Από το 2025 οι μαθητές των σχολείων θα έχουν τη δυνατότητα να διαβάζουν και να εργάζονται πάνω σε αυτά, αγαπημένα βιβλία κορυφαίων Ελλήνων και ξένων συγγραφέων.
Ειδικότερα, το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) επέλεξε βιβλία για τους μαθητές όλων των τάξεων από το νηπιαγωγείο έως το Λύκειο ώστε τα παιδιά να διαβάζουν ολόκληρα λογοτεχνικά έργα και όχι μόνο αποσπάσματα αυτών. Θα διανεμηθούν από ένα έως τρία βιβλία (ανάλογα την τάξη), πάνω στα οποία οι μαθητές θα κάνουν εργασίες και συγκεκριμένες δραστηριότητες.
Σχολεία: Όλο και πληθαίνουν οι χαμένες διδακτικές ώρες
Όπως τονίζει το ΙΕΠ, παρότι η ανάγνωση λογοτεχνικών βιβλίων έχει οριστεί στα υπάρχοντα καθώς και στα Νέα Προγράμματα Σπουδών, δεν έχει ενταχθεί ως πρέπει, μιας και απαιτείται να δοθεί στους μαθητές και τις μαθήτριες ολόκληρο το λογοτεχνικό βιβλίο και να προσδιοριστεί ο τρόπος με τον οποίο θα το προσεγγίσει και θα το επεξεργαστεί ο/η εκπαιδευτικός με τους μαθητές και τις μαθήτριές του.
Η επιλογή των κειμένων βασίστηκε, υιοθετώντας συγκεκριμένα επιστημονικά και παιδαγωγικά κριτήρια, αλλά και αξιοποιώντας τη βιωματική εμπλοκή των μαθητών/τριών, την ενεργοποίηση της φαντασίας και της κριτικής τους ικανότητας.
Επιλέχτηκαν έργα, αντιπροσωπευτικά του γενικότερου λογοτεχνικού αλλά και του σχολικού λογοτεχνικού κανόνα, εμβληματικών λογοτεχνών, για τους οποίους υπάρχει ήδη πολύχρονη εμπειρία από τη διδακτική τους αξιοποίηση και ως εκ τούτου είναι ευρύτερα αποδεκτή η παιδαγωγική καταλληλότητα και η αισθητική τους αξία. Όπως αναφέρει το ΙΕΠ «η ανάγνωση του λογοτεχνικού κειμένου τελικά αφυπνίζει και προσφέρει απόλαυση. Απόλαυση που θα μπορεί το παιδί και σε μεγαλύτερη ηλικία να αναζητήσει, μιας και το λογοτεχνικό έργο θα εμπλουτίσει ή/και θα αποτελέσει μέρος της προσωπικής ή οικογενειακής βιβλιοθήκης του.
Στόχος είναι η διεύρυνση των οριζόντων των μαθητών, στην κατανόηση των κειμένων και στην απομάκρυνση από την αποστήθιση, μέσω της ενίσχυσης της φιλαναγνωσίας. Κορυφαίοι Έλληνες και ξένοι συγγραφείς θα βοηθήσουν τα παιδιά να αγαπήσουν το βιβλίο και να αναπτύξουν την κριτική τους ικανότητα και σκέψη.
Στάση εργασίας ΑΔΕΔΥ 11/12: Τι θα ισχύσει με τα σχολεία
Oπως αναφέρει το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής «Η ανάγνωση λογοτεχνικών ολόκληρων έργων αποτελεί σημαντικό στοιχείο για τη μάθηση και συντελεί ευεργετικά στην ολόπλευρη ανάπτυξη των μαθητών/τριών της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Τα παιδιά μέσα από τη λογοτεχνία δύνανται να δραστηριοποιηθούν μέσω δημιουργικών έργων που καλλιεργούν τη γλώσσα, τη φαντασία, τη δημιουργική σκέψη και την εφευρετικότητά τους».
Τα βιβλία από νηπιαγωγείο έως το λύκειο τα οποία θα διαβάζουν οι μαθητές
Η εκτίμηση του ΙΕΠ για την εισαγωγή λογοτεχνικών βιβλίων στα σχολεία
Στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο προκειμένου να ενισχυθεί ακόμα περισσότερο η ανάγνωση στο σχολείο, με τα νέα Προγράμματα Σπουδών εισάγεται με τρόπο διακριτό η διδασκαλία αυτοτελούς, εκτενούς λογοτεχνικού έργου σε όλες τις τάξεις των σχολείων της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ενώ γίνεται αναφορά στην «εκφραστική και κατανοούσα» ανάγνωση.
Σε αυτό το πλαίσιο ισχυροποιείται η αντίληψη των μαθητών/τριών για τη σχέση όλου/μέρους στη λογοτεχνία και προωθείται η αισθητική απόλαυση. Παράλληλα λόγω της ύπαρξης πολλαπλών επιπέδων νοήματος η εστίαση σε μια δραστηριότητα, όπου απαιτείται η προσωπική ανταπόκριση των μαθητών/τριών, κινητοποιεί και επιταχύνει τη γλωσσική κατάκτηση και διευρύνει τη γλωσσική συνειδητοποίηση, αφού τα λογοτεχνικά κείμενα ενισχύουν τις ερμηνευτικές ικανότητες των μαθητών/τριών.
Η διδασκαλία ολόκληρου έργου φέρνει σε επαφή τους/τις μαθητές/τριες με σπουδαία έργα του παρελθόντος που ανήκουν στον λογοτεχνικό κανόνα δημιουργώντας τις στέρεες βάσεις επέκτασης αυτής της επαφής και με σύγχρονα έργα υψηλής αισθητικής, συμβάλλοντας με αυτόν τον τρόπο στην ανάπτυξη της λογοτεχνικής αισθητικής παιδείας των μαθητών/τριών.
Ταυτόχρονα, αποβαίνει ένα παιχνίδι ενεργοποίησης της φαντασίας, ανακάλυψης του εαυτού του στην αναμέτρηση με τον κόσμο τον οποίο ανιχνεύουν και «κατεργάζονται» οι δημιουργοί της τέχνης του λόγου και μέσα από αυτήν.
Κατόπιν των ανωτέρω κρίνεται αναγκαία η προμήθεια λογοτεχνικών βιβλίων με σκοπό την εκτύπωση και διάθεσή τους, στο πλαίσιο του μαθήματος της Γλώσσας και της Λογοτεχνίας για τους/τις μαθητές/τριες της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης αντιστοίχως, προκειμένου τα ισχύοντα και τα νέα Προγράμματα Σπουδών να μπορούν να εναρμονιστούν και να επιτελέσουν τον σκοπό τους και την χαραχθείσα εκπαιδευτική πολιτική, χωρίς τα οποία δεν θα είναι δυνατή η μεταρρύθμιση του εκπαιδευτικού συστήματος και η ολοκλήρωσή του