατά στοιχειώδη ατομικά δικαιώματα μαθητών και εκπαιδευτικών, τραυματίζει βαθύτατα τις σχέσεις της εκπαιδευτικής κοινότητας, βάλλει κατευθείαν εναντίον της ουσίας της εκπαιδευτικής διαδικασίας».

Η ΕΛΜΕ απαιτεί να αποδοθούν ευθύνες σε όσους – με εντολή ή με ενέργεια – ασέλγησαν στο χώρο του σχολείου και απαιτεί από το υπουργείο Παιδείας να αποτρέψει αντίστοιχες αυταρχικές ενέργειες από τα όργανα της τάξης μέσα στα σχολεία και να διασφαλίσει το ήρεμο παιδαγωγικό κλίμα.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025